Het zijn niet alleen de Marrow men die deze uitleg van Jesaja 55 fundementeel vonden ? In de kontekst van Jes 55 : 2 is er toch geen andere uitleg mogelijk? Laten wij nu niet direct in de verdediging schieten, zeer veel verklaarders en ook de kanttekenaars zeggen dat deze zondaren dorsten naar de genade. Andere verklaarders zoals de Eskine's zeggen dat deze zondaren dorsten naar van alles en nog wat (vs 2) maar juist niet naar de genade. De eerste verkaring lijkt op een voorwaardelijke nodiging tot het heil (Alleen die worden genodigd tot het heil die dorsten naar dat heil)Ander schreef:De kanttekenaren leggen die link wel. Het gaat om hetzelfde dorsten en om dezelfde dorstigen. De Erskines zitten er wat dat betreft naast, dunkt me.Fjodor schreef:Dit is wel wat anders dan het dorsten van Mat 5. Daar zijn de dorstigen al zalig, hier nog niet. Het gaat dus over een ander dorsten. Het is niet voor niets beeldspraak.huisman schreef: Dit hangt weer samen hoe je de dorstigen ziet. Als levendgemaakte boetvaardige zondaren of zoals o.a de Erskine's bij Jesaja 55 vs 1 en 2 opmerken dat het dode zondaren zijn die worden genodigd omdat vs 2 laat zien dat zij hun honger stillen met brood wat niet verzadigen kan (de dingen uit de wereld)1 ¶ O alle gij dorstigen! komt tot de wateren, en gij, die geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja komt , koopt zonder geld, en zonder prijs, wijn en melk!
2 Waarom weegt gijlieden geld uit voor hetgeen geen brood is, en uw arbeid voor hetgeen niet verzadigen kan? Hoort aandachtiglijk naar Mij, en eet het goede, en laat uw ziel in vettigheid zich verlustigen
Wie zijn de dorstigen ?
Wie zijn de dorstigen ?
Een spin off topic van Ruth de Maobitische met de bedoeling om te spreken over de nodiging aan dorstigen enz.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Wie zijn de dorstigen ?
Het is prima om hier een topic voor te openen. Het is overigens context en geen kontekst. 
Ik weet dat er verschillend gedacht wordt over wie er met de dorstigen in Jes. 55:1 worden bedoeld. De kantt. zijn daarin helder. Ik hou me aan die lijn.
Ik weet ook dat de Erskines en andere er anders over denken. Op zich vind ik het prima dat er anders over gedacht wordt. Je komt dan in de aanbodsdiscussie terecht die hier al vele malen gevoerd is. Bekend is dat ik wat bedenkingen heb over het functioneren van een algemeen, onvoorwaardelijk aanbod van genade binnen bepaalde kringen.

Ik weet dat er verschillend gedacht wordt over wie er met de dorstigen in Jes. 55:1 worden bedoeld. De kantt. zijn daarin helder. Ik hou me aan die lijn.
Ik weet ook dat de Erskines en andere er anders over denken. Op zich vind ik het prima dat er anders over gedacht wordt. Je komt dan in de aanbodsdiscussie terecht die hier al vele malen gevoerd is. Bekend is dat ik wat bedenkingen heb over het functioneren van een algemeen, onvoorwaardelijk aanbod van genade binnen bepaalde kringen.
Ik wil mij nu graag nog even richten op Jes 55:1 en 2 de kanttekeningen zegt over de dorstigenAnder schreef:Het is prima om hier een topic voor te openen. Het is overigens context en geen kontekst.
Maar toch vreemd dat ze de dorst lessen bij de afgoden.Dat doe je toch niet als je je zonden en ellenden kent.Gij allen, die naar de gerechtigheid zeer verlangt, gevoelende uwe zonden en ellenden; Ps. 42:3; Matth. 5:6; Joh. 7:37.
M.a.w ik ervaar ook bij de kanttekenaars een verschil in uitleg tussen vs 1 en 2 bij de uitleg van de Erskine's is er meer eenheid in de uitleg van beide versen.Dat is, waarom doet gij veel vergeefse kosten en moeite, drijvende uw afgoderij en bijgeloof, daar toch door zulke middelen geen leven noch vaste troost te verkrijgen is?
9) voor hetgeen geen brood is,
Hebreeuws, voor niet brood; aldus noemt hij de valse leer en bijgelovigheden, die het hart der mensen niet kunnen spijzigen of verzadigen; als daar was de leer schriftgeleerden en Farizeën van eigen gerechtigheid, buiten Christus en zijne gerechtigheid.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Iedereen geeft toch geld uit voor hetgeen niet verzadigen kan uit zichzelf? Ook die verslagenen van hart.
In Op. 22:17 staat het zo: "En die dorst heeft, kome. En die wil, neme het water des levens om niet." In die tweede zin is de voorwaarde alleen nog: die wil. Zowel de dorst als het willen wordt echter gewerkt door God.huisman schreef:Het zijn niet alleen de Marrow men die deze uitleg van Jesaja 55 fundementeel vonden ? In de kontekst van Jes 55 : 2 is er toch geen andere uitleg mogelijk? Laten wij nu niet direct in de verdediging schieten, zeer veel verklaarders en ook de kanttekenaars zeggen dat deze zondaren dorsten naar de genade. Andere verklaarders zoals de Eskine's zeggen dat deze zondaren dorsten naar van alles en nog wat (vs 2) maar juist niet naar de genade. De eerste verkaring lijkt op een voorwaardelijke nodiging tot het heil (Alleen die worden genodigd tot het heil die dorsten naar dat heil)
Wie zijn de 'hongerenden en dorstenden naar de gerechtigheid'? Wij kunnen die vraag pas beantwoorden wanneer wij weten wie de zaligsprekingen gelden. Als wij de zaligsprekingen lezen in het licht van het Oude Testament, kunnen wij concluderen dat de mensen die hier bedoeld worden, dezelfden zijn als de gelovigen in het OT, die dikwijls hadden te lijden van hun vijanden (zoals in Psalmen en Profeten). Het zijn de kinderen van God die ernaar uitzien dat hun ‘recht’ gedaan wordt door God (zie ook het comm. van Calvijn).
De kanttekening van de Statenvertaling verwijst bij deze zaligspreking naar Jes. 55:1, wat geen gelukkige greep is. Immers, de dorstigen in Jes. 55 worden vermanend toegesproken (“Waarom weegt gijlieden geld uit voor hetgeen geen brood is, enz.”), terwijl Jezus hier de hongerenden en dorstenden zaligspreekt. (Zie post huisman). Ook de kantt. zelf bij deze zaligspreking is, gezien het bovenstaande, m.i. niet correct: “Dat is, die met grote begeerte verlangen en trachten naar de ware gerechtigheid in Christus”.
Overigens moet hier worden opgemerkt dat men in de tijd van de kanttekenaren hier een andere betekenis aan hechtte dan dit heden ten dage gedaan wordt. Zie bijv. wat de Theologen van Embden op de Dordtse Synode (!) hierover zeggen: “... En van God gevonden, zoo kennen of belijden wij niet eer de zonde, dan als God ze vergeeft, en wij hongeren noch dorsten naar de gerechtigheid door zijne weldaad, of wij worden ook terstond verzadigd. Matth. 5” (Acta van de Dordtse Synode, cursivering van mij Afg).
De kanttekening van de Statenvertaling verwijst bij deze zaligspreking naar Jes. 55:1, wat geen gelukkige greep is. Immers, de dorstigen in Jes. 55 worden vermanend toegesproken (“Waarom weegt gijlieden geld uit voor hetgeen geen brood is, enz.”), terwijl Jezus hier de hongerenden en dorstenden zaligspreekt. (Zie post huisman). Ook de kantt. zelf bij deze zaligspreking is, gezien het bovenstaande, m.i. niet correct: “Dat is, die met grote begeerte verlangen en trachten naar de ware gerechtigheid in Christus”.
Overigens moet hier worden opgemerkt dat men in de tijd van de kanttekenaren hier een andere betekenis aan hechtte dan dit heden ten dage gedaan wordt. Zie bijv. wat de Theologen van Embden op de Dordtse Synode (!) hierover zeggen: “... En van God gevonden, zoo kennen of belijden wij niet eer de zonde, dan als God ze vergeeft, en wij hongeren noch dorsten naar de gerechtigheid door zijne weldaad, of wij worden ook terstond verzadigd. Matth. 5” (Acta van de Dordtse Synode, cursivering van mij Afg).
Tja, ik houdt nooit zo van die bijzondere verklaringen. Men put zich uit en wringt zich in allerlei bochten om de tekst maar aan te laten sluiten bij het eigen dogmatisch systeem (zie bijv. een site als DWW).
De bergrede werd ten aanhoren van gelovigen en ongelovigen gehouden (in de Bijbel staat immers: en de schare ontzette zich over zijn leer). Tevens zijn Gods kinderen al zalig, die hoeven niet zalig gesproken te worden. Verder wijst de zaligspreking: zalig zijn de armen van geest ook op mensen die missend zijn.
Ook het citaat uit de Akta overtuigt niet: er zijn ook citaten te vinden waarin door afgevaardigden de toeleidende weg al als genade betiteld wordt.
De bergrede werd ten aanhoren van gelovigen en ongelovigen gehouden (in de Bijbel staat immers: en de schare ontzette zich over zijn leer). Tevens zijn Gods kinderen al zalig, die hoeven niet zalig gesproken te worden. Verder wijst de zaligspreking: zalig zijn de armen van geest ook op mensen die missend zijn.
Ook het citaat uit de Akta overtuigt niet: er zijn ook citaten te vinden waarin door afgevaardigden de toeleidende weg al als genade betiteld wordt.
En zo is de kring rond. Werd o.a. ik beschuldigd van mijn denkraster over het boek Ruth te leggen, nu zou ik de verdenking kunnen hebben dat er een bepaald denkraster over de zaligspreking/Jes. 55 gelegd wordt om het toch maar kloppend te krijgen. De bekommerden worden zaliggesproken. Zijn die bekommerden gelovigen? Jazeker. Het geloof is hun geschonken. Hebben ze geloofszekerheid? Nee, ze kunnen er niet bij en geven nog zoveel geld uit voor hetgeen niet verzadigen kan. Daarom is de verklaring van de kanttekening wel de goede.
Ik leg geen raster ik denk alleen dat het in Jesaja 55 over andere dorstigen gaat dan in Matt 5Ander schreef:En zo is de kring rond. Werd o.a. ik beschuldigd van mijn denkraster over het boek Ruth te leggen, nu zou ik de verdenking kunnen hebben dat er een bepaald denkraster over de zaligspreking/Jes. 55 gelegd wordt om het toch maar kloppend te krijgen. De bekommerden worden zaliggesproken. Zijn die bekommerden gelovigen? Jazeker. Het geloof is hun geschonken. Hebben ze geloofszekerheid? Nee, ze kunnen er niet bij en geven nog zoveel geld uit voor hetgeen niet verzadigen kan. Daarom is de verklaring van de kanttekening wel de goede.
1. Jes 55 worden dorstigen genodigd tot het heil (ze staan er dus buiten)
2. Matt 5 worden dorstigen zalig gesproken (ze zijn dus binnen)
Als je Jes 55 wil lezen door de bril van Matt 5 doe je pas aan het leggen van een denkraster over de tekst.
Nou ja, net als de kanttekenaren dat deden dan. Ook de dorstigen in Jes. 55 staan er niet buiten, net zo min als de dorstigen in Matt. 5. Jesaja heeft ze in hoofdstuk 44:3 ook al zaliggesproken. Lees de kanttekeningen bij dat vers maar.huisman schreef:Ik leg geen raster ik denk alleen dat het in Jesaja 55 over andere dorstigen gaat dan in Matt 5Ander schreef:En zo is de kring rond. Werd o.a. ik beschuldigd van mijn denkraster over het boek Ruth te leggen, nu zou ik de verdenking kunnen hebben dat er een bepaald denkraster over de zaligspreking/Jes. 55 gelegd wordt om het toch maar kloppend te krijgen. De bekommerden worden zaliggesproken. Zijn die bekommerden gelovigen? Jazeker. Het geloof is hun geschonken. Hebben ze geloofszekerheid? Nee, ze kunnen er niet bij en geven nog zoveel geld uit voor hetgeen niet verzadigen kan. Daarom is de verklaring van de kanttekening wel de goede.
1. Jes 55 worden dorstigen genodigd tot het heil (ze staan er dus buiten)
2. Matt 5 worden dorstigen zalig gesproken (ze zijn dus binnen)
Als je Jes 55 wil lezen door de bril van Matt 5 doe je pas aan het leggen van een denkraster over de tekst.
Al vind jij de kanttekeningen bij Ruth wel wat beter dan de kanttekeningen bij Jesaja en Mattheüs, geloof ik.

Verder is het een uitzichtloze discussie: wie ervan overtuigd is, dat zondaren die nog niet tot Christus gekomen zijn, tóch zalig zijn, zal zich op geen enkele wijze laten overtuigen dat deze teksten anders gelezen moeten worden dan doorgaans gebeurt.
Voor wie vindt dat andere verklaringen ingewikkeld zijn e.d.: zie mijn onderschrift.
Voor wie vindt dat andere verklaringen ingewikkeld zijn e.d.: zie mijn onderschrift.
- MarthaMartha
ik vraag me steeds meer af welk voordeel mensen hebben bij de prediking en verdediging van leven zonder Christuskennis...
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Troost, bemoediging.MarthaMartha schreef:ik vraag me steeds meer af welk voordeel mensen hebben bij de prediking en verdediging van leven zonder Christuskennis...
Afgewezen schreef:Troost, bemoediging.MarthaMartha schreef:ik vraag me steeds meer af welk voordeel mensen hebben bij de prediking en verdediging van leven zonder Christuskennis...
Maar ze gaan veel verder , als je nu de dorstigen uit Jes 55 1 en 2 al zalig spreekt laat je Gods Woord toch echt zeggen wat je goeddunkt lezen ze dan niet verder
Die dorstigen heeben nog geen levende ziel , ze zijn nog goddeloos en ongerechtvaardigd , ze moeten zich bekeren enz.3 Neigt uw oor, en komt tot Mij, hoort en uw ziel zal leven; want Ik zal met u een eeuwig verbond maken, en u geven de gewisse weldadigheden van David .
4 Ziet, Ik heb hem tot een getuige der volken gegeven, een vorst en gebieder der volken.
5 Ziet, gij zult een volk roepen, dat gij niet kendet, en het volk, dat u niet kende, zal tot u lopen, om des HEEREN uws Gods wil, en om des Heiligen Israels wil, want Hij heeft u verheerlijkt.
6 ¶ Zoekt den HEERE, terwijl Hij te vinden is; roept Hem aan, terwijl Hij nabij is.
7 De goddeloze verlate zijn weg, en de ongerechtige man zijn gedachten; en hij bekere zich tot den HEERE, zo zal Hij Zich Zijner ontfermen, en tot onzen God, want Hij vergeeft menigvuldiglijk.
En Ander zet ze er al binnen , dat is pas lichte godsdienst.
@ Ander dit kun je toch niet volhouden dat Jes 55 gaat over zondaren die al levendgemaakt zijn.
Jesaja 55 moeten we lezen in de context van de ballingen in Babel. Hier is sprake van een profetie over de terugkeer. De profeet gaat als het ware roepende door de straten. Blijkbaar hadden de Israëlieten (de Joden) het goed naar hun zin in Babel. Terug naar dat amechtige Juda en Jeruzalem. De stad is een puinhoop. Daarbij leefde ook de gedachte dat er geen beginnen aan is. De macht is te groot. En zo gaat de profeet al roepende door de straten van Babylonië.
Als het gaat om de dorstigen is duidelijk dat hier sprake is van mensen die geen enkele behoefte hebben aan het heil. Maar de HEERE waarschuwt: Zoekt den HEERE, terwijl Hij te vinden is; roept Hem aan, terwijl Hij nabij is. Nu klinkt deze profetische stem nog. Straks zal hij zwijgen. Dan is hij meegegaan naar Jeruzalem.
Als het gaat om de dorstigen is duidelijk dat hier sprake is van mensen die geen enkele behoefte hebben aan het heil. Maar de HEERE waarschuwt: Zoekt den HEERE, terwijl Hij te vinden is; roept Hem aan, terwijl Hij nabij is. Nu klinkt deze profetische stem nog. Straks zal hij zwijgen. Dan is hij meegegaan naar Jeruzalem.