Is dan God ook niet barmhartig?

Gebruikersavatar
DWW
Berichten: 645
Lid geworden op: 11 jun 2009, 19:57
Locatie: Katwijk
Contacteer:

Re: Is dan God ook niet barmhartig?

Bericht door DWW »

memento schreef:En zo worden er vrolijk weer allerlei dingen uit hun verband geplukt, en een eigen invulling gegeven. Ik kan DWW aanraden eens een cursus gereformeerd Schriftgebruik te volgen, of een handboek daarover te lezen.

Wat deze discussie, en ook de lengte ervan, in ieder geval aantoont, is dat de visie die DWW voorstaat duidelijk niet eenvoudig vanuit de Schrift te bewijzen is.

Ik ga weer verder met me te verdiepen in de gereformeerde theologie, van mensen als Calvijn en andere grote reformatoren. En in de studie van de Schrift. Dat is leerzamer en nuttiger dan steeds het gepreek te lezen vol van onbijbelse gespeculeer over extreme bevindingen, en het afschrijven van bijna alle kerkgenootschappen uit de doelgroep van dit forum.

De geestelijke verklaring van Gods Woord is net zo belangrijk als de letterlijke, Memento. Ik wenste wel dat je daar eens oog voor kreeg. Telkens slaat dat Woord op het aardse Israël en het geestelijke Israël. Verder heb ik geen vleselijke strijd tegen kerkjes of bepaalde dominees. Het gaat mij alleen om de leer.
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11410
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Is dan God ook niet barmhartig?

Bericht door Mister »

DWW schreef:Het gaat mij alleen om de leer.
Daar was ik al bang voor, ja.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Is dan God ook niet barmhartig?

Bericht door Luther »

DWW schreef:
Luther schreef:En gaat DWW ook nog reageren op art. 11 en 12 van de DL 3/4??
"Maar het is een gans bovennatuurlijke, een zeer krachtige, en tegelijk zeer zoete, wonderlijke, verborgen, en onuitsprekelijke werking, dewelke, naar het getuigenis der Schrift , die van den Auteur van deze werking is ingegeven, in haar kracht niet minder noch geringer is dan de schepping of de opwekking der doden; alzo dat al diegenen, in wier harten God op deze wonderbaarlijke wijze werkt, zekerlijk, onfeilbaar en krachtiglijk wedergeboren worden en daadwerkelijk geloven."

Kan je nu ook begrijpen welk een dwaasheid het is, wanneer sommige leraren blijven beweren dat er zielen zijn die zgn. wedergeboren zijn, maar het niet weten, en daarmede Christus (nog) niet kennen. Het is zo geheel anders wanneer er bepaalde zielen zijn, die deze zaak wél degelijk doorleefd hebben, maar die het er, vanwege onkunde en heersende leerdwalingen, niet voor durven houden. Daartoe heb ik dat voorbeeld geciteerd, van die vrouw, waarvan ik denk dat zij deze zaak in Christus deelachtig is geworden.
Waar heb je me kunnen betrappen op het verdedigen van deze visie?
En kun je a.u.b. even reflecteren op je eigen bijdragen in relatie tot DL art. 3/4: 11?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
DWW
Berichten: 645
Lid geworden op: 11 jun 2009, 19:57
Locatie: Katwijk
Contacteer:

Re: Is dan God ook niet barmhartig?

Bericht door DWW »

Luther schreef:
DWW schreef:
Luther schreef:En gaat DWW ook nog reageren op art. 11 en 12 van de DL 3/4??
"Maar het is een gans bovennatuurlijke, een zeer krachtige, en tegelijk zeer zoete, wonderlijke, verborgen, en onuitsprekelijke werking, dewelke, naar het getuigenis der Schrift , die van den Auteur van deze werking is ingegeven, in haar kracht niet minder noch geringer is dan de schepping of de opwekking der doden; alzo dat al diegenen, in wier harten God op deze wonderbaarlijke wijze werkt, zekerlijk, onfeilbaar en krachtiglijk wedergeboren worden en daadwerkelijk geloven."

Kan je nu ook begrijpen welk een dwaasheid het is, wanneer sommige leraren blijven beweren dat er zielen zijn die zgn. wedergeboren zijn, maar het niet weten, en daarmede Christus (nog) niet kennen. Het is zo geheel anders wanneer er bepaalde zielen zijn, die deze zaak wél degelijk doorleefd hebben, maar die het er, vanwege onkunde en heersende leerdwalingen, niet voor durven houden. Daartoe heb ik dat voorbeeld geciteerd, van die vrouw, waarvan ik denk dat zij deze zaak in Christus deelachtig is geworden.
Waar heb je me kunnen betrappen op het verdedigen van deze visie?
En kun je a.u.b. even reflecteren op je eigen bijdragen in relatie tot DL art. 3/4: 11?
Wat moet ik hier dan nog meer aan toevoegen...? Dit is toch voluit Bijbels! Als we de wedergeboorte maar nooit gaan scheiden van de bewuste Persoonskennis van Christus Jezus, wat velen in onze dagen helaas wel doen. Vandaar dat ik dat citaat van ds. M. plaatste.
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Is dan God ook niet barmhartig?

Bericht door Luther »

DWW schreef:
Luther schreef: Waar heb je me kunnen betrappen op het verdedigen van deze visie?
En kun je a.u.b. even reflecteren op je eigen bijdragen in relatie tot DL art. 3/4: 11?
Wat moet ik hier dan nog meer aan toevoegen...? Dit is toch voluit Bijbels! Als we de wedergeboorte maar nooit gaan scheiden van de bewuste Persoonskennis van Christus Jezus, wat velen in onze dagen helaas wel doen. Vandaar dat ik dat citaat van ds. M. plaatste.
Sorry, ik bedoelde art. 13 van 3/4 DL
3/4-13. De wijze van deze werking kunnen de gelovigen in dit leven niet volkomenlijk begrijpen; ondertussen stellen zij zich daarin gerust, dat zij weten en gevoelen, dat zij door deze genade Gods met het hart geloven, en hun Zaligmaker liefhebben.

Leg daar nu eens je filosofische verhandelingen naast. Kennelijk kun jij al die werkingen wel volkomenlijk begrijpen. Dat was mijn vraag.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie