Kinderen

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kinderen

Bericht door samanthi »

eilander schreef:Wij moeten niet geloven in iets, maar in Iemand, nl. in de Heere Jezus. Dat kan alleen in een weg van geloof en bekering (en ja, dat kan ook voor kleine kinderen!). De vrucht van dat geloof is de wetenschap dat Hij voor onze zonden gestorven is.

Wat mij moeten geloven is: de inhoud van de Bijbel. En daarin staat niet dat iedereen door God geliefd wordt (in zekere zin wel, maar niet in zaligmakende zin).
Dus mogen we onze kinderen ook niet zomaar vertellen: God houdt van je. Wél van zondaren die tot Hem komen, dus er is voor ons en onze kinderen GEEN ENKELE BELEMMERING om tot Christus te gaan.
Helemaal mee eens en vertel dat op het niveau van het kind.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9165
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Kinderen

Bericht door parsifal »

eilander schreef:Wij moeten niet geloven in iets, maar in Iemand, nl. in de Heere Jezus. Dat kan alleen in een weg van geloof en bekering (en ja, dat kan ook voor kleine kinderen!). De vrucht van dat geloof is de wetenschap dat Hij voor onze zonden gestorven is.

Wat mij moeten geloven is: de inhoud van de Bijbel. En daarin staat niet dat iedereen door God geliefd wordt (in zekere zin wel, maar niet in zaligmakende zin).
Dus mogen we onze kinderen ook niet zomaar vertellen: God houdt van je. Wél van zondaren die tot Hem komen, dus er is voor ons en onze kinderen GEEN ENKELE BELEMMERING om tot Christus te gaan.
De reformatoren en de Bijbelschrijvers waren niet al te voorzichtig.
In de NGB staat: "En voorwaar, Christus heeft Zijn bloed niet minder vergoten om de kinderkens der gelovigen te wassen, dan Hij gedaan heeft om de volwassenen. "

In het doopformulier. "wij danken en loven U, dat Gij ons en onze kinderen door het bloed van Uw geliefde Zoon Jezus Christus al onze zonden vergeven, ons door Uw Geest tot leden van Hem geheiligd en in Hem tot Uw kinderen aangenomen hebt, en dat Gij ons dit door de heilige Doop bezegelt."
Ik weet dat er meer staat, maar dit staat er ook.

Dan schrijft Ursinus in zijn Schatboek bij V&A 74:
"Voor de kinderen betekent het een grote troost en zekerheid, dat zij mede door de genade Gods verzekerd en Zijn Kerk ingelijfd zijn, en dat zij weten, dat andere lidmaten des temeer zorg voor hen dragen en gedragen hebben; en daarom worden zij, zodra zij beginnen groot te worden, door hun Doop vermaand en aangespoord tot gedurige dankbaarheid voor die genade en tot een ernstige dienst van God, hun hemelse Vader, Die hen verwaardigde tot Zijn kinderen aan te nemen, en hen met zulke waartekenen in hun onmondige dagen daarvan te verzekeren, nog voordat zij Hem konden kennen, ja zonder dat zij het ook maar enigermate verdiend hadden."
Hier worden de kinderen aangespoord tot dankbaarheid en dienst van God, niet eerst tot geloof en bekering.

Dan zijn er nog de DL over de staat van jong gestorven kinderen van gelovigen. Bovenal is er de Heere Jezus die de kinderen zegent en Paulus die de kinderen van gelovigen als geheiligd beschrijft.
Als ik al deze dingen lees, dan moeten we kinderen eerst wijzen op waarvoor ze dankbaar moeten zijn en daaruit moeten leven. Als de reformatoren de kinderen van gelovigen als Gods aangenomen kinderen beschrijft, dan lijkt me de omschrijving van "een parel in Gods hand" eerder te zwak dan voorbarig.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kinderen

Bericht door eilander »

Je schrijft mooie dingen, maar het lijkt mij niet juist om een deel van doopsformulier wél aan te halen, maar het andere te laten voor wat het is. Zo komt er ook geen gesprek natuurlijk.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9165
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Kinderen

Bericht door parsifal »

eilander schreef:Je schrijft mooie dingen, maar het lijkt mij niet juist om een deel van doopsformulier wél aan te halen, maar het andere te laten voor wat het is. Zo komt er ook geen gesprek natuurlijk.
Het andere deel zou ik ook aanhalen in het gesprek met kinderen. Ik zou ze willen wijzen op de grootte van de zonde en de gevolgen ervan. Echter ik ga er inderdaad vanuit dat de kinderen van gelovigen al direct God als hun Vader mogen zien.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
-DIA-
Berichten: 32704
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kinderen

Bericht door -DIA- »

De belemmering om tot Jezus te gaan.... Waar ligt de oorzaak?

1. Heb ik Jezus nodig?
Neen, zolang ik in mijn natuurstaat ben niet.
2. Wie krijgen Jezus nodig?
Zij, die door de Heilige Geest worden ontdekt aan hun staat voor God:
dood, en laten we dat openlijk mogen zeggen, zich hel- en doemwaardig kennend.

3. Kan degene die aan zijn verloren staat is ontdekt tot Jezus gaan?
Hij kan en wil niets aannemen, dan geloven dat hij verloren is. Al zou de hele wereld
hem zalig roemen, hij kan dat niet overnemen, al sprak het een engel uit de hemel.

4. Hiermee wordt dus gezegd dat hij Jezus niet ziet?
Ja. Wij denken dat wel, maar op onze ingebeelde manier, en zonder te voelen dat we
verloren zijn.

5. Gaat iedereen dan verloren?
Ja. Gods kinderen, en de wereld ook, maar er wel onderscheid.
6. Wat is het onderscheid dan?
Bij Gods kinderen wordt aan deze kant van het graf afgerekend met hun Schepper en Rechter,
bij de andere mensen gebeurt dit meteen na het sterven, en is er geen verandering meer
mogelijk
.

Er zou veel meer te noemen zijn, maar we zijn wel zo barmhartig geworden dat we de waarheid
niet meer verdragen, en het maar wreed vinden om zoiets aan onze kinderen te vertellen.
Wij en onze kinderen denken allemaal: Het zal wel meevallen, en we steunen
op deze of gene tekst, op een zachtaardig teer gemoed, op een psalmvers.
Maar is er ook de moeite om te onderzoeken of ons fundament wel Bijbels is? Denk hierbij aan
de gelijkenis van de wijze en de dwaze bouwer.
Ook de tekstkeuze van veel dominees is wat aangepast: Minder 'hard' vaak, minder ontdekkend.
Ik geloof werkelijk dat hier een oorzaak ligt van de vervreemding van de bevindelijke prediking.
We weten van nature niet wat het is om verloren te liggen. We hebben geen besef van Gods
rechtvaardigheid en denken alleen dat Hij goed is. Dat is ook waar, maar nooit ten koste van Zijn
Recht. Dat laatste wordt vaak niet of nauwelijks meer gepreekt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Kinderen

Bericht door Curatorium »

-DIA- schreef:Dat laatste wordt vaak niet of nauwelijks meer gepreekt.
Zet. Je. Oren. Eens. Open.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kinderen

Bericht door eilander »

parsifal schreef:
eilander schreef:Je schrijft mooie dingen, maar het lijkt mij niet juist om een deel van doopsformulier wél aan te halen, maar het andere te laten voor wat het is. Zo komt er ook geen gesprek natuurlijk.
Het andere deel zou ik ook aanhalen in het gesprek met kinderen. Ik zou ze willen wijzen op de grootte van de zonde en de gevolgen ervan. Echter ik ga er inderdaad vanuit dat de kinderen van gelovigen al direct God als hun Vader mogen zien.
Nogmaals de vraag wat je dan met het begin van het doopsformulier doet. Dat moet je dan wel lezen als "dat ze kinderen des toorns zouden geweest zijn als...." en dat ze "wederomgeboren hadden moeten worden als...." ja, als wat eigenlijk?
Ik snap het echt niet, en ik vind het gevaarlijk.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kinderen

Bericht door eilander »

@DIA, jouw "catechisatieles" schiet ernstig tekort. Zo kan ieder kind rustig op z'n plek blijven zitten.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Kinderen

Bericht door Panny »

Is het juist tot je kinderen te spreken alsof het zeker is dat ze kinderen van God zijn? Waar is dan de noodzaak van de wedergeboorte? De noodzaak Jezus te leren kennen? Dat komt dan toch nooit meer te sprake?

Paar dagen geleden nog gelezen in een boekje van McCheyne:
Gods medelijden met de zondaar is even groot als Zijn toorn over de zondaar.

God heeft alleen Zijn kinderen lief. Zolang je buiten Christus bent is Gods toorn op je.
Maar tegelijk is God met innerlijke ontferming over je bewogen.
Gods toorn over de zondaaar is volmaakt, maar Gods medelijden met de zondaar is ook volmaakt.

We zien dit bijvoorbeeld in de geschiedenis dat Jezus weende over Jeruzalem.
Jezus weende omdat de Joden Hem zullen verwerpen, over hun ongeloof en verharding, Hem straks zullen doden, over het eeuwige oordeel dat deze mensen zal treffen.
Een zondaar onder Gods toorn is het ellendigste wat er is.
Jezus is vol medelijden over deze zondaren omdat Hij dit weet en niet wilt dat ze onbekeerd en onder Gods toorn blijven.
Christus wilt dat je tot Hem komt en Hij wilt je de eeuwige redding schenken.
("maar is lankmoedig over ons, niet willende, dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen.")

Ik vind dit een heel mooi evenwicht.
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Kinderen

Bericht door BJD »

-DIA- schreef:De belemmering om tot Jezus te gaan.... Waar ligt de oorzaak?

1. Heb ik Jezus nodig?
Neen, zolang ik in mijn natuurstaat ben niet.
2. Wie krijgen Jezus nodig?
Zij, die door de Heilige Geest worden ontdekt aan hun staat voor God:
dood, en laten we dat openlijk mogen zeggen, zich hel- en doemwaardig kennend.

3. Kan degene die aan zijn verloren staat is ontdekt tot Jezus gaan?
Hij kan en wil niets aannemen, dan geloven dat hij verloren is. Al zou de hele wereld
hem zalig roemen, hij kan dat niet overnemen, al sprak het een engel uit de hemel.

4. Hiermee wordt dus gezegd dat hij Jezus niet ziet?
Ja. Wij denken dat wel, maar op onze ingebeelde manier, en zonder te voelen dat we
verloren zijn.

5. Gaat iedereen dan verloren?
Ja. Gods kinderen, en de wereld ook, maar er wel onderscheid.
6. Wat is het onderscheid dan?
Bij Gods kinderen wordt aan deze kant van het graf afgerekend met hun Schepper en Rechter,
bij de andere mensen gebeurt dit meteen na het sterven, en is er geen verandering meer
mogelijk
.

Er zou veel meer te noemen zijn, maar we zijn wel zo barmhartig geworden dat we de waarheid
niet meer verdragen, en het maar wreed vinden om zoiets aan onze kinderen te vertellen.
Wij en onze kinderen denken allemaal: Het zal wel meevallen, en we steunen
op deze of gene tekst, op een zachtaardig teer gemoed, op een psalmvers.
Maar is er ook de moeite om te onderzoeken of ons fundament wel Bijbels is? Denk hierbij aan
de gelijkenis van de wijze en de dwaze bouwer.
Ook de tekstkeuze van veel dominees is wat aangepast: Minder 'hard' vaak, minder ontdekkend.
Ik geloof werkelijk dat hier een oorzaak ligt van de vervreemding van de bevindelijke prediking.
We weten van nature niet wat het is om verloren te liggen. We hebben geen besef van Gods
rechtvaardigheid en denken alleen dat Hij goed is. Dat is ook waar, maar nooit ten koste van Zijn
Recht. Dat laatste wordt vaak niet of nauwelijks meer gepreekt.
En zo stonden de discipelen ook bij Jezus, toen de kinderen kwamen. En Jezus bestrafte te dicipelen en zei "Laat de kinderen tot me komen, en verhindert hen niet! ..enzv ". Kan het zijn Dia dat jij ze zo ook verhindert, net als dat de discipelen deden.
-DIA-
Berichten: 32704
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kinderen

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:@DIA, jouw "catechisatieles" schiet ernstig tekort. Zo kan ieder kind rustig op z'n plek blijven zitten.
Er is ook maar een heel klein stukje genoemd.
Ik begrijp het wel, maar ik begrijp tevens de aanstoot van het Kruis.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32704
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kinderen

Bericht door -DIA- »

BJD schreef:
-DIA- schreef:De belemmering om tot Jezus te gaan.... Waar ligt de oorzaak?

1. Heb ik Jezus nodig?
Neen, zolang ik in mijn natuurstaat ben niet.
2. Wie krijgen Jezus nodig?
Zij, die door de Heilige Geest worden ontdekt aan hun staat voor God:
dood, en laten we dat openlijk mogen zeggen, zich hel- en doemwaardig kennend.

3. Kan degene die aan zijn verloren staat is ontdekt tot Jezus gaan?
Hij kan en wil niets aannemen, dan geloven dat hij verloren is. Al zou de hele wereld
hem zalig roemen, hij kan dat niet overnemen, al sprak het een engel uit de hemel.

4. Hiermee wordt dus gezegd dat hij Jezus niet ziet?
Ja. Wij denken dat wel, maar op onze ingebeelde manier, en zonder te voelen dat we
verloren zijn.

5. Gaat iedereen dan verloren?
Ja. Gods kinderen, en de wereld ook, maar er wel onderscheid.
6. Wat is het onderscheid dan?
Bij Gods kinderen wordt aan deze kant van het graf afgerekend met hun Schepper en Rechter,
bij de andere mensen gebeurt dit meteen na het sterven, en is er geen verandering meer
mogelijk
.

Er zou veel meer te noemen zijn, maar we zijn wel zo barmhartig geworden dat we de waarheid
niet meer verdragen, en het maar wreed vinden om zoiets aan onze kinderen te vertellen.
Wij en onze kinderen denken allemaal: Het zal wel meevallen, en we steunen
op deze of gene tekst, op een zachtaardig teer gemoed, op een psalmvers.
Maar is er ook de moeite om te onderzoeken of ons fundament wel Bijbels is? Denk hierbij aan
de gelijkenis van de wijze en de dwaze bouwer.
Ook de tekstkeuze van veel dominees is wat aangepast: Minder 'hard' vaak, minder ontdekkend.
Ik geloof werkelijk dat hier een oorzaak ligt van de vervreemding van de bevindelijke prediking.
We weten van nature niet wat het is om verloren te liggen. We hebben geen besef van Gods
rechtvaardigheid en denken alleen dat Hij goed is. Dat is ook waar, maar nooit ten koste van Zijn
Recht. Dat laatste wordt vaak niet of nauwelijks meer gepreekt.
En zo stonden de discipelen ook bij Jezus, toen de kinderen kwamen. En Jezus bestrafte te dicipelen en zei "Laat de kinderen tot me komen, en verhindert hen niet! ..enzv ". Kan het zijn Dia dat jij ze zo ook verhindert, net als dat de discipelen deden.
Hoe werkt God doorgaans de ontdekking? En is dat dan niet nodig en profijtelijk als we het aan deze kant van het
graf leren? Verhinderen... We verhinderen onszelf, tenzij...

En.. niet de Wet alleen. Nee, Wet en Evangelie, evenwichtig. De Wet alleen is hard. De liefde verbreekt als God het werkt. God kan ons hart doen buigen onder de werkelijkheid. Anders verstaan we het niet.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9165
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Kinderen

Bericht door parsifal »

Panny schreef:Is het juist tot je kinderen te spreken alsof het zeker is dat ze kinderen van God zijn? Waar is dan de noodzaak van de wedergeboorte? De noodzaak Jezus te leren kennen? Dat komt dan toch nooit meer te sprake?
Misschien komt de noodzaak tot wedergeboorte minder ter sprake, dan de dank voor het offer van Christus en de dankbaarheid voor de wedergeboorte. Zoals je ook bij kinderen niet vaak spreekt over de noodzaak van geboorte. Je legt het wel uit tijdens het opgroeien.

De noodzaak de Heere Jezus te leren kennen is er ook in de dankbaarheid. Een kind kan dankbaarheid voor een aardse vader leren, zonder eerst angst voor hem te hebben, of eerst zijn straffende vermogen te erkennen. Sterker nog, ik denk dat er grote liefde en groot respect zonder dat een kind ooit straf heeft gehad van zijn aardse vader. Ook geloof ik dat in dit besef een kind ook daadwerkelijk spijt kan hebben van wat hij of zij heeft fout gedaan heeft, zonder maar aan de straf te denken.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kinderen

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:
eilander schreef:@DIA, jouw "catechisatieles" schiet ernstig tekort. Zo kan ieder kind rustig op z'n plek blijven zitten.
Er is ook maar een heel klein stukje genoemd.
Ik begrijp het wel, maar ik begrijp tevens de aanstoot van het Kruis.
Mijn punt is juist dat in jouw catechisatieles het Kruis helemaal niet genoemd wordt!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18666
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Kinderen

Bericht door helma »

Ik denk aan het kleine vragenboekje van Ledeboer...heel ernstig en ook heel liefdevol.
Dat heb ik vanaf mijn 4e jaar geleerd.

Waarom zouden kinderen Jezus nodig hebben als ze geen Zaligmaker nodig hebben?
Plaats reactie