Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Heus
Berichten: 814
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:31

Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door Heus »

Curatorium Gereformeerde Gemeenten:

Op D.V. dinsdag 22 en op woensdag 23 mei vergaderd het curatorium van de Gereformeerde Gemeenten over de toelating van studenten tot de theologische school van de Gereformeerde Gemeenten.

Het curatorium bestaat uit de volgende personen:

Voorzitter: ds. J.J. van Eckeveld (Zeist);
Secretaris: ds. M. Karens (Werkendam);
Penningmeester: K.H. de Heer (Rijssen);
Leden:
ds. A.B. van der Heiden (Benthuizen);
ds. B. van der Heiden (Alblasserdam);
ds. P. Melis (Ermelo);
ds. A. Schreuder (Rijssen-Zuid);
B. Agteresch (Capelle aan den IJssel);
L.J. Goud (Yerseke);

Secundi:
ds. G.J.N. Moens (Meliskerke);
ds. W. Silfhout (Capelle aan den IJssel-Middelwatering);
ds. A. Schot (Nunspeet);
H. van Dieren (Genemuiden);
J.P. Bosman (Veere);
A.G. Bregman (Naaldwijk).

Docenten Theologische School:
ds. A. Moerkerken (Capelle aan den IJssel)(Rector);
ds. G.J. van Aalst (Klaaswaal);
ds. L. Blok (Gorinchem).

Laten we hopen dat er weer studenten aangenomen worden.

Daarna worden door het curatorium de examens gehouden voor de studenten. We hopen dat dan het volgende wordt beslist:

-Dat student A.T. Huijser uit Geldermalsen beroepbaar wordt gesteld.

-Dat de studenten P.G. Heijkamp uit Elspeet, S.W. Janse uit Arnemuiden, J. van Laar uit Opheusden en C. van Ruitenburg uit Hendrik-Ido-Ambacht worden bevorderd tot het vierde jaar. Dan mogen zij ook, naast de zon- en feestdagen, doordeweeks gaan proponeren.

-Dat de studenten P.D. den Haan uit Nieuwdorp en H.A. van Zetten uit Veenendaal worden bevorderd tot het derde leerjaar. Zij mogen dan op zon- en feestdagen in de gemeenten gaan proponeren.

-Dat de studenten H. Brons uit Utrecht, H. van der Heiden uit Doetinchem en W.A. Zondag uit Nunspeet worden bevorderd tot het tweede leerjaar.
Laatst gewijzigd door Heus op 19 mei 2012, 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10600
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Curatorium Ger. Gem. 2012

Bericht door Ad Anker »

Heus schreef: -Dat de studenten P.G. Heijkamp uit Elspeet, S.W. Janse uit Arnemuiden, J. van Laar uit Opheusden en C. van Ruitenburg uit Hendrik-Ido-Ambacht worden bevorderd tot het vierde jaar. Dan mogen zij ook, naast de zon- en feestdagen, doordeweeks gaan proponeren.
Klopt dat nog steeds wel, die regel dat studenten in het tweede jaar alleen op zon- en feestdagen proponeren? Volgens mij proponeren deze studenten (op Heijkamp na, die zie ik nooit ergens staan) al geruime tijd doordeweeks.
Yesenaer
Berichten: 451
Lid geworden op: 16 mei 2011, 17:14

Re: Curatorium Ger. Gem. 2012

Bericht door Yesenaer »

Anker schreef:
Heus schreef: -Dat de studenten P.G. Heijkamp uit Elspeet, S.W. Janse uit Arnemuiden, J. van Laar uit Opheusden en C. van Ruitenburg uit Hendrik-Ido-Ambacht worden bevorderd tot het vierde jaar. Dan mogen zij ook, naast de zon- en feestdagen, doordeweeks gaan proponeren.
Klopt dat nog steeds wel, die regel dat studenten in het tweede jaar alleen op zon- en feestdagen proponeren? Volgens mij proponeren deze studenten (op Heijkamp na, die zie ik nooit ergens staan) al geruime tijd doordeweeks.
Dan moet je heel goed en regelmatig deze link in de gaten houden! http://www.kerktijden.nl/index.html?zoe ... antid=5467

Ik heb trouwens ook nog een preek van hem op de computer staan
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Curatorium Ger. Gem. 2012

Bericht door Curatorium »

Ben benieuwd! Zeker omdat de Theologische school op het moment toch wel al de hoogste capaciteit heeft en er dit jaar maar 1 student hoopt te vertrekken.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Re: Curatorium Ger. Gem. 2012

Bericht door Unionist »

Curatorium schreef:Ben benieuwd! Zeker omdat de Theologische school op het moment toch wel al de hoogste capaciteit heeft en er dit jaar maar 1 student hoopt te vertrekken.
Yeah, een studentenstop! Of loten, net als bij medicijnen.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
astroguy
Berichten: 645
Lid geworden op: 29 dec 2004, 08:12
Locatie: Johannesburg, Zuid Afrika

Re: Curatorium Ger. Gem. 2012

Bericht door astroguy »

Curatorium schreef:Ben benieuwd! Zeker omdat de Theologische school op het moment toch wel al de hoogste capaciteit heeft en er dit jaar maar 1 student hoopt te vertrekken.
9 studenten is toch niet werkelijk hoogste capaciteit? In 1946 hadden ze bijv. 14 studenten.
Atze
claus
Berichten: 718
Lid geworden op: 24 sep 2007, 19:42

Re: Curatorium Ger. Gem. 2012

Bericht door claus »

Compliment vooral aan Heus, die altijd erg goed is in het opsporen van sommige zaken! Hopelijk zijn we met z'n allen D. V. vanaf dinsdag 21 mei ook weer vlot in het hier doorgeven van, liefst wel de goede naam en voorletters (is wel eens anders geweest) en plaatsnaam en/of enige antecedenten van degenen die toegelaten mogen worden! Hoe meer hoe liever...De nood is groot. Dat er dan veel oprecht gebeden mag worden om arbeiders in de wijngaard!
Maar, nieuwsgierig zijn we allemaal toch wel een beetje. Dinsdag en woensdag kijk ik iets meer op deze site.

Hoor ik zelf iets vanuit Rotterdam, dan hoop ik dat D. V. ook te melden.
Gebruikersavatar
sweelinck 25
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 dec 2006, 14:17

Re: Curatorium Ger. Gem. 2012

Bericht door sweelinck 25 »

Anker schreef:
Heus schreef: -Dat de studenten P.G. Heijkamp uit Elspeet, S.W. Janse uit Arnemuiden, J. van Laar uit Opheusden en C. van Ruitenburg uit Hendrik-Ido-Ambacht worden bevorderd tot het vierde jaar. Dan mogen zij ook, naast de zon- en feestdagen, doordeweeks gaan proponeren.
Klopt dat nog steeds wel, die regel dat studenten in het tweede jaar alleen op zon- en feestdagen proponeren? Volgens mij proponeren deze studenten (op Heijkamp na, die zie ik nooit ergens staan) al geruime tijd doordeweeks.
Stud. P.G. Heijkamp heeft afgelopen zondagavond in Berkenwoude gepreekt.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Curatorium Ger. Gem. 2012

Bericht door refo »

Studenten propeneren toch alleen het derde en vierde jaar? Degenen die al een theologische studie hebben gevolgd doen de school in drie jaren. Die proponeren het tweede en derde (laatste) jaar.

Of ze in de week (mogen) preken wordt volgens mij per persoon bepaald.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33292
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Curatorium Ger. Gem. 2012

Bericht door Tiberius »

Het is zoals Heus zegt: alleen 4e jaars proponeren door de weeks.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10600
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Curatorium Ger. Gem. 2012

Bericht door Ad Anker »

Tiberius schreef:Het is zoals Heus zegt: alleen 4e jaars proponeren door de weeks.
Janse en van Laar proponeren al zeker een jaar, doordeweeks. Dus volgens mij klopt deze uitspraak niet. Ik heb de studenten in gewone weekdiensten beluisterd, namelijk.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Curatorium Ger. Gem. 2012

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:Het is zoals Heus zegt: alleen 4e jaars proponeren door de weeks.
Ik meen vanavond toch een preekbeurt in de krant te zien staan van een derde-jaars die voorgaat. Student Huijser ging in het 3e jaar ook regelmatig doordeweeks door.

De nieuwe regel is namelijk dat student uit het 3e jaar 1x per maand ook doordeweeks mogen preken.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Diederik
Berichten: 88
Lid geworden op: 26 jan 2010, 16:29

Re: Curatorium Ger. Gem. 2012

Bericht door Diederik »

Luther schreef:
Tiberius schreef:Het is zoals Heus zegt: alleen 4e jaars proponeren door de weeks.
Ik meen vanavond toch een preekbeurt in de krant te zien staan van een derde-jaars die voorgaat. Student Huijser ging in het 3e jaar ook regelmatig doordeweeks door.

De nieuwe regel is namelijk dat student uit het 3e jaar 1x per maand ook doordeweeks mogen preken.
Ook de weken dat er geen les word gegeven mag een 3e jaars student voorgaan in een weekdienst.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Curatorium Ger. Gem. 2012

Bericht door vlinder »

refo schreef:Studenten propeneren toch alleen het derde en vierde jaar? Degenen die al een theologische studie hebben gevolgd doen de school in drie jaren. Die proponeren het tweede en derde (laatste) jaar.

Of ze in de week (mogen) preken wordt volgens mij per persoon bepaald.
Ik blijf dat onbegrijpelijk vinden. Ds. Kersten zei eens dat de studie universitair moest worden zodra dat kon. Ds. Golverdingen hamert daar ook op. Wanneer een student dan een universitaire studie van 6 jaar heeft gevolgd, hoeft hij bij een niet universitaire studie nog maar 3 jaar te studeren en doet dus 9 jaar over zijn studie, iets wat een gunst zou zijn.... Vreemd vreemd vreemd.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Curatorium Ger. Gem. 2012

Bericht door -DIA- »

vlinder schreef:
refo schreef:Studenten propeneren toch alleen het derde en vierde jaar? Degenen die al een theologische studie hebben gevolgd doen de school in drie jaren. Die proponeren het tweede en derde (laatste) jaar.

Of ze in de week (mogen) preken wordt volgens mij per persoon bepaald.
Ik blijf dat onbegrijpelijk vinden. Ds. Kersten zei eens dat de studie universitair moest worden zodra dat kon. Ds. Golverdingen hamert daar ook op. Wanneer een student dan een universitaire studie van 6 jaar heeft gevolgd, hoeft hij bij een niet universitaire studie nog maar 3 jaar te studeren en doet dus 9 jaar over zijn studie, iets wat een gunst zou zijn.... Vreemd vreemd vreemd.
Het IS niet zo vreemd. Waarom niet universitair? Men wil toch de studie aan te Theologische School toegankelijk houden, ook voor mensen die voor een universitaire studie geen vooropleiding hebben genoten. Zou men over gaan op een universiteit, dan zou in princiepe de Theolohosche School voor een ossenherder gesloten blijven...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie