Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3976
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

Bericht door Terri »

Mara schreef:
Terri schreef: Als het goed is kan een vrouw dat het beste met haar echtgenoot bespreken.
Hem vragen hoe haar kleding staat en of het eerbaar is.
En een ongetrouwde vrouw, met wie moet zij het bespreken?
helma schreef:Etienne Maritz riep de meisjes en vrouwen toen op om biddend s morgens voor je kledingkast te staan om zo een keus te maken wat je aantrekt. Ik denk dat dat een heel wijs advies is.
Ik denk dat je dan al te laat kan zijn, want wat hangt en ligt er in die kledingkast?
Ik ga regelmatig met en voor dochter op stap, maar het is best lastig om leuke vlotte kleding voor jonge vrouwen te vinden, die eerbaar is, zoals het woord eerbaar bedoeld wordt.
Zij moet formele kleding aan op kantoor, maar een gewone blouse is tegenwoordig doorschijnend, dus daar moet zij altijd een topje onder doen.
Dan zie je een leuk jurkje hangen in het rek en blijkt de rug heel laag uitgesneden te zijn, dus daar moet dan een vestje of jasje overheen.
Ze is gelukkig niet superlang, zodat jurkjes meestal bij haar net boven de knie eindigen. Maar heb je een dochter van 1.82, is het echt een probleem.

Tegenwoordig trekt een predikant soms zijn jasje uit op de kansel, als het erg warm is in de kerk.
De meeste predikanten hebben een overhemd met lange mouwen daaronder - wat de etiquette ook vereist - en een hemd of T shirt eronder.
Maar dat wordt ook steeds vaker korte mouwen.
Voor elke 'oplossing' is altijd wel een ja maar te bedenken :) en inderdaad juist ongetrouwde vrouwen, zeker die niet meer thuis wonen, hebben soms geen adviseurs. Ouders worden helaas veelal als betuttelend ervaren en juist de alleengaande man/vrouw vind ik soms in dit opzicht heel kwetsbaar. ( ik hoop niet dat ik nu te veel over hoop haal.... :huhu )
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

Bericht door Mara »

Terri schreef: Voor elke 'oplossing' is altijd wel een ja maar te bedenken :)
:quoi
Ik ben getrouwd maar ik heb nog nooit aan mijn man gevraagd of mijn kleding wel in orde is, of aan de criteria voldoet.
Wel is het zo dat, zodra je een tienerdochter in huis hebt, je vanzelf wel hoort: mam, dit kan echt niet hoor. :D
De kinderen vinden over het algemeen veel ouderen te bloot gekleed.
En als je een baan hebt, krijg je toch ook feed back op je kleding? Hetzij van je werkgever, hetzij van je collega's?
Ik vind het niet meer van deze tijd dat een vrouw "toestemming" zou moeten vragen aan haar man.
Omdat het niet strookt met de rest. (betaalde baan buitenshuis, verdeling van taken enz)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

Bericht door Orchidee »

Mara schreef:
Terri schreef: Voor elke 'oplossing' is altijd wel een ja maar te bedenken :)
:quoi
Ik ben getrouwd maar ik heb nog nooit aan mijn man gevraagd of mijn kleding wel in orde is, of aan de criteria voldoet.
Wel is het zo dat, zodra je een tienerdochter in huis hebt, je vanzelf wel hoort: mam, dit kan echt niet hoor. :D
De kinderen vinden over het algemeen veel ouderen te bloot gekleed.
En als je een baan hebt, krijg je toch ook feed back op je kleding? Hetzij van je werkgever, hetzij van je collega's?
Ik vind het niet meer van deze tijd dat een vrouw "toestemming" zou moeten vragen aan haar man.
Omdat het niet strookt met de rest. (betaalde baan buitenshuis, verdeling van taken enz)
Hier word af en toe gezegd door de kinderen tegen mij: maaamm......je lijkt wel een non :D
Ze vinden het wel fijner dan te bloot en te kort :super
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

Bericht door Mara »

Orchidee schreef: Hier word af en toe gezegd door de kinderen tegen mij: maaamm......je lijkt wel een non :D
Ze vinden het wel fijner dan te bloot en te kort :super
En zing je dan ook
The hills are alive with the sound of music
With songs they have sung for a thousand years
The hills fill my heart with the sound of music
My heart wants to sing every song it hears
;)

Sheila de Vries vond mouwloze jurkjes voor vrouwen boven de 40 al not done, vanwege de "kipfileetjes". :D
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
Terri schreef: Voor elke 'oplossing' is altijd wel een ja maar te bedenken :)
:quoi
Ik ben getrouwd maar ik heb nog nooit aan mijn man gevraagd of mijn kleding wel in orde is, of aan de criteria voldoet.
Wel is het zo dat, zodra je een tienerdochter in huis hebt, je vanzelf wel hoort: mam, dit kan echt niet hoor. :D
De kinderen vinden over het algemeen veel ouderen te bloot gekleed.
En als je een baan hebt, krijg je toch ook feed back op je kleding? Hetzij van je werkgever, hetzij van je collega's?
Ik vind het niet meer van deze tijd dat een vrouw "toestemming" zou moeten vragen aan haar man.
Omdat het niet strookt met de rest. (betaalde baan buitenshuis, verdeling van taken enz)
Je kunt elkaar toch opscherpen?
Je hoeft geen toestemming te vragen, maar een man weet wel wat bepaalde blote kleding met een man doet.

Ik zou zeggen tegen alle RFers luister dit eens.
https://youtu.be/X-7NnZOndyI
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

Bericht door -DIA- »

samanthi schreef: Je kunt elkaar toch opscherpen?
Je hoeft geen toestemming te vragen, maar een man weet wel wat bepaalde blote kleding met een man doet.

Ik zou zeggen tegen alle RFers luister dit eens.
https://youtu.be/X-7NnZOndyI
Ik zou bijna willen zeggen: Zingen ze daar ook wel eens uit Psalm 88? Maar goed, ik zal het maar niet uitbreiden, ieder kan een klein beetje weten waar we voor staan. Als we de preek van ds. Veenendaal over Openbaringen horen zullen we begrijpen dat dit niet kan als hij het over gospelmuziek heeft.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28647
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

Bericht door DDD »

Niet ritmisch nota bene. Ik vind dat er keurig gezongen wordt.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

Bericht door eilander »

We houden het hier bij het onderwerp!
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

Bericht door Van Ewijk »

De bijbel neemt een overduidelijke positie in wat betreft het dragen van kleding door beide seksen, iedere sekse behoort zijn/haar eigen kleding te dragen.
Echter, er word niet vermeld welke soorten kledingstukken specifiek toebedeeld worden aan vrouwen en welke specifiek aan mannen en er word ook geen rekening gehouden met het veranderen van kledingsoorten door het verstrijken van de tijd.
Kernvraag is dan bijvoorbeeld, is een broek, die in Bijbelse tijden niet eens bestond, een specifiek mannelijk kledingstuk of is een damesmodel verschillend genoeg?
Interessante materie.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

Bericht door Mara »

samanthi schreef: Je kunt elkaar toch opscherpen?
Je hoeft geen toestemming te vragen, maar een man weet wel wat bepaalde blote kleding met een man doet.
Als ik na al die jaren nu nog opgescherpt moet worden, klopt er iets helemaal niet. Toen ik mijn man leerde kennen, had ik mijn smaak en mening over kleding allang gevormd. Wist ik echt zelf al wat gepast is, wanneer en wat niet. Ik werkte op een kantoor waar heel strenge kledingregels gehanteerd werden, als het fout was, werd je naar huis gestuurd om je te verkleden! Vrouwen mochten geen broek(pak) dragen. Kom daar nu nog eens om.
En ik heb na mijn huwelijk er niets aan hoeven te veranderen.
Van Ewijk schreef:Kernvraag is dan bijvoorbeeld, is een broek, die in Bijbelse tijden niet eens bestond, een specifiek mannelijk kledingstuk
Dat is een goede kernvraag van Ewijk.
In de Bijbel droegen mannen en vrouwen een onder- en een bovenkleed, dat van de man was korter. De vrouw was echter daarbij nog gesluierd.
Ik denk wel dat er verschil zat in bijvoorbeeld de stofkeuze, de kleur misschien, een eventueel bijpassend sieraad, zodat je duidelijk kon zien of het een man of een vrouw betrof. Stel ik me zo voor.
Je zou dat dan misschien over kunnen zetten in: een strakkere broek van grover materiaal (denim) zou mannelijk zijn en van fijn katoen, wol en wijder vallend, zeker vanaf de heupen, is duidelijk vrouwelijk, want daar lopen mannen niet in. (buiten de catwalk dan, want daar trekken ze de gekste spullen aan) :D
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

Bericht door Van Ewijk »

Mara schreef: Ik denk wel dat er verschil zat in bijvoorbeeld de stofkeuze, de kleur misschien, een eventueel bijpassend sieraad, zodat je duidelijk kon zien of het een man of een vrouw betrof. Stel ik me zo voor.
Je zou dat dan misschien over kunnen zetten in: een strakkere broek van grover materiaal (denim) zou mannelijk zijn en van fijn katoen, wol en wijder vallend, zeker vanaf de heupen, is duidelijk vrouwelijk, want daar lopen mannen niet in. (buiten de catwalk dan, want daar trekken ze de gekste spullen aan) :D
Inderdaad, maar even alle lachende smileys daargelaten, u verwoord een erg belangrijk punt waar het eigenlijk om gaat:
Namelijk dat we met het veranderen van de tijd onderworpen worden aan interpretaties, aannames en verschillende inzichten.
Een slotzeker antwoord op vraagstukken hoe we de bijbelse regels inzake kleding in onze tijd in moeten vullen hebben we niet.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

Bericht door Orchidee »

-DIA- schreef:
samanthi schreef: Je kunt elkaar toch opscherpen?
Je hoeft geen toestemming te vragen, maar een man weet wel wat bepaalde blote kleding met een man doet.

Ik zou zeggen tegen alle RFers luister dit eens.
https://youtu.be/X-7NnZOndyI
Ik zou bijna willen zeggen: Zingen ze daar ook wel eens uit Psalm 88? Maar goed, ik zal het maar niet uitbreiden, ieder kan een klein beetje weten waar we voor staan. Als we de preek van ds. Veenendaal over Openbaringen horen zullen we begrijpen dat dit niet kan als hij het over gospelmuziek heeft.
Waar u voor staat beste @DIA is me na al die jaren wel duidelijkAfbeelding
Maar zaken afkeuren omdat een ds of ambtsdrager iets afkeurt op grond van eigen interpretatie is kuddegedrag!
En dat is alleen goed als we als schapen achter de Herder aanlopen!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RE: Re: Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

Bericht door -DIA- »

Orchidee schreef:
-DIA- schreef:
samanthi schreef: Je kunt elkaar toch opscherpen?
Je hoeft geen toestemming te vragen, maar een man weet wel wat bepaalde blote kleding met een man doet.

Ik zou zeggen tegen alle RFers luister dit eens.
https://youtu.be/X-7NnZOndyI
Ik zou bijna willen zeggen: Zingen ze daar ook wel eens uit Psalm 88? Maar goed, ik zal het maar niet uitbreiden, ieder kan een klein beetje weten waar we voor staan. Als we de preek van ds. Veenendaal over Openbaringen horen zullen we begrijpen dat dit niet kan als hij het over gospelmuziek heeft.
Waar u voor staat beste @DIA is me na al die jaren wel duidelijkAfbeelding
Maar zaken afkeuren omdat een ds of ambtsdrager iets afkeurt op grond van eigen interpretatie is kuddegedrag!
En dat is alleen goed als we als schapen achter de Herder aanlopen!
Ik dacht toch niet dat dat mijn eigen interpretatie was?

Of kuddegedrag?

Wat het wel is?

Dit, kort gezegd:
Een traditionele kerkdienst zijn sommige mensen ontwent.
Dat lijkt voor hen 50 à 100 jaar achterlopen.

Is er voordeel, winst uit te halen om met allerlei stromingen mee te kunnen?
Als je dat niet vindt, zelfs het tegendeel vindt, wat is dat?
Is dat kuddegedrag?
Weet je wat kuddegedrag is?
Meegaan met wat heel veel mensen doen.
Dan val je niet op. Krijg je geen commentaar, en iedereen verdraagt je.

Daarentegen zijn er ook die proberen een klein beetje tegen de stroom in te gaan.
Als je tegen de stroom is gaat,
is dat mijns inziens geen kuddegerag,
maar het tegengestelde.

En is een samenkomst van Jijdaar! nu gelijk aan een wettige ambtelijke kerkdienst?
Ik dacht het niet.
Dit is nieuw, en er ontbreekt toch een wettige, kerkelijke en ambtelijke leiding.
Dat er veel meegaan met deze beweging is tekenend voor een tijd waarin de oude leer
misschien nog net gedoogd wordt.
Advies:
Probeer maar eens wat om u heen te zien met open ogen.
Onderzoeken, en toetsen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

Bericht door -DIA- »

En toen was het ineens stil... Maar we gaan er dan maar van uit dat zwijgen toestemmen is, zoals een oud spreekwoord zegt: Wie zwijgt stemt toe.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:En toen was het ineens stil... Maar we gaan er dan maar van uit dat zwijgen toestemmen is, zoals een oud spreekwoord zegt: Wie zwijgt stemt toe.
Nee hoor er zijn meer uitdrukkingen over zwijgen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie