Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

Bericht door Zita »

Een collega van mij (reformatorisch VO) werd ooit aangesproken op haar kledingstijl. Haar rokken waren lang genoeg, haar bloesjes niet te diep, maar je kon haar (perfect afgetrainde) figuur precies zien. Dat was niet de bedoeling, en haar werd verzocht iets minder uitdagende kleding te dragen. Haar briesende reactie in de docentenkamer na afloop van het gesprek: 'De rotvent! De viezerd! Waar kijkt hij eigenlijk naar?'
Tja, hij ziet wat iedereen kan zien. Meer niet.
Ik ben het eens met Isala. Ook als je een prima figuur hebt, vind ik het niet juist om te showen met borsten en billen. Dat zijn zones van je lichaam die privé zijn.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

Bericht door merel »

Ik vind een aansluitende jurk eerbaar in de bijbelse zin van het woord. En ik denk dat je daar ook de kern raakt van het probleem. Wat voor mij eerbaar is, kan voor een ander een andere betekenis hebben en visa versa.

@ zita rokken waren op lengte, blouse niet diep uitgesneden. Was haar kleding doorschijnend dat men er aanstoot aan nam?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

Bericht door eilander »

merel schreef:Ik vind een aansluitende jurk eerbaar in de bijbelse zin van het woord. En ik denk dat je daar ook de kern raakt van het probleem. Wat voor mij eerbaar is, kan voor een ander een andere betekenis hebben en visa versa.

@ zita rokken waren op lengte, blouse niet diep uitgesneden. Was haar kleding doorschijnend dat men er aanstoot aan nam?
Speelt voor jou nog een rol hoe mannen (nee, nee niet alle mannen, ik weet het...) naar je kijken?
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

Bericht door merel »

Het gaat er mij niet om hoe mannen naar mij kijken. Ik weet voor mijzelf dat ik bepaalde normen en waarden heb en heb de volle overtuiging dat ik mij eerbaar kleed zoals de bijbel dit beschrijft. Dat houdt voor mij alleen niet in dat er geen enkele lijn van mijn lichaam zichtbaar mag zijn.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

Bericht door eilander »

merel schreef:Het gaat er mij niet om hoe mannen naar mij kijken. Ik weet voor mijzelf dat ik bepaalde normen en waarden heb en heb de volle overtuiging dat ik mij eerbaar kleed zoals de bijbel dit beschrijft. Dat houdt voor mij alleen niet in dat er geen enkele lijn van mijn lichaam zichtbaar mag zijn.
Ik betwijfel of je dan wel de kern te pakken hebt van waar het om gaat bij eerbaar kleden. Natuurlijk kun je niet als maatstaf houden of er misschien niet een man op een zondige manier naar je kijkt (dan kun je wel binnen blijven), maar er zijn zeker wel hoofdlijnen te ontdekken hierin.
Maar als je alleen maar als maatstaf hanteert wat je zelf vindt, zonder hierover na te denken... vind ik wel bijzonder eigenlijk.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

Bericht door Dodo »

Ik vind het behoorlijk vaag. Merel zegt dat ze zich netjes kleedt, maar dat is niet goed genoeg?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

Bericht door eilander »

Dodo schreef:Ik vind het behoorlijk vaag. Merel zegt dat ze zich netjes kleedt, maar dat is niet goed genoeg?
Je moet wel goed begrijpen wat ik zeg. In elk geval niet dat merel zich niet netjes kleedt, wat weet ik daar nu van?
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

Bericht door Terri »

eilander schreef:
Dodo schreef:Ik vind het behoorlijk vaag. Merel zegt dat ze zich netjes kleedt, maar dat is niet goed genoeg?
Je moet wel goed begrijpen wat ik zeg. In elk geval niet dat merel zich niet netjes kleedt, wat weet ik daar nu van?
Als het goed is kan een vrouw dat het beste met haar echtgenoot bespreken.
Hem vragen hoe haar kleding staat en of het eerbaar is.
De meeste mannen vinden het echt niet fijn als een andere man mag 'meegenieten' wat alleen hem toebehoort.
Ambtenaar
Berichten: 9152
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef: Ik betwijfel of je dan wel de kern te pakken hebt van waar het om gaat bij eerbaar kleden. Natuurlijk kun je niet als maatstaf houden of er misschien niet een man op een zondige manier naar je kijkt (dan kun je wel binnen blijven), maar er zijn zeker wel hoofdlijnen te ontdekken hierin.
Maar als je alleen maar als maatstaf hanteert wat je zelf vindt, zonder hierover na te denken... vind ik wel bijzonder eigenlijk.
Wat is dan volgens jou de kern of wat zijn de hoofdlijnen?
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

Bericht door Vorst »

Ik krijg altijd een beetje de kriebels van de aanstootnemende mannen. Zonder te willen onderschatten dat er problemen op dat vlak kunnen zijn: is het niet eerlijker een oplossing bij jezelf te zoeken i.p.v. bij de dames?
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

Bericht door Herman »

Het sluit elkaar niet uit.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

Bericht door Isala »

Vorst schreef:Ik krijg altijd een beetje de kriebels van de aanstootnemende mannen. Zonder te willen onderschatten dat er problemen op dat vlak kunnen zijn: is het niet eerlijker een oplossing bij jezelf te zoeken i.p.v. bij de dames?
Volgens mij gaat het meer om het feit dat je als vrouw geen aanstoot wilt geven.
Gewoon omdat je er bang voor bent om uitdagend te zijn in je kleding. Het gaat om fijngevoeligheid in kledingzaken.

Ik houd er overigens ook niet van om tegen ontblote bovenlijven van mannen aan te kijken.
(alhoewel dat in de kerk en op het werk niet snel het geval zal zijn)
Maar ook voor hen geldt de regel van eerbare kleding in de zomer.
Hora est!
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

Bericht door Desiree »

Terri schreef:
eilander schreef:
Dodo schreef:Ik vind het behoorlijk vaag. Merel zegt dat ze zich netjes kleedt, maar dat is niet goed genoeg?
Je moet wel goed begrijpen wat ik zeg. In elk geval niet dat merel zich niet netjes kleedt, wat weet ik daar nu van?
Als het goed is kan een vrouw dat het beste met haar echtgenoot bespreken.
Hem vragen hoe haar kleding staat en of het eerbaar is.
De meeste mannen vinden het echt niet fijn als een andere man mag 'meegenieten' wat alleen hem toebehoort.
Goeie tip. Doe ik ook weleens.

Voor een vrouw vind ik het lastig. Ik vond Dick Berlijn altijd de knapste man van Nederland. Niet omdat ik hem in het zwembad tegenkwam, ik ken hem niet eens, maar omdat hij zo mannelijk qua uniform etc. overkwam. Echt een kerel. Veel interessanter dan een oudere man in zijn halve blootje.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

Bericht door eilander »

Wat een kriebels allemaal ;)
Vorst schreef:Ik krijg altijd een beetje de kriebels van de aanstootnemende mannen. Zonder te willen onderschatten dat er problemen op dat vlak kunnen zijn: is het niet eerlijker een oplossing bij jezelf te zoeken i.p.v. bij de dames?
Ambtenaar schreef:Ik krijg altijd de kriebels van de veronderstellingen die ten grondslag liggen aan waarom vrouwen zich netjes zouden moeten kleden.
@Vorst, je trekt het nu direct in de hoek van de probleemgevallen. Die zijn er ook, maar dat bedoelde ik toch niet. Het gaat mij er zeker niet om om de 'schuld' bij vrouwen te zoeken i.p.v. bij mezelf. Ik probeer juist bv. mijn dochters bewust te maken van het gegeven dat deze gevoelens worden opgeroepen bij mannen; ik ben daar zeker niet de enige in, dunkt mij.
Ik kan me ook niet voorstellen dat ik op dit forum op dit gebied met heiligen te doen heb.

@Ambtenaar, ik denk dat een hoofdlijn zou kunnen zijn: geen zeer korte rok, geen superstrakke kleren, niet laag uitgesneden, enzovoorts. Zonder dat ik daarmee één regel wil geven om iedere vrouw te kunnen beoordelen. Zo werkt dat niet.
En natuurlijk gelden ook voor mannen bepaalde 'regels'.
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

Bericht door Vorst »

eilander schreef:Wat een kriebels allemaal ;)
Vorst schreef:Ik krijg altijd een beetje de kriebels van de aanstootnemende mannen. Zonder te willen onderschatten dat er problemen op dat vlak kunnen zijn: is het niet eerlijker een oplossing bij jezelf te zoeken i.p.v. bij de dames?
Ambtenaar schreef:Ik krijg altijd de kriebels van de veronderstellingen die ten grondslag liggen aan waarom vrouwen zich netjes zouden moeten kleden.
@Vorst, je trekt het nu direct in de hoek van de probleemgevallen. Die zijn er ook, maar dat bedoelde ik toch niet. Het gaat mij er zeker niet om om de 'schuld' bij vrouwen te zoeken i.p.v. bij mezelf. Ik probeer juist bv. mijn dochters bewust te maken van het gegeven dat deze gevoelens worden opgeroepen bij mannen; ik ben daar zeker niet de enige in, dunkt mij.
Ik kan me ook niet voorstellen dat ik op dit forum op dit gebied met heiligen te doen heb.
Maar als het geen probleem is, waar hebben we het dan wel over? Misschien is het ook wel de calvinistische inslag dat alles meteen zondig is. Je mag best naar mooie mensen kijken met waardering voor de mooie schepping, om het zo maar eens uit te drukken, zonder dat je meteen fantaseert over sex met die persoon.
Plaats reactie