Kinderen

Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Kinderen

Bericht door Auto »

Posthoorn schreef:
Auto schreef:Gaan we de discussie gewoon weer over doen? Heeft niemand wat geleerd van de vorige keer dat de zienswijze van vd Groe is behandeld?
Vd Groe is niet het einde van alle tegenspraak toch?
Nee, maar wel exact dezelfde uitlatingen, die al eerdere malen zijn weerlegd.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Kinderen

Bericht door Posthoorn »

Auto schreef:
Posthoorn schreef: Vd Groe is niet het einde van alle tegenspraak toch?
Nee, maar wel exact dezelfde uitlatingen, die al eerdere malen zijn weerlegd.
Oh ja, dat is RF...
-DIA-
Berichten: 32704
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kinderen

Bericht door -DIA- »

merel schreef:@ eilander Dat kan. Denk ook dat wij hier anders instaan
Ik denk dat je juist bij kinderen en met name als zij klein zijn moet wijzen op een liefdevolle God.
Ik ken nl ook iemand die elke dag opschreef welke van de 10 geboden hij overtrad. Hij werd hier steeds opnieuw zo verdrietig van omdat hij zo faalde dat hij zijn geloof helemaal is kwijt geraakt. Dat baarde mij echt zorgen. Daarom wil ik vooral wijzen op het kruis van Jezus en het vertrouwen dat wij daarom mogen hebben.
Maar dit staat niet in de reformatorische traditie (om zo te spreken) als we reformatorisch opvatten als dit forum (ik zie trouwens geen verwijzing meer naar de 3 formulieren van Enigheid) en het RD als tegenpool van de Evangelische groepen zoals die toen ook opkwamen, met name gestimuleerd door de EO.
Mag ik protesteren tegen het (zo het lijkt) uitwissen van de grens tussen evangelisch (in de zin van de EO), reformatorisch (in de zin van het RD) en de seculiere syncretische wereld om ons heen? Wel zullen samen verdrinken als we zo door gaan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9164
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Kinderen

Bericht door parsifal »

Of vdGroe nu wel of niet goed uitgelegd wordt. Het blijft zeker zo dat men in de tijd van de reformatie niet heel ver van veronderstelde wedergeboorte zat of in ieder geval niet ver van kinderen van gelovigen beschouwen en aanspreken als kinderen van God die moeten worden opgeroepen tot heiliging.
De veronderstelde wedergeboorte buiten de lijn van de reformatie plaatsen gaat dan ook veel te ver. Er zijn ook andere lijnen getrokken, die mogelijk betere papieren hebben (al betwijfel ik dat), maar deze lijnen kunnen besproken worden.

En er is veel mis gegaan in de Nederlandse kerken in de lijn van Kuyper (zoals ook in andere kerken). Maar ook buiten onze landsgrenzen heeft Kuyper zijn nalatenschap ook in gemeentes waar de diepgang groeit. (Ik denk aan de VS maar ook aan Indonesie en Zuid-Korea).

Verder heeft de EO er allemaal niet zo veel mee te maken.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Kinderen

Bericht door ejvl »

eilander schreef:
merel schreef:Natuurlijk behoort vergeving van zonden ook bij het gebed, maar niet de hoofdzaak.
Dit is nieuw voor mij.
De hoofdzaak van het gebed is volgens mij de lofprijzing en aanbidding van de Heere.
Zie ook het onze Vader hoe het begint.
Uw naam worde geheiligd.
Uw koninkrijk kome.
Uw wil geschiede.
Dan de bede voor ons brood.
Vergeving van de schuld.
Lofprijzing, want van U is het koninkrijk enzovoort.

Wat ik ook al eerder zei, de hoofdzaak is dat God de eer krijgt. Niet om straf en hel te ontlopen, maar de eer van God. En daarom begint en eindigt het gebed met lofprijzing en aanbidding.
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Kinderen

Bericht door Marco »

-DIA- schreef:
merel schreef:@ eilander Dat kan. Denk ook dat wij hier anders instaan
Ik denk dat je juist bij kinderen en met name als zij klein zijn moet wijzen op een liefdevolle God.
Ik ken nl ook iemand die elke dag opschreef welke van de 10 geboden hij overtrad. Hij werd hier steeds opnieuw zo verdrietig van omdat hij zo faalde dat hij zijn geloof helemaal is kwijt geraakt. Dat baarde mij echt zorgen. Daarom wil ik vooral wijzen op het kruis van Jezus en het vertrouwen dat wij daarom mogen hebben.
Maar dit staat niet in de reformatorische traditie (om zo te spreken) als we reformatorisch opvatten als dit forum (ik zie trouwens geen verwijzing meer naar de 3 formulieren van Enigheid) en het RD als tegenpool van de Evangelische groepen zoals die toen ook opkwamen, met name gestimuleerd door de EO.
Mag ik protesteren tegen het (zo het lijkt) uitwissen van de grens tussen evangelisch (in de zin van de EO), reformatorisch (in de zin van het RD) en de seculiere syncretische wereld om ons heen? Wel zullen samen verdrinken als we zo door gaan.
Wat hier 'de reformatorische traditie' wordt genoemd is niet per definitie gereformeerd. Lees de belijdenisgeschriften er maar eens op na. Zeker als je te pas en te onpas het woord 'Remonstrants' laat vallen. Dan zitten de belijdenisgeschriften soms verrassend in elkaar:

Lees maar eens na:
Voor wat betreft kleine kinderen:
DL H1 art. 17.

Voor wat betreft volwassenen die angst hebben voor de verwerping:
DL H1 art. 16.

De manier waarop de verlossing aan de mensen aangeboden moet worden:
DL H2 art. 5.

Hoe het zit met het eerst ontvangen van de oproep, tot geloof komen en vervolgens weten dat men dan wel uitverkoren moet zijn:
DL H2 art. 7. en DL H3,4 art. 10

Het tot geloof komen, wedergeboorte is niet in menselijke stappen te vatten, een onuitsprekelijke werking:
DL H3,4 art. 12

Zekerheid hierover krijg je niet door je eigen gedrag, maar op grond van Gods beloften:
DL5 art. 10

Lees de Dordtse Leerregels sowieso eens goed door - in een hertaling die je echt snapt, niet in de taal van de 17e of 18e eeuw. Wees verrast over de troostrijke insteek die dit belijdenisgeschrift kenmerkt, en die in het spreken over dit geschrift zo weinig naar voren komt.

Verbaas je over de evangelische (=goed-nieuws) God die je mag hebben.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kinderen

Bericht door eilander »

ejvl schreef:
eilander schreef:
merel schreef:Natuurlijk behoort vergeving van zonden ook bij het gebed, maar niet de hoofdzaak.
Dit is nieuw voor mij.
De hoofdzaak van het gebed is volgens mij de lofprijzing en aanbidding van de Heere.
Zie ook het onze Vader hoe het begint.
Uw naam worde geheiligd.
Uw koninkrijk kome.
Uw wil geschiede.
Dan de bede voor ons brood.
Vergeving van de schuld.
Lofprijzing, want van U is het koninkrijk enzovoort.

Wat ik ook al eerder zei, de hoofdzaak is dat God de eer krijgt. Niet om straf en hel te ontlopen, maar de eer van God. En daarom begint en eindigt het gebed met lofprijzing en aanbidding.
Bidden = je nood aan de Heere voorleggen. Zie de psalmen.
Lofprijzing en aanbidding is zeker een onderdeel van het gebed, maar ik geloof helemaal niet dat je kunt zeggen dat dat het belangrijkste onderdeel is. Dan kwam de farizeeër een heel eind, en kon de tollenaar wel inpakken.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kinderen

Bericht door samanthi »

eilander schreef:
ejvl schreef:
eilander schreef:
merel schreef:Natuurlijk behoort vergeving van zonden ook bij het gebed, maar niet de hoofdzaak.
Dit is nieuw voor mij.
De hoofdzaak van het gebed is volgens mij de lofprijzing en aanbidding van de Heere.
Zie ook het onze Vader hoe het begint.
Uw naam worde geheiligd.
Uw koninkrijk kome.
Uw wil geschiede.
Dan de bede voor ons brood.
Vergeving van de schuld.
Lofprijzing, want van U is het koninkrijk enzovoort.

Wat ik ook al eerder zei, de hoofdzaak is dat God de eer krijgt. Niet om straf en hel te ontlopen, maar de eer van God. En daarom begint en eindigt het gebed met lofprijzing en aanbidding.
Bidden = je nood aan de Heere voorleggen. Zie de psalmen.
Lofprijzing en aanbidding is zeker een onderdeel van het gebed, maar ik geloof helemaal niet dat je kunt zeggen dat dat het belangrijkste onderdeel is. Dan kwam de farizeeër een heel eind, en kon de tollenaar wel inpakken.
Hè?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Kinderen

Bericht door ejvl »

eilander schreef:Bidden = je nood aan de Heere voorleggen. Zie de psalmen.
Lofprijzing en aanbidding is zeker een onderdeel van het gebed, maar ik geloof helemaal niet dat je kunt zeggen dat dat het belangrijkste onderdeel is. Dan kwam de farizeeër een heel eind, en kon de tollenaar wel inpakken.
De farizeeër deed geen lofprijzing of aanbidding.
Verder sta ik echt even te kijken, ik heb altijd geleerd dat lofprijzing en aanbidding het belangrijkste onderdeel is van het gebed, zo ook van het belangrijkste volmaakte gebed, het onze Vader.
Immers, onze gebeden gaan niet om ons, maar om Hem, om Zijn eer.
En de nood aan de Heere voorleggen is natuurlijk een onderdeel daarin, genade, vergeving van zonden. Maar de eer van de Heere in vorm van lofprijzing en aanbidding is volgens mij echt het belangrijkste, zo heb ik het geleerd.

Overigens ben ik benieuwd hoe anderen hier over denken of wat oudvaders hierover zeggen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kinderen

Bericht door eilander »

Zie HC vraag 117 en 118.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kinderen

Bericht door samanthi »

ejvl schreef:
eilander schreef:Bidden = je nood aan de Heere voorleggen. Zie de psalmen.
Lofprijzing en aanbidding is zeker een onderdeel van het gebed, maar ik geloof helemaal niet dat je kunt zeggen dat dat het belangrijkste onderdeel is. Dan kwam de farizeeër een heel eind, en kon de tollenaar wel inpakken.
De farizeeër deed geen lofprijzing of aanbidding.
Verder sta ik echt even te kijken, ik heb altijd geleerd dat lofprijzing en aanbidding het belangrijkste onderdeel is van het gebed, zo ook van het belangrijkste volmaakte gebed, het onze Vader.
Immers, onze gebeden gaan niet om ons, maar om Hem, om Zijn eer.
En de nood aan de Heere voorleggen is natuurlijk een onderdeel daarin, genade, vergeving van zonden. Maar de eer van de Heere in vorm van lofprijzing en aanbidding is volgens mij echt het belangrijkste, zo heb ik het geleerd.

Overigens ben ik benieuwd hoe anderen hier over denken of wat oudvaders hierover zeggen.
Mijn eigen mening is dat je anders niets overhoudt dan een verlanglijstje.
Ik zal er nog verder over nazoeken.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kinderen

Bericht door eilander »

Maak alsjeblieft geen karikatuur van mijn mening. Natuurlijk is bidden geen verlanglijstje aan de Heere voorhouden. Het moet altijd zoals Jezus Zelf het ook deed: "...maar Uw wil geschiede".
En ik zeg ook niet dat de lofprijzing en aanbidding helemaal geen plaats moet hebben in het gebed; het gaat mij om: is dit het belangrijkste onderdeel?
Uit de bijdrage van @merel (die bijdrage was de aanleiding hiervoor) had ik het idee dat schuldbelijdenis en het gebed om vergeving van ondergeschikte betekenis is. Nou, daar geloof ik helemaal niets van. Zijn de (boet)psalmen dan achterhaald?
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Kinderen

Bericht door JolandaOudshoorn »

eilander schreef:Maak alsjeblieft geen karikatuur van mijn mening. Natuurlijk is bidden geen verlanglijstje aan de Heere voorhouden. Het moet altijd zoals Jezus Zelf het ook deed: "...maar Uw wil geschiede".
En ik zeg ook niet dat de lofprijzing en aanbidding helemaal geen plaats moet hebben in het gebed; het gaat mij om: is dit het belangrijkste onderdeel?
Uit de bijdrage van @merel (die bijdrage was de aanleiding hiervoor) had ik het idee dat schuldbelijdenis en het gebed om vergeving van ondergeschikte betekenis is. Nou, daar geloof ik helemaal niets van. Zijn de (boet)psalmen dan achterhaald?
Schuldbelijdenis en gebed om vergeving hoort helemaal thuis in het gebed. Sterker nog: onze vergeving van schuld draagt bij aan de verheerlijking van Gods Naam. Dus als je dat aspect eruit zou laten, zou je ernstig tekort doen aan de lofprijzing en aanbidding.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Kinderen

Bericht door Wim Anker »

Lees het Schatboek maar na over het Gebed des Heeren. Elke bede is een gebed, behalve de aanhef en het besluit. Het zijn ook de 6 beden. En de aanhef en het besluit staan ten dienste van de beden. Ze geven aan waarom wij deze beden doen en waarom wij geloven dat God onze beden kan verhoren.
Ezen
Berichten: 309
Lid geworden op: 12 aug 2014, 14:19

Re: Kinderen

Bericht door Ezen »

-DIA- schreef:
parsifal schreef:
eilander schreef:
parsifal schreef:Echter, ik denk toch dat de Bijbel echt tot de kinderen spreekt als dat de genade hen al gegeven is en ze daaruit moeten leven. Niet alsof ze moeten wachten (of verwachten) of erger: eerst nog wat moeten doen of voelen.
Dus volgens jou is het Bijbels gezien zo: geboren uit gelovige ouders + gedoopt = zalig
In ieder geval inderdaad de kinderen voor kinderen van de Heere houden totdat het tegendeel blijkt. Het is niet een aanpraten dat het wel goed zit, maar een leren dat alles al gedaan is en dat ons antwoord nu dankbaarheid is. De ellende is er voor de mensheid, de ellende is nog steeds merkbaar ook in Gods kinderen, maar ik wil zo vrijmoedig spreken als de stukken die ik eerder geciteerd heb.
Was dat niet de leer van Abraham Kuyper? Dat leidde tot grenzeloze zorgeloosheid en tenslotte tot de complete ondergang van zijn kerken. Ik las ergen dat de gereformeerde stroming nergens meer is terug te vinden binnen de PKN.
Nee, dat was niet zo.
De GK leerde wel dat de doop op grond van een veronderstelde wedergeboorte was. Dat was niet zo gek bedacht, want die mening heeft oude gronden.
Maar de beschuldiging van GG-zijde dat men dan ook zei dat de kinderen wedergeboren waren is vals. Ouders en anderen zagen zelf ook wel dat dat niet automatisch was.
De teloorgang van de best wel degelijke GK heeft andere oorzaak.
Spitten en niet moe worden.
Plaats reactie