Jacquet predikant GG toch aftrekbaar

Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3980
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Jacquet predikant GG niet aftrekbaar

Bericht door Terri »

Jantje schreef:
Wandelende schreef:
Jantje schreef:Ik begrijp overigens werkelijk niet waarom er zo een onbenullige rechtszaak wordt gestart over een jacquet van ± 350,- als je een jaarsalaris hebt van een kleine ton.
a. Gelukkig heeft iedere Nederlander het recht om vraagstukken te laten toetsen. Dat u dat kwalificeert als “onbenullig” zegt meer over u dan over de inrichting van het rechtssysteem in Nederland.
b. Er is werkelijk geen enkel causaal verband tussen de hoogte van het bedrag van € 350 en het hebben van een jaarsalaris van ‘een kleine ton’.
(Overigens is die ‘kleine ton’ wel ruim genomen, daar het salaris niet boven de € 80.000 bruto zal liggen, maar dat geheel ter zijde omdat het een niet valide argument betreft.)
De gemeente geeft zelf de mogelijkheid voor de predikant om ook een preekjas aan te doen i.p.v. een jacquet. Wanneer een predikant daar bezwaar tegen heeft, kan hij er zélf voor kiezen om een duurder ambtsgewaad te kopen. En als dat dan niet bevredigend is, omdat het te duur is, heb je altijd nog de mogelijkheid om dus gewoon een eenvoudige preekjas te kopen (of gewoon je korte jasje aan te doen, zoals sommige predikanten ook wel eens doen).
Dat is in het geheel de kern niet. Je moet als privé-persoon gewoon aangifte doen van inkomenstenbelasting. U hopelijk ook. Daar mag je kosten opvoeren die je gemaakt hebt. U mag dat ook. U gebruikt wederom een niet valide argument dat u stelt dat het zijn eigen keuze is om een ander jacquet te kiezen. De Belastingdienst (en de bijbehorende regels) gaat helemaal niet over keuzes die al dan niet persoonlijk zijn gemaakt. En is dus hier ook niet ter sprake.
Dat u hier een ethische of moralistische ondertoon in aanbrengt, tjah...
Blijkbaar zijn sommigen hier van mening dat dominees, die al veel geld verdienen, ook dit recht nog hebben. Maar dit vind ik toch ook wel een beetje belachelijk.
Welkom. We leven in een rechtsstaat die voor rijk en arm, geschoold of ongeschoold, allochtoon of autochtoon, christen of niet-christen, enz. dezelfde regels hanteert. Of wilt u de rechtsstaat alleen beschikbaar stellen voor een bepaalde doelgroep? Ik niet. U ook hopelijk niet.
Dat geld voor de rechtszaak had beter over de arme(re) mensen uit de gemeente van Amersfoort verdeeld kunnen worden of op de rekening van de diaconie worden gestort. Als het goed is, is al het aardse aards en leven we hier niet voor het hier en nu (oftewel enkele honderden euro's meer of minder). En kijk, als je nu straatarm bent en het niet kunt betalen, kan je altijd nog naar de diaconie of vragen of de gemeente het wil vergoeden. Ik vind het werkelijk een beetje grote onzin allemaal. Het is in ieder geval verloren tijd én verloren geld (die rechtszaak dan).
Ter aanvulling hierop zou ik willen zeggen dat dit voor een bijzonder groot percentage van de uitgaven in de gereformeerde gezindte kan gelden. Niet alleen voor dit nieuwsbericht.
Ik denk ethisch, ja, dat klopt. En vanuit dat oogpunt begrijp ik er geen snars van.
Vroeger waren er predikanten die net aan rond konden komen en baden om geld. En ze kregen dan soms een envelop door de brievenbus met precies het juiste bedrag.
Vandaag de dag verdient een predikant een kleine ton (Ik vind zo'n groot bedrag een kleine ton...), en wordt er een rechtszaak aangespannen voor een 'beetje' geld. Waar is dan de afhankelijkheid gebleven? Moet je als predikant dan om zo'n onbenullig bedrag een rechtszaak aanspannen, omdat je wilt weten of het aftrekbaar is of niet?
Vroeger had men veel minder geld en was men veel meer afhankelijk.
Maar nu heeft men veel méér geld en wil men nóg meer. Ik kan dat als leek niet snappen. Je kunt toch ruimschoots rondkomen? Dus waarom dan daar de aandacht, tijd en energie op richten? Dat geld voor die rechtszaak hadden arme(re) mensen toch veel en veel beter kunnen gebruiken?

Er wordt wel eens gezegd dat we voor het hier en nu leven... En dat vind ik hier ook van.
Ik denk niet dat het om het geld gaat, maar om duidelijkheid.
Vervelend dat dit weer bekend wordt en er allerlei conclusies getrokken worden die niet helemaal eerlijk zijn.
Ik denk dat dominee er niks om geeft of het vergoed wordt ja dan nee, maar dat het een vraag is/was.
Net zoals bij de rijdende rechter er ook wel eens zaken spelen welke (na dat de uitspraak er is, daarvoor wordt er natuurlijk met 'ernst' en zelfs verontwaardigd gereageerd) ook alleen bedoeld waren om te weten te komen hoe het nu eigenlijk juridisch precies zit.
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Jacquet predikant GG niet aftrekbaar

Bericht door gallio »

Wandelende schreef:
Jantje schreef:Ik begrijp overigens werkelijk niet waarom er zo een onbenullige rechtszaak wordt gestart over een jacquet van ± 350,- als je een jaarsalaris hebt van een kleine ton.
a. Gelukkig heeft iedere Nederlander het recht om vraagstukken te laten toetsen. Dat u dat kwalificeert als “onbenullig” zegt meer over u dan over de inrichting van het rechtssysteem in Nederland.
b. Er is werkelijk geen enkel causaal verband tussen de hoogte van het bedrag van € 350 en het hebben van een jaarsalaris van ‘een kleine ton’.
(Overigens is die ‘kleine ton’ wel ruim genomen, daar het salaris niet boven de € 80.000 bruto zal liggen, maar dat geheel ter zijde omdat het een niet valide argument betreft.)
Hoe hoog is het belasting voordeel als het bedrag wel aftrekbaar geweest was? € 100? Om voor zo'n bedragje naar de rechter te stappen en met je informatie op het www te staan, mij niet gezien.
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Jacquet predikant GG niet aftrekbaar

Bericht door gallio »

Terri schreef:
Ik denk niet dat het om het geld gaat, maar om duidelijkheid.
....om te weten te komen hoe het nu eigenlijk juridisch precies zit.
Er waarom zou dit voor ds. X belangrijk zijn?
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3980
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Jacquet predikant GG niet aftrekbaar

Bericht door Terri »

gallio schreef:
Terri schreef:
Ik denk niet dat het om het geld gaat, maar om duidelijkheid.
....om te weten te komen hoe het nu eigenlijk juridisch precies zit.
Er waarom zou dit voor ds. X belangrijk zijn?
Misschien omdat hij niet van onduidelijkheid houdt? ;)
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Jacquet predikant GG niet aftrekbaar

Bericht door Wandelende »

Jantje schreef:Ik denk ethisch, ja, dat klopt. En vanuit dat oogpunt begrijp ik er geen snars van.
Vroeger waren er predikanten die net aan rond konden komen en baden om geld. En ze kregen dan soms een envelop door de brievenbus met precies het juiste bedrag.
Vandaag de dag verdient een predikant een kleine ton (Ik vind zo'n groot bedrag een kleine ton...), en wordt er een rechtszaak aangespannen voor een 'beetje' geld. Waar is dan de afhankelijkheid gebleven? Moet je als predikant dan om zo'n onbenullig bedrag een rechtszaak aanspannen, omdat je wilt weten of het aftrekbaar is of niet?
Vroeger had men veel minder geld en was men veel meer afhankelijk.
Maar nu heeft men veel méér geld en wil men nóg meer. Ik kan dat als leek niet snappen. Je kunt toch ruimschoots rondkomen? Dus waarom dan daar de aandacht, tijd en energie op richten? Dat geld voor die rechtszaak hadden arme(re) mensen toch veel en veel beter kunnen gebruiken?

Er wordt wel eens gezegd dat we voor het hier en nu leven... En dat vind ik hier ook van.
Je verward m.i. zaken ernstig met elkaar. Het is jouw mening, ik deel die mening niet. Het rechtssysteem is een groot goed in ons land. Het is niet aan andere personen om dit recht te ontzeggen voor een bepaalde doelgroep.
De desbetreffende dominee zal echt dit geld niet tot doel hebben, lees zijn boekje “Crisis?!” maar eens door.
(~)
Online
DDD
Berichten: 28711
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Jacquet predikant GG niet aftrekbaar

Bericht door DDD »

Ik dacht dat Jantje altijd een probleem had als ik een kritische opmerking had. Ik ben het helemaal met Wandelende eens. Dit was gewoon een vraag, of althans een poging om de jurisprudentielijn te veranderen. Misschien wist de dominee wel niets van de hele procedure. En voor het overige mag ik niet hopen dat er dominees in een preekjas gaan lopen door deze uitspraak, want ik vind het monsterlijke gevallen. Dat is een kwestie van smaak, natuurlijk.
karel de grote
Inactief
Berichten: 50
Lid geworden op: 23 nov 2017, 12:08

Re: Jacquet predikant GG niet aftrekbaar

Bericht door karel de grote »

@DDD: Ik vind het er juist koninklijk uitzien...
Luctor et emergo
karel de grote
Inactief
Berichten: 50
Lid geworden op: 23 nov 2017, 12:08

Re: Jacquet predikant GG niet aftrekbaar

Bericht door karel de grote »

ds. X kocht zijn jacquet bij College Style Office Bearers en moet nu naar een andere toko!
Luctor et emergo
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Jacquet predikant GG niet aftrekbaar

Bericht door Wandelende »

karel de grote schreef:@DDD: Ik vind het er juist koninklijk uitzien...
En dat past dan wel weer bij Karel de Grote :)
(~)
karel de grote
Inactief
Berichten: 50
Lid geworden op: 23 nov 2017, 12:08

Re: Jacquet predikant GG niet aftrekbaar

Bericht door karel de grote »

:)
Luctor et emergo
Online
DDD
Berichten: 28711
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Jacquet predikant GG niet aftrekbaar

Bericht door DDD »

karel de grote schreef:@DDD: Ik vind het er juist koninklijk uitzien...
Ik denk dat wij het dan over twee verschillende dingen hebben. Een preekjas is niet hetzelfde als een jacquet. En een preekjas is niet bepaald fraai. Dat zal ook de bedoeling zijn, al moet ik zeggen dat ik eigenlijk geen idee heb waarom er dominees zijn die een preekjas dragen. Het zal wel teruggrijpen op een vooroorlogse kledingstijl.
karel de grote
Inactief
Berichten: 50
Lid geworden op: 23 nov 2017, 12:08

Re: Jacquet predikant GG niet aftrekbaar

Bericht door karel de grote »

Jawel, zo'n mooie lange stofjas, maar dan in het zwart. I know!
Luctor et emergo
Online
DDD
Berichten: 28711
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Jacquet predikant GG niet aftrekbaar

Bericht door DDD »

Een stofjas. Dat is wel een goede vergelijking. Maar dan van dikkere stof.

Smaken verschillen. Ik vind het onelegant uit zien.
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Jacquet predikant GG niet aftrekbaar

Bericht door Vorst »

Inderdaad lelijk. Wel het officiële gewaad binnen de GG. De meeste GG-predikanten lopen erin rond.
Online
DDD
Berichten: 28711
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Jacquet predikant GG niet aftrekbaar

Bericht door DDD »

Voor zover ik weet, niet. Als er al een officieel gewaad was, was dat het jacquet met grijze streepjesbroek. Dat werd en misschien wel wordt veel meer gebruikt. Ik zou wel eens willen weten welke dominee(s) er in 1975 met een preekjas liep(en).

Misschien dat DIA daar iets vanaf weet.

Ds. Moerkerken schreef:
Ook de kleding van onze dominees op de kansel komt nog ter sprake. Blaauwendraad meent dat de zestigers en zeventigers onder hen wat meer eigentijdse gelegenheidskleding dragen, maar de jongere predikanten en ook de studenten weer ''bijna allemaal lopen in het oude pak uit de Franse tijd en er uitzien als mannen van tachtig'' (136). Dit zou sommige jongeren maar hinderen. Moet ik dit serieus nemen? Het lijkt mij dat er onder onze predikanten wat dat betreft maar een beetje keuzevrijheid moet zijn tussen de streepjesbroek of de effen zwarte broek, tussen de geklede preekjas en het jacquet, tussen de das en het strikje. Op de theologische school geven we daar de studenten geen dwingende voorschriften voor Wat de één staat, staat de ander soms minder. Gelukkig behoeven we geen toga''s te dragen.... en ik kan me bijna niet voorstellen dat dit nu voor onze jeugd de dingen zijn die de verkondiging van Gods Woord in de weg staan.
Kennelijk vindt hij het moeilijk serieus te nemen (dat geldt wel voor meer dingen, als ik het artikel zo lees) maar ik vond het als jongere ook een belachelijke ontwikkeling. Ik wind me er verder niet over op, maar ik word niet blij als ik een dominee in zo'n preekjas zie rondlopen.
Plaats reactie