Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Reiziger
Berichten: 1155
Lid geworden op: 15 mar 2013, 17:08

Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door Reiziger »

Terri schreef:
Forummer schreef:
refo schreef:Allemaal mooi gepraat, maar zolang het gaat zoals nu is bidden niet zo nodig. Pas bij vrije verkiezingen of lot werpen kan God nog werken. Anders zijn we aangewezen op voorkeur van de kerkenraad.
Ik zou u inmiddels van het forum hebben gegooid. Gód regeert, door alle mensen heen, ook al zien wij het niet. Gebed is áltijd nodig, en hoe wij onze dingen ook organiseren, God regeert en wat Hij wil, zal gebeuren. Gebed is dus, nogmaals, altijd nodig. God werkt door alle voorkeuren en menselijke plannen heen.
Dat u dat niet erkent (of u bent het vergeten) is zeer, zeer dieptriest.
U ontkent hiermee het bestaan van God
Nou nou.......
Je trekt wel een grote broek aan zeg.
Als je menselijk handelen bekritiseert ontken je echt niet het bestaan van God hoor.
Dat klopt, maar hij zegt dat gebed niet helpt omdat we zijn aangewezen op de voorkeur van de kerkenraad. Verder zegt hij dat God alleen nog kan werken bij verkiezingen of lot werpen. Dat betekent dus dat God niet kan werken d.m.v. de kerkenraad. U bent het toch hopelijk wel met mij eens dat dat van geen meter klopt. God regeert en laat zich door geen kerkenraad tegenwerken
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door DDD »

Wil jij hier de stelling verdedigen dat er in Nederland geen kerkenraden zijn die tegen Gods wil ingaan?
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: RE: Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door CvdW »

Onbemind schreef:
refo schreef:Allemaal mooi gepraat, maar zolang het gaat zoals nu is bidden niet zo nodig. Pas bij vrije verkiezingen of lot werpen kan God nog werken. Anders zijn we aangewezen op voorkeur van de kerkenraad.
Beste refo,

Hoe gebeurt het dan volgens jou bij het verkiezen van ambtsdragers, en waarom is er geen gebed nodig? Zou er voor de vergadering niet gebeden worden? En nog Verder op het moment dat er een groslijst opgesteld moet gaan worden. Kan het al weken van te voren een worsteling worden wie is er geschikt? En wie moet ik op schrijven of noemen..

Mooie praat zeker, maar gebeurde het maar eens. En werd er niet alleen maar op de buitenkant gelet bij de personen. Zoals ik aangaf bij sommigen wordt het gezien als de zwaarste vergadering, en werkelijk dat is omdat er veel mensenwerk tussen zit.
In de Saambinder van de GG staan regelmatig stukjes in van ds. P. Mulder ('in goede orde').
In deze stukjes staat heel vaak 'als het goed is ....', maar nu komt het punt dat het niet goed is. Tegenover een zittende ouderling wordt een kandidaat gezet waarvan men al weet dat deze niet gekozen wordt. Als het goed is wordt er gebeden, enz....
Zo kan ik nog even doorgaan. Uiteraard regeert God, maar daar geven de meeste kerkenraden geen blijk van en ik spreek uit ervaring.
Onbemind
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:54

Re: RE: Re: RE: Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door Onbemind »

CvdW schreef:
Onbemind schreef:
refo schreef:Allemaal mooi gepraat, maar zolang het gaat zoals nu is bidden niet zo nodig. Pas bij vrije verkiezingen of lot werpen kan God nog werken. Anders zijn we aangewezen op voorkeur van de kerkenraad.
Beste refo,

Hoe gebeurt het dan volgens jou bij het verkiezen van ambtsdragers, en waarom is er geen gebed nodig? Zou er voor de vergadering niet gebeden worden? En nog Verder op het moment dat er een groslijst opgesteld moet gaan worden. Kan het al weken van te voren een worsteling worden wie is er geschikt? En wie moet ik op schrijven of noemen..

Mooie praat zeker, maar gebeurde het maar eens. En werd er niet alleen maar op de buitenkant gelet bij de personen. Zoals ik aangaf bij sommigen wordt het gezien als de zwaarste vergadering, en werkelijk dat is omdat er veel mensenwerk tussen zit.
In de Saambinder van de GG staan regelmatig stukjes in van ds. P. Mulder ('in goede orde').
In deze stukjes staat heel vaak 'als het goed is ....', maar nu komt het punt dat het niet goed is. Tegenover een zittende ouderling wordt een kandidaat gezet waarvan men al weet dat deze niet gekozen wordt. Als het goed is wordt er gebeden, enz....
Zo kan ik nog even doorgaan. Uiteraard regeert God, maar daar geven de meeste kerkenraden geen blijk van en ik spreek uit ervaring.
Ik ken dit, daarom haalde ik aan dat het de zwaarste vergaderingen zijn. Ja er zijn zelfs mensen die zien er zo verschrikkelijk tegen op, en dan noem jij nu nog maar 1 ding wat werkelijkheid is.

De gemeente zal juist diegene maar kiezen die de kerkenraad voor de sier had neergezet.

Terugkomend nog op het voorbeeld wat je plaatste dit zal enkel met twee kandidaten kunnen kwa stemmen. Op het moment dat er meerdere zijn is het niet mogelijk om x tegenover c en a tegen y te zetten. Dan wordt het gewoon alfabetische volgorde.
Kwa kandidaten blijft het mogelijk om mensen te zetten die niet zullen worden gekozen. Echter nogmaals het zal maar gebeuren dat juist die gekozen wordt die je als kerkenraad niet wilde.... Het is spelen met vuur. En ongeoorloofd er kan geen zegen op rusten.
Ignoti nulla cupido.
Reiziger
Berichten: 1155
Lid geworden op: 15 mar 2013, 17:08

Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door Reiziger »

DDD schreef:Wil jij hier de stelling verdedigen dat er in Nederland geen kerkenraden zijn die tegen Gods wil ingaan?
Nee, maar als refo zegt dat gebed niet nodig is en God pas kan werken bij vrije verkiezingen en het lot werpen enz. dan zegt hij daarmee dus dat God niet kan werken zoals het nu gaat.
Dat is onzin en het komt neer op het ontkennen van het bestaan van God
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door DDD »

Ik reageerde op wat jij schreef, niet op wat iemand anders schreef. En wat jij schreef, is mijns inziens onjuist.
Reiziger
Berichten: 1155
Lid geworden op: 15 mar 2013, 17:08

Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door Reiziger »

DDD schreef:Ik reageerde op wat jij schreef, niet op wat iemand anders schreef. En wat jij schreef, is mijns inziens onjuist.
Wat ik schreef was een reactie op het schrijven van iemand anders.
Waarom is mijn schrijven onjuist?
Ik zeg toch niet dat de kerkenraden perfect zijn?
Ik zeg dat God zich door geen kerkenraad laat tegenwerken, maar dat gebeurt wat Hij wil.

Toevoeging voor de duidelijkheid:
Onder Gods toelating kunnen kerkenraden hun eigen zin doen
Mijn excuses voor de lelijke verschrijving die ik maakte
Laatst gewijzigd door Reiziger op 30 mei 2016, 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door DDD »

Ik beweer dat kerkenraden wel tegen de wil van God in kunnen gaan.
Onbemind
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:54

Re: RE: Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door Onbemind »

Forummer schreef:
DDD schreef:Ik reageerde op wat jij schreef, niet op wat iemand anders schreef. En wat jij schreef, is mijns inziens onjuist.
Wat ik schreef was een reactie op het schrijven van iemand anders.
Waarom is mijn schrijven onjuist?
Ik zeg toch niet dat de kerkenraden perfect zijn?
Ik zeg dat God zich door geen kerkenraad laat tegenwerken, maar dat gebeurt wat Hij wil.

Toevoeging voor de duidelijkheid:
Onder Gods toelating kunnen kerkenraden hun eigen zin doen
Mijn excuses voor de lelijke verschrijving die ik maakte
DDD schreef:Ik beweer dat kerkenraden wel tegen de wil van God in kunnen gaan.
Beste, de discussie is zowat gestild en nu begint hij weer.

@DDD is dit nu echt nodig? Want uiteindelijk komen we weer terecht bij het Besluit van eeuwigheid en Gods Wil, daartegenover de beperkte mogelijkheid onder de toelating van God om tegen de wil in te gaan echter niet tegen het besluit.
Ignoti nulla cupido.
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door DDD »

Er blijven ongereformeerde dingen worden gezegd, in mijn ogen. En dat is inderdaad de moeite waard.
Onbemind
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:54

Re: RE: Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door Onbemind »

DDD schreef:Er blijven ongereformeerde dingen worden gezegd, in mijn ogen. En dat is inderdaad de moeite waard.
Ik vind de term ongegreformeerd best ver gaan. Aangezien het nog steeds gereformeerd is. Alleen misschien wat anders uitgedrukt dan er bedoelt wordt
Ignoti nulla cupido.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door Johann Gottfried Walther »

God regeert, en wij hebben onze verantwoordelijkheid.
God laat alles medewerken ten goede voor de Zijnen.
Onder Gods toelating kunnen er foute keuzen en beslissingen worden gemaakt.
Maar het stuurt zo gezegd Gods plannen niet in de war. Want God regeert en wist dat die fouten gemaakt zouden worden.
Maar het ontslaat ons niet van onze verantwoordelijkheid en ook mag dit niet tot dode lijdelijkheid leiden.
In de zin van wij kunnen afwachten of doen wat we willen want God heeft toch alles al vastgelegd.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door DDD »

Onbemind schreef:
DDD schreef:Er blijven ongereformeerde dingen worden gezegd, in mijn ogen. En dat is inderdaad de moeite waard.
Ik vind de term ongegreformeerd best ver gaan. Aangezien het nog steeds gereformeerd is. Alleen misschien wat anders uitgedrukt dan er bedoelt wordt
Nee. Lijdelijkheid is ongereformeerd. Dat is misschien een beetje een stokpaardje van mij. Maar het gaat hier niet om de formuleringen alleen. Het gaat om de geest die daaruit spreekt.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17256
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: RE: Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door huisman »

DDD schreef:
Onbemind schreef:
DDD schreef:Er blijven ongereformeerde dingen worden gezegd, in mijn ogen. En dat is inderdaad de moeite waard.
Ik vind de term ongegreformeerd best ver gaan. Aangezien het nog steeds gereformeerd is. Alleen misschien wat anders uitgedrukt dan er bedoelt wordt
Nee. Lijdelijkheid is ongereformeerd. Dat is misschien een beetje een stokpaardje van mij. Maar het gaat hier niet om de formuleringen alleen. Het gaat om de geest die daaruit spreekt.
En activisme is remonstrants.....dat lijdelijkheid ongereformeerd is mag jij onderbouwen uit de 3FvE want ik geloof je niet op je blauwe ogen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door DDD »

Oke. DL 3/4, paragraaf 8 en 9.

Ik lees in de DL niet dat activisme remonstrants is. Maar ja.
Plaats reactie