Je praat nu over iets anders dan de situatie die ik beschreef. Daarin is geen sprake van kanselruil omdat het over vakante gemeenten gaat. Uit mijn eigen gemeente weet ik toch vrij zeker dat er heel weinig mensen tegen deze praktijk bezwaar hebben.DDD schreef:Natuurlijk zijn er wel mensen die daartegen bezwaar hebben. Vooral omdat die mogelijkheid andersom met bijvoorbeeld de CGK door een belangrijk deel van dezelfde predikanten niet wordt gewaardeerd.eilander schreef:Vanuit OGG-zijde is dat eenvoudig: er zijn over het algemeen weinig diensten met een predikant. Een extra dienst, waarbij vaak voor een bijzonder doel wordt gecollecteerd, is dan welkom. In de OGG wordt daarover niet zo moeilijk gedaan. En ik neem aan dat er vanuit de GG ook niemand bezwaren heeft dat een predikant dit zo nu en dan doet.FlyingEagle schreef:Ik zie ook regelmatig (vaak dezelfde) GG dominees op oudgereformeerde kansels staan hoe moet ik dat zien dan? Waarom mag dat wel? Is geen kanselruil want die gemeenten hebben geen predikant
Dan heb ik het nog niet over GBS-diensten en SGP-tijdredes, omdat die door een comité resp. kiesvereniging worden georganiseerd.
Er is dus geen enkel probleem, mijns inziens. Terwijl ik uit ervaring weet dat dit door OGG-gemeenteleden over het algemeen erg gewaardeerd wordt.
Kerkelijke eenheid / Kanselruil
Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil
Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil
Wim Anker schreef:Tja, ik kan niet zoveel met deze retoriek.
Overigens laten deze reacties - evenals die van @Auto - wel zien dat ds. Egas - en ik twijfel niet aan z'n goede bedoelingen - naar mijn menig hierin zeer naïef is.
De prediking is het hart van een kerkdienst en een kerkdienst is het belangrijkste samenbindende element van de christelijke gemeente.Zita schreef:Ik snap de logica van Herman ook niet zo.
Dat is geen retoriek. Daar dient eenheid om te draaien, anders zit je toch gewoon met je eigen club en je eigen waarheid in je eigen gebouw? Wat is daar nu voor eenheid aan?
De grens tussen 'naïef' en 'visionair' is flinterdun. Denk aan 1907.
Eens. Maar waar wordt dat zichtbaar en hoorbaar? Toch in de kerk. Toch daar waar onder een preek Christus verkondigd word?Eenheid van de kerk bepaald wordt door het elkaar erkennen en herkennen in Christus
Ik krijg hier de indruk dat een interkerkelijke diaconale fietstocht meer bijdraagt aan het begrip eenheid dan kanselruil.
Re: RE: Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil
Het is ook niet altijd goed te onderscheiden, daarom vind ik de term 'geestelijk gevoed worden' altijd heel relatief. Wie bepaalt wat goede voeding is? En kan dat per persoon verschillen? Heeft het ook niet te maken met hoe veel je al hebt mogen leren? Een zuigeling heeft ander voedsel nodig dan een volwassene.merel schreef:Wat voor de een gele vla is, kan voor de ander boerenkool zijn en andersom ( om maar in die termen te blijven). Ik ken mensen die door een andere prediking meer gevoed worden en dat dit meer doorwerkt in hun hele leven. Ik weet zeker dat die prediking door sommigen als gele vla gezien worden. Dus laten wij verre blijven van het beoordelen van de preken naar onze menselijke maatstaf.
Ik ben zelf een groot voorstander van kanselruil en dan ook in de volledige breedte van de gereformeerde kerken.
Kern moet wel zijn dat we meer en meer moeten leren om niets van onszelf te verwachten maar alles in Christus.
Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil
Bij de OGGiN hebben ze weinig georganiseerd en vaste regels. Dit in tegenstelling met de GG, waar vooral de invloed van ds. Kersten zich openbaart door een veel meer geordend kerkelijk leven. Voor een groot deel zijn deze regels ook van toepassing op de GGiN. Wat betreft 'het vrijheidsdenken' vallen de OGGiN er een beetje buitenVorst schreef:Het probleem zit er meer in dat de betreffende GG-dominees óf 'nee' moeten zeggen of over moeten gaan naar dat kerkverband. daar passen ze ook beter.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil
O. Tegen kanselruil zou ik dan weer niet zoveel hebben, mits deze ook met de CGK plaats zou vinden. Maar tegen deze praktijk heb ik -laat ik het daar nu bij houden, ik kan immers niet bewijzen dat veel andere mensen het met mij eens zijn, al zijn die er in mijn kennissenkring wel - wel degelijk grote bezwaren. De rechterflank van de GG veroorlooft zich allerlei vrijheden, zoals deze, maar zodra een linkerflankdominee een meditatie op de radio wil houden, is het land te klein. Dat deugt niet.eilander schreef:Je praat nu over iets anders dan de situatie die ik beschreef. Daarin is geen sprake van kanselruil omdat het over vakante gemeenten gaat. Uit mijn eigen gemeente weet ik toch vrij zeker dat er heel weinig mensen tegen deze praktijk bezwaar hebben.DDD schreef:Natuurlijk zijn er wel mensen die daartegen bezwaar hebben. Vooral omdat die mogelijkheid andersom met bijvoorbeeld de CGK door een belangrijk deel van dezelfde predikanten niet wordt gewaardeerd.eilander schreef:Vanuit OGG-zijde is dat eenvoudig: er zijn over het algemeen weinig diensten met een predikant. Een extra dienst, waarbij vaak voor een bijzonder doel wordt gecollecteerd, is dan welkom. In de OGG wordt daarover niet zo moeilijk gedaan. En ik neem aan dat er vanuit de GG ook niemand bezwaren heeft dat een predikant dit zo nu en dan doet.FlyingEagle schreef:Ik zie ook regelmatig (vaak dezelfde) GG dominees op oudgereformeerde kansels staan hoe moet ik dat zien dan? Waarom mag dat wel? Is geen kanselruil want die gemeenten hebben geen predikant
Dan heb ik het nog niet over GBS-diensten en SGP-tijdredes, omdat die door een comité resp. kiesvereniging worden georganiseerd.
Er is dus geen enkel probleem, mijns inziens. Terwijl ik uit ervaring weet dat dit door OGG-gemeenteleden over het algemeen erg gewaardeerd wordt.
Maar goed, daarbij speelt ook een rol dat het curatorium allerlei predikanten afkomstig uit de (O)GGiN heeft toegelaten en dat de oorspronkelijke GG-dominees voor een belangrijk deel dominee zijn in de PKN en HHK.
Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil
We praten wat langs elkaar heen, heb ik het idee, @DDD.
Er werd een vraag gesteld over de OGGiN specifiek. In mijn antwoord daarop geef ik aan hoe het in mijn vroegere gemeente eraan toegaat en hoe daarop wordt gereageerd door de gemeenteleden. Meer niet.
Dat je je zorgen maakt over hoe sommige dingen gaan binnen je eigen kerkverband hoeft natuurlijk niet bij iedere vraag naar voren te komen.
Er werd een vraag gesteld over de OGGiN specifiek. In mijn antwoord daarop geef ik aan hoe het in mijn vroegere gemeente eraan toegaat en hoe daarop wordt gereageerd door de gemeenteleden. Meer niet.
Dat je je zorgen maakt over hoe sommige dingen gaan binnen je eigen kerkverband hoeft natuurlijk niet bij iedere vraag naar voren te komen.
Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil
Zo vreemd is dat niet. Officieel bestaat er namelijk geen kanselruilmogelijkheid bij de GG. Als je vervolgens creatief wilt zijn en onder allerlei vage noemers toch elders op wilt treden, kan je jezelf afvragen of je wel op je plek bent binnen je kerkverband.eilander schreef:Dit vind ik echt heel vreemd. Nu maak je een probleem wat er helemaal niet is.Vorst schreef:Het probleem zit er meer in dat de betreffende GG-dominees óf 'nee' moeten zeggen of over moeten gaan naar dat kerkverband. daar passen ze ook beter.
Daarbij komt dat de betreffende voorgangers steeds meer verrechtsen. Luister voor de 'aardigheid' maar eens naar iemand die standaard voorgaat in andere kerkverbanden. Ik denk dat een groot deel van de GG-ers zo iemand liever kwijt dan rijk is.
Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil
Dit is niet de manier waarop ik over predikanten wil praten. Realiseer je verder dat de predikanten gevraagd worden om voor te gaan, en dat ze niet zichzelf uitnodigen. En tenslotte ook dat in de gemeente waar ik toe behoorde, ook CGK-ers werden uitgenodigd. Moeten die dan ook maar OGG worden? Kom nou!Vorst schreef:Zo vreemd is dat niet. Officieel bestaat er namelijk geen kanselruilmogelijkheid bij de GG. Als je vervolgens creatief wilt zijn en onder allerlei vage noemers toch elders op wilt treden, kan je jezelf afvragen of je wel op je plek bent binnen je kerkverband.eilander schreef:Dit vind ik echt heel vreemd. Nu maak je een probleem wat er helemaal niet is.Vorst schreef:Het probleem zit er meer in dat de betreffende GG-dominees óf 'nee' moeten zeggen of over moeten gaan naar dat kerkverband. daar passen ze ook beter.
Daarbij komt dat de betreffende voorgangers steeds meer verrechtsen. Luister voor de 'aardigheid' maar eens naar iemand die standaard voorgaat in andere kerkverbanden. Ik denk dat een groot deel van de GG-ers zo iemand liever kwijt dan rijk is.
Op deze manier maak je van iets positiefs juist iets negatiefs. Iets breder denken, Vorst!
-
- Berichten: 913
- Lid geworden op: 24 mar 2004, 00:17
Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil
Opvallend aan de GBS-diensten is dat er een aantal GG-dominees zijn die je bijna een 'GBS-dominee' zou gaan noemen. Ds. Verschuure, ds. Van Belzen, ds. Van Boven en ds. Huijser gaan in bijna 50% van de diensten (28 van de 58) voor die momenteel op de site van de GBS staan.eilander schreef:Dan heb ik het nog niet over GBS-diensten en SGP-tijdredes, omdat die door een comité resp. kiesvereniging worden georganiseerd.
Blijkbaar heeft bijna elke kiesvereniging dezelfde smaak...
Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil
Even tussendoor: Wist je dat ds. C. Harinck ook een prachtige brochure heeft geschreven voor de GBS? Ik heb die nog bij een stapel brochures.Johannes 3:16 schreef:Opvallend aan de GBS-diensten is dat er een aantal GG-dominees zijn die je bijna een 'GBS-dominee' zou gaan noemen. Ds. Verschuure, ds. Van Belzen, ds. Van Boven en ds. Huijser gaan in bijna 50% van de diensten (28 van de 58) voor die momenteel op de site van de GBS staan.eilander schreef:Dan heb ik het nog niet over GBS-diensten en SGP-tijdredes, omdat die door een comité resp. kiesvereniging worden georganiseerd.
Blijkbaar heeft bijna elke kiesvereniging dezelfde smaak...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil
Ds. J. van Belzen is lid geweest bij GGiN. Wanneer lengte van predikbeurt (incl. gebed, zang enz.) ingekort wordt tot max. 90 minuten dan kun je er goed naar luisteren. Lijkt mij dat het een eerste taak is voor de echtgenote om manlief op te wijzen dat hij de kerkdienst niet te lang moet aanhouden. In de tweede plaats de kerkenraad kan er ook op wijzen.Vorst schreef:Zo vreemd is dat niet. Officieel bestaat er namelijk geen kanselruilmogelijkheid bij de GG. Als je vervolgens creatief wilt zijn en onder allerlei vage noemers toch elders op wilt treden, kan je jezelf afvragen of je wel op je plek bent binnen je kerkverband.eilander schreef:Dit vind ik echt heel vreemd. Nu maak je een probleem wat er helemaal niet is.Vorst schreef:Het probleem zit er meer in dat de betreffende GG-dominees óf 'nee' moeten zeggen of over moeten gaan naar dat kerkverband. daar passen ze ook beter.
Daarbij komt dat de betreffende voorgangers steeds meer verrechtsen. Luister voor de 'aardigheid' maar eens naar iemand die standaard voorgaat in andere kerkverbanden. Ik denk dat een groot deel van de GG-ers zo iemand liever kwijt dan rijk is.
(grapje) Een rigoureuze maatregel is om voor elke minuut boven de 90 minuten 2 euro in te houden van traktement. Krijg je voordelige preken.
Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil
Overigens doelde ik nog niet eens zozeer op de lengte van de preken...
Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil
... Het lijkt mij ook niet wenselijk om op dit soort niet-inhoudelijke aspecten van een predikant in het bijzonder door te gaan.
Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil
@Eilander:
Ik begreep dat je stelde dat daar ook in de GG geen bezwaren tegen zouden leven. Dat is niet waar. Er zijn veel gemeenteleden die zoiets heel vervelend vinden. Dat dit misschien het onderwerp niet raakt kan ik wat minder goed beoordelen.
Ik begreep dat je stelde dat daar ook in de GG geen bezwaren tegen zouden leven. Dat is niet waar. Er zijn veel gemeenteleden die zoiets heel vervelend vinden. Dat dit misschien het onderwerp niet raakt kan ik wat minder goed beoordelen.
Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil
Word hier bedoeld een preek van 90 minuten of een hele kerkdienst?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!