Kerkelijke eenheid / Kanselruil

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door eilander »

DDD schreef:
eilander schreef:
FlyingEagle schreef:Ik zie ook regelmatig (vaak dezelfde) GG dominees op oudgereformeerde kansels staan hoe moet ik dat zien dan? Waarom mag dat wel? Is geen kanselruil want die gemeenten hebben geen predikant
Vanuit OGG-zijde is dat eenvoudig: er zijn over het algemeen weinig diensten met een predikant. Een extra dienst, waarbij vaak voor een bijzonder doel wordt gecollecteerd, is dan welkom. In de OGG wordt daarover niet zo moeilijk gedaan. En ik neem aan dat er vanuit de GG ook niemand bezwaren heeft dat een predikant dit zo nu en dan doet.
Dan heb ik het nog niet over GBS-diensten en SGP-tijdredes, omdat die door een comité resp. kiesvereniging worden georganiseerd.

Er is dus geen enkel probleem, mijns inziens. Terwijl ik uit ervaring weet dat dit door OGG-gemeenteleden over het algemeen erg gewaardeerd wordt.
Natuurlijk zijn er wel mensen die daartegen bezwaar hebben. Vooral omdat die mogelijkheid andersom met bijvoorbeeld de CGK door een belangrijk deel van dezelfde predikanten niet wordt gewaardeerd.
Je praat nu over iets anders dan de situatie die ik beschreef. Daarin is geen sprake van kanselruil omdat het over vakante gemeenten gaat. Uit mijn eigen gemeente weet ik toch vrij zeker dat er heel weinig mensen tegen deze praktijk bezwaar hebben.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12060
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Herman »

Wim Anker schreef:Tja, ik kan niet zoveel met deze retoriek.
Overigens laten deze reacties - evenals die van @Auto - wel zien dat ds. Egas - en ik twijfel niet aan z'n goede bedoelingen - naar mijn menig hierin zeer naïef is.
Zita schreef:Ik snap de logica van Herman ook niet zo.
De prediking is het hart van een kerkdienst en een kerkdienst is het belangrijkste samenbindende element van de christelijke gemeente.

Dat is geen retoriek. Daar dient eenheid om te draaien, anders zit je toch gewoon met je eigen club en je eigen waarheid in je eigen gebouw? Wat is daar nu voor eenheid aan?

De grens tussen 'naïef' en 'visionair' is flinterdun. Denk aan 1907.
Eenheid van de kerk bepaald wordt door het elkaar erkennen en herkennen in Christus
Eens. Maar waar wordt dat zichtbaar en hoorbaar? Toch in de kerk. Toch daar waar onder een preek Christus verkondigd word?

Ik krijg hier de indruk dat een interkerkelijke diaconale fietstocht meer bijdraagt aan het begrip eenheid dan kanselruil.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18726
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door helma »

merel schreef:Wat voor de een gele vla is, kan voor de ander boerenkool zijn en andersom ( om maar in die termen te blijven). Ik ken mensen die door een andere prediking meer gevoed worden en dat dit meer doorwerkt in hun hele leven. Ik weet zeker dat die prediking door sommigen als gele vla gezien worden. Dus laten wij verre blijven van het beoordelen van de preken naar onze menselijke maatstaf.

Ik ben zelf een groot voorstander van kanselruil en dan ook in de volledige breedte van de gereformeerde kerken.
Het is ook niet altijd goed te onderscheiden, daarom vind ik de term 'geestelijk gevoed worden' altijd heel relatief. Wie bepaalt wat goede voeding is? En kan dat per persoon verschillen? Heeft het ook niet te maken met hoe veel je al hebt mogen leren? Een zuigeling heeft ander voedsel nodig dan een volwassene.
Kern moet wel zijn dat we meer en meer moeten leren om niets van onszelf te verwachten maar alles in Christus.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door -DIA- »

Vorst schreef:Het probleem zit er meer in dat de betreffende GG-dominees óf 'nee' moeten zeggen of over moeten gaan naar dat kerkverband. daar passen ze ook beter.
Bij de OGGiN hebben ze weinig georganiseerd en vaste regels. Dit in tegenstelling met de GG, waar vooral de invloed van ds. Kersten zich openbaart door een veel meer geordend kerkelijk leven. Voor een groot deel zijn deze regels ook van toepassing op de GGiN. Wat betreft 'het vrijheidsdenken' vallen de OGGiN er een beetje buiten
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door DDD »

eilander schreef:
DDD schreef:
eilander schreef:
FlyingEagle schreef:Ik zie ook regelmatig (vaak dezelfde) GG dominees op oudgereformeerde kansels staan hoe moet ik dat zien dan? Waarom mag dat wel? Is geen kanselruil want die gemeenten hebben geen predikant
Vanuit OGG-zijde is dat eenvoudig: er zijn over het algemeen weinig diensten met een predikant. Een extra dienst, waarbij vaak voor een bijzonder doel wordt gecollecteerd, is dan welkom. In de OGG wordt daarover niet zo moeilijk gedaan. En ik neem aan dat er vanuit de GG ook niemand bezwaren heeft dat een predikant dit zo nu en dan doet.
Dan heb ik het nog niet over GBS-diensten en SGP-tijdredes, omdat die door een comité resp. kiesvereniging worden georganiseerd.

Er is dus geen enkel probleem, mijns inziens. Terwijl ik uit ervaring weet dat dit door OGG-gemeenteleden over het algemeen erg gewaardeerd wordt.
Natuurlijk zijn er wel mensen die daartegen bezwaar hebben. Vooral omdat die mogelijkheid andersom met bijvoorbeeld de CGK door een belangrijk deel van dezelfde predikanten niet wordt gewaardeerd.
Je praat nu over iets anders dan de situatie die ik beschreef. Daarin is geen sprake van kanselruil omdat het over vakante gemeenten gaat. Uit mijn eigen gemeente weet ik toch vrij zeker dat er heel weinig mensen tegen deze praktijk bezwaar hebben.
O. Tegen kanselruil zou ik dan weer niet zoveel hebben, mits deze ook met de CGK plaats zou vinden. Maar tegen deze praktijk heb ik -laat ik het daar nu bij houden, ik kan immers niet bewijzen dat veel andere mensen het met mij eens zijn, al zijn die er in mijn kennissenkring wel - wel degelijk grote bezwaren. De rechterflank van de GG veroorlooft zich allerlei vrijheden, zoals deze, maar zodra een linkerflankdominee een meditatie op de radio wil houden, is het land te klein. Dat deugt niet.

Maar goed, daarbij speelt ook een rol dat het curatorium allerlei predikanten afkomstig uit de (O)GGiN heeft toegelaten en dat de oorspronkelijke GG-dominees voor een belangrijk deel dominee zijn in de PKN en HHK.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door eilander »

We praten wat langs elkaar heen, heb ik het idee, @DDD.
Er werd een vraag gesteld over de OGGiN specifiek. In mijn antwoord daarop geef ik aan hoe het in mijn vroegere gemeente eraan toegaat en hoe daarop wordt gereageerd door de gemeenteleden. Meer niet.
Dat je je zorgen maakt over hoe sommige dingen gaan binnen je eigen kerkverband hoeft natuurlijk niet bij iedere vraag naar voren te komen.
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Vorst »

eilander schreef:
Vorst schreef:Het probleem zit er meer in dat de betreffende GG-dominees óf 'nee' moeten zeggen of over moeten gaan naar dat kerkverband. daar passen ze ook beter.
Dit vind ik echt heel vreemd. Nu maak je een probleem wat er helemaal niet is.
Zo vreemd is dat niet. Officieel bestaat er namelijk geen kanselruilmogelijkheid bij de GG. Als je vervolgens creatief wilt zijn en onder allerlei vage noemers toch elders op wilt treden, kan je jezelf afvragen of je wel op je plek bent binnen je kerkverband.
Daarbij komt dat de betreffende voorgangers steeds meer verrechtsen. Luister voor de 'aardigheid' maar eens naar iemand die standaard voorgaat in andere kerkverbanden. Ik denk dat een groot deel van de GG-ers zo iemand liever kwijt dan rijk is.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door eilander »

Vorst schreef:
eilander schreef:
Vorst schreef:Het probleem zit er meer in dat de betreffende GG-dominees óf 'nee' moeten zeggen of over moeten gaan naar dat kerkverband. daar passen ze ook beter.
Dit vind ik echt heel vreemd. Nu maak je een probleem wat er helemaal niet is.
Zo vreemd is dat niet. Officieel bestaat er namelijk geen kanselruilmogelijkheid bij de GG. Als je vervolgens creatief wilt zijn en onder allerlei vage noemers toch elders op wilt treden, kan je jezelf afvragen of je wel op je plek bent binnen je kerkverband.
Daarbij komt dat de betreffende voorgangers steeds meer verrechtsen. Luister voor de 'aardigheid' maar eens naar iemand die standaard voorgaat in andere kerkverbanden. Ik denk dat een groot deel van de GG-ers zo iemand liever kwijt dan rijk is.
Dit is niet de manier waarop ik over predikanten wil praten. Realiseer je verder dat de predikanten gevraagd worden om voor te gaan, en dat ze niet zichzelf uitnodigen. En tenslotte ook dat in de gemeente waar ik toe behoorde, ook CGK-ers werden uitgenodigd. Moeten die dan ook maar OGG worden? Kom nou!
Op deze manier maak je van iets positiefs juist iets negatiefs. Iets breder denken, Vorst!
Johannes 3:16
Berichten: 913
Lid geworden op: 24 mar 2004, 00:17

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Johannes 3:16 »

eilander schreef:Dan heb ik het nog niet over GBS-diensten en SGP-tijdredes, omdat die door een comité resp. kiesvereniging worden georganiseerd.
Opvallend aan de GBS-diensten is dat er een aantal GG-dominees zijn die je bijna een 'GBS-dominee' zou gaan noemen. Ds. Verschuure, ds. Van Belzen, ds. Van Boven en ds. Huijser gaan in bijna 50% van de diensten (28 van de 58) voor die momenteel op de site van de GBS staan.

Blijkbaar heeft bijna elke kiesvereniging dezelfde smaak...
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door -DIA- »

Johannes 3:16 schreef:
eilander schreef:Dan heb ik het nog niet over GBS-diensten en SGP-tijdredes, omdat die door een comité resp. kiesvereniging worden georganiseerd.
Opvallend aan de GBS-diensten is dat er een aantal GG-dominees zijn die je bijna een 'GBS-dominee' zou gaan noemen. Ds. Verschuure, ds. Van Belzen, ds. Van Boven en ds. Huijser gaan in bijna 50% van de diensten (28 van de 58) voor die momenteel op de site van de GBS staan.

Blijkbaar heeft bijna elke kiesvereniging dezelfde smaak...
Even tussendoor: Wist je dat ds. C. Harinck ook een prachtige brochure heeft geschreven voor de GBS? Ik heb die nog bij een stapel brochures.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
CvdW
Berichten: 2951
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door CvdW »

Vorst schreef:
eilander schreef:
Vorst schreef:Het probleem zit er meer in dat de betreffende GG-dominees óf 'nee' moeten zeggen of over moeten gaan naar dat kerkverband. daar passen ze ook beter.
Dit vind ik echt heel vreemd. Nu maak je een probleem wat er helemaal niet is.
Zo vreemd is dat niet. Officieel bestaat er namelijk geen kanselruilmogelijkheid bij de GG. Als je vervolgens creatief wilt zijn en onder allerlei vage noemers toch elders op wilt treden, kan je jezelf afvragen of je wel op je plek bent binnen je kerkverband.
Daarbij komt dat de betreffende voorgangers steeds meer verrechtsen. Luister voor de 'aardigheid' maar eens naar iemand die standaard voorgaat in andere kerkverbanden. Ik denk dat een groot deel van de GG-ers zo iemand liever kwijt dan rijk is.
Ds. J. van Belzen is lid geweest bij GGiN. Wanneer lengte van predikbeurt (incl. gebed, zang enz.) ingekort wordt tot max. 90 minuten dan kun je er goed naar luisteren. Lijkt mij dat het een eerste taak is voor de echtgenote om manlief op te wijzen dat hij de kerkdienst niet te lang moet aanhouden. In de tweede plaats de kerkenraad kan er ook op wijzen.

(grapje) Een rigoureuze maatregel is om voor elke minuut boven de 90 minuten 2 euro in te houden van traktement. Krijg je voordelige preken.
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Vorst »

:D

Overigens doelde ik nog niet eens zozeer op de lengte van de preken...
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door eilander »

... Het lijkt mij ook niet wenselijk om op dit soort niet-inhoudelijke aspecten van een predikant in het bijzonder door te gaan.
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door DDD »

@Eilander:

Ik begreep dat je stelde dat daar ook in de GG geen bezwaren tegen zouden leven. Dat is niet waar. Er zijn veel gemeenteleden die zoiets heel vervelend vinden. Dat dit misschien het onderwerp niet raakt kan ik wat minder goed beoordelen.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Orchidee »

Word hier bedoeld een preek van 90 minuten of een hele kerkdienst?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie