Bidden

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Bidden

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
samanthi schreef: Nee dat is idd niet gek, het was voor Izak en Rebekka een dagelijkse kwelling dat Ezau heidense vrouwen getrouwd had, dat begrijp ik heel goed, hoe lief ik mijn twee ongelovige schoondochters ook vind, ik vind het heel erg dat zij de Heere niet kennen en mijn zoons ook niet meer naar de kerk gaan, al knijpt het echt wel bij hen, ik vind het evenzo ook erg als kinderen uit gewoonte naar de kerk gaan en het hen verder niets doet, dat is moeilijk omdat je de schrik des Heeren kent, je weet hun einde als ze zo doorleven.
Ik bedoelde meer dat het bij niemand ergernis opwekt als burgemeester A. dit zegt, dan noemt men hem diepgelovig. Maar als een SGP burgemeester dit zegt, dan springt G.S. er meteen bovenop.
Mijn ouders hadden ook een ongelovige schoonzoon, mijn man. Toen hij de eerste keer bij ons at, was hij heel geraakt omdat mijn vader voor hem bad. Ze hebben hem aanvaard zoals hij was en nooit tegen hem gepreekt.
Goed, hij heeft zich laten dopen en we hebben belijdenis gedaan, maar dat is geen garantie.
Ik heb geleerd "door zijn ogen" te kijken en dat geeft echt een heel ander beeld dan dat je jaren in dezelfde kerkbank zit (al dan niet met oogklepjes op).
Buitenkerkelijken hebben geen hekel aan kerkmensen, noch moeite met het geloof dat ze belijden. Maar er wordt wel op hen gelet, of ze oprecht zijn in leer EN leven. En dat ontbreekt er helaas nog wel eens aan.
samanthi schreef:Je mag kinderen niet dwingen, je mag je geloof niet opleggen, maar... dat vind de samenleving van moslims christenen joden en noem maar op, dat is moeilijk,
Dat is zeker moeilijk. Want vroeger was er niet eens zo heel veel verschil tussen mijn hervormde, mijn gereformeerde vriendinnetjes en mij.
En nu komen je (klein)kinderen thuis met een moslimvriendje, of een buitenkerkelijk vriendinnetje, terwijl ze wel op een prot. chr. school zitten.
Op de refoschool waar mijn kinderen eerst op zaten was het evenzo, de prot. chr. school uiteraard ook, ik heb geen bezwaar dat er kinderen van andere nominaties worden toegelaten, maar wel dat de school de Bijbelse leer vasthoudt en daar had ik op beide scholen zo mijn vraagtekens bij.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
ejvl
Berichten: 5737
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Bidden

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef:
ja, en niet alleen de thuissituatie. Maar zoals u merkt overal, zie dit forum
Dan komt de zucht wel eens naar boven:
Kom Heere Jezus, ja kom haastelijk!
Je zou compromissen kunnen sluiten.
Jij de helft vd week met jouw vertaling en dagboek en hij de andere helft met de HSV en een eventueel dagboek bijvoorbeeld?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Bidden

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Ik bedoel dat mijn broer moeite heeft met het Bijbellezen. Hij prefereert een modernere vertaling, maar duldt het nog omdat hij weet van mijn bezwaren tegen andere vertalingen. Voor dagboeken geldt dat ze waarschijnlijk te confronterend voor hem zijn (bv. van ds. P. Blok)
Hij komt jou tegemoet m.b.t. de bijbelvertaling. Kom jij hem tegemoet m.b.t. het dagboekje en ga je Een handvol koren lezen.
https://www.gzb.nl/head-menu/zendingsco ... zb-dagboek
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3976
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Bidden

Bericht door Terri »

-DIA- schreef:
Terri schreef:ja, dat snap ik, maar ik weet niet of Dia dit bedoelt.
Ik bedoel dat mijn broer moeite heeft met het Bijbellezen. Hij prefereert een modernere vertaling, maar duldt het nog omdat hij weet van mijn bezwaren tegen andere vertalingen. Voor dagboeken geldt dat ze waarschijnlijk te confronterend voor hem zijn (bv. van ds. P. Blok)
Dank je voor je toelichting.
Ik hoop dat jullie er ondanks de verschillen samen uitkomen.
Voor mijzelf is dan 1 Korinthe 13 vaak de leidraad.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Bidden

Bericht door Van Ewijk »

Bidden is een zaak tussen God en mens, niet tussen mens en mens.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bidden

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Ik bedoel dat mijn broer moeite heeft met het Bijbellezen. Hij prefereert een modernere vertaling, maar duldt het nog omdat hij weet van mijn bezwaren tegen andere vertalingen. Voor dagboeken geldt dat ze waarschijnlijk te confronterend voor hem zijn (bv. van ds. P. Blok)
Hij komt jou tegemoet m.b.t. de bijbelvertaling. Kom jij hem tegemoet m.b.t. het dagboekje en ga je Een handvol koren lezen.
https://www.gzb.nl/head-menu/zendingsco ... zb-dagboek
Ik mag niet schipperen, en kan dat ook niet. Moet ik dan sorry zeggen? Gewetenszaken lijken niet meer relevant?
Er zijn mensen, dat is wel een kwalijke zaak, die nooit geen 'sorry' kunnen zeggen, dan staat het eigen 'ik' in de weg.
Dat is een heel verschil volgens mij.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33246
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Bidden

Bericht door Tiberius »

Verder on-topic en niet op de persoon.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Bidden

Bericht door Curatorium »

-DIA- schreef: Ik mag niet schipperen, en kan dat ook niet. Moet ik dan sorry zeggen? Gewetenszaken lijken niet meer relevant?
Er zijn mensen, dat is wel een kwalijke zaak, die nooit geen 'sorry' kunnen zeggen, dan staat het eigen 'ik' in de weg.
Dat is een heel verschil volgens mij.
Een hand vol koren komt toch meestal uit de behoudende vleugel van de Bond als ik het me niet vergis? Oftewel, dat is gewoon een bevindelijk en reformatorisch geluid. Dan hoef je het toch niet te schipperen of over gewetenszaken te hebben? :bobo
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10444
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Bidden

Bericht door Zita »

Curatorium schreef:
-DIA- schreef: Ik mag niet schipperen, en kan dat ook niet. Moet ik dan sorry zeggen? Gewetenszaken lijken niet meer relevant?
Er zijn mensen, dat is wel een kwalijke zaak, die nooit geen 'sorry' kunnen zeggen, dan staat het eigen 'ik' in de weg.
Dat is een heel verschil volgens mij.
Een hand vol koren komt toch meestal uit de behoudende vleugel van de Bond als ik het me niet vergis? Oftewel, dat is gewoon een bevindelijk en reformatorisch geluid. Dan hoef je het toch niet te schipperen of over gewetenszaken te hebben? :bobo
Er zit wel een enorm verschil tussen ds. P. Blok en Een handvol koren.
Een handvol koren komt uit de hele breedte van de Bond. Per maand (=per schrijver) verschilt de kwaliteit en diepgang nogal.
Plaats reactie