Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

Bericht door Bert Mulder »

Joannah schreef:Als een rok dragen voor vrouwen gefundeerd was opgenomen in het Woord,(ik lees slechts over mannenrokken en -gewaden, maar dat terzijde) zou dat betekenen dat de hele "christelijke"wereld ,behalve Nederland, de Schrift verkeerd interpreteert, zelfs Bert, die toch zeer rechtlijnig lijkt te zijn?
Zal dat (verbaast!) als een complimentje aannemen...

Dank je, Joannah!
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

Bericht door BJD »

Helaas gaat de emancipatie in Frankrijk ook door..

http://www.telegraaf.nl/vrouw/mode_beau ... html?p=3,2

:haha
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

Bericht door Marnix »

haha, ja ik las het inderdaad al gisteren... en moest nog even aan dit topic terugdenken :D
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

Bericht door Luther »

Discussies over broeken en rokken voor vrouwen beperkt zich kennelijk niet tot de reformatorische scholen. Ik las dit bericht over het Turkse parlement en wilde dat jullie niet onthouden:
ND 15-10-2011 schreef:Toch geen broekrevolutie in
Turks parlement
… In het Turkse parlement geldt al heel
lang een kledingcode: vrouwen
moeten in rok, mannen dragen een
stropdas.
… Een voorstel om daar verandering in
te brengen, deed de gemoederen hoog
oplopen.
▶ Istanbul
Mag een vrouw een broek aan in het
Turks parlement? Als een broek kan,
mag een hoofddoek dan ook? En waarom
moeten mannen eigenlijk een
stropdas om? De dresscode voor volksvertegenwoordigers
doet de gemoederen
hoog oplopen.
Tot op de dag van vandaag zijn rokken
voor vrouwen en stropdassen voor
mannen verplichte kost in het parlementsgebouw
in Ankara. Dit bracht het
nieuwe CHP-oppositielid Safak Pavey,
die een beenprothese heeft, in een lastig
parket. Begin juli verscheen ze – zoals
de regels voorschrijven – met rok in
het parlement. De foto's van Pavey –
met kunstbeen – werden voorpaginanieuws
en de roep om nieuwe regels
klonk luid.
Deze week was het zover. Een commissie
kwam met nieuw reglement dat
vrouwen toestaat een broek te dragen.
De ‘broekrevolutie’ – zoals de Turkse
pers het noemt – leek een feit. Maar de
Koerdische oppositiepartij BDP gooide
roet in het eten. De partij vond de regels
niet ver genoeg gaan en kwam met
een alternatief voorstel waarin mannen
geen stropdas meer hoeven te dragen
én vrouwen met een hoofddoek ook
worden toegelaten in het parlement.
En dan heb je in Turkije de poppen aan
het dansen. Niets ligt in het land zo gevoelig
als het hoofddoekje. Het voorstel
sloeg in als een bom en leidde meteen
tot een verhit debat in politiek en pers
tussen voor- en tegenstanders. Seculiere
Turken gruwen bij de gedachte
aan een gehoofddoekte politica.
De parlementaire commissie, verrast
door alle commotie, trok het liberale
broekvoorstel meteen in. De media
smult van de groeiende ‘pantaloncrisis’.
De gepensioneerde rechter Nusret
Çiçek gooide nog meer olie op het vuur.
In zijn column in het islamitisch dagblad
Yeni Akit gaat hij te keer tegen
broekdragende vrouwen, ‘die mannen
in verleiding brengen’. ‘Die aanstootgevende
vrouwen met hun billen in een
strakke broek zien we straks ook in het
parlement.’ <
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
ejvl
Berichten: 5746
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

Bericht door ejvl »

Waar je je al druk om kan maken zeg :nonnon
Ach ja, niet alleen in Turkije maar ook in "reformatorisch" Nederland is het onderwerp een zeer gevoelig iets.
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

Bericht door Josephus »

Niet alleen in reformatorisch Nederland:
Commissie Gelijke Behandeling d.d. 10 juni 2011 schreef:Situatie

Een vrouw werkt sinds 2006 als doktersassistente op de polikliniek van het Emma Kinderziekenhuis. Dat maakt deel uit van het Academisch Medisch Centrum (AMC). Het AMC biedt als bedrijfskleding voor doktersassistenten een witte broek en jasje met logo aan. De bedrijfskleding wordt dagelijks industrieel gereinigd door het AMC. De doktersassistente wil sinds 2011 vanwege haar islamitische geloof een lange jurk of rok dragen, in combinatie met het jasje van de bedrijfskleding. Zij wil in ieder geval geen broek meer dragen omdat dat in strijd zou zijn met de voorschiften van haar geloof. Het AMC wil geen rok of jurk toevoegen aan het assortiment bedrijfskleding. Evenmin wil het AMC toestaan dat de doktersassistente een eigen witte lange rok draagt. Een lange rok of jurk zou minder hygiënisch zijn dan een broek en daardoor niet bijdragen aan het voorkomen van ziekenhuisinfecties, aldus het AMC. Verder zou een lange rok of jurk afbreuk doen aan de herkenbaarheid en uniforme uitstraling van het personeel en zou het uitbreiden van het assortiment bedrijfskleding logistiek onevenredig belastend zijn. De Commissie heeft advies gevraagd aan een deskundige van de Stichting Werkgroep Infectiepreventie. Deze stichting maakt landelijke richtlijnen op het gebied van infectiepreventie voor de gezondheidszorg. De ziekenhuizen in Nederland gebruiken deze richtlijnen als basis voor hun eigen beleid op het gebied van infectiepreventie.

Oordeel Commissie

Het AMC maakt verboden onderscheid op grond godsdienst jegens de doktersassistente door geen (lange) rok of jurk aan te bieden als onderdeel van de bedrijfskleding, althans het dragen van een witte jurk of rok die industrieel kan worden gereinigd door het AMC niet toe te staan.

Toelichting

Het dragen van een lange rok of jurk door een moslima kan een uiting zijn van haar geloofsovertuiging. Dat het AMC uitsluitend broeken opneemt in de bedrijfskleding treft bijzonder vrouwen die vanwege hun geloof geen broek willen dragen maar uitsluitend een jurk of rok. Daarmee maakt het AMC indirect onderscheid op grond van godsdienst. Dat mag alleen als daar een goede reden voor is: een objectieve rechtvaardiging. De Commissie beoordeelt de hiervoor onder ‘situatie’ genoemde redenen die het AMC heeft aangevoerd. Voor wat betreft het argument dat een lange rok minder hygiënisch zou zijn dan een broek, sluit de Commissie zich aan bij het advies van de deskundige. Uit het deskundigenadvies van de Stichting Werkgroep Infectiepreventie volgt dat er in verband met infectiepreventie en hygiëne geen bezwaren zijn aan het dragen van een lange rok in de functie van doktersassistent. Verder oordeelt de Commissie dat niet is gebleken dat een witte lange rok in combinatie met het jasje met het bedrijfslogo afbreuk zou doen aan de herkenbaarheid en de uniforme uitstraling van het personeel. Voor zover de logistiek aan de orde is, is van belang dat het AMC aparte kleding verstrekt aan medewerkers met afwijkende maten en zwangere medewerkers. Niet valt in te zien dat het verstrekken van een lange rok, althans het toestaan van een lange rok en het industrieel wassen ervan, een onaanvaardbare belasting zou vormen voor het AMC. Het onderscheid is niet objectief gerechtvaardigd en daarmee verboden.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18723
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

Bericht door helma »

Afbeelding

hum...toch vrouwenkleding dus... :bobo
(stoplichten in Oostenrijk)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

Bericht door Mara »

helma schreef:Afbeelding

hum...toch vrouwenkleding dus... :bobo
(stoplichten in Oostenrijk)
Dat was een nieuwsitem, deze verkeerslichten staan in Wenen, i.v.m. het daar te houden Eurovisie songfestival.
Daar komen veel homo's op af en dit zou dan een oproep tot tolerantie zijn.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

Bericht door -DIA- »

helma schreef:Afbeelding

hum...toch vrouwenkleding dus... :bobo
(stoplichten in Oostenrijk)
Die staan voor hun doctrine. Geven er alles voor.
Nu nog een hobbel te nemen: De Bijbel aanpassen of verbieden na te spreken.
Beetje grof gezegd zo, maar, zoals uit veel degelijke zaken blijkt, niet zo ver van de realiteit.
Homoseksualiteit lijkt hét punt voor sommigen (of zijn het er al velen?) om christenen aan te pakken.
De mensenrechtenorganisaties hebben nog veel werk te verzetten. Heteroseksualiteit is taai en diep geworteld...
En tolerantie is gewenst, evenals intolerantie jegens gewetensbezwaarden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
jjchris
Berichten: 56
Lid geworden op: 22 mei 2015, 10:52

Re: Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

Bericht door jjchris »

Kan iemand me een logische redenering geven waarom mannen een broek en vrouwen, ect ect. Ik weet zelf niet goed wat ik er van moet denken omdat ik de hele tijd een reden hoor maar die is een beetje makkelijk onderuit te halen. Namelijk, er staat in de bijbel dat mannen mannen kleding en vrouwen. Ect ect. Terwijl de meeste vrouwen alleen vrouwen broeken dragen :)
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

Bericht door Pimpelmees »

jjchris schreef:Kan iemand me een logische redenering geven waarom mannen een broek en vrouwen, ect ect. Ik weet zelf niet goed wat ik er van moet denken omdat ik de hele tijd een reden hoor maar die is een beetje makkelijk onderuit te halen. Namelijk, er staat in de bijbel dat mannen mannen kleding en vrouwen. Ect ect. Terwijl de meeste vrouwen alleen vrouwen broeken dragen :)
Lees het begin van het topic even door. Daar vind je al een aantal antwoorden.
jjchris
Berichten: 56
Lid geworden op: 22 mei 2015, 10:52

Re: Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

Bericht door jjchris »

Pimpelmees schreef:
jjchris schreef:Kan iemand me een logische redenering geven waarom mannen een broek en vrouwen, ect ect. Ik weet zelf niet goed wat ik er van moet denken omdat ik de hele tijd een reden hoor maar die is een beetje makkelijk onderuit te halen. Namelijk, er staat in de bijbel dat mannen mannen kleding en vrouwen. Ect ect. Terwijl de meeste vrouwen alleen vrouwen broeken dragen :)
Lees het begin van het topic even door. Daar vind je al een aantal antwoorden.
Ik heb een paar van de 100 berichten gelezen. Maar ik kon niet echt een goede vinden. Maar ach, wat maakt het toch uit. Ik denk dat het vooral met traditie te maken heeft. Net als zo veel (helaas) binnen de reformatorische kerk.
Online
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10453
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

Bericht door Zita »

jjchris schreef:
Pimpelmees schreef:
jjchris schreef:Kan iemand me een logische redenering geven waarom mannen een broek en vrouwen, ect ect. Ik weet zelf niet goed wat ik er van moet denken omdat ik de hele tijd een reden hoor maar die is een beetje makkelijk onderuit te halen. Namelijk, er staat in de bijbel dat mannen mannen kleding en vrouwen. Ect ect. Terwijl de meeste vrouwen alleen vrouwen broeken dragen :)
Lees het begin van het topic even door. Daar vind je al een aantal antwoorden.
Ik heb een paar van de 100 berichten gelezen. Maar ik kon niet echt een goede vinden. Maar ach, wat maakt het toch uit. Ik denk dat het vooral met traditie te maken heeft. Net als zo veel (helaas) binnen de reformatorische kerk.
Je mening droppen zonder de argumenten te willen weten discussieert niet zo prettig.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18723
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

Bericht door helma »

Stel: je krijgt een uitnodiging; je bent uitgenodigd voor een speciale gelegenheid. Er wordt je als vrouw gevraagd v'rouwelijke kleding te dragen'. Wat trek je aan?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

Bericht door Mara »

helma schreef:Stel: je krijgt een uitnodiging; je bent uitgenodigd voor een speciale gelegenheid. Er wordt je als vrouw gevraagd v'rouwelijke kleding te dragen'. Wat trek je aan?
Ik vind het een rare vraag, die ik nooit eerder gezien heb.
Gebruikelijk is om in zo'n geval op de uitnodiging te zetten: tenue de ville, dan kom je automatisch uit op een jurk met een jasje, roklengte moet over de knie zijn en geen blote benen. Kortom: refoproof dus. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie