Ds. IJsselstein promoveert

DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ds. IJsselstein promoveert

Bericht door DDD »

Het is een raar fenomeen. Maar misschien is een afzonderlijke website niet meer nodig nu er ook op prekenweb leespreken worden aangeboden?

Ik vind dat er hier wel erg veel complottheorien de ronde doen... Waarmee ik niet wil ontkennen dat daar ook best wel aanleiding voor gegeven wordt vanwege de geheimzinnige cultuur in de Gereformeerde Gemeenten. Veel dingen worden in besloten conferenties geregeld, heb ik het idee. Maar de noodzaak van goede persvoorlichting is weer een ander onderwerp, waarover de hoofdredactie van het RD onlangs nog een lezenswaardig artikel schreef.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ds. IJsselstein promoveert

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:
Tiberius schreef:
Eppo Gremdaat schreef:Maar dit heeft allemaal niks met Ds IJsselstein te maken, gelukkig.
De website leespreken.nl wel hoor.
Ik had alle leespreken al uitgeprint....zal ik ze online zetten ;)
Mogelijk heeft Prekenweb interesse.
IJsselstein
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 sep 2012, 06:33

Re: Ds. IJsselstein promoveert

Bericht door IJsselstein »

Beste mensen,
Misschien is het beter om iets zinvollers te gaan doen, dan bijvoorbeeld dit soort suggesties te wekken. Wie onder publieke vermelding van zijn eigen naam een vraag heeft over http://www.leespreken.nl, kan hem hier gewoon aan me stellen.
Dat is beter dan zelf allerlei dingen te gaan invullen. Er is hooguit iets meer moed voor nodig, maar dat is niet erg. Anonieme (subtiele) suggesties (die ik op dit forum eerder gelezen heb) verworden snel tot 'laster'. Dat moeten we als christenen niet doen. Het is beter om als christenen een goed voorbeeld te geven naar anderen, juist ook op internet.
Een meer nuttiger en christelijker bezigheid toegewenst,
Ds. J. IJsselstein
Laatst gewijzigd door IJsselstein op 24 dec 2012, 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Ds. IJsselstein promoveert

Bericht door refo »

En misschien kan het kerkverband ( incl de predikanten ) wat proactiever communiceren.
Zodat al dergelijke vragen niet eens opkomen resp. niet eens gesteld hoeven te worden.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Ds. IJsselstein promoveert

Bericht door J.C. Philpot »

Wat de reden ook is: ik vind het wel jammer dat deze site offline is. Ze voorzag volgens mij wel in een behoefte.

Ds Ijsseltein, veel wijsheid toegewenst de komende tijd bij de te nemen beslissingen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Nipo
Berichten: 83
Lid geworden op: 19 mei 2009, 12:10
Locatie: Classis Kampen

Re: Ds. IJsselstein promoveert

Bericht door Nipo »

Natuurlijk feliciteer ik hierbij dr. IJsselstein.
Maar eigenlijk was de eerste (theologisch) gepromoveerde predikant dr. J.L. Beeke, die promoveerde toen hij (nog) predikant was in de Amerikaanse zustergemeenten.
Verder is ds. De Wit ook "dr.", maar niét in de theologie, zoals ook bij de GGN ds. Weststrate gepromoveerd is.
Laat uw woorden weinig zijn - Pred. 5 : 1
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Ds. IJsselstein promoveert

Bericht door Curatorium »

Nipo schreef:Natuurlijk feliciteer ik hierbij dr. IJsselstein.
Maar eigenlijk was de eerste (theologisch) gepromoveerde predikant dr. J.L. Beeke, die promoveerde toen hij (nog) predikant was in de Amerikaanse zustergemeenten.
Verder is ds. De Wit ook "dr.", maar niét in de theologie, zoals ook bij de GGN ds. Weststrate gepromoveerd is.
Klopt.. Maar deze zustergemeenten zijn een geheel zefstandig & eigen kerkverband, NRC, bijv. met een eigen synode. De enige connectie met de GG is de correspondentieband. Vandaar dat ds/dr. Ijsselstein toch echt de eerste GG predikant is.
Nipo
Berichten: 83
Lid geworden op: 19 mei 2009, 12:10
Locatie: Classis Kampen

Re: Ds. IJsselstein promoveert

Bericht door Nipo »

Curatorium schreef:
Nipo schreef:Natuurlijk feliciteer ik hierbij dr. IJsselstein.
Maar eigenlijk was de eerste (theologisch) gepromoveerde predikant dr. J.R. Beeke, die promoveerde toen hij (nog) predikant was in de Amerikaanse zustergemeenten.
Verder is ds. De Wit ook "dr.", maar niét in de theologie, zoals ook bij de GGN ds. Weststrate gepromoveerd is.
Klopt.. Maar deze zustergemeenten zijn een geheel zefstandig & eigen kerkverband, NRC, bijv. met een eigen synode. De enige connectie met de GG is de correspondentieband. Vandaar dat ds/dr. Ijsselstein toch echt de eerste GG predikant is.
U hebt gelijk.

Verder zij opgemerkt dat ds. Hakvoort bezig is met zijn doctoraalstudie, en dus nog niet met promotieonderzoek.
Ds. C.J. Meeuse is jarenlang bezig geweest met een proefschrift, een voorlopig resultaat is ooit als boek gepubliceerd, maar of er nog een promotie komt?

Bij de OGG is ds. Kort "theol. drs." zoals dat heet, en dat was ook wijlen ds. G.F. Taverne van de Presb. Herv. Kerk te IJsselmuiden.

De eerste theol. drs. in de GG was ds. A. Vergunst (1926-1981).
Laat uw woorden weinig zijn - Pred. 5 : 1
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ds. IJsselstein promoveert

Bericht door DDD »

Weet je zeker dat de ds. Steenblok en Den Hengst geen drs. waren of was die titel er toen nog niet?

Steenblok was in ieder geval ook dr.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Ds. IJsselstein promoveert

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef:Weet je zeker dat de ds. Steenblok en Den Hengst geen drs. waren of was die titel er toen nog niet?

Steenblok was in ieder geval ook dr.
Je wordt geen dr. zonder eerst drs. te zijn geweest.
Maar op het moment dat je dr. wordt, doet je drs. er niet zoveel meer toe.
Steenblok promoveerde in 1941. In de jaren daarvóór was er wel het nodige gedoe geweest over het voeren van de drielettercombinatie drs. Maar 't gebeurde al wel.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ds. IJsselstein promoveert

Bericht door -DIA- »

Eppo Gremdaat schreef:De tijd van de boerenknechten en osseherders is voorbij. Het is nu de tijd van de accountant (Ds van Gelder e.a.), de kandidaat-notaris (Ds Visser) en de tandarts (Ds Paul).
Het opleidingsniveau van de kandidaat-predikanten, òòk in de Gereformeerde Gemeenten, is hoger dan voorheen: meer studerenden en dat merkt men ook in de predikantsopleiding. Maar er zullen best wel nog lager opgeleiden zijn, die door zelfstudie `hogerop`zijn gekomen.
Het geloof van de Indonesier is wellicht wat anders (spontaner) dan de westerse mens. Vandaar ook de grote hoeveelheid `pinkstergelovigen` onder hen.
In de grote protestantse kerken kom je naar verhouding weinig Indonesiers tegen.
Destijds was mijn buurvrouw mevrouw van Haasen-Deur, weduwe van de oud-Indisch predikant Ds Gustaaf van Haasen. Hij was voluit refomatorisch met een `pinkstertik`(zoals zijn weduwe dat altijd zo mooi formuleerde). De Indonesier gelooft `makkelijker`dan de doorsnee Hollanders. Die moeten alles beredeneren. (Daar had mevrouw van Haasen, dochter van wijlen Ds W. Deur (Geref. Bond) het soms wel moeilijk mee. Maar - zo zei ze - het zijn tòch Gods kinderen).
Ik hoop dat Ds IJsselstein iets voor de Indonesische mens heeft kunnen betekenen en God zal hem zeker ook in ons ontkerstenend Nederland ten zegen stellen.
Ik heb geen bezwaar tegen een gedegen studie.
Integendeel!
Maar laten we er maar niet teveel in opgaan.
Want de kennis in de diepte wordt helaas niet meer door.
Daar kan trouwens ook niet voor gestudeerd worden!

Tot die diepte in de prediking van eenvoudigen als
b.v. ds. A. Bregman, ds. J. Spaans,
ds. A, Hoogerland, ds. J. Karens etc.
komen er helaas weinig meer.
Het is slechts een constatering.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Ds. IJsselstein promoveert

Bericht door huisman »

-DIA- schreef:
Eppo Gremdaat schreef:De tijd van de boerenknechten en osseherders is voorbij. Het is nu de tijd van de accountant (Ds van Gelder e.a.), de kandidaat-notaris (Ds Visser) en de tandarts (Ds Paul).
Het opleidingsniveau van de kandidaat-predikanten, òòk in de Gereformeerde Gemeenten, is hoger dan voorheen: meer studerenden en dat merkt men ook in de predikantsopleiding. Maar er zullen best wel nog lager opgeleiden zijn, die door zelfstudie `hogerop`zijn gekomen.
Het geloof van de Indonesier is wellicht wat anders (spontaner) dan de westerse mens. Vandaar ook de grote hoeveelheid `pinkstergelovigen` onder hen.
In de grote protestantse kerken kom je naar verhouding weinig Indonesiers tegen.
Destijds was mijn buurvrouw mevrouw van Haasen-Deur, weduwe van de oud-Indisch predikant Ds Gustaaf van Haasen. Hij was voluit refomatorisch met een `pinkstertik`(zoals zijn weduwe dat altijd zo mooi formuleerde). De Indonesier gelooft `makkelijker`dan de doorsnee Hollanders. Die moeten alles beredeneren. (Daar had mevrouw van Haasen, dochter van wijlen Ds W. Deur (Geref. Bond) het soms wel moeilijk mee. Maar - zo zei ze - het zijn tòch Gods kinderen).
Ik hoop dat Ds IJsselstein iets voor de Indonesische mens heeft kunnen betekenen en God zal hem zeker ook in ons ontkerstenend Nederland ten zegen stellen.
Ik heb geen bezwaar tegen een gedegen studie.
Integendeel!
Maar laten we er maar niet teveel in opgaan.
Want de kennis in de diepte wordt helaas niet meer door.
Daar kan trouwens ook niet voor gestudeerd worden!

Tot die diepte in de prediking van eenvoudigen als
b.v. ds. A. Bregman, ds. J. Spaans,
ds. A, Hoogerland, ds. J. Karens etc.
komen er helaas weinig meer.
Het is slechts een constatering.
Vroeger waren er zeer geleerde predikanten. Calvijn,Gomarus,Hellenbroek,Witsius enz. Komt helaas weinig meer voor. Het is slechts een constatering


B.v.
Abraham Hellenbroek was afkomstig uit een Amsterdams koopmansgeslacht. Hij studeerde vanaf 1674 letteren en filosofie aan het Athenaeum Illustre in zijn geboortestad en vanaf 1677 tot 1682 filosofie en theologie aan de Leidse Universiteit.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ds. IJsselstein promoveert

Bericht door -DIA- »

huisman schreef:
-DIA- schreef:
Eppo Gremdaat schreef:De tijd van de boerenknechten en osseherders is voorbij. Het is nu de tijd van de accountant (Ds van Gelder e.a.), de kandidaat-notaris (Ds Visser) en de tandarts (Ds Paul).
Het opleidingsniveau van de kandidaat-predikanten, òòk in de Gereformeerde Gemeenten, is hoger dan voorheen: meer studerenden en dat merkt men ook in de predikantsopleiding. Maar er zullen best wel nog lager opgeleiden zijn, die door zelfstudie `hogerop`zijn gekomen.
Het geloof van de Indonesier is wellicht wat anders (spontaner) dan de westerse mens. Vandaar ook de grote hoeveelheid `pinkstergelovigen` onder hen.
In de grote protestantse kerken kom je naar verhouding weinig Indonesiers tegen.
Destijds was mijn buurvrouw mevrouw van Haasen-Deur, weduwe van de oud-Indisch predikant Ds Gustaaf van Haasen. Hij was voluit refomatorisch met een `pinkstertik`(zoals zijn weduwe dat altijd zo mooi formuleerde). De Indonesier gelooft `makkelijker`dan de doorsnee Hollanders. Die moeten alles beredeneren. (Daar had mevrouw van Haasen, dochter van wijlen Ds W. Deur (Geref. Bond) het soms wel moeilijk mee. Maar - zo zei ze - het zijn tòch Gods kinderen).
Ik hoop dat Ds IJsselstein iets voor de Indonesische mens heeft kunnen betekenen en God zal hem zeker ook in ons ontkerstenend Nederland ten zegen stellen.
Ik heb geen bezwaar tegen een gedegen studie.
Integendeel!
Maar laten we er maar niet teveel in opgaan.
Want de kennis in de diepte wordt helaas niet meer door.
Daar kan trouwens ook niet voor gestudeerd worden!

Tot die diepte in de prediking van eenvoudigen als
b.v. ds. A. Bregman, ds. J. Spaans,
ds. A, Hoogerland, ds. J. Karens etc.
komen er helaas weinig meer.
Het is slechts een constatering.
Vroeger waren er zeer geleerde predikanten. Calvijn,Gomarus,Hellenbroek,Witsius enz. Komt helaas weinig meer voor. Het is slechts een constatering


B.v.
Abraham Hellenbroek was afkomstig uit een Amsterdams koopmansgeslacht. Hij studeerde vanaf 1674 letteren en filosofie aan het Athenaeum Illustre in zijn geboortestad en vanaf 1677 tot 1682 filosofie en theologie aan de Leidse Universiteit.
Dat was dan ook een GOUDEN TIJD voor de Kerk.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ds. IJsselstein promoveert

Bericht door DDD »

Hendrikus schreef:
DDD schreef:Weet je zeker dat de ds. Steenblok en Den Hengst geen drs. waren of was die titel er toen nog niet?

Steenblok was in ieder geval ook dr.
Je wordt geen dr. zonder eerst drs. te zijn geweest.
Maar op het moment dat je dr. wordt, doet je drs. er niet zoveel meer toe.
Steenblok promoveerde in 1941. In de jaren daarvóór was er wel het nodige gedoe geweest over het voeren van de drielettercombinatie drs. Maar 't gebeurde al wel.
Vergeet de mogelijkheid van een buitenpromotie niet. Maar dat geheel terzijde.
jan34willem
Berichten: 174
Lid geworden op: 19 okt 2012, 21:20

Re: Ds. IJsselstein promoveert

Bericht door jan34willem »

DDD schreef:
Hendrikus schreef:Je wordt geen dr. zonder eerst drs. te zijn geweest.
Maar op het moment dat je dr. wordt, doet je drs. er niet zoveel meer toe.
Steenblok promoveerde in 1941. In de jaren daarvóór was er wel het nodige gedoe geweest over het voeren van de drielettercombinatie drs. Maar 't gebeurde al wel.
Vergeet de mogelijkheid van een buitenpromotie niet. Maar dat geheel terzijde.
Je kunt als ingenieur ook promoveren en dan ben je dr. ir. Maar ook dit geheel terzijde.

Het probleem met predikanten zonder brede achtergrond of een studie is dat het soms moeilijk is om met hen een zinvol gesprek te hebben over kwesties zoals abortus, homosexualiteit, evolutie, etc. Ze kennen de partijlijn, maar als je even doorvraagt, staan ze met de mond vol tanden. Dit is jammer, zeker als we als kerk in gesprek willen gaan met buitenkerkelijke mensen.
Plaats reactie