Bidden

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Bidden

Bericht door Mara »

Heb in het archief gezocht, maar kon het niet vinden.
Het bidden.
In diverse andere topics wordt er uiteraard over gesproken, maar het gaat mij om het invullen daarvan.
In een restaurant, waar het druk is, muziek, bid je dan zachtjes, beetje voor jezelf, of mag iedereen het zien ?
Wanneer bid je s'avonds, in je bed, voor je bed, beneden in de kamer.
Heb je bewust wel eens stille tijd ?
Wat betekent een schietgebedje, is dit eerbiedig ?
Bid je wel eens geluidloos, met je ogen open, in een bepaalde situatie ?
Of is het juist danken wat je doet ?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
hmprff
Berichten: 1474
Lid geworden op: 02 jul 2008, 19:01

Re: Bidden

Bericht door hmprff »

In een restaurant en in de kantine van een bedrijf ofzo, bid ik in stilte. Maar wel zichtbaar, gewoon handen vouwen, ogen dicht.

's ochtends bid ik en lees ik Bijbel. Nu doe ik het heerlijk ergens halverwege mn huis en werk, in de polders. Bidden doe ik dan hardop, waarbij ik dank, belijd of bid over dat wat het Bijbelgedeelte zegt.

Verder bid ik als ik op de fiets zit, stofzuig, etc. Soms een schietgebedje. Ik vind dat wel eerbiedig, als je maar echt bid.
Enne...als ik op de fiets bid, bid ik natuurlijk met open ogen ;)
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Bidden

Bericht door Marnix »

Ik ook 's ochtends, tijdens lunch, slapen gaan en tussendoor ook wel, vaak als je ff rust, stilte ofzo hebt. Soms moet je dat ook opzoeken. Merk wel dat je er structuur aan moet geven in alle drukke planningen enzo. En je kan beter eerst bidden en dan naar bed dan eerst naar bed is mijn ervaring.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
coupe soleil
Berichten: 323
Lid geworden op: 15 feb 2010, 22:51

Re: Bidden

Bericht door coupe soleil »

Mooi topic.

Toen ik het las, ben ik even bewust er over gaan nadenken. Eigelijk bid ik meer 'tussendoor' dan op vaste momenten. En vaak zijn het spontane ingevingen, of de zogenaamde schietgebedjes. Ik voel me daar fijn bij. Het begint al als ik 's morgens voor ik weg ga nog even door de tuin loop. Heerllijk weer, mooie planten, fluitende vogels. Genoeg om dankbaar te zijn. En het maakt me ook echt gelukkig op zo'n moment. Daar dank ik God dan ook spontaan voor.
Maar ook als ik iets leuks of goeds mee maak. Als ik samen met m'n partner ergens loop of fiets, of op de bank zit. Gewoon even danken. Of bidden: eigenlijk altijd als ik in de auto stap, is het eerste wat ik doe na het starten m'n gordel om, en het tweede bescherming vargen voor onderweg.

Verder de standaard-momenten. En stille tijd neem ik te weinig.

Als ik op kantoor ben bid ik gewoon even voor de lunch. De meeste collega's weten dat ook wel. In een restaurant bid ik meestal ook wel even zachtjes. Bij erg veel kabaal, of op onpraktische momenten (zoals bedrijfs-BBQ), dan doe ik het niet. Vind er dan weinig eerbiedigs aan.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Bidden

Bericht door Jongere »

En wanneer gij bidt, zo zult gij niet zijn gelijk de geveinsden; want die plegen gaarne, in de synagogen en op de hoeken der straten staande, te bidden, opdat zij van de mensen mogen gezien worden. Voorwaar, Ik zeg u, dat zij hun loon weg hebben.
Maar gij, wanneer gij bidt, gaat in uw binnenkamer, en uw deur gesloten hebbende, bidt uw Vader, Die in het verborgen is; en uw Vader, Die in het verborgen ziet, zal het u in het openbaar vergelden.


Dit is een reden waarom ik mijn 'gebedsleven' niet zomaar op een forum zet. Wel geloof ik dat het heel goed is om ons bewust te zijn van het gebed. Ik lees momenteel Carson over het gebed: 'A call to spiritual reformation'. Dat is een confronterend, maar ook heel leerzaam boek. Het leert ook hoe we Bijbels kunnen bidden. God hoort de jonge raven, maar we kunnen ook leren rond het gebed. Dat wilden tenslotte ook de discipelen. Zodat ons gebed méér wordt dan ons verlanglijstje, of de weergave van waar wij op dit moment mee bezig zijn. Gaat het gebed ook over de naaste, de wereld, het zendingswerk? En veel belangrijker nog: over God zelf?
M'Cheyne zei al: "Wat een mens is als hij alleen op zijn knieën is voor God, dát is hij - en niets meer."
Ook dat is confronterend, omdat we (of ik in ieder geval) de neiging hebben vooral 'geestelijk' te zijn als anderen er iets van kunnen merken. Het gebed is de graadmeter van ons geloofsleven, van onze persoonlijke omgang met God.
Bloempje28
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 jul 2009, 10:30

Re: Bidden

Bericht door Bloempje28 »

Bidden is de ademtocht van de ziel. Na de geboorte van mijn kleine, ondertussen alweer anderhalf, was het bidden tijdens de stille tijd er behoorlijk bij in geschoten. Laat ik eerlijk zijn: ik deed het gewoon niet meer, hooguit 1 keer in de maand. Ik nam de tijd niet meer, voelde me wel schuldig... maar het bracht me niet tot het gebed. En tuurlijk 'bad' ik voor het eten, als mijn kind huilde omdat het honger had of omdat het niet zolang kan wachten... en tuurlijk bad ik wel eens snel iets tussendoor, op een moeilijk moment maar dat is anders dan op je knieën aan Vaders voeten liggen en je gekoesterd weten door Zijn liefde.
Daardoor werd het wel heel stil en donker in mijn leven. Ik bouwde alleen op mijzelf. De dingen die ik in het leven graag wil, probeerde ik zelf te bereiken en kon uren piekeren over alles wat er mis kon gaan. Hopeloos voelde ik mij. Tot dat ik op een zondag een preek hoorde over de HC vraag: "Wat/Wie is de KERK?" dat het behoren tot die Kerk geen automatisme is. Eenmaal binnen blijf je binnen, maar er is gebed nodig en stille tijd ook als je boos bent, geen tijd hebt of druk bent. Door het gebed en de bijbellezing kun je Christus ademen. Dichtbij Hem zijn, zo blijft de liefde levend. Dat is in de praktijk ook zo. Als je je geliefde nooit ziet, blijft er niet veel over na verloop van tijd.
Daarna was ik zo geraakt, door Gods genade... het was doods bij mij doordat ik mijn geestelijke plant geen water en voedingsstoffen gaf... ik was aan het dood gaan. Ik heb het daarna weer opgepakt. Elke dag als ik mijn kleine 's middags op bed leg, ga ik eerst bijbellezen daarna een dagboek en daarna een gebed waarin ik alles voor leg. Sindsdien leef ik een stuk lichter. Ik heb alles bij Hem gebracht. Hij weet wat goed is. Hij weet er vanaf!

Stille tijd heb je dus zeker nodig! Gebed in combinatie met bijbellezen... spreken en te horen krijgen! Broodnodig om geestelijk te blijven leven.
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Bidden

Bericht door Fjodor »

Bloempje28 schreef: Daarna was ik zo geraakt, door Gods genade... het was doods bij mij doordat ik mijn geestelijke plant geen water en voedingsstoffen gaf... ik was aan het dood gaan. Ik heb het daarna weer opgepakt. Elke dag als ik mijn kleine 's middags op bed leg, ga ik eerst bijbellezen daarna een dagboek en daarna een gebed waarin ik alles voor leg. Sindsdien leef ik een stuk lichter. Ik heb alles bij Hem gebracht. Hij weet wat goed is. Hij weet er vanaf!
Mooi!
Bidden vind ik één van de moeilijkste dingen van het gelovige leven. Het echt dicht bij God leven. Zo gemakkelijk verslonst het.. En zo duidelijk is dan ook te zien dat het leven verdort. Als de ziel geen adem krijgt. Vooral als je je eigen wegen gaat en niet Gods wegen dan is het het gebedsleven dat de klappen krijgt. Je mening geven op refoforum gaat dan nog wel, maar eerlijk tot de Heere gaan wordt dan confronterend.
Volgens mij is het heel goed om 's ochtends te bidden om de dag met God te beginnen, ik ben er niet zo goed in. Maar als we het wel doen dan ademen we toch weer op. Daarom ook kijk ik vaak zo uit naar de zondag ochtend om de dag en week te beginnen met onze Heere en Heiland.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Bidden

Bericht door henriët »

nav topictitel en gesprek met iemand dat ik had.
Een man is priester van het gezin.
Sommige mannen menen dat zij daarom altijd zelf hardop moeten bidden ook bij dagopening en sluiting van het echtpaar zelf.
Daar was ik best wel verbaasd over. Het is juist zo rijk en fijn om samen afwisselend te bidden, zodat ook de man weet wat er bij de vrouw speelt en
die is vaak weer anders zeg maar ook in het gebed. Het verdiept je (geestelijke) relatie.


Hoe zien jullie dat?
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: Bidden

Bericht door Lourens »

henriët schreef:nav topictitel en gesprek met iemand dat ik had.
Een man is priester van het gezin.
Sommige mannen menen dat zij daarom altijd zelf hardop moeten bidden ook bij dagopening en sluiting van het echtpaar zelf.
Daar was ik best wel verbaasd over. Het is juist zo rijk en fijn om samen afwisselend te bidden, zodat ook de man weet wat er bij de vrouw speelt en
die is vaak weer anders zeg maar ook in het gebed. Het verdiept je (geestelijke) relatie.


Hoe zien jullie dat?
Heel mooi Henriet, ik ben er voor.
Maar vaak mist één van de twee er de vrijheidmoedigheid voor.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Bidden

Bericht door helma »

wij wisselen het ook af
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Bidden

Bericht door henriët »

Lourens schreef:
henriët schreef:nav topictitel en gesprek met iemand dat ik had.
Een man is priester van het gezin.
Sommige mannen menen dat zij daarom altijd zelf hardop moeten bidden ook bij dagopening en sluiting van het echtpaar zelf.
Daar was ik best wel verbaasd over. Het is juist zo rijk en fijn om samen afwisselend te bidden, zodat ook de man weet wat er bij de vrouw speelt en
die is vaak weer anders zeg maar ook in het gebed. Het verdiept je (geestelijke) relatie.


Hoe zien jullie dat?
Heel mooi Henriet, ik ben er voor.
Maar vaak mist één van de twee er de vrijheidmoedigheid voor.
Maar dat is dan toch juist heel mooi binnen je relatie, je hoeft je voor elkaar toch niet te schamen?
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bidden

Bericht door Mara »

Bloempje28 schreef:Bidden is de ademtocht van de ziel. Na de geboorte van mijn kleine, ondertussen alweer anderhalf, was het bidden tijdens de stille tijd er behoorlijk bij in geschoten. Laat ik eerlijk zijn: ik deed het gewoon niet meer, hooguit 1 keer in de maand. Ik nam de tijd niet meer, voelde me wel schuldig... maar het bracht me niet tot het gebed. En tuurlijk 'bad' ik voor het eten, als mijn kind huilde omdat het honger had of omdat het niet zolang kan wachten... en tuurlijk bad ik wel eens snel iets tussendoor, op een moeilijk moment maar dat is anders dan op je knieën aan Vaders voeten liggen en je gekoesterd weten door Zijn liefde.
Daardoor werd het wel heel stil en donker in mijn leven. Ik bouwde alleen op mijzelf. De dingen die ik in het leven graag wil, probeerde ik zelf te bereiken en kon uren piekeren over alles wat er mis kon gaan. Hopeloos voelde ik mij. Tot dat ik op een zondag een preek hoorde over de HC vraag: "Wat/Wie is de KERK?" dat het behoren tot die Kerk geen automatisme is. Eenmaal binnen blijf je binnen, maar er is gebed nodig en stille tijd ook als je boos bent, geen tijd hebt of druk bent. Door het gebed en de bijbellezing kun je Christus ademen. Dichtbij Hem zijn, zo blijft de liefde levend. Dat is in de praktijk ook zo. Als je je geliefde nooit ziet, blijft er niet veel over na verloop van tijd.
Daarna was ik zo geraakt, door Gods genade... het was doods bij mij doordat ik mijn geestelijke plant geen water en voedingsstoffen gaf... ik was aan het dood gaan. Ik heb het daarna weer opgepakt. Elke dag als ik mijn kleine 's middags op bed leg, ga ik eerst bijbellezen daarna een dagboek en daarna een gebed waarin ik alles voor leg. Sindsdien leef ik een stuk lichter. Ik heb alles bij Hem gebracht. Hij weet wat goed is. Hij weet er vanaf!

Stille tijd heb je dus zeker nodig! Gebed in combinatie met bijbellezen... spreken en te horen krijgen! Broodnodig om geestelijk te blijven leven.
Mooi bloempje, en herkenbaar !
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Bidden

Bericht door vlinder »

henriët schreef:
Lourens schreef:
henriët schreef:nav topictitel en gesprek met iemand dat ik had.
Een man is priester van het gezin.
Sommige mannen menen dat zij daarom altijd zelf hardop moeten bidden ook bij dagopening en sluiting van het echtpaar zelf.
Daar was ik best wel verbaasd over. Het is juist zo rijk en fijn om samen afwisselend te bidden, zodat ook de man weet wat er bij de vrouw speelt en
die is vaak weer anders zeg maar ook in het gebed. Het verdiept je (geestelijke) relatie.


Hoe zien jullie dat?
Heel mooi Henriet, ik ben er voor.
Maar vaak mist één van de twee er de vrijheidmoedigheid voor.
Maar dat is dan toch juist heel mooi binnen je relatie, je hoeft je voor elkaar toch niet te schamen?
Nee zeker niet, al was de eerste keer wel eng (in onze verkering in de auto hihi). Wij wisselen af: m'n man bidt en ik dank. Inderdaad is het goed om van elkaar te weten wat er leeft.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Bidden

Bericht door Marnix »

henriët schreef:nav topictitel en gesprek met iemand dat ik had.
Een man is priester van het gezin.
Sommige mannen menen dat zij daarom altijd zelf hardop moeten bidden ook bij dagopening en sluiting van het echtpaar zelf.
Daar was ik best wel verbaasd over. Het is juist zo rijk en fijn om samen afwisselend te bidden, zodat ook de man weet wat er bij de vrouw speelt en
die is vaak weer anders zeg maar ook in het gebed. Het verdiept je (geestelijke) relatie.


Hoe zien jullie dat?
Bidden is dienen. Er zijn verschillen tussen man en vrouw, maar dienen is een functie die bij man en vrouw past.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
MvB
Berichten: 63
Lid geworden op: 10 aug 2009, 14:03

Re: Bidden

Bericht door MvB »

Ik zou wel willen, maar ik durf dat niet.
Plaats reactie