Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door Curatorium »

Forummer schreef: Ook in de classis Rotterdam is het inderdaad niet druk.
Niet druk?
2011
Berichten: 103
Lid geworden op: 17 mar 2011, 20:47

Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door 2011 »

In de clasis Ridderkerk gaat ds. Van der Heijden ook met emiritaat.
Reiziger
Berichten: 1155
Lid geworden op: 15 mar 2013, 17:08

Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door Reiziger »

Curatorium schreef:
Forummer schreef: Ook in de classis Rotterdam is het inderdaad niet druk.
Niet druk?
Ik bedoel qua predikanten

@2011 hoe weet u dat? Per wanneer gaat hij met emeritaat?
johannes123
Berichten: 192
Lid geworden op: 22 apr 2014, 15:55

Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door johannes123 »

Forummer schreef:
Tom schreef:Ik zat op de website van de Geref. Gem eens te kijken naar de verschillende classissen (wat is het meervoud daarvan? :tilt ). Dan wordt het predikantentekort toch weer duidelijk. Zeker de classis Rotterdam en Amsterdam: heel heel veel werk te doen, onmenselijk.
In classis Tholen, Ridderkerk is het ook niet veel beter. Na het vertrek van ds. Hofman en door het ziek zijn van ds. Schipper zal de werklast in classis Dordrecht ook toenemen.

Worden de studenten en ook de gezinnen door het curatorium/de TS op deze drukte voorbereid?
Dat u de classis Amsterdam noemt, kan ik zeker inkomen. Alhoewel we niet moeten vergeten dat vorig jaar ds. Moens naar Lisse is gekomen.
Ook in de classis Rotterdam is het inderdaad niet druk.
Classis Tholen is ook best dunbevolkt, zeker als je kijkt naar de omvang van de classis.
Classis Ridderkerk staan ook niet veel predikanten, maar die classis is niet zo groot.
Classis Dordrecht valt op zich wel mee, paar jaar geleden was het erger, toen stonden alleen ds. Blok, Karels, Karens en Huijser in die classis. En dan te bedenken dat ds. Blok ook geen consulentgemeenten heeft. Maar inmiddels is de situatie behoorlijk verbeterd: ds. Schipper, Hofman en van Rijswijk zijn gekomen. Alleen de eerste is ziek en de tweede gaat inderdaad weg. Maar dan alsnog valt het in vergelijking met andere classes wel mee.

Het is echt te hopen dat er een student naar Flakkee of de classis Tholen komt en de predikant die dv. in Middelharnis beroepen wordt het aanneemt. Op dit moment is ds. Boeder van Dirksland de enige predikant op't eiland. Terwijl ieder dorp een GerGem heeft. 8 GerGems op Flakkee
mulder
Berichten: 365
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:33

Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door mulder »

Ja en in de regio Rotterdam is net zo hard iemand nodig, als we alle gebieden en classes bekijken. We zijn tegenwoordig niet meer gebonden aan eilanden.. lijkt me niet nuttig om hier alle gebieden te gaan benoemen en alle situaties, overal is er een nijpend tekort en dat zal niet minder worden met dit aantal studenten.


hoe bepalen kerkenraden eigenlijk wanneer de ledenvergadering wordt gehouden want vanavond zijn er ook nog stemmingsvergaderingen, hadden die niet eerder gehouden kunnen worden?
Martijn
Berichten: 726
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door Martijn »

Zou het niet beter zijn om niet te strak vast te houden aan een classis? Waarom niet iedere synode dat veranderen?
Reiziger
Berichten: 1155
Lid geworden op: 15 mar 2013, 17:08

Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door Reiziger »

mulder schreef:
hoe bepalen kerkenraden eigenlijk wanneer de ledenvergadering wordt gehouden want vanavond zijn er ook nog stemmingsvergaderingen, hadden die niet eerder gehouden kunnen worden?
Sommigen zijn (vermoed ik) gebonden aan weekdiensten, anderen niet.
Ik weet ook niet waar de kerkenraad dat op baseert.
Meestal hebben de studenten op donderdag nog geen beroep aangenomen, dus dat kan wel.
Voor de rest is het misschien ook handig voor de kandidaten als ze niet alle beroepen op maandag/dinsdag krijgen.
-DIA-
Berichten: 32742
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door -DIA- »

Ezen schreef:Huh? Primi is al meervoud. Net als media. En biels. Intussen heb je ook medias en bielzen.
Wist ik wel hoor, het ging er eventjes om om 'gewichtig' over te komen, waardoor ik meer zelfvertrouwen
en achting zou verwerven, en door lange moeilijke zinnen en niet alledaagse woorden geloofwaardig over te
komen bij het gepeupel. Het is dan wel meervoud, misschien moet je in mijn lezing "veelvoud" lezen. ;)

En verder, omdat ik van bovenstaand doel het nut niet zo inzie zal mijn Periodiek Taalpraatje wellicht eenmalig zijn geweest.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door Ad Anker »

-DIA- schreef:
Ezen schreef:Huh? Primi is al meervoud. Net als media. En biels. Intussen heb je ook medias en bielzen.
Wist ik wel hoor, het ging er eventjes om om 'gewichtig' over te komen, waardoor ik meer zelfvertrouwen
en achting zou verwerven, en door lange moeilijke zinnen en niet alledaagse woorden geloofwaardig over te
komen bij het gepeupel. Het is dan wel meervoud, misschien moet je in mijn lezing "veelvoud" lezen. ;)

En verder, omdat ik van bovenstaand doel het nut niet zo inzie zal mijn Periodiek Taalpraatje wellicht eenmalig zijn geweest.
Het is wel luchtig tussen alle praat over curatoria en andere boezemsingelaria.
Reiziger
Berichten: 1155
Lid geworden op: 15 mar 2013, 17:08

Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door Reiziger »

Ad Anker schreef: boezemsingelaria.
Geen verkiezing dit jaar!
Verkozen tot GG-woord van 2016
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door eilander »

Ad Anker schreef:Het is wel luchtig tussen alle praat over curatoria en andere boezemsingelaria.
Huh? Dat laatste, kun je die zingen?
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door Curatorium »

Tom schreef: Worden de studenten en ook de gezinnen door het curatorium/de TS op deze drukte voorbereid?
Men wordt voorbereid op zakelijk en koel preken.

Serieus: ik denk dat er weinig voor te bereiden valt. Naar ik meen wordt iedere student een aantal jaar begeleid door een mentor, een wat oudere predikant. En nieuwe predikanten krijgen zo min mogelijk consulentgemeenten (al is dat bijvoorbeeld bij ds. Brons niet mogelijk omdat hij één van de twee classispredikanten is), dus er wordt wel wat rekening mee gehouden.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door Hendrikus »

eilander schreef:
Ad Anker schreef:Het is wel luchtig tussen alle praat over curatoria en andere boezemsingelaria.
Huh? Dat laatste, kun je die zingen?
Ja, op hele noten en heel langzaam, met bovenstem :wiz
~~Soli Deo Gloria~~
Tom
Berichten: 433
Lid geworden op: 28 mar 2016, 20:45

Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door Tom »

---Knip--- Off-topic
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33251
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

Bericht door Tiberius »

Beste mensen,

De beroepingswerkdiscussie is voor 3 weken gesloten, vanwege onfatsoenlijk postings.
Het is niet de bedoeling om die discussie in een ander topic gewoon voort te zetten. Daarom heb ik hier wat berichten verwijderd.

Mvg,
Tiberius
Plaats reactie