Is dan God ook niet barmhartig?

Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Is dan God ook niet barmhartig?

Bericht door Marco »

DWW schreef:
joepie schreef:Nou voor mij is zo een post al veel te lang en lees ik nog niet eens meer door.
Ik zou zeggen: probeer het eens kort maar krachtig te verwoorden wat je punt nu eigenlijk is.
Waar het in het heel kort samengevat op neer komt is, dat een zondaar niet kan leven onder Gods rechtvaardigheid, en daarom moet sterven aan de vloekeis van Gods heilig eisende recht tot een volkomen betaling, hier in de tijd of straks voor eeuwig, en alleen het leven tot behoudenis kan vinden onder Gods barmhartigheid, die Hij die (verloren/gestorven) zondaar alleen in Christus kan schenken, uit vrije genade om niet, Rom. 6:7. Als je wilt weten hoe God dat doet, raad ik je toch aan om dit stukje even te lezen. Het kost je misschien maar een kwartiertje tijd.
Moet ik willen weten hoe Hij dat doet? Of mag ik genoegen nemen met de boodschap dat Hij dat doet?
Gebruikersavatar
DWW
Berichten: 645
Lid geworden op: 11 jun 2009, 19:57
Locatie: Katwijk
Contacteer:

Re: Is dan God ook niet barmhartig?

Bericht door DWW »

Marco schreef:
DWW schreef:
joepie schreef:Nou voor mij is zo een post al veel te lang en lees ik nog niet eens meer door.
Ik zou zeggen: probeer het eens kort maar krachtig te verwoorden wat je punt nu eigenlijk is.
Waar het in het heel kort samengevat op neer komt is, dat een zondaar niet kan leven onder Gods rechtvaardigheid, en daarom moet sterven aan de vloekeis van Gods heilig eisende recht tot een volkomen betaling, hier in de tijd of straks voor eeuwig, en alleen het leven tot behoudenis kan vinden onder Gods barmhartigheid, die Hij die (verloren/gestorven) zondaar alleen in Christus kan schenken, uit vrije genade om niet, Rom. 6:7. Als je wilt weten hoe God dat doet, raad ik je toch aan om dit stukje even te lezen. Het kost je misschien maar een kwartiertje tijd.
Moet ik willen weten hoe Hij dat doet? Of mag ik genoegen nemen met de boodschap dat Hij dat doet?
Feitelijk maak jij hier dezelfde opmerkingen als Memento en Luther. Het feit dat Hij het gedaan het ziet geestelijk op Zijn verwerving, maar hoe de H.Geest deze verworven zaak het uit Hem neemt en het toepast in verloren zielen van de Zijnen, naar Joh. 16:8-14, ziet op geestelijke toepassing. Met het eerste ga je voor eeuwig verloren, en met het tweede ben je voor eeuwig behouden. Geen gering verschil dus…!!
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Is dan God ook niet barmhartig?

Bericht door Wilhelm »

DWW schreef:
Feitelijk maak jij hier dezelfde opmerkingen als Memento en Luther. Het feit dat Hij het gedaan het ziet geestelijk op Zijn verwerving, maar hoe de H.Geest deze verworven zaak het uit Hem neemt en het toepast in verloren zielen van de Zijnen, naar Joh. 16:8-14, ziet op geestelijke toepassing. Met het eerste ga je voor eeuwig verloren, en met het tweede ben je voor eeuwig behouden. Geen gering verschil dus…!!
Toch ben ik het hierin wel met DWW eens.
We zullen iets van dat Goddelijk recht moeten leren kennen.
Met nadruk zeg ik : iets, want als we werkelijk de diepte van Gods recht zouden leren kennen dan zouden we vergaan, dat is voor een mens niet te doorleven. Ditzelfde geldt ook voor Zijn liefde.

Wat is het dan een wonder om te leren dat Gods gerechtigheid voldaan is door Zijn Zoon, en om zo als zondaar op te mogen zien op Hem die door het geloof onze gerechtigheid genoemd mag worden.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Is dan God ook niet barmhartig?

Bericht door freek »

Wilhelm schreef:
DWW schreef:
Feitelijk maak jij hier dezelfde opmerkingen als Memento en Luther. Het feit dat Hij het gedaan het ziet geestelijk op Zijn verwerving, maar hoe de H.Geest deze verworven zaak het uit Hem neemt en het toepast in verloren zielen van de Zijnen, naar Joh. 16:8-14, ziet op geestelijke toepassing. Met het eerste ga je voor eeuwig verloren, en met het tweede ben je voor eeuwig behouden. Geen gering verschil dus…!!
Toch ben ik het hierin wel met DWW eens.
We zullen iets van dat Goddelijk recht moeten leren kennen.
Met nadruk zeg ik : iets, want als we werkelijk de diepte van Gods recht zouden leren kennen dan zouden we vergaan, dat is voor een mens niet te doorleven. Ditzelfde geldt ook voor Zijn liefde.

Wat is het dan een wonder om te leren dat Gods gerechtigheid voldaan is door Zijn Zoon, en om zo als zondaar op te mogen zien op Hem die door het geloof onze gerechtigheid genoemd mag worden.
Jawel Wilhelm, maar de psalmdichters die daar iets van ervoeren, waren toch echt al 'gevorderde gelovigen'. Bij DWW moet een ongelovige, die nog buiten Christus is, dat al tot in het diepst beleven. Dat is natuurlijk ten enenmale onmogelijk. Wat dat betreft is de GerGem-oplossing dat zulke mensen al wedergeboren zijn, toch wel aannemelijker.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Is dan God ook niet barmhartig?

Bericht door memento »

DWW schreef:Het is inderdaad waar dat Christus deze zaken voor Zijn volk heeft volbracht en verworven. Maar Christus is niet alleen een Middelaar van verwerving, maar ook een Middelaar van toepassing. Mag ik je dan vriendelijk vragen, hoe dan in jouw ziel het recht der Wet verheerlijkt is geworden, naar Rom. 8:4? Of denk je werkelijk echt dat deze zaak buiten de ziel om geschiedt,,,?
Niet zo slordig met Gods heilige woord omgaan! Ik heb het idee dat je teksten leest als losse brokjes, geheel los van hun verband, waarvan bij sommige teksten je denkt: Hé, die onsteunen leuk mijn theorie. Ik vindt het hoogst ongepast om zo met Gods heilige Woord om te gaan. Het is te heilig om aan teksten zomaar een betekenis te mogen hangen die je leuk vindt, of die je wel past. Nee, het is juist de bedoeling dat we Gods woord ons denken laten beïnvloeden, in plaats van omgedraaid.

Als we Rom 8:4 in context lezen, dan zien we dat Rom 8:4 het gevolg is van vers 3:

3. (...) Want hetgeen der wet onmogelijk was, dewijl zij door het vlees krachteloos was, heeft God, Zijn Zoon zendende in gelijkheid des zondigen vleses, en dat voor de zonde, de zonde veroordeeld in het vlees.
4 Opdat het recht der wet vervuld zou worden in ons, die niet naar het vlees wandelen, maar naar den Geest.

Rom 8:4 spreekt dus dat door Christus verdienste de wet in ons (door Hem geheiligde) leven werkelijkheid wordt. Rom 8:4 gaat dus over het leven naar de wet, dat dankzij Christus verdienste mogelijk is.

-----
De vraag naar de exacte beleving van het geloof acht ik niet relevant. Als het wel belangrijk was geweest, had God het wel in de Schrift laten optekenen.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Is dan God ook niet barmhartig?

Bericht door Afgewezen »

freek schreef:Jawel Wilhelm, maar de psalmdichters die daar iets van ervoeren, waren toch echt al 'gevorderde gelovigen'. Bij DWW moet een ongelovige, die nog buiten Christus is, dat al tot in het diepst beleven. Dat is natuurlijk ten enenmale onmogelijk. Wat dat betreft is de GerGem-oplossing dat zulke mensen al wedergeboren zijn, toch wel aannemelijker.
Een verbazingwekkende conclusie. Zo wil je dingen kloppend maken, die niet kloppend te maken zijn.
Het is de veroordeelde die vrijspraak ontvangt, daarin sluit ik mij aan bij Wilhelm en bij DWW.
Hoe iemand tot zondaar voor God gemaakt wordt, is het geheim van de Heilige Geest en je kunt erover twisten of dat nu al onder de levendmaking valt of niet. Maar het is Bijbels én ook goed reformatorisch om vast te houden dat de zondaar die zichzelf veroordeelt in Gods oordeel vrijgesproken wordt.
Gebruikersavatar
DWW
Berichten: 645
Lid geworden op: 11 jun 2009, 19:57
Locatie: Katwijk
Contacteer:

Re: Is dan God ook niet barmhartig?

Bericht door DWW »

freek schreef:
Wilhelm schreef:
DWW schreef:
Feitelijk maak jij hier dezelfde opmerkingen als Memento en Luther. Het feit dat Hij het gedaan het ziet geestelijk op Zijn verwerving, maar hoe de H.Geest deze verworven zaak het uit Hem neemt en het toepast in verloren zielen van de Zijnen, naar Joh. 16:8-14, ziet op geestelijke toepassing. Met het eerste ga je voor eeuwig verloren, en met het tweede ben je voor eeuwig behouden. Geen gering verschil dus…!!
Toch ben ik het hierin wel met DWW eens.
We zullen iets van dat Goddelijk recht moeten leren kennen.
Met nadruk zeg ik : iets, want als we werkelijk de diepte van Gods recht zouden leren kennen dan zouden we vergaan, dat is voor een mens niet te doorleven. Ditzelfde geldt ook voor Zijn liefde.

Wat is het dan een wonder om te leren dat Gods gerechtigheid voldaan is door Zijn Zoon, en om zo als zondaar op te mogen zien op Hem die door het geloof onze gerechtigheid genoemd mag worden.
Jawel Wilhelm, maar de psalmdichters die daar iets van ervoeren, waren toch echt al 'gevorderde gelovigen'. Bij DWW moet een ongelovige, die nog buiten Christus is, dat al tot in het diepst beleven. Dat is natuurlijk ten enenmale onmogelijk. Wat dat betreft is de GerGem-oplossing dat zulke mensen al wedergeboren zijn, toch wel aannemelijker.
Weet je wat in dit verband de zgn. ‘Ger.Gem-oplossing’ is…? Namelijk, dat God een verkoren zondaar tegelijk rechtvaardig en barmhartigheid kan zijn. Dit heb ik juist aan het einde van dit stuk juist naar voren willen brengen. Ik lees hier, helaas voor de Ger. Gem. (in Ned.), niets over in Gods Woord. Het is daarom een oplossing waar de apostelen en reformatoren nimmer over gesproken hebben…

Mag ik in dit geval eens wijzen op een verkoren moordenaar, die zelf NIET wist dat hij een verkorene Gods was, en daar dus ook niets mee kon.

“Maar de andere, antwoordende, bestrafte hem, zeggende: Vreest gij ook God niet, daar gij in hetzelfde oordeel zijt? En wij toch rechtvaardiglijk; want wij ontvangen straf, waardig hetgeen wij gedaan hebben; maar Deze heeft niets onbehoorlijks gedaan, Luk. 23:40-41.”

DWW : Hier hing de moordenaar onder het rechtvaardige oordeel Gods, en werd hij naar Joh. 16:8-11, overtuigd van zonde dat hij in Hem niet geloofde, en dat hij zonder dat geloof in Hem voor eeuwig verloren zou gaan. Vraagje aan Memento: Wie had hem dit bekend gemaakt, en waarom had die andere moordenaar daar geen last van, en hoe wist die moordenaar dat Hij de Heere was die naar Zijn paradijs zou gaan…? Want, ik voel nu al aan mijn water dat je me zult zeggen: dat lees ik er niet in, om de eenvoudige reden dat het niet in het Woord vermeld staat.

“En hij zeide tot Jezus: Heere, gedenk mijner, als Gij in Uw Koninkrijk zult gekomen zijn. En Jezus zeide tot hem: Voorwaar, zeg Ik u: Heden zult gij met Mij in het Paradijs zijn, Luk. 23:42-43.”

DWW : En van gerechtigheid, omdat Ik tot Mijn Vader heenga, en gij zult Mij niet meer zien, Joh. 16:10. Hij naar de hemel, en ik rechtvaardig voor eeuwig verloren, was hetgeen de moordenaar daar moest inleven. De verkoren moordenaar doet een laatste noodschreeuw om redding tot Hem die hem alleen redden kan, en gaat als in een oogwenk innerlijk verloren, waarop Christus Zich aan hem openbaart als zijn Borg en Zaligmaker. Vraagje aan Memento: hoe weten we dat die moordenaar innerlijk verloren was gegaan? Ik zal je één keer helpen: ‘Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen dat verloren was.
Laatst gewijzigd door DWW op 29 aug 2009, 18:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Is dan God ook niet barmhartig?

Bericht door memento »

@DWW, Je kan mij nu wel een vraag stellen, maar ga eerst maar eens in op mijn vraag nalv Romeinen 8:4. Je preekt tegen iedereen (ooa de GG en GGiN) dat ze niet naar de Schrift handelen, maar zelf ruk je ook maar hier en daar wat teksten uit hun verband, om ze vervolgens te gebruiken om je theorie mee te onderbouwen. Kom eerst zelf maar eens met een deugdelijk op de Schrift gebaseerde visie, en ga dan pas tegen anderen preken dat ze het mis hebben...
Gebruikersavatar
DWW
Berichten: 645
Lid geworden op: 11 jun 2009, 19:57
Locatie: Katwijk
Contacteer:

Re: Is dan God ook niet barmhartig?

Bericht door DWW »

memento schreef:@DWW, Je kan mij nu wel een vraag stellen, maar ga eerst maar eens in op mijn vraag nalv Romeinen 8:4. Je preekt tegen iedereen (ooa de GG en GGiN) dat ze niet naar de Schrift handelen, maar zelf ruk je ook maar hier en daar wat teksten uit hun verband, om ze vervolgens te gebruiken om je theorie mee te onderbouwen. Kom eerst zelf maar eens met een deugdelijk op de Schrift gebaseerde visie, en ga dan pas tegen anderen preken dat ze het mis hebben...
Het spijt me zeer, maar die spitvondige vraagjes van jou komen telkens op hetzelfde neer, geachte mijnheer Memento. Telkens zeg je zoiets van: 'Dat staat er niet, of dat lees ik er niet in.' Ik probeer altijd eerst zelf met het Woord te komen, maar als dan blijkt dat jij dit niet kan overnemen, en ik je een dergelijke verwijzing doe naar citaten van mannen als Th. van der Groe, Boston, Kohlbrugge of William Huntington, dan weet je ineens niets meer te zeggen, of ga je vrolijk verder discusiëren in een ander topic. Het gaat om de geestelijke verborgenheden die in het Woords Gods liggen, Memento. Die wijzen ons op het werk van de Middelaar van toepassing. En die verborgenheden kan alleen de H. Geest ons openbaren, gelijk Hij deed bij de moordenaar naast Jezus. Het heilgeheim dat achter de dood het leven ligt, en achter de vloek de zegen.
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Is dan God ook niet barmhartig?

Bericht door Wilhelm »

DWW, waar Memento op doelt is het feit dat jij , met opzich Bijbelse waarheden toch tot een systematisering van de heilsweg komt, en dat is niet terecht.
Wat je anderen verwijt , daar maak je je zelf schuldig aan.

En dan de opmerking dat God niet tegelijkertijd rechtvaardig en barmartig kan zijn, wil ik toch wat nuanceren. In het leven van de zondaar kunnen deze zaken voor de beleving wel heel dicht bij elkaar liggen.

Ook van de Groe verwoord dat in de, overigens mooie preek die je me opgestuurd hebt :
Ds Th vd Groe schreef:
Welnu, geliefden, alle dingen die u zijn voorgehouden, zijn wezenlijke eigenschappen van de
ware, hartelijke en zaligmakende droefheid over de zonden, die naar God is en een onberouwelijke
bekering werkt tot zaligheid. Overal waar deze in iemand gevonden wordt, komt ze zo
voor de dag. Wij moeten echter wel opmerken dat deze droefheid verschillende gestalten en
een verschillend verloop heeft, en dat ze in al degenen die bekeerd worden, niet op dezelfde
manier wordt ondervonden.
Bij de een is ze immers méér wettisch en bij de ander méér evangelisch gericht. Bij de een gaat ze met meer smart, benauwdheid en ontzetting gepaard; bij de
ander is ze zachter, teerder en liefelijker. Bij de een duurt ze langer, bij de ander korter vóór
de ziel werkelijk ontledigd en tot Christus gebracht wordt. Bij de een treedt ze meer naar buiten,
bij de ander weer minder, en zo is er meer te noemen.
De Heere werkt hierin heel verschillend, en naar Hij weet wat het beste voor de mens is. Maar
hoe evenwichtiger, hoe wezenlijker, hoe geestelijker en hoe evangelischer de droefheid en het
leedwezen over de zonden zijn hoe beter. De droefheid is dán het meest innig, het meest hartelijk
en het meest aangenaam voor de Heere, en ook het meest vruchtbaar voor de ziel, als ze
veroorzaakt wordt door het zien van Jezus’ bloedwonden. Want dit is het oppermachtigste en
krachtigste middel om een diamanten hart te vergruizelen en verbreken, zodat het zich als was
laat kneden.
Als men iemand ontmoet met leedwezen en droefheid over de zonden, is er daarom
niets méér nodig dan te speuren naar de werkelijke bron en oorzaak waaruit deze voortkomt.
Ik ben ervan verzekerd dat er in deze tijd in de wereld veel droefheid is, die door het
vlees en de duivel zijn ingegeven; en dat er veel geween over de zonden is zoals de duivels en
verdoemden in de hel doen. Maar ik weet ook zeker dat de ware en geestelijke droefheid hiervan
gemakkelijk te onderscheiden is door haar evangelische bron en goddelijke eigenschappen,
waarover we gesproken hebben. Men moet zich er vooral voor hoeden iemand gerust te
stellen en hem Christus en de zaligheid toe te eigenen op grond van enige voorbereidende
wettische droefheid, hoe groot en buitengewoon die ook mag zijn. Men mag dit niet doen, als
men die arme mensen niet wil bedriegen. De tranen mogen hun niet worden afgewist, vóór zij
met ontledigde en uitgeschudde zielen tot Christus gekomen zijn en zich met hun betraande
gezicht in de heilfontein van Zijn bloed hebben gedompeld om daarin gewassen te worden.
Het zijn immers niet onze tránen, maar het is alleen Christus’ bloed, dat ons van al onze zonden
moet reinigen!
Gebruikersavatar
DWW
Berichten: 645
Lid geworden op: 11 jun 2009, 19:57
Locatie: Katwijk
Contacteer:

Re: Is dan God ook niet barmhartig?

Bericht door DWW »

@ Wilhelm,

Waar heb ik ooooooooit beweerd dat ieders weg dezelfde moet zijn? Waar heb ik gezegd dat de leidingen Gods bij een ieder hetzelfde is? Was niet de weg van alle Bijbelheiligen verschillend? Maar bij allen begon die Weg met het leven Christi. Is er dan geen weg tot de Weg. Jawel, en dat hebben de reformatoren ook nimmer ontkend, denk hierbij aan de vluchter naar de vrijstad uit Num. 35. Ook de apostel Paulus spreekt hierover in de eerste vier hoofdstukken van de Romeinenbrief, denk bijv. aan Rom. 2:4. Of veracht gij den rijkdom Zijner goedertierenheid, en verdraagzaamheid, en lankmoedigheid, niet wetende, dat de goedertierenheid Gods u tot bekering leidt? Maar, hoevelen houden dit vluchten alrede voor het geestelijke leven c.q. de Behoudenis. Dit is het punt waar ik voor wil waarschuwen. Alle Bijbelheiligen hebben van God door God geestelijk geleerd hoe groot hun zonden waren naar Gods rechtvaardigheid, hoe zij daarvan verlost zijn geworden naar Gods barmhartigheid in Christus Jezus, en hoe ze Gode voor zulk een bewezen weldaad dankbaar waren. De één heeft dat dieper doorleefd dan de ander, vandaar dat de H.Schrift spreekt over een klein, zwak, sterk en groot geloof. Echter, wanneer er geen opwas is in dit geloof kunnen en mogen wij niet spreken van het geloof, Matth. 25:24-28. Kan je nu begrijpen dat ik de opmerking van Memento van, 'hoe dit geloof geschonken wordt of hoe het recht der Wet in iemands ziel verheerlijkt wordt hij niet of nauwelijks relevant vindt', verschrikkelijk vind. Kijk, hierin mis ik het wonder van zalig worden. De moordenaar en de blindgeborene konden vertellen in welk een weg van nood en dood Christus hun Redder is geweest, en hoe zij door dat zaligmakende geloof werden ingelijfd in Zijn verbroken Lichaam, en hoe daar toen de aanbidding overbleef in hun arme zielen. Memento maakt mijn theologie stinkende, met zijn spitsvondige vraagjes, terwijl ik hemzelf nooit zie schrijven dat Christus Zich alleen openbaart aan een verdoemelijk verloren zondaar. Het geloof zonder deze zaken geleerd te hebben, is geen geloof, Wilhelm. De duivelen geloven immers ook in de Zone Gods, en zij sidderden, Luk. 4:41. Maar ze liggen wel voor eeuwig verloren.
Laatst gewijzigd door DWW op 29 aug 2009, 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Is dan God ook niet barmhartig?

Bericht door Zonderling »

In verband met deze discussie ook een kort gedeelte van ds. J.P. Paauwe:
Vernedering door Wet en Evangelie

Wanneer gij bestemd zijt om zalig te worden, zo ge uitverkoren zijt, dan zal God u niet helpen, niet redden voordat Hij u vernederd heeft en ontbloot, ontbloot tot de fundamenten toe. Hij zal dit doen door Zijn Woord. En dit Woord bestaat, zoals u geleerd is, uit twee zaken, uit de Wet en uit het Evangelie.

De Wet – deze plaatst Hij in onze consciëntie. En als dat is gebeurd, dan gaat de mens als in een klooster. Van Christus niets wetende, zoekt hij zijn zaligheid door het doen en laten van vele dingen. En dit luistert zo nauw dat, wanneer hij zich aan iets schuldig heeft gemaakt, hij vreest of denkt dat zijn redding niet meer mogelijk is. En werd hij niet vastgehouden, waartoe zou hij komen? Daar is dan angst, kommer, benauwdheid, verlegenheid. En nog eens, wanneer hij bestemd is om zalig te worden, dan komt hij daar niet uit, voordat hij zalig gemaakt is. We kunnen en mogen niet bepalen met welke angsten en benauwdheden dat nu gepaard moet gaan, want hierin is er onder degenen die zalig worden verschil. Maar God zal toch nooit iemand zalig maken, voordat Hij hem gemaakt heeft wat hij is en wat hij nooit kon zijn: een zondaar, een zondaar voor God.

God vernedert ook de mens door het Evangelie. En wanneer dit hem geopenbaard wordt, dan wordt hij niet alleen vernederd, maar nog dieper vernederd dan hij door de Wet was geworden. “Ik ben Jozef, uw broeder” (Gen. 45:4). Wat dunkt u wel, dat er toen door de broeders heen gegaan is? Ze hadden gezegd: “Wij zijn vroom” (Gen. 42:11), maar nu werd hen met de stukken aangetoond dat ze goddeloos waren, want ze hadden hun broeder op de meest schandelijke wijze behandeld, daarbij hun vader bedrogen. En iets dergelijks gaat er ook door de mens heen, wanneer Zich God in Christus openbaart. Want hij kan deze openbaring niet deelachtig worden zonder te zien dat hij de oorzaak is van het lijden en sterven van Christus, dat zijn zonden dit gedaan hebben.

En hierop volgt de verhoging. Wanneer een mens alles kwijtgeraakt is wat hij meende te bezitten – hij bezat niets dan schuld en zonde, maar wat hij meende te bezitten – en hem de grond onder de voeten is weggezonken, zodat hij terechtkwam in zijn verlorenheid, dan begint zijn verhoging. God bekleedt hem met de gerechtigheid van Zijn Zoon, en Hij versiert hem met heil.

(Uit: Preek over 1 Korinthe 15:4, 23 mei 1954 te Den Haag. Bundel 2003-’05, blz. 115.)
Bron: http://www.ds-paauwe.nl

We zullen zowel door Wet en Evangelie vernederd moeten zijn. Anders is er voor Christus geen plaats.
Trap en mate kunnen verschillen, wanneer het maar geëindigd is in een waar geloof in Jezus Christus als onze enige Zaligmaker.
Dit geloof wordt door God gewerkt door Zichzelf in Christus aan de mens te openbaren wanneer de mens gekomen is aan het einde van al zijn eigen werken en pogingen om zalig te worden.

Z.
Laatst gewijzigd door Zonderling op 29 aug 2009, 19:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Is dan God ook niet barmhartig?

Bericht door memento »

DWW schreef:
memento schreef:@DWW, Je kan mij nu wel een vraag stellen, maar ga eerst maar eens in op mijn vraag nalv Romeinen 8:4. Je preekt tegen iedereen (ooa de GG en GGiN) dat ze niet naar de Schrift handelen, maar zelf ruk je ook maar hier en daar wat teksten uit hun verband, om ze vervolgens te gebruiken om je theorie mee te onderbouwen. Kom eerst zelf maar eens met een deugdelijk op de Schrift gebaseerde visie, en ga dan pas tegen anderen preken dat ze het mis hebben...
Het spijt me zeer, maar die spitvondige vraagjes van jou komen telkens op hetzelfde neer, geachte mijnheer Memento. Telkens zeg je zoiets van: 'Dat staat er niet, of dat lees ik er niet in.'
Wel, beste DWW, leg dan maar eens uit waarom de exegese die ik (in navolging van de kerk der eeuwen) van Rom 8:4 geef, niet de juiste is. Het woordeke "opdat", waarmee de tekst begint, geeft toch duidelijk een verband aan tussen dit vers en het vorige, wat aangeeft dat het vers NIET los gelezen kan worden.
Ik probeer altijd eerst zelf met het Woord te komen, maar als dan blijkt dat jij dit niet kan overnemen, en ik je een dergelijke verwijzing doe naar citaten van mannen als Th. van der Groe, Boston, Kohlbrugge of William Huntington, dan weet je ineens niets meer te zeggen, of ga je vrolijk verder discusiëren in een ander topic. Het gaat om de geestelijke verborgenheden die in het Woords Gods liggen, Memento. Die wijzen ons op het werk van de Middelaar van toepassing. En die verborgenheden kan alleen de H. Geest ons openbaren, gelijk Hij deed bij de moordenaar naast Jezus. Het heilgeheim dat achter de dood het leven ligt, en achter de vloek de zegen.
Het probleem is, beste DWW, dat vd Groe, Boston, Kohlbrugge, etc met 2 woorden spraken. Dat heb ik al eerder tegen jou betoogd. Bij hen (en geen enkele andere gerespecteerde oudvader trouwens) kom ik de systematisering tegen die jij preekt.
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Is dan God ook niet barmhartig?

Bericht door Marco »

De hele discussie wijkt af van waar hij begon. God is barmhartig: Hij schenkt genade zonder mate. Hij is ook rechtvaardig: Hij kan en wil geen zondaar genade schenken zonder dat betaald is. Hij is dat tegelijk, Hij is niet gespleten.
De HC stelt de vraag: "God is toch ook barmhartig" om uit te sluiten dat wij buiten een Middelaar om zalig zouden kunnen worden. Meer niet - en dat is al heel wat.

Het is een schriftuurlijk gegeven dat de zondaar zijn schuld neer moet leggen voor God. Hoe en wanneer is niet ingevuld, tenzij men de schrift opleukt met eigen commentaartjes. Lees het evangelie zoals het er staat, en schrijf niet met kleine lettertjes of desnoods grote tussen de regels. Dat is niet nodig, en sticht niet. Laat dat.

En zelfs wanneer het min of meer beschreven wordt kan je er nog steeds niet veel uit concluderen. Neem nou die moordenaar aan het kruis. Hij besefte dat hij schuldig was aan datgeen waarvoor hij veroordeeld was. Of hij op dat moment ook besefte, dat hij met heel zijn leven in schuld had geleefd, of hij erfschuld en erfsmet beseft heeft? Niet uit te sluiten, maar er staat niets over in. Lees de schrift, en verwonder je, dat er redding is voor moordenaars op het allerberoerdste moment. En dat er ook voor ons redding is. Besef dat je die redding nodig hebt en dat die redding er is. Meer niet, maar ook niet minder.

Moeilijker hoeft niet. Mag niet.
Gebruikersavatar
DWW
Berichten: 645
Lid geworden op: 11 jun 2009, 19:57
Locatie: Katwijk
Contacteer:

Re: Is dan God ook niet barmhartig?

Bericht door DWW »

@ Memento,


Worden hier :

Want de wet des Geestes des levens in Christus Jezus heeft mij vrijgemaakt van de wet der zonde en des doods. Want hetgeen der wet onmogelijk was, dewijl zij door het vlees krachteloos was, heeft God, Zijn Zoon zendende in gelijkheid des zondigen vleses, en dat voor de zonde, de zonde veroordeeld in het vlees. Opdat het recht der wet vervuld zou worden in ons, die niet naar het vlees wandelen, maar naar den Geest, Rom. 8 : 2-4.

….dan andere zaken bedoeld als bijv. hier :

Alzo wij ook, toen wij kinderen waren, zo waren wij dienstbaar gemaakt onder de eerste beginselen der wereld. Maar wanneer de volheid des tijds gekomen is, heeft God Zijn Zoon uitgezonden, geworden uit een vrouw, geworden onder de wet; Opdat Hij degenen, die onder de wet waren, verlossen zou, en opdat wij de aanneming tot kinderen verkrijgen zouden. En overmits gij kinderen zijt, zo heeft God den Geest Zijns Zoons uitgezonden in uw harten, Die roept: Abba, Vader! Zo dan, gij zijt niet meer een dienstknecht, maar een zoon; en indien gij een zoon zijt, zo zijt gij ook een erfgenaam van God door Christus, Gal. 4:3-7.

………of als bijv. hier omschreven :

Want ik ben door de wet der wet gestorven, opdat ik Gode leven zou. Ik ben met Christus gekruist; en ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij; en hetgeen ik nu in het vlees leef, dat leef ik door het geloof des Zoons van God, Die mij liefgehad heeft, en Zichzelven voor mij overgegeven heeft, Gal. 2 : 19-20.

………of als bijv. hier omschreven :

Zo dan, mijn broeders, gij zijt ook der wet gedood door het lichaam van Christus, opdat gij zoudt worden eens Anderen, namelijk Desgenen, Die van de doden opgewekt is, opdat wij Gode vruchten dragen zouden. Want toen wij in het vlees waren, wrochten de bewegingen der zonden, die door de wet zijn, in onze leden, om den dood vruchten te dragen. Maar nu zijn wij vrijgemaakt van de wet, overmits wij dien gestorven zijn, onder welken wij gehouden waren; alzo dat wij dienen in nieuwigheid des geestes, en niet in de oudheid der letter, Rom. 7 : 4-6.


………of als hier omschreven :

Dit wetende, dat onze oude mens met Hem gekruisigd is, opdat het lichaam der zonde te niet gedaan worde, opdat wij niet meer de zonde dienen. Want die gestorven is, die is gerechtvaardigd van de zonde. Indien wij nu met Christus gestorven zijn, zo geloven wij, dat wij ook met Hem zullen leven, Rom. 6 : 6-8.


Telkens noemt, verwijst en herhaalt de apostel Paulus naar dezelfde zaken, tot onderwijs en vermaning naar de Galaten en de Romeinen. Namelijk, het sterven aan de Wet en het Gode leven in Christus, middels de geschonken beloftenissen des Evangeliums. Daar hoor ik jou werkelijk NOOIT over. Deze twee brieven waren de leerboeken van de vroegchristelijke Kerk. Je moet ook het voorwoord van de Romeinenbrief, geschreven door de kanttekenaren, er maar eens op na lezen. Ik laat je daarvan een kort citaat volgen : "Deze zendbrief is van den apostel Paulus uit Korinthe aan de gemeente van CHRISTUS te Rome geschreven, om haar in de leer des Heiligen Evangelies, tegen alle oprijzende dwalingen, scheuringen en ergernissen te versterken; en begrijpt in zich een korte en bondige verklaring van de voornaamste hoofdstukken der christelijke religie, en van al de weldaden die wij in CHRISTUS en door CHRISTUS van God ontvangen. Waarom deze brief met recht gehouden wordt voor een sleutel van het recht verstaan der gehele Heilige Schrift."
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Plaats reactie