Ambtelijk gezag kringen

-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ambtelijk gezag kringen

Bericht door -DIA- »

Klavart schreef:
Luther schreef:
Ad Anker schreef:Ja, dit is wel bijzonder. Na huisman en Luther ga jij ook de DWS boven de Saambinder stellen. Als je me een beetje kent vind ik het wel moeilijk om de Saambinder te verdedigen t.o.v. DWS. Dat is ook niet nodig. Toch klopt het niet. Ik geloof ook niet dat de Saambinder gestolde bevinding bevat. Ik denk aan de artikelen van ds. Kievit, geplaatst door ds. van Aalst maar ook in andere media denk ik aan ds. de Heer die op de achterpagina van het RD vaak betrokken en liefdevolle antwoorden op vragen schrijft aan onze jongeren.
Voor de helderheid: Ik had het over de Saambinder en de inhoud van nogal wat artikelen. Daarover schreef ik: '...Saambinder waar de koude zakelijkheid, of gestolde bevindelijkheid de toon zet...' Ik schreef dus niet over alle schrijfsels en optredens van elke GG'er waar ook maar. Ik heb vele vrienden in de GG, en luister regelmatig naar preken. Maar zeker als je landelijke kerkbladen vergelijkt, is het wel opvallend dat de toon in De Saambinder nogal eens negatief is, of vanuit een kramp, of de voorspelbaarheid is zo groot dat het als 'gestold' ervaren wordt. Maar ik ken ook nog een andere GG dan de GG die zich in de Saambinder presenteert. Meer heb ik niet willen zeggen; minder ook niet overigens. Wat ik over DWS schreef, houd ik ook staande. De Waarheidsvriend heeft soms hele diepe en leerzame artikelen, maar evengoed stukken waarin elke vorm van separatie ontbreekt. De Wekker is wat mij betreft te vaak een oppervlakkig blad. Ik mis eigenlijk elke week nog het inmiddels opgeheven Gereformeerd Weekblad.
En wat vindt u (en anderen) van het Kerkblad van de HHK?
Ik las Het Gekrookte Riet. Die is opgegaan in het Kerkblad voort HHK.
Destijds stonden daar lezenswaardige artikelen in.
Met het opgaan in het kerkelijk orgaan voor de HHK heb ik mijn abonnement beëindigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Ambtelijk gezag kringen

Bericht door samanthi »

samanthi schreef:Ik lees steeds dat de kerkenraad moet toezien, maar hoe moeten we dit dan lezen?
handelingen 17 :
10 En de broeders zonden terstond des nachts Paulus en Silas weg naar Berea; welke, daar gekomen zijnde, gingen heen naar de synagoge der Joden;

11 En dezen waren edeler, dan die te Thessalonica waren, als die het woord ontvingen met alle toegenegenheid, onderzoekende dagelijks de Schriften, of deze dingen alzo waren.

12 Velen dan uit hen geloofden, en van de Griekse eerlijke vrouwen en van de mannen niet weinige.
Weet niemand dit?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ambtelijk gezag kringen

Bericht door -DIA- »

samanthi schreef:
samanthi schreef:Ik lees steeds dat de kerkenraad moet toezien, maar hoe moeten we dit dan lezen?
handelingen 17 :
10 En de broeders zonden terstond des nachts Paulus en Silas weg naar Berea; welke, daar gekomen zijnde, gingen heen naar de synagoge der Joden;

11 En dezen waren edeler, dan die te Thessalonica waren, als die het woord ontvingen met alle toegenegenheid, onderzoekende dagelijks de Schriften, of deze dingen alzo waren.

12 Velen dan uit hen geloofden, en van de Griekse eerlijke vrouwen en van de mannen niet weinige.
Weet niemand dit?
Volgens mij id dit toch duidelijk?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Ambtelijk gezag kringen

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:
samanthi schreef:
samanthi schreef:Ik lees steeds dat de kerkenraad moet toezien, maar hoe moeten we dit dan lezen?
handelingen 17 :
10 En de broeders zonden terstond des nachts Paulus en Silas weg naar Berea; welke, daar gekomen zijnde, gingen heen naar de synagoge der Joden;

11 En dezen waren edeler, dan die te Thessalonica waren, als die het woord ontvingen met alle toegenegenheid, onderzoekende dagelijks de Schriften, of deze dingen alzo waren.

12 Velen dan uit hen geloofden, en van de Griekse eerlijke vrouwen en van de mannen niet weinige.
Weet niemand dit?
Volgens mij id dit toch duidelijk?
Dus toch zonder toezicht van de KK?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Ambtelijk gezag kringen

Bericht door Hendrien »

samanthi schreef:
-DIA- schreef:
samanthi schreef:
samanthi schreef:Ik lees steeds dat de kerkenraad moet toezien, maar hoe moeten we dit dan lezen?
handelingen 17 :
10 En de broeders zonden terstond des nachts Paulus en Silas weg naar Berea; welke, daar gekomen zijnde, gingen heen naar de synagoge der Joden;

11 En dezen waren edeler, dan die te Thessalonica waren, als die het woord ontvingen met alle toegenegenheid, onderzoekende dagelijks de Schriften, of deze dingen alzo waren.

12 Velen dan uit hen geloofden, en van de Griekse eerlijke vrouwen en van de mannen niet weinige.
Weet niemand dit?
Volgens mij id dit toch duidelijk?
Dus toch zonder toezicht van de KK?
@Samanthi, ik heb er al eerder over gepost in dit topic. En volgens dit Bijbelgedeelte rust er zelfs grote zegen op, als wij als gemeenteleden samen het gepredikte Woord van de zondag onderzoeken!
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ambtelijk gezag kringen

Bericht door -DIA- »

Hendrien schreef:
samanthi schreef: Dus toch zonder toezicht van de KK?
@Samanthi, ik heb er al eerder over gepost in dit topic. En volgens dit Bijbelgedeelte rust er zelfs grote zegen op, als wij als gemeenteleden samen het gepredikte Woord van de zondag onderzoeken!
Dat kan zeker het geval zijn. Ik denk met name ook aan gezinnen met kinderen.
Ik denk dat het een groot tekort is als met kinderen niet meer over de preek wordt gesproken.
Maar dit staat natuurlijk los van individuele Bijbelkringen.
Als er sprake is organisatie is kerkelijk toezicht vanzelf wel gewenst.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1241
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Ambtelijk gezag kringen

Bericht door Klavart »

Luther schreef:
Klavart schreef:En wat vindt u (en anderen) van het Kerkblad van de HHK?
Die lees ik eerlijk gezegd zelden. Ben er in de begintijd op geabonneerd geweest, maar ik had groeiende moeite met de maandelijkse herhaling en onderstreping van het feit dat de 56.000 HHK'ers toch echt de voortzetting waren van de kerk der Reformatie in Nederland. Meestal door te schrijven dat men was 'achtergebleven op de puinhopen', of dergelijke beelden.
De geschiedenis van de afgelopen 12 jaar heeft ons inmiddels duidelijk gemaakt dat ook de HHK alle trekken vertoond van een afgescheiden kerkverband. Dat is niet erg, maar noem het dan ook zo.
Eerlijk gezegd denk ik dat de vaderlandse kerk in ons land min of meer voortleeft in een zo'n 12 kerkverbanden.
Maar wat zijn volgens u kenmerken van een afgescheiden kerkverband?
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ambtelijk gezag kringen

Bericht door -DIA- »

Klavart schreef:
Luther schreef:
Klavart schreef:En wat vindt u (en anderen) van het Kerkblad van de HHK?
Die lees ik eerlijk gezegd zelden. Ben er in de begintijd op geabonneerd geweest, maar ik had groeiende moeite met de maandelijkse herhaling en onderstreping van het feit dat de 56.000 HHK'ers toch echt de voortzetting waren van de kerk der Reformatie in Nederland. Meestal door te schrijven dat men was 'achtergebleven op de puinhopen', of dergelijke beelden.
De geschiedenis van de afgelopen 12 jaar heeft ons inmiddels duidelijk gemaakt dat ook de HHK alle trekken vertoond van een afgescheiden kerkverband. Dat is niet erg, maar noem het dan ook zo.
Eerlijk gezegd denk ik dat de vaderlandse kerk in ons land min of meer voortleeft in een zo'n 12 kerkverbanden.
Maar wat zijn volgens u kenmerken van een afgescheiden kerkverband?
De afgescheiden kerken zijn anders georganiseerd. Het zijn plaatselijke zelfstandige gemeenten. De Hervormde en Hersteld Hervormde kerken handelen in ieder geval anders dan de afgescheidenen. Precies heb ik dit ook nooit begrepen. Het kiezen van een kerkenraad en predikant gaat volgens mij niet rechtstreeks via de gemeente. Als iemand het verduidelijken kan, alvast hartelijk dank!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28694
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ambtelijk gezag kringen

Bericht door DDD »

Wim Anker schreef:
Posthoorn schreef:
Wim Anker schreef:De DWS wordt veel geprezen (terecht) maar m.i ook slecht gelezen. In de laatste DWS staat een verslag van de bevestigingsdienst van ds. van der Tang door ds. Roos. In deze dienst stelt hij, terecht, dat we de gemeente primair niet moeten zien als gelovigen, of als bondelingen, maar als vijanden.
Ik zou liever zeggen: als vijanden van nature.
Eens. Maar als dat door genade anders mag zijn geworden zal er dan geen streven zijn om zich onder het ambtelijk toezicht te stellen? Zou men zich dan niet willen laten gezeggen door het door God! ingestelde gezag?

In tegenstelling tot DDD, die het adagium "Geen God en geen Meester" predikt zou ik willen zeggen: Neem toch de Bijbel serieus! En denk niet, zodra iets niet zint, dat gebod geld natuurlijk niet voor mij. Onderwierp David zich niet aan Saul? Zegt de Heere Jezus zelf niet dat de mensen zich moesten onderwerpen aan de farizeeers maar dat ze hun werken moesten nalaten?

Een gelovige die het ambtelijk toezicht, tegen zijn eed in, niet wenst is ver van zijn plek.
Ik vind dit echt een onbehoorlijke reactie.

Ik heb nergens bezwaar gemaakt tegen ambtelijk toezicht. Maar wel tegen het bestrijden van bijbelstudie in kringverband en tegen de argumentatie daarvoor van ds. Schot.

In veel gezinnen komt het veel te weinig van huisgodsdienst. In deze drukke tijd is het heel goed om daar gestructureerd tijd voor te maken in gemeentelijk verband. Het is de verantwoordelijkheid van de kerkenraad om daar ruimschoots in te voorzien.

Dat heeft niets met controledrang, maar met geestelijk leidinggeven te maken. Zodra geestelijk leidinggeven ontspoort in een controlemechanisme, is er al iets niet helemaal goed gegaan.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ambtelijk gezag kringen

Bericht door -DIA- »

Opmerken is beter dan het vette der rammen, zo lezen we in de boeken van Samuël. Merkt het forum op dat bepaalde zaken erg fel worden besproken, ik zou bijna zeggen bevochten... En blader nu voor wat meer informatie eens terug.
Wat is toch in feite eigenlijk altijd zo in het geding wat zo'n ophef veroorzaakt? Wat is de steen des aanstoots? Ik heb dit al jaren gemerkt. Dat beneemt me vaak de moed wel eens om tegen zo'n grote menigte de strijd aan te binden. Het is me een zaak van innerlijke droefheid.
Ik moet denken aan die bestraffende man in de poort die ging ontbreken in Jeremia's tijd. Jeremia was een zwartkijker, en profeteerde niets dan kwaads. Trek dan de lijnen maar eens door naar het heden. Of zou dat niet kunnen?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Ambtelijk gezag kringen

Bericht door Wilhelm »

De paap zit in ons aller hart, wordt er nog wel eens gezegd.
Dat wordt in het artikel over kringen nog maar eens bevestigd. Alsof je Rome hoort.
Een tegenstelling tussen leken en geestelijken. Dat hebben we met de reformatie achter ons gelaten, maar komt er zo via de achterdeur weer in.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Ambtelijk gezag kringen

Bericht door huisman »

Wilhelm schreef:De paap zit in ons aller hart, wordt er nog wel eens gezegd.
Dat wordt in het artikel over kringen nog maar eens bevestigd. Alsof je Rome hoort.
Een tegenstelling tussen leken en geestelijken. Dat hebben we met de reformatie achter ons gelaten, maar komt er zo via de achterdeur weer in.
Hmmmmm..........Ik vind het artikel van ds Schot veel te ongenuanceerd maar jouw reactie ook .
Ambtelijk gezag is in de reformatie juist van een Schriftuurlijke basis voorzien.
Lees Institutie boek 4 hoofdstuk 3&4
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Ambtelijk gezag kringen

Bericht door Van Ewijk »

Ad Anker schreef: Met alle respect van Ewijk, ik vind het wat 'dom' om door een woord verkeerd neer te typen een totaal ander beeld te geven van wat je eigenlijk bedoelt. Ik begrijp nu dat je het artikel niet gelezen hebt. Die indruk maakte je namelijk wel. Uitgebreide reacties te geven in een topic over een artikel terwijl je niet weet waar het over gaat mag natuurlijk altijd. Kritische benadering mag ook altijd maar jouw reactie bewijst wat hier vaak gebeurt en wat ik al schreef: men weet grote woorden te gebruiken terwijl men de inhoud niet eens kent. Dat vind ik jammer... En dan is het beter om direct met de auteur in gesprek te gaan. Dat voorkomt dit soort uitspattingen en bewaart voor een hoop zonden.
Kan ik me grotendeels in vinden, daar staat tegenover dat de informatie in de openingspost (ik vraag nogmaals om een directe link) toch voldoende is voor een bepaalde beeldvorming vind ik.
Overigens, kunt u, of iemand anders, als u even wegdenkt dat ik iemand persoonlijk bekritiseer, mijn betoog over sfeer en constructieve saamhorigheid tussen kerkbestuur en gemeenteleden weerleggen?
Nogmaals , ik heb niet zozeer kritiek op het standpunt van de predikant of ambtelijk toezicht, maar over algemene verstandhouding en communicatie.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Ambtelijk gezag kringen

Bericht door Hendrikus »

Luther schreef: De geschiedenis van de afgelopen 12 jaar heeft ons inmiddels duidelijk gemaakt dat ook de HHK alle trekken vertoond van een afgescheiden kerkverband.
Dat kun je wel stellen, ja. Maar dat is geen wonder, want het is ook een afscheiding. En inmiddels zie je dat het in de HHK ook op meerdere plaatsen rommelt.
Je kunt je wel afscheiden omdat je het ergens niet mee eens bent, maar de praktijk leert dat velen het dan op de nieuwe plek ook niet kunnen vinden, waarop ze zich ook daar weer afscheiden. De repeterende breuk.
Het is de gebrokenheid van het aardse. Hier beneden is het niet. Maar dat los je niet op door je af te scheiden en voor jezelf te beginnen.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ambtelijk gezag kringen

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
Luther schreef: De geschiedenis van de afgelopen 12 jaar heeft ons inmiddels duidelijk gemaakt dat ook de HHK alle trekken vertoond van een afgescheiden kerkverband.
Dat kun je wel stellen, ja. Maar dat is geen wonder, want het is ook een afscheiding. En inmiddels zie je dat het in de HHK ook op meerdere plaatsen rommelt.
Je kunt je wel afscheiden omdat je het ergens niet mee eens bent, maar de praktijk leert dat velen het dan op de nieuwe plek ook niet kunnen vinden, waarop ze zich ook daar weer afscheiden. De repeterende breuk.
Het is de gebrokenheid van het aardse. Hier beneden is het niet. Maar dat los je niet op door je af te scheiden en voor jezelf te beginnen.
Zou je één kerkverband kunnen noemen waar het nog niet rommelt? Ik geloof, als het een beetje na ga dat er in elk kerkverband gekrakeel is, en dat vaak de liefde ver te zoeken is.
Is dat niet een teken aan de wand? Om te waken en alert te zijn? De liefde van velen zal immers verkouden?
Om de zaken die zich nu allemaal aandienen eens samen te voegen en te bedenken: Wat heeft ons dat te zeggen? Is er ooit een tijd geweest als deze? Gaan het niet heel erg op de dagen van Noach lijken en de dagen van Lot? Zondag hebben we er hier nog een preek over mogen horen. Of heeft het ons al niets meer te zeggen? Zondag merkte de dominee nog op hoe weinig er wordt stilgestaan bij de wederkomst van Christus. En dat geeft toch wel te denken.
Kan de wereld nog zeggen bij het lezen van dit forum: Ziet, hoe lief ze elkaar hebben? Of moet men niet zeggen: Ziet hoe ze elkaar bestrijden! Nog een kleine tijd, en we zijn van die mensen af, ze zijn een uitstervend ras.
Dat heeft men in de (kerk)geschiedenis al vaak gedacht.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie