Ds. IJsselstein promoveert

Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Ds. IJsselstein promoveert

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Reformatorische dagblad.

Ds. IJsselstein promoveert als eerste Nederlandse GG-predikant
Maarten Stolk


„Natuurlijk ben ik een kind van God en zijn mijn zonden vergeven.” Het is een gedachte die breed leeft onder christenen in Indonesië, ontdekte ds. J. IJsselstein. Hij besloot er promotieonderzoek naar te doen, met Psalm 130 als uitgangspunt.

Het is een psalm waarin de mens tegenover God staat. „Kind-zijn, zondaar-zijn, roepen, hopen, geloven, verwachten en vrezen: het is er allemaal in te zien en te proeven, zegt ds. IJsselstein. De predikant, die in 2010 namens Zending Gereformeerde Gemeenten (ZGG) werd uitgezonden als theologisch docent en toeruster in de Indonesische provincie Papoea, promoveerde onlangs aan de Universitas Kristen Papua (UKIP) in Sorong op een Indonesischtalig proefschrift over Psalm 130: ”Kesediaan Allah Mengampuni Dosa” (”Gods bereidheid om zonden te vergeven”).

Op het titelblad zette ds. IJsselstein een uitspraak van de kerkhervormer Maarten Luther: „Het hele koninkrijk van Christus bestaat uit de vergeving van zonden.” „Daar moest ik vooral aan denken bij de bestudering van het vierde vers van Psalm 130: „Maar bij U! Bij ons is schuld, maar bij U is vergeving.” Je voelt dat de dichter in nood zich vastklemt aan het Woord. Ten diepste aan het komende, vleesgeworden Woord, aan Immanuël. Alleen door U. Ik heb geen recht, maar het is toch Uw liefste werk om zonde te vergeven.”

De uitkomsten van het exegetisch onderzoek naar Psalm 130 wijken volgens de predikant niet af van de gangbare gereformeerde Bijbeluitleg. „Op details kun je soms een andere keuze maken, maar in grote lijnen is die helder: de dichter roept vanuit de diepten van het door de zonde gescheiden zijn van God, tot God, met een beroep op Zijn trouw en macht. Hij ziet geen enkele bestaansgrond in zichzelf voor God, maar werpt zich met een gelovig ”maar” op Gods bereidheid tot vergeving van zonde en schuld. Die bereidheid ligt vast in het Woord. Bij het geloof van dit kind van God zijn erkennen, belijden, roepen, verwachten, hopen en vrezen onlosmakelijk met elkaar verbonden.”

Vooral dat woordje ”maar” ziet ds. IJsselstein als een wonder. „In het Hebreeuws staat heel nadrukkelijk: „Maar bij U.” Bij de Eeuwige, de Rechtvaardige, de Heilige, bij de getrouwe God is vergeving, ook voor mijn schuld. Een hartelijke en innige bereidheid, geopenbaard aan een roepende zondaar, die zonder genade niet leven kan.”

Ds. IJsselstein gaat in zijn proefschrift nog een stap verder dan alleen de exegese: hij probeert een brug te slaan naar de praktijk van alledag. In Indonesië is het volgens hem „uniek” om Bijbeluitleg heel gericht toe te passen in een veldonderzoek binnen kerkelijke gemeenten. „Ik begin met exegese, toets die bij gemeenteleden en studenten theologie, en maak vervolgens een vertaalslag naar de verantwoordelijkheid van kerken en ambtsdragers. Het mooie in Indonesië is dat er op het departement voor Godsdienstzaken ook echt serieus gekeken wordt naar dit soort studies, met de vraag: Wat moeten wij wel of niet doen?”

Tijdens een reis door een groot deel van Indonesië verspreidde de predikant 3881 papieren enquêtes onder presbyteriaanse, evangelische en pinkstergemeenten. Uit deze enquêtes blijkt dat Indonesische christenen de neiging hebben af te wijken van het geloof in de betrouwbaarheid van de Schrift. „Vooral de jongere generatie, en zeker ook theologiestudenten, die in de toekomst mede bepalend zullen zijn voor het theologische klimaat in de kerken. Dat is zorgwekkend.”

Hij signaleert ook een neiging om de ernst van de zonde te bagatelliseren en het niet al te nauw te nemen met de rechtvaardigheid en heiligheid van God. „Wat betreft vergeving van zonde, neigt men overigens tot twee uitersten. „God vergeeft natuurlijk, ik ben tenslotte Zijn kind”, maar ook: „Sommige zonden zijn onvergeeflijk.” On-Bijbelse gedachten over Gods bereidheid tot vergeving van zonde hangen vooral sterk samen met opvattingen over Wie God is en over wie de mens is voor God.”

Hoe komt het dat in Indonesië het geloof in ”automatische vergeving” zo groot is?

„Uit het onderzoek blijkt dat die opvatting heel nauw samenhangt met het feit dat men zichzelf geschikt acht voor God, en met het feit dat men denkt dat God zo rechtvaardig niet is als dat de Bijbel zegt. Men is weinig doordrongen van de ernst van de zonde; er is weinig besef van Gods deugden.

Dat hangt natuurlijk nauw samen met de prediking. In een van de aanbevelingen aan het einde van mijn onderzoek roep ik ambtsdragers vooral op om in prediking en pastoraat de mens voor God te plaatsen: voor de Heilige en Rechtvaardige, vol ook van genade en barmhartigheid, opdat hij of zij zichzelf mishage en voor God verootmoedige.”

Vooral in Oost-Indonesië bestaat de neiging om moord, overspel en diefstal als onvergeeflijk te beschouwen. „Dat ligt verankerd in de cultuur. Wat wel vraagt om meer onderzoek vraagt, is waarom men, met name in Oost-Indonesië en vooral Papoea, zo gespleten denkt over het geloof. Een grote meerderheid in de rest van Indonesië vindt dat geloof een zaak is van het hele leven, maar vooral in Papoea bestaat de neiging om geloof te beperken tot het denken. Het lijkt op de een of andere manier niet geïntegreerd in het hele leven van de mensen. Dat is wellicht een reden dat oude oordelen (over moord, overspel en diefstal) nog zo springlevend zijn en blijven voortbestaan.”

Wat adviseert u de diverse protestantse denominaties en instellingen van theologisch onderwijs in Indonesië?

„Om maar een greep te doen: meer aandacht voor niet-selectief Bijbellezen, zodat we niet alleen lezen wat bij ons past. Aandacht voor een evenwichtiger prediking, herwaarderen van catechismusprediking. Veel meer aandacht voor exegese, predikkunde en pastoraat in opleidingen. Een verzoek aan de overheid om aandacht te hebben voor het tanende Schriftgezag.”

Afgezien van dr. C. Steenblok, die promoveerde toen hij nog predikant was van de Gereformeerde Kerken in Nederland, bent u de eerste Nederlandse predikant van de Gereformeerde Gemeenten –ontstaan in 1907– die een theologisch proefschrift schreef. Waarom heeft dat zo lang geduurd?

„Ik denk niet dat dit ligt aan een bepaalde huiver voor de wetenschap. Misschien is promoveren vooral een praktisch probleem. Hoe vindt een predikant voldoende tijd om geconcentreerd te kunnen studeren? Het is in de eerste plaats onze roeping die tijd te besteden in gemeente en consulentgemeenten. Maar zeker in een periode waarin veel gemeenteleden verder studeren, in een periode waarin de ‘buitenwereld’ in discussies soms vraagt om gedegen en doordachte antwoorden, lijkt het me zeker niet verkeerd als mensen tijd en ruimte krijgen om te promoveren.”

Toen u in 2010 een beroep aannam als zendingspredikant voor Papoea, zei u in een interview daar langere tijd te zullen blijven. Na de Kerst keert u al terug naar Nederland.

„Dit laat wat mij betreft een ding zien: De Heere regeert. Hij zegt ga, en ik ga. En Hij zegt kom, en ik kom. Mijn hart is losgescheurd van vrienden en studenten in Papoea. Zonder het spreken van de Heere was ik op mijn plaats gebleven, hoewel er weinig mogelijkheden geboden werden om mijn taak in te vullen. Het is een zegen om als mens de Heere te mogen volgen. Niet na goed overleg, zoals vrienden met elkaar overleggen, niet als vrucht van eigen afweging, maar volgend zonder te vragen, in de wetenschap dat de Heere leidt.”

U heeft een proefschrift kunnen schrijven naast uw werkzaamheden als docent. Is de instelling waaraan u promoveerde vergelijkbaar met een Europese theologische universiteit?

„Eigenlijk vind ik het jammer dat ik zo veel tijd had om dit te kunnen doen. Er is zo veel nood in Papoea. Wat betreft de positie van de universiteit UKIP: in april wordt het proefschrift tijdens een staatsexamen voorgelegd aan mensen van het departement Godsdienstzaken. Dat is gelet op de beoordeling nu een formaliteit. Daarmee is dan ook de internationale erkenning rond.”
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Ds. IJsselstein promoveert

Bericht door Curatorium »

Prachtig! Zou mooi zijn als er meer volgen..
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ds. IJsselstein promoveert

Bericht door Tiberius »

Curatorium schreef:Prachtig! Zou mooi zijn als er meer volgen..
Er zijn er al twee in een tamelijk vergevorderd stadium.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Ds. IJsselstein promoveert

Bericht door Curatorium »

Tiberius schreef:
Curatorium schreef:Prachtig! Zou mooi zijn als er meer volgen..
Er zijn er al twee in een tamelijk vergevorderd stadium.
Ds. De Heer en..?
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Ds. IJsselstein promoveert

Bericht door Ad Anker »

Curatorium schreef:
Tiberius schreef:
Curatorium schreef:Prachtig! Zou mooi zijn als er meer volgen..
Er zijn er al twee in een tamelijk vergevorderd stadium.
Ds. De Heer en..?
Ds. Golverdingen?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Ds. IJsselstein promoveert

Bericht door huisman »

Ik had vanmorgen onderstaande posting in het topic: Wist je dat...? geplaatst. Maar nu er een apart topic is doe ik het hier nog maar een keer:

Ik lees net in het RD dat sinds Dr Steenblok er voor het eerst weer een predikant van de GG gepromoveerd is.
Dr J. IJsselstein is in Indonesië afgestudeerd op Ps 130 (in het indonesisch)

Dit is wel een hartelijke felicitatie waard.

Hij repatrieert eind dit jaar en is dan weer beroepbaar in Nederland.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Ds. IJsselstein promoveert

Bericht door huisman »

Anker schreef:
Curatorium schreef:
Tiberius schreef:
Curatorium schreef:Prachtig! Zou mooi zijn als er meer volgen..
Er zijn er al twee in een tamelijk vergevorderd stadium.
Ds. De Heer en..?
Ds. Golverdingen?
Yep, volgens mij ds Golverdingen op de TUA Apeldoorn. Waar ds de Heer afstudeerd weet ik niet.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ds. IJsselstein promoveert

Bericht door Tiberius »

Ds. De Heer studeert aan de VU te Amsterdam bij prof. dr. A. (Bram) van de Beek.
Eppo Gremdaat
Berichten: 693
Lid geworden op: 19 mar 2009, 19:13

Re: Ds. IJsselstein promoveert

Bericht door Eppo Gremdaat »

De tijd van de boerenknechten en osseherders is voorbij. Het is nu de tijd van de accountant (Ds van Gelder e.a.), de kandidaat-notaris (Ds Visser) en de tandarts (Ds Paul).
Het opleidingsniveau van de kandidaat-predikanten, òòk in de Gereformeerde Gemeenten, is hoger dan voorheen: meer studerenden en dat merkt men ook in de predikantsopleiding. Maar er zullen best wel nog lager opgeleiden zijn, die door zelfstudie `hogerop`zijn gekomen.
Het geloof van de Indonesier is wellicht wat anders (spontaner) dan de westerse mens. Vandaar ook de grote hoeveelheid `pinkstergelovigen` onder hen.
In de grote protestantse kerken kom je naar verhouding weinig Indonesiers tegen.
Destijds was mijn buurvrouw mevrouw van Haasen-Deur, weduwe van de oud-Indisch predikant Ds Gustaaf van Haasen. Hij was voluit refomatorisch met een `pinkstertik`(zoals zijn weduwe dat altijd zo mooi formuleerde). De Indonesier gelooft `makkelijker`dan de doorsnee Hollanders. Die moeten alles beredeneren. (Daar had mevrouw van Haasen, dochter van wijlen Ds W. Deur (Geref. Bond) het soms wel moeilijk mee. Maar - zo zei ze - het zijn tòch Gods kinderen).
Ik hoop dat Ds IJsselstein iets voor de Indonesische mens heeft kunnen betekenen en God zal hem zeker ook in ons ontkerstenend Nederland ten zegen stellen.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10419
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Ds. IJsselstein promoveert

Bericht door Zita »

huisman schreef:
Yep, volgens mij ds Golverdingen op de TUA Apeldoorn. Waar ds de Heer afstudeerd weet ik niet.
Promoveren is wat anders dan afstuderen, meen ik.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Ds. IJsselstein promoveert

Bericht door parsifal »

Eppo Gremdaat schreef:Het geloof van de Indonesier is wellicht wat anders (spontaner) dan de westerse mens. Vandaar ook de grote hoeveelheid `pinkstergelovigen` onder hen.
In de grote protestantse kerken kom je naar verhouding weinig Indonesiers tegen.
Het hangt er wel van af wat je onder Indonesiers verstaat. De kerk van ds Stephen Tong in Jakarta is een van de grootste kerken van het land, en in die kerk komen toch vooral (Chinees) Indonesiers. De theologie van ds Tong is reformatorisch. Sterke nadruk op oa de TULIP. Wel zouden zijn preken tot een soort wetticisme kunnen leiden en denk ik niet dat de vraag die in het begin van Romeinen 6 gesteld wordt (zouden wij dan zondigen opdat de genade meer wordt?) natuurlijk onder zijn prediking gesteld wordt. Misschien dat hierdoor de vrije genade wel eens onderbelicht wordt, wat in een land waar meer dan 80% moslim is, gevaarlijk is.

Verder is het wat lastig om over de Indonesier te spreken. West-Papua is niet echt te vergelijken met Jakarta of Bandung.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Ds. IJsselstein promoveert

Bericht door MarthaMartha »

Tiberius schreef:Ds. De Heer studeert aan de VU te Amsterdam bij prof. dr. A. (Bram) van de Beek.
:oO
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Ds. IJsselstein promoveert

Bericht door refo »

MarthaMartha schreef:
Tiberius schreef:Ds. De Heer studeert aan de VU te Amsterdam bij prof. dr. A. (Bram) van de Beek.
:oO
Van mij mogen dominees promoveren.
Ik vraag me alleen af waar een gergem-dominee de tijd vandaan haalt.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Ds. IJsselstein promoveert

Bericht door Jongere »

MarthaMartha schreef:
Tiberius schreef:Ds. De Heer studeert aan de VU te Amsterdam bij prof. dr. A. (Bram) van de Beek.
:oO
:quoi Waar slaat de smiley op? Blijkbaar is de wereld toch iets minder vanzelfsprekend dan wij in onze hokjes en vakjes zouden denken.

Volgens mij is ds. Mulder jr. overigens ook bezig aan een promotietraject, klopt dat?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ds. IJsselstein promoveert

Bericht door Tiberius »

Jongere schreef:
MarthaMartha schreef:
Tiberius schreef:Ds. De Heer studeert aan de VU te Amsterdam bij prof. dr. A. (Bram) van de Beek.
:oO
:quoi Waar slaat de smiley op? Blijkbaar is de wereld toch iets minder vanzelfsprekend dan wij in onze hokjes en vakjes zouden denken.

Volgens mij is ds. Mulder jr. overigens ook bezig aan een promotietraject, klopt dat?
G.W.S. Mulder bedoel je? Dat is mij niet bekend. Over welk onderwerp? Of weet je dat niet?
Plaats reactie