Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10419
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

Bericht door Zita »

helma schreef:Stel: je krijgt een uitnodiging; je bent uitgenodigd voor een speciale gelegenheid. Er wordt je als vrouw gevraagd v'rouwelijke kleding te dragen'. Wat trek je aan?
Jurkje. Hakje.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

Bericht door helma »

Zita schreef:
helma schreef:Stel: je krijgt een uitnodiging; je bent uitgenodigd voor een speciale gelegenheid. Er wordt je als vrouw gevraagd v'rouwelijke kleding te dragen'. Wat trek je aan?
Jurkje. Hakje.
Geen broek dus :huhu
Dat was maar even om duidelijk te krijgen wat over het algemeen verstaan wordt onder vrouwenkleding.
Misschien snapt jjchris het nu wat beter :hum
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

Bericht door samanthi »

jjchris schreef:Kan iemand me een logische redenering geven waarom mannen een broek en vrouwen, ect ect. Ik weet zelf niet goed wat ik er van moet denken omdat ik de hele tijd een reden hoor maar die is een beetje makkelijk onderuit te halen. Namelijk, er staat in de bijbel dat mannen mannen kleding en vrouwen. Ect ect. Terwijl de meeste vrouwen alleen vrouwen broeken dragen :)
deut: 22

5 Het kleed eens mans zal niet zijn aan een vrouw, en een man zal geen vrouwenkleed aantrekken; want al wie zulks doet, is den HEERE, uw God, een gruwel.
kanttekening:
12) kleed eens mans
Hebreeuws, tuig, gereedschap; in het Hebreeuws is een woordje, waarvan te zien is Lev. 15:4.
daar staat: Alle leger, waarop hij, die den vloed heeft, zal liggen, zal onrein zijn, en alle tuig, waarop hij zal zitten, zal onrein zijn.

Hier komt het vandaan, de rest van het hoofdstuk heeft nog meer voorschriften, die worden niet meer nagevolgd.
Hoewel ik zelf op een enkele uitzondering na een rok draag, kan ik niet uit de Bijbel halen dat dit zou moeten.

Ik heb zelf altijd mijn bedenkingen, als ik een meisje met legging (vind ik gewoon vrouwenkleding) en een super kort rokje ziet denk ik hé een refo...
terwijl de Bijbel eerbaarheid en kuisheid voorschrijft, gedekte hoofden tijdens bidden of profeteren is veranderd in een hoedenshow.
De Bijbel vraagt om eenvoud, kuisheid en eerbaarheid, zowel in als buiten de eredienst.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
jjchris
Berichten: 56
Lid geworden op: 22 mei 2015, 10:52

Re: Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

Bericht door jjchris »

samanthi schreef:
jjchris schreef:Kan iemand me een logische redenering geven waarom mannen een broek en vrouwen, ect ect. Ik weet zelf niet goed wat ik er van moet denken omdat ik de hele tijd een reden hoor maar die is een beetje makkelijk onderuit te halen. Namelijk, er staat in de bijbel dat mannen mannen kleding en vrouwen. Ect ect. Terwijl de meeste vrouwen alleen vrouwen broeken dragen :)
deut: 22

5 Het kleed eens mans zal niet zijn aan een vrouw, en een man zal geen vrouwenkleed aantrekken; want al wie zulks doet, is den HEERE, uw God, een gruwel.
kanttekening:
12) kleed eens mans
Hebreeuws, tuig, gereedschap; in het Hebreeuws is een woordje, waarvan te zien is Lev. 15:4.
daar staat: Alle leger, waarop hij, die den vloed heeft, zal liggen, zal onrein zijn, en alle tuig, waarop hij zal zitten, zal onrein zijn.

Hier komt het vandaan, de rest van het hoofdstuk heeft nog meer voorschriften, die worden niet meer nagevolgd.
Hoewel ik zelf op een enkele uitzondering na een rok draag, kan ik niet uit de Bijbel halen dat dit zou moeten.

Ik heb zelf altijd mijn bedenkingen, als ik een meisje met legging (vind ik gewoon vrouwenkleding) en een super kort rokje ziet denk ik hé een refo...
terwijl de Bijbel eerbaarheid en kuisheid voorschrijft, gedekte hoofden tijdens bidden of profeteren is veranderd in een hoedenshow.
De Bijbel vraagt om eenvoud, kuisheid en eerbaarheid, zowel in als buiten de eredienst.
Helemaal mee eens.
RotterS
Berichten: 136
Lid geworden op: 19 feb 2013, 15:35

Re: Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

Bericht door RotterS »

Nu we het toch over deze tekst hebben: mag in een sketch/toneelstukje oid een vrouw een man spelen en omgekeerd? Bij ons op JV-kamp gebeurde dat vaak, terwijl ik zelf vanuit de aangehaalde tekst uit Deuteronomium best wel moeite mee heb. NB: ik leg de tekst uit Deut. 22:5 vooral uit in de zin van dat man en vrouw door hun kleding hun man- of vrouw-zijn niet verloochenen door bewust kleding van de andere sekse aan te trekken. En het woord 'gereedschap' waar in kanttekening 12 naar verwezen wordt, zie ik onder andere ook als materiaal voor de persoonlijke verzorging.
Reacties kunnen even op zich laten wachten. Vooral in het weekend staat mijn computer uit. Dat is namelijk lekker rustig, probeer het maar!
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

Bericht door Curatorium »

Ik denk dan toch meer aan transseksualiteit dan aan een toneelstukje.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

Bericht door helma »

Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

Bericht door Terri »

Fijn antwoord, helemaal mee eens.
Of het nog terug te draaien, cq haalbaar is?....
Jaren geleden sprak ik al de wens uit om gekleed te gaan als 'de vrouw met het boek' .
Soort van jurk over een broek.
Ideaal, op de fiets, bij je werk, trappen op en af enz.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

Bericht door Delftenaar »

Curatorium schreef:Ik denk dan toch meer aan transseksualiteit dan aan een toneelstukje.
Dat denk ik ook. De Bijbel is niet wereldvreemd en gaat niet voorbij aan het feit dat vandaag de dag een broek voor zowel vrouw en man een normaal kledingstuk is. Als christenen zijn we niet van de wereld, maar wel in de wereld.
De Bijbel bedoelt met die verzen vooral dat als je vrouw bent, je je moet kleden en gedragen als vrouw. Bij de (christelijke) vrouwen die ik ken geldt dat als ze een broek dragen je toch al vanaf de spreekwoordelijke kilometer afstand kunt zien dat het een vrouw is. Lijkt me dat ondanks de broek voldaan is aan deze Bijbelverzen.

Tussen haakjes: voor mannen geldt, omgekeerd, hetzelfde. Vaak heb ik het idee dat vrouwen bij dit soort dingen het moeilijker hebben dan mannen en alleen dat klopt al niet. Ook mannen moeten eerbaar etc. zijn en zich niet als een vrouw verkleden (dat laatste komt soms voor en dat is juist datgene wat de Bijbel met die verzen wil verbieden).
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

Bericht door merel »

Terri schreef:
Fijn antwoord, helemaal mee eens.
Of het nog terug te draaien, cq haalbaar is?....
Jaren geleden sprak ik al de wens uit om gekleed te gaan als 'de vrouw met het boek' .
Soort van jurk over een broek.
Ideaal, op de fiets, bij je werk, trappen op en af enz.
Waarom moet er dan een jurk over de broek? Dan kan je toch net zo goed alleen een broek aandoen? Kan mij er niets bij voorstellen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

Bericht door Mara »

merel schreef: Waarom moet er dan een jurk over de broek? Dan kan je toch net zo goed alleen een broek aandoen? Kan mij er niets bij voorstellen.
Dan krijg je dus dit:
Afbeelding

Zou ze hiermee weleens op straat lopen? :?

Ik denk dat een kort jurkje op een broek bedoeld wordt, tuniekje.
Dat is ook flatteuzer bij het nederlandspoldermodel. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

Bericht door Terri »

merel schreef:
Terri schreef:
Fijn antwoord, helemaal mee eens.
Of het nog terug te draaien, cq haalbaar is?....
Jaren geleden sprak ik al de wens uit om gekleed te gaan als 'de vrouw met het boek' .
Soort van jurk over een broek.
Ideaal, op de fiets, bij je werk, trappen op en af enz.
Waarom moet er dan een jurk over de broek? Dan kan je toch net zo goed alleen een broek aandoen? Kan mij er niets bij voorstellen.
Ik bedoel eigenlijk een soort tuniek, tot halverwege bovenbenen. :)
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

Bericht door Orchidee »

merel schreef:
Terri schreef:
Fijn antwoord, helemaal mee eens.
Of het nog terug te draaien, cq haalbaar is?....
Jaren geleden sprak ik al de wens uit om gekleed te gaan als 'de vrouw met het boek' .
Soort van jurk over een broek.
Ideaal, op de fiets, bij je werk, trappen op en af enz.
Waarom moet er dan een jurk over de broek? Dan kan je toch net zo goed alleen een broek aandoen? Kan mij er niets bij voorstellen.
Dan zie je de lichamelijke vormen niet zo.
Ik dacht daar vroeger totaal niet over na, maar sinds ik zelf dochters heb en daar door ook veel meer andere meisjes en vrouwen ontmoet ben ik me gaan beseffen dat men (ook en/of juist) in de refowereld wel heel erg de vormen benadrukt in kleding en ik weet ook dat dat veel met mannen kan doen!
Eerbaar en kuis staat meestal niet meer in het woordenboek!
De strakke tricotjurkjes en de (skinny)jeans laten niets aan de verbeelding over en dan heb ik het nog niet gehad over de te korte rokjes zonder legging en de diep uitgesneden shirts en/of blote schouders.Afbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

Bericht door windorgel »

De vrouw met het boek werkte in China en kleedde zich als de Chinese vrouwen. Dus een broek met rok of tuniek eroverheen.

Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RE: Re: Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

Bericht door Ambtenaar »

Orchidee schreef: Ik dacht daar vroeger totaal niet over na, maar sinds ik zelf dochters heb en daar door ook veel meer andere meisjes en vrouwen ontmoet ben ik me gaan beseffen dat men (ook en/of juist) in de refowereld wel heel erg de vormen benadrukt in kleding en ik weet ook dat dat veel met mannen kan doen!
Als man zijnde ben ik benieuwd wat dit met mannen kan doen. Ik vermoed dat er veel meer wordt aangepraat dan er daadwerkelijk gebeurt.
Plaats reactie