De zondag bij Hervormd Lokaal (uit: Weekdiensten [2])

Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: De zondag bij Hervormd Lokaal (uit: Weekdiensten [2])

Bericht door Jongere »

cupcake schreef:
Jongere schreef:(…)
Wat ook meespeelt is dat de gemeente lang op zichzelf heeft gestaan, tussen allerlei redelijk verwante andere kerkgenootschappen in Capelle/Krimpen. Dan gaat zoiets als deze 'regel' langzamerhand meer en meer functioneren als iets 'eigens' van deze gemeente.
Staat deze gemeente nu niet meer op zichzelf?
De gemeente staat inderdaad nog steeds op zichzelf.
Wat ik bedoelde is dat dat al een lange tijd zo is, met in de directe omgeving vrij veel vergelijkbare gemeenten wat ligging betreft. Je krijgt dan onvermijdelijk dat een gemeente zich sterker bewust is van de eigen positie en het 'eigene' daarin.

In het geval van het Hervormd Lokaal zou ik dat eigene inhoudelijk inderdaad vooral typeren rond de beleving van het recht van God in de bekering (vierschaar). Juist vanmiddag las ik bijv. nog een interview met de oud-predikant ds. van Roon, waarin stond: "Als voorwaarde [om aan het avondmaal te gaan, Jongere] stelt de voorganger „de kennis van het recht Gods"."
Maar als je het over uiterlijke dingen hebt, is ook het lopend naar de kerk gaan meer en meer iets eigens van de gemeente geworden. Dat merk je wel in deze discussie. En de huidige leden van het Hervormd Lokaal zijn zich daar ook van bewust. De kinderen merken bijv. op school die verschillen en moeten daarover 'verantwoording' afleggen. Het is vaak het eerste waar het over gaat als mensen 'Hervormd Lokaal' horen noemen. Dan wordt het eigenlijk vanzelf iets eigens.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: De zondag bij Hervormd Lokaal (uit: Weekdiensten [2])

Bericht door Jongere »

cupcake schreef:Het verbaasd mij dat er een website word gebouwd door deze gemeente.
Mogelijk gebeurt dit vanwege de ANBI-status? Bijv. de GGiN heeft ook een website uitsluitend met het doel om aan de voorwaarden voor de status te kunnen voldoen.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Wettische zondagsbesteding (uit: Weekdiensten [2])

Bericht door Curatorium »

Orchidee schreef:
CvdW schreef:Hervormd Lokaal in Capelle aan den IJssel is een behoudende groep. Ze helpen elkaar.
Oh ja???
Dat zal best gebeuren, net zoals wij ook onze bejaarde of zieke buren helpen, maar in het echt omzien naar elkaar en elkaar helpen laten ze nogal wat steken vallen helaas!
Hoe leg je aan iemand uit die al 5 jaar door ziekte niet in de kerk kan komen, er niemand navraag doet of diegene opzoekt? :?
Heel simpel: als dat waar is ben je geen Bijbelse kerk/gemeenschap.
CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: De zondag bij Hervormd Lokaal (uit: Weekdiensten [2])

Bericht door CvdW »

---knip--- Off-topic
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De zondag bij Hervormd Lokaal (uit: Weekdiensten [2])

Bericht door eilander »

eilander schreef:In dit nieuwe topic dan wel on-topic graag!
Nog maar een keer.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: De zondag bij Hervormd Lokaal (uit: Weekdiensten [2])

Bericht door Curatorium »

CvdW schreef:---knip--- Off-topic
Over het H.L.: Er zijn dus doordeweeks (lees)diensten omdat er zo gedoopt kan worden & de mindervaliden naar de kerk kunnen, tsja. Overigens beweerde iemand hier ook dat er alleen doopleden zijn. Het H.A. wordt in deze gemeente dus blijkbaar niet bediend. Vreemd.
Verder is de huidige predikant ooit bevestigd door een predikant van de VOGG. Echter, er komen nooit andere predikanten in deze gemeente, zijn deze niet goed genoeg?

Beetje vreemde situatie.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: De zondag bij Hervormd Lokaal (uit: Weekdiensten [2])

Bericht door windorgel »

Er wordt zeker wel het H.A. bediend.
-DIA-
Berichten: 32742
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De zondag bij Hervormd Lokaal (uit: Weekdiensten [2])

Bericht door -DIA- »

windorgel schreef:Er wordt zeker wel het H.A. bediend.
Misschien kunnen we nog iets vinden om hen te veroordelen? Zo komt zo'n vraag bijna over. Niet dat ik het kerkelijk standpunt deel hoor, maar het kerkelijk leven was vroeger veel minder strak belijnd als nu.; Denk ook aan mensen als Pleun Klein en Leendert Potappel.
Men kon het verdragen, als men niet netjes binnen de uitgestippelde lijntjes wandelde. En,,, men had grote achting voor elkaar.
Geen wantrouwend zoeken of de medebroeder wellicht ergens op de 'vangen' was. Dat komt voort uit een ongezonde kritischer geest.
Ik keur zeker alles niet goed, maar wel dat kille kritische geluid wat hier meerdere malen is te horen. Anderzijds ook niet meelopen met alles.

Ai ziet, hoe goed, hoe lief'lijk is 't, dat zonen
Van 't zelfde huis, als broeders, samen wonen,
Daar 't liefdevuur niet wordt verdoofd;
't Is als de zalf op 's Hogepriesters hoofd,
De zalf, waarmee hij is aan God gewijd,
Die door haar reuk het hart verblijdt.

Die liefdegeur moet elk tot liefde nopen,
Als d' olie, die, van Arons hoofd gedropen,
Zijn baard en klederzoom doortrekt;
Z' is als de dauw, die Hermons kruin bedekt,
Die Sions top met vruchtbaar vocht besproeit,
En op zijn bergen nedervloeit.

Waar liefde woont, gebiedt de HEER den zegen:
Daar woont Hij Zelf, daar wordt Zijn heil verkregen,
En 't leven tot in eeuwigheid.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: De zondag bij Hervormd Lokaal (uit: Weekdiensten [2])

Bericht door CvdW »

---knip--- Off-topic
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33252
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De zondag bij Hervormd Lokaal (uit: Weekdiensten [2])

Bericht door Tiberius »

eilander schreef:
eilander schreef:In dit nieuwe topic dan wel on-topic graag!
Nog maar een keer.
Enkele berichten + reacties daarop geknipt.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: De zondag bij Hervormd Lokaal (uit: Weekdiensten [2])

Bericht door Desiree »

Nou, een gezellige discussie :) Knip - plak - etc. Ik denk dat het goed is het laatste vers van Dia nog eens te zingen en dan misschien de boel te laten rusten. Ik ga altijd naar 'dit deel van Uw wijngaard' en niet naar een kerk met hele hoge muren. Ik ga altijd naar Zijn Huis en niet naar het huis van welke kerkenraad dan ook.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: De zondag bij Hervormd Lokaal (uit: Weekdiensten [2])

Bericht door merel »

@ dia had je dit lied ook gepost als het een kerk van linker signatuur betrof?
Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Wettische zondagsbesteding (uit: Weekdiensten [2])

Bericht door Marco »

-DIA- schreef:
CvdW schreef:Hervormd Lokaal in Capelle aan den IJssel is een behoudende groep. Ze helpen elkaar.
De leer zoals die te vinden is in de Bijbel, verklaart bij Calvijn en uitgedragen door bijvoorbeeld ds. Du Marchie staan ze voor. Dit is een geheel andere leer dan bij de Ger. Gem. (Je bent wedergeboren, maar kent Christus niet - Of het begint met Christus niet). Bij de Ger. Gem. leert men een veronderstellende wedergeboorte.
Wij hebben er doordeweeks gekerkt. Het standpunt van de 'wielen' is begrijpelijk binnen het kleine land Nederland. Laten de kerkmensen het goede voorbeeld geven, door de auto niet te gebruiken op zondag. Voor de natuur is het goed en voor de mens ook, scheelt weer enkele zonden.
Ik geloof niet dat dit de oorspronkelijke leer was in de Gereformeerde Gemeenten, en alle rechte leraars. Dit was wel het geval in de Gereformeerde Kerken en de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt). Het beginnen met Christus is ook een modern standpunt dat niet bij de ouden werd genoemd: De preek kwam op, zoals men wel zei: "uit de eeuwigheid en eindigde in de eeuwigheid". Dat houdt in dat in de tijd het wonder van de wedergeboorte plaats moet hebben in degenen die God van eeuwigheid gekend heeft. Dat is ver van een veronderstelde wedergeboorte dacht ik.
Het is wel een grote verandering van deze dagen als men de gemeente gaat aanspreken als "Gemeente van onze Heere Jezus Christus", want dan zou men inderdaad kunnen uitgaan van een veronderstelde wedergeboorte. En nog wat subtieler als men gaat spreken van "wij" en "ons".
@ Dia: Misschien moet je nog eens een opfriscursusje kerkgeschiedenis volgen? Ik denk dat je er zowel qua GKv als qua GerGem een 'eigen' visie op nahoudt van hoe het in het begin was. Ik vermoed dat de Gereformeerde Gemeenten uit de beginperiode je nogal tegen zouden vallen..
Online
DDD
Berichten: 28660
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De zondag bij Hervormd Lokaal (uit: Weekdiensten [2])

Bericht door DDD »

merel schreef:@ dia had je dit lied ook gepost als het een kerk van linker signatuur betrof?
Mijn idee;-)
-DIA-
Berichten: 32742
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De zondag bij Hervormd Lokaal (uit: Weekdiensten [2])

Bericht door -DIA- »

merel schreef:@ dia had je dit lied ook gepost als het een kerk van linker signatuur betrof?
Juist omdat ik weet dat er zeker vroegers ware broeders bij waren. Ik ken de groep van nu niet,
en in alle kerken en groepen zien we hetzelfde, dus ik weet niet of er nog broeders zijn. Maar uit de
aard der liefde zeg je dan toch:
Hoe goed is het als broeders samenwonen, waar het liefdesvuur niet is gedoofd!
Dat kunnen we natuurlijk niet zeggen van elke vrijzinnige of roomse groep om maar wat te noemen.
Tja... wat zeg je als je niet meer weet dan dat er mensen waren die God vreesden met een kinderlijke vreze?
Dan hoop je toch dat ze er nog zullen zijn?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gesloten