Twijfelmoedige en kleingelovige verloste zielen

Gebruikersavatar
DWW
Berichten: 645
Lid geworden op: 11 jun 2009, 19:57
Locatie: Katwijk
Contacteer:

Re: Twijfelmoedige en kleingelovige verloste zielen

Bericht door DWW »

Wat betreft mijn lappen van teksten, het volgende. Ik heb voorheen in de slagerij gewerkt, en later ook een bloemenbedrijf gehad. Dan maakte je weleens zeer lange dagen, en wanneer ik dan weleens zeer vermoeid thuiskwam en erg trek had in een lekker bord met warm eten, dan zei ik weleens tegen m'n vrouw: "moeder, ik zou nu wel een hele koe opkunnen." En wanneer het 's zomers weleens erg warm was, zei ik weleens: "ik zou nu de hele kraan wel leeg kunnen drinken."

Later, toen de Heere op mijn 22e levensjaar in m'n leven kwam en me stil kwam te zetten, en ik in mijn overtuigingen voor een heilig en alwetend God in hemel kwam te lopen, liep ik weleens gedurig tot God te wenen en innerlijk tot God te schreeuwen vanwege mijn vele bedreven zonden, of ik nog tot Hem bekeerd kon worden en of Hij m'n hemelhoge schuld nog genadig wilde vergeven. In de vrachtwagen richting Frankrijk, luisterde ik in de nacht weleens 3 preken, soms wel 15 preken per week. En wanneer er 's zondags dan weleens een knecht des Heeren kwam preken, en hij over de Heere Jezus begon te preken, dat Hij nu gekomen was om het verlorene te zoeken, gekomen was om zielen te zoeken die Hem nooit zochten en nimmer naar Hem vraagden, dan kon men me wassen in m'n tranen, en schreeuwde ik vanbinnen: "Heere, geef me die Jezus of ik sterf", en wenste ik dat de kerk nimmer uit zou gaan...

Ik heb in mijn leven heel veel de fout gemaakt, dat ik dacht dat anderen met hetzelfde liepen, als waar ik mee liep. Wanneer ik dan honger had naar het levende Woord Gods, dacht ik dat anderen dat ook hadden. Velen op dit forum spreken zoveel over de Heere Jezus, maar wanneer ik dan zulke reacties verneem, denk ik weleens: 'zou er wel een ware honger en een levendige begeerte zijn om te drinken van het Water des eeuwigen levens.' Bedenk toch, dat waar uw schat is, aldaar zal ook uw hart zijn. En als uw hart nu niet in dat Goddelijke Woord ligt verklaard, maar eigenlijk wat meer in het discussieëren over van alles en nog wat, lees dan mijn stukjes maar niet meer. Maar, misschien is daar nog een enkeling, is daar misschien nog een ellendige verdwaalde zwerver, zwart van zijn bedreven zonden, die denkt dat het voor hem nooit meer zal kunnen, begerig om te horen en lezen van die ene Naam die onder de hemel gegeven is tot zaligheid. Een ziel met een opengeslagen wond, waar de etter van zijn bedreven zonden uitdruipt, niet wetende hoe hij ooit genezen zou kunnen worden, begerende de woorden van die ene grote Medicijnmeester te lezen, schreeuwende vanbinnen: 'Gij, Zone Davids ontferm U mijner. Heere, indien Gij wilt, Gij kunt mij reinigen van al mijn bedreven zonden....'

http://www.dewoesteweg.nl/wp-content/up ... ontein.jpg
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Online
Marco
Berichten: 3591
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Twijfelmoedige en kleingelovige verloste zielen

Bericht door Marco »

DWW schreef:Wat betreft mijn lappen van teksten, het volgende. Ik heb voorheen in de slagerij gewerkt, en later ook een bloemenbedrijf gehad. Dan maakte je weleens zeer lange dagen, en wanneer ik dan weleens zeer vermoeid thuiskwam en erg trek had in een lekker bord met warm eten, dan zei ik weleens tegen m'n vrouw: "moeder, ik zou nu wel een hele koe opkunnen." En wanneer het 's zomers weleens erg warm was, zei ik weleens: "ik zou nu de hele kraan wel leeg kunnen drinken."

Later, toen de Heere op mijn 22e levensjaar in m'n leven kwam en me stil kwam te zetten, en ik in mijn overtuigingen voor een heilig en alwetend God in hemel kwam te lopen, liep ik weleens gedurig tot God te wenen en innerlijk tot God te schreeuwen vanwege mijn vele bedreven zonden, of ik nog tot Hem bekeerd kon worden en of Hij m'n hemelhoge schuld nog genadig wilde vergeven. In de vrachtwagen richting Frankrijk, luisterde ik in de nacht weleens 3 preken, soms wel 15 preken per week. En wanneer er 's zondags dan weleens een knecht des Heeren kwam preken, en hij over de Heere Jezus begon te preken, dat Hij nu gekomen was om het verlorene te zoeken, gekomen was om zielen te zoeken die Hem nooit zochten en nimmer naar Hem vraagden, dan kon men me wassen in m'n tranen, en schreeuwde ik vanbinnen: "Heere, geef me die Jezus of ik sterf", en wenste ik dat de kerk nimmer uit zou gaan...

Ik heb in mijn leven heel veel de fout gemaakt, dat ik dacht dat anderen met hetzelfde liepen, als waar ik mee liep. Wanneer ik dan honger had naar het levende Woord Gods, dacht ik dat anderen dat ook hadden. Velen op dit forum spreken zoveel over de Heere Jezus, maar wanneer ik dan zulke reacties verneem, denk ik weleens: 'zou er wel een ware honger en een levendige begeerte zijn om te drinken van het Water des eeuwigen levens.' Bedenk toch, dat waar uw schat is, aldaar zal ook uw hart zijn. En als uw hart nu niet in dat Goddelijke Woord ligt verklaard, maar eigenlijk wat meer in het discussieëren over van alles en nog wat, lees dan mijn stukjes maar niet meer. Maar, misschien is daar nog een enkeling, is daar misschien nog een ellendige verdwaalde zwerver, zwart van zijn bedreven zonden, die denkt dat het voor hem nooit meer zal kunnen, begerig om te horen en lezen van die ene Naam die onder de hemel gegeven is tot zaligheid. Een ziel met een opengeslagen wond, waar de etter van zijn bedreven zonden uitdruipt, niet wetende hoe hij ooit genezen zou kunnen worden, begerende de woorden van die ene grote Medicijnmeester te lezen, schreeuwende vanbinnen: 'Gij, Zone Davids ontferm U mijner. Heere, indien Gij wilt, Gij kunt mij reinigen van al mijn bedreven zonden....'

http://www.dewoesteweg.nl/wp-content/up ... ontein.jpg
Je zou helemaal gelijk hebben, als we er bij voorbaat vanuit konden gaan dat je lappen tekst het zuivere water des levens bevatten. Maar ik betwijfel of je lappen tekst wel leiden tot Christus. Voor jezelf zal dat ongetwijfeld zo zijn, voor een ander is zo'n lap tekst waar feitelijk weinig in staat een belemmering om die te lezen. Als het voor iemand juist wel een aanleiding is om Christus aan te nemen als Redder en Zaligmaker dan is dat uiteraard heel goed, maar ik betwijfel of dit de methode is. En daarin ben ik niet de enige.

Neem nou bovenstaande reactie. Je had ook kunnen antwoorden met:

"Het verbaast mij dat op een forum waar zovelen spreken over de Here Jezus, een grote honger naar het Woord zou zijn, en dat een lap tekst dan geen belemmering zou vormen".

Je zou dan in essentie hetzelfde hebben gezegd. In plaats daarvan stel je jezelf op als een soort van profeet, die ons het Woord moet brengen, en dat doet in de vorm van een preek. Het zal je toch niet verbazen dat in deze tijd iemand die zulke pretenties lijkt te hebben van alle kanten wat wantrouwig bekeken wordt, zelfs is je intentie heel erg goed*?

Overigens ben ik het er mee eens dat we maar weer eens on-topic moeten gaan. Maar dat kan even duren, aangezien het even duurt om door de postings heen te gaan.

*Wat dat betreft: we vertellen elkaar op dit forum soms te weinig hoe de Here in ons leven is gekomen, en wat Hij voor ons betekent. Daar ben ik het dan wel weer helemaal met je eens.
Jongeling
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 feb 2009, 20:01

Re: Twijfelmoedige en kleingelovige verloste zielen

Bericht door Jongeling »

Hoe komt het dat u met vrijmoedigheid de uitspraak mag doen: ‘dat de honden aangaan,en de kinderen wenend blijven zitten’?
Dit kan er namelijk ook op duiden dat u het werk van God verdacht maak.

Verder snap ik ook niet uw uitspraak, dat mensen in de kerk de wet als evangelie voorgeschoteld krijgen? Kunt u dit nog uitleggen, aan de hand van een aantal voorbeelden ter verheldering.
“Zij die in vrijheid zijn gezet, worden met zulke preken weer in de gevanghuizen gebracht, van dit doen dat laten.”
Volgens mij staat er duidelijk in Romeinen 5:20 Maar de wet is bovendien ingekomen, opdat de misdaad ter meerder worde; en waar de zonde meerder geworden is, daar is de genade veel meer overvloedig geweest,21 Opdat gelijk de zonde geheerst heeft tot den dood, alzo ook de genade zou heersen door rechtvaardigheid tot het eeuwige leven, door Jezus Christus onze Heere.
En Romeinen 6:5 Want indien wij met Hem één plant geworden zijn in de gelijkmaking zijns doods, zo zullen wij het ook zijn in de gelijkmaking Zijner opstanding; 6 Dit wetende; dat onze oude mens met Hem gekruisigd is, opdat het lichaam der zonde tenietgedaan worde, opdat wij de zonde niet meer dienen.

Verder vraag ik mij juist af of tegenwoordig niet veel meer de mens met zijn bevindingen, ervaringen en belevenissen centraal staat in de prediking in plaats van het evangelie voor zondaren, waarin Christus centraal staat.

Misschien mogen we de uitspraak: de een ander uitnemender te achten dan onszelve ook weleens ter harte nemen.

Ik hoop dat deze vragen beantwoord worden...
Gebruikersavatar
DWW
Berichten: 645
Lid geworden op: 11 jun 2009, 19:57
Locatie: Katwijk
Contacteer:

Re: Twijfelmoedige en kleingelovige verloste zielen

Bericht door DWW »

Jongeling schreef:Hoe komt het dat u met vrijmoedigheid de uitspraak mag doen: ‘dat de honden aangaan,en de kinderen wenend blijven zitten’?
Dit kan er namelijk ook op duiden dat u het werk van God verdacht maak.

Verder snap ik ook niet uw uitspraak, dat mensen in de kerk de wet als evangelie voorgeschoteld krijgen? Kunt u dit nog uitleggen, aan de hand van een aantal voorbeelden ter verheldering.
“Zij die in vrijheid zijn gezet, worden met zulke preken weer in de gevanghuizen gebracht, van dit doen dat laten.”
Volgens mij staat er duidelijk in Romeinen 5:20 Maar de wet is bovendien ingekomen, opdat de misdaad ter meerder worde; en waar de zonde meerder geworden is, daar is de genade veel meer overvloedig geweest,21 Opdat gelijk de zonde geheerst heeft tot den dood, alzo ook de genade zou heersen door rechtvaardigheid tot het eeuwige leven, door Jezus Christus onze Heere.
En Romeinen 6:5 Want indien wij met Hem één plant geworden zijn in de gelijkmaking zijns doods, zo zullen wij het ook zijn in de gelijkmaking Zijner opstanding; 6 Dit wetende; dat onze oude mens met Hem gekruisigd is, opdat het lichaam der zonde tenietgedaan worde, opdat wij de zonde niet meer dienen.

Verder vraag ik mij juist af of tegenwoordig niet veel meer de mens met zijn bevindingen, ervaringen en belevenissen centraal staat in de prediking in plaats van het evangelie voor zondaren, waarin Christus centraal staat.

Misschien mogen we de uitspraak: de een ander uitnemender te achten dan onszelve ook weleens ter harte nemen.

Ik hoop dat deze vragen beantwoord worden...
Wat ik bedoel met de wet als Evangelie voorschotelen is, dat men tegenwoordig bijna overal leert, dat wanneer een zondaar vanuit een houdbare nood overtuigd wordt van schuld en zonden, en hij daardoor gaat wenen en tot God gaat roepen, zijn leven gaat reformeren etc….dat dit alrede het beginnende ‘leven’ in het hart van die zondaar is. Want, zo redeneert men dan heel vaak: ‘een dooie gaat immers nooit tot God kermen?’ De overtuigingen zijn afkomstig vanuit de geestelijke bediening der wet, Romeinen 3. De apostel leert heel duidelijk dat de wet, en dus ook de overtuigingen vanuit die wet, niet uit het geloof zijn, Gal. 3:12. Daarnaast is de wet ook niet machtig om levend te maken, Gal. 3:21. Maar velen in onze dagen menen dus van wél. De wet doet een zondaar sterven, het Evangelie doet een zondaar leven.
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Twijfelmoedige en kleingelovige verloste zielen

Bericht door Tiberius »

DWW schreef:Wat ik bedoel met de wet als Evangelie voorschotelen is, dat men tegenwoordig bijna overal leert, dat wanneer een zondaar vanuit een houdbare nood overtuigd wordt van schuld en zonden, en hij daardoor gaat wenen en tot God gaat roepen, zijn leven gaat reformeren etc….dat dit alrede het beginnende ‘leven’ in het hart van die zondaar is. Want, zo redeneert men dan heel vaak: ‘een dooie gaat immers nooit tot God kermen?’ De overtuigingen zijn afkomstig vanuit de geestelijke bediening der wet, Romeinen 3. De apostel leert heel duidelijk dat de wet, en dus ook de overtuigingen vanuit die wet, niet uit het geloof zijn, Gal. 3:12. Daarnaast is de wet ook niet machtig om levend te maken, Gal. 3:21. Maar velen in onze dagen menen dus van wél. De wet doet een zondaar sterven, het Evangelie doet een zondaar leven.
Ik weet niet tot welke kringen jij je beperkt, maar dit hoor ik eigenlijk nooit.
Wel (en dat zal je wel met me eens zijn) dat we deze zaken niet moeten vertrappen. Niet om mensen daarmee rust buiten het enige fundament Christus en Zijn toegepaste gerechtigheid te geven, maar juist om hen daarnaar te doen staan.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Twijfelmoedige en kleingelovige verloste zielen

Bericht door refo »

Tiberius schreef:
DWW schreef:Wat ik bedoel met de wet als Evangelie voorschotelen is, dat men tegenwoordig bijna overal leert, dat wanneer een zondaar vanuit een houdbare nood overtuigd wordt van schuld en zonden, en hij daardoor gaat wenen en tot God gaat roepen, zijn leven gaat reformeren etc….dat dit alrede het beginnende ‘leven’ in het hart van die zondaar is. Want, zo redeneert men dan heel vaak: ‘een dooie gaat immers nooit tot God kermen?’ De overtuigingen zijn afkomstig vanuit de geestelijke bediening der wet, Romeinen 3. De apostel leert heel duidelijk dat de wet, en dus ook de overtuigingen vanuit die wet, niet uit het geloof zijn, Gal. 3:12. Daarnaast is de wet ook niet machtig om levend te maken, Gal. 3:21. Maar velen in onze dagen menen dus van wél. De wet doet een zondaar sterven, het Evangelie doet een zondaar leven.
Ik weet tot welke kringen jij je beperkt, maar dit hoor ik eigenlijk nergens.
Wel (en dat zal je wel met me eens zijn) dat we deze zaken niet moeten vertrappen. Niet om mensen daarmee rust buiten het enige fundament Christus en Zijn toegepaste gerechtigheid te geven, maar juist om hen daarnaar te doen staan.
Dat is de officiele leer van de GerGem.
Ik heb daar zondagmorgen nog een leespreek over gehoord.
Daarin werd beschreven hoe Rebekka naar Izak ging verlangen.

Aangezien de hele gemeente (excl mogelijk de geluidstechnicus) wist hoe het af gaat lopen, is dat 'niet rusten buiten' en 'staan naar' enorm relatief. De preek gaf daar geen aanleiding toe.

Neemt niet weg dat DWW de weet een veel te belangrijke plaats geeft. En daarmee de mens.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Twijfelmoedige en kleingelovige verloste zielen

Bericht door Tiberius »

Misschien was die preek maar voor één mens bedoeld: die geluidstechnicus...
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Twijfelmoedige en kleingelovige verloste zielen

Bericht door albion »

Tiberius schreef:Misschien was die preek maar voor één mens bedoeld: die geluidstechnicus...
dit vind ik een opmerking een moderator onwaardig, sorry.
maar refo heeft gelijk, ook in de ogg hoor in (leeskerk) regelmatig zulke preken. Ik denk dat je hiermee bedoelt:
de bekering van de kroeg naar de kerk.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Twijfelmoedige en kleingelovige verloste zielen

Bericht door Tiberius »

albion schreef:
Tiberius schreef:Misschien was die preek maar voor één mens bedoeld: die geluidstechnicus...
dit vind ik een opmerking een moderator onwaardig, sorry.
Ik begrijp niet precies wat je bedoelt.
Het kan toch zijn, dat de Heere deze preek uitgerekend voor die ene man, die misschien maar één keer in zijn leven in een kerkdienst komt, wilde gebruiken?
Online
Marco
Berichten: 3591
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Twijfelmoedige en kleingelovige verloste zielen

Bericht door Marco »

DWW schreef:
Jongeling schreef:Hoe komt het dat u met vrijmoedigheid de uitspraak mag doen: ‘dat de honden aangaan,en de kinderen wenend blijven zitten’?
Dit kan er namelijk ook op duiden dat u het werk van God verdacht maak.

Verder snap ik ook niet uw uitspraak, dat mensen in de kerk de wet als evangelie voorgeschoteld krijgen? Kunt u dit nog uitleggen, aan de hand van een aantal voorbeelden ter verheldering.
“Zij die in vrijheid zijn gezet, worden met zulke preken weer in de gevanghuizen gebracht, van dit doen dat laten.”
Volgens mij staat er duidelijk in Romeinen 5:20 Maar de wet is bovendien ingekomen, opdat de misdaad ter meerder worde; en waar de zonde meerder geworden is, daar is de genade veel meer overvloedig geweest,21 Opdat gelijk de zonde geheerst heeft tot den dood, alzo ook de genade zou heersen door rechtvaardigheid tot het eeuwige leven, door Jezus Christus onze Heere.
En Romeinen 6:5 Want indien wij met Hem één plant geworden zijn in de gelijkmaking zijns doods, zo zullen wij het ook zijn in de gelijkmaking Zijner opstanding; 6 Dit wetende; dat onze oude mens met Hem gekruisigd is, opdat het lichaam der zonde tenietgedaan worde, opdat wij de zonde niet meer dienen.

Verder vraag ik mij juist af of tegenwoordig niet veel meer de mens met zijn bevindingen, ervaringen en belevenissen centraal staat in de prediking in plaats van het evangelie voor zondaren, waarin Christus centraal staat.

Misschien mogen we de uitspraak: de een ander uitnemender te achten dan onszelve ook weleens ter harte nemen.

Ik hoop dat deze vragen beantwoord worden...
Wat ik bedoel met de wet als Evangelie voorschotelen is, dat men tegenwoordig bijna overal leert, dat wanneer een zondaar vanuit een houdbare nood overtuigd wordt van schuld en zonden, en hij daardoor gaat wenen en tot God gaat roepen, zijn leven gaat reformeren etc….dat dit alrede het beginnende ‘leven’ in het hart van die zondaar is. Want, zo redeneert men dan heel vaak: ‘een dooie gaat immers nooit tot God kermen?’ De overtuigingen zijn afkomstig vanuit de geestelijke bediening der wet, Romeinen 3. De apostel leert heel duidelijk dat de wet, en dus ook de overtuigingen vanuit die wet, niet uit het geloof zijn, Gal. 3:12. Daarnaast is de wet ook niet machtig om levend te maken, Gal. 3:21. Maar velen in onze dagen menen dus van wél. De wet doet een zondaar sterven, het Evangelie doet een zondaar leven.
Dat is een conclusie die je op grond van Gal. 3:12 niet kunt trekken. In Galaten gaat het om de tegenstelling leven uit de wet en leven uit het geloof. Leven uit de wet is niet mogelijk. Leven uit het geloof wel. Dat is ook de strekking van Rom. 3. Het baat de Joden niet dat zij de wet hebben, dat wil zeggen: niet in die zin dat zij daardoor zouden leven. Niemand is rechtvaardig voor de wet, zelfs niet een, en daarom is alleen zaligheid mogelijk buiten de wet. Er staat niets over het proces van bekering, of de mate waarin de zondaar zich zondig moet voelen. Er staat alleen dat hij zondig is.

Ik ben de laatste tijd bezig met de brieven aan de zeven gemeenten in Opb 2 en 3 (zal wellicht al eens opgevallen zijn uit andere postings). Opvallend is dat daar aan gemeenten die niet als geheel 'bekeerd' zijn, of daar minimaal niet naar leven - lees de brief aan Laodicea, Sardes, gemeenten waar nogal wat mis is - niet het verwijt wordt gemaakt dat men niet ten dode toe in de ellendekennis zit. Wel het verwijt dat hun geloof dood, of lauw is.

Tenslotte, denk eens hierover na, een soort stelling:

De mens kán niet eens echt beseffen hoe zondig hij wel is:

De mens is zondig, omdat hij tegen het wezen van zijn bestaan ingaat, hij is op deze wereld om de grootheid van God uit te dragen. Hij zal zich dat niet realiseren:
1. Niet in dit leven, omdat hij in dit leven nooit de volle grootheid van God zal zien en zich die realiseren
2. Zeker niet zonder de Geest, want zonder de Geest zal niets van de grootheid van God aan de mens duidelijk worden.

Te stellen dat de mens éérst zijn zonde inziet, en dán pas de Geest ontvangt in welke mate ook, is in feite remonstrants: het is dan de mens die uit zichzelf de eerste stap zet, en de akker geploegd heeft voordat de Zaaier is gaan zaaien.
Gebruikersavatar
DWW
Berichten: 645
Lid geworden op: 11 jun 2009, 19:57
Locatie: Katwijk
Contacteer:

Re: Twijfelmoedige en kleingelovige verloste zielen

Bericht door DWW »

refo schreef:
Tiberius schreef:
DWW schreef:Wat ik bedoel met de wet als Evangelie voorschotelen is, dat men tegenwoordig bijna overal leert, dat wanneer een zondaar vanuit een houdbare nood overtuigd wordt van schuld en zonden, en hij daardoor gaat wenen en tot God gaat roepen, zijn leven gaat reformeren etc….dat dit alrede het beginnende ‘leven’ in het hart van die zondaar is. Want, zo redeneert men dan heel vaak: ‘een dooie gaat immers nooit tot God kermen?’ De overtuigingen zijn afkomstig vanuit de geestelijke bediening der wet, Romeinen 3. De apostel leert heel duidelijk dat de wet, en dus ook de overtuigingen vanuit die wet, niet uit het geloof zijn, Gal. 3:12. Daarnaast is de wet ook niet machtig om levend te maken, Gal. 3:21. Maar velen in onze dagen menen dus van wél. De wet doet een zondaar sterven, het Evangelie doet een zondaar leven.
Ik weet tot welke kringen jij je beperkt, maar dit hoor ik eigenlijk nergens.
Wel (en dat zal je wel met me eens zijn) dat we deze zaken niet moeten vertrappen. Niet om mensen daarmee rust buiten het enige fundament Christus en Zijn toegepaste gerechtigheid te geven, maar juist om hen daarnaar te doen staan.
Dat is de officiele leer van de GerGem.
Ik heb daar zondagmorgen nog een leespreek over gehoord.
Daarin werd beschreven hoe Rebekka naar Izak ging verlangen.

Aangezien de hele gemeente (excl mogelijk de geluidstechnicus) wist hoe het af gaat lopen, is dat 'niet rusten buiten' en 'staan naar' enorm relatief. De preek gaf daar geen aanleiding toe.

Neemt niet weg dat DWW de wet een veel te belangrijke plaats geeft. En daarmee de mens.
De Joden, en later ook Rome, leren het geestelijke leven, vanuit de onderhouding der Wet. De afscheiding, maar inmiddels nu ook geheel behoudend kerkelijk NL, leert het geestelijke leven vanuit de overtuigingen der wet. Linksom of rechtsom, het is beiden vanuit de wet.

Heb je dan nooit in die zgn. gemoedelijke preken het een dominee horen zeggen, of een ouderling op huisbezoek: “….en waar begint nu dat eerste jonge geestelijke leven? Daar waar een zondaar in het beginsel zijn zonden met tranen voor God gaat leren bewenen….”

Daar zijn in de ziel nog geen zaken opgelost, hij kent Christus nog niet, maar zij betitelen dit wel degelijk als de wedergeboorte. Kijk ze zeggen wel dat het in Christus moet komen, wil het wel zijn voor de eeuwigheid. Maar dat zal achteraf maar moeten blijken, of de ziel tot Hem door het geloof heeft mogen komen. Eigenlijk is het niet anders dan de veronderstelde wedergeboorteleer van Abraham Kuiper. Hoevelen klampen zich hier heimelijk niet aan vast, door te denken: ‘eenmaal levend gemaakt(= schuld beweend) kan nooit meer verloren gaan.’

Anderzijds zeggen zij ook, dat niet ieder tot die kennis zal komen van schuldvergeving. Kan iemand het mij misschien nog verwarrender voorstellen? Velen zullen hier niet aan willen, maar dit wordt er toch echt geleerd en gepredikt. Onlangs vertelde iemand me nog, dat hij een diaken uit de GG het volgende op een lidmatenkring hoorde zeggen: “Mensen, het zal toch wat wezen: ‘wél wedergeboren te zijn, maar straks verloren te moeten gaan, omdat we Christus nooit hebben leren kennen in ons leven als een Borg en Middelaar….”

Vertel mij dan eens? Heeft deze diaken dat van zichzelf, of zou hij hier van jongsaf mee zijn volgegoten? Ten laatste, vertel mij dan eens, wat voor waarde heeft zulk een zgn. wedergeboorte zonder Christuskennis…??
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Twijfelmoedige en kleingelovige verloste zielen

Bericht door MarthaMartha »

DWW schreef: Onlangs vertelde iemand me nog, dat hij een diaken uit de GG het volgende op een lidmatenkring hoorde zeggen: “Mensen, het zal toch wat wezen: ‘wél wedergeboren te zijn, maar straks verloren te moeten gaan, omdat we Christus nooit hebben leren kennen in ons leven als een Borg en Middelaar….”
zo zout heb ik het nog nooit gegeten...

zal wel verkeerd gehoord zijn of iemand die een spreekfout maakte.
kan me niet voorstellen dat iemand in de GG dit voorstaat of leert.

(ja, ik vind dat er regelmatig teveel rust buiten Christus wordt gegeven, maar dan meer in een behouden worden/zijn zonder Christuskennis. Verloren gaan na wedergeboorte.... kan me niet voorstellen)
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Online
Marco
Berichten: 3591
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Twijfelmoedige en kleingelovige verloste zielen

Bericht door Marco »

MarthaMartha schreef:
DWW schreef: Onlangs vertelde iemand me nog, dat hij een diaken uit de GG het volgende op een lidmatenkring hoorde zeggen: “Mensen, het zal toch wat wezen: ‘wél wedergeboren te zijn, maar straks verloren te moeten gaan, omdat we Christus nooit hebben leren kennen in ons leven als een Borg en Middelaar….”
zo zout heb ik het nog nooit gegeten...

zal wel verkeerd gehoord zijn of iemand die een spreekfout maakte.
kan me niet voorstellen dat iemand in de GG dit voorstaat of leert.

(ja, ik vind dat er regelmatig teveel rust buiten Christus wordt gegeven, maar dan meer in een behouden worden/zijn zonder Christuskennis. Verloren gaan na wedergeboorte.... kan me niet voorstellen)
Dat is inderdaad onjuist. De wedergeboorte is onherroepelijk, zoals de DL, die door de GG onderschreven worden, leren.
Toch pleit ik ervoor, om niet door te discussieren over wat een diaken op een kring gezegd zou hebben. Het is horen-zeggen van horen-zeggen.

Daar zijn in het verleden al meer ongelukken van gekomen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Twijfelmoedige en kleingelovige verloste zielen

Bericht door Tiberius »

Marco schreef:
MarthaMartha schreef:
DWW schreef: Onlangs vertelde iemand me nog, dat hij een diaken uit de GG het volgende op een lidmatenkring hoorde zeggen: “Mensen, het zal toch wat wezen: ‘wél wedergeboren te zijn, maar straks verloren te moeten gaan, omdat we Christus nooit hebben leren kennen in ons leven als een Borg en Middelaar….”
zo zout heb ik het nog nooit gegeten...

zal wel verkeerd gehoord zijn of iemand die een spreekfout maakte.
kan me niet voorstellen dat iemand in de GG dit voorstaat of leert.

(ja, ik vind dat er regelmatig teveel rust buiten Christus wordt gegeven, maar dan meer in een behouden worden/zijn zonder Christuskennis. Verloren gaan na wedergeboorte.... kan me niet voorstellen)
Dat is inderdaad onjuist. De wedergeboorte is onherroepelijk, zoals de DL, die door de GG onderschreven worden, leren.
Toch pleit ik ervoor, om niet door te discussieren over wat een diaken op een kring gezegd zou hebben. Het is horen-zeggen van horen-zeggen.

Daar zijn in het verleden al meer ongelukken van gekomen.
Helemaal mee eens. Tenzij genoemde diaken zich hier registreert om dat standpunt te verdedigen.
Gebruikersavatar
DWW
Berichten: 645
Lid geworden op: 11 jun 2009, 19:57
Locatie: Katwijk
Contacteer:

Re: Twijfelmoedige en kleingelovige verloste zielen

Bericht door DWW »

MarthaMartha schreef:
DWW schreef: Onlangs vertelde iemand me nog, dat hij een diaken uit de GG het volgende op een lidmatenkring hoorde zeggen: “Mensen, het zal toch wat wezen: ‘wél wedergeboren te zijn, maar straks verloren te moeten gaan, omdat we Christus nooit hebben leren kennen in ons leven als een Borg en Middelaar….”
zo zout heb ik het nog nooit gegeten...

zal wel verkeerd gehoord zijn of iemand die een spreekfout maakte.
kan me niet voorstellen dat iemand in de GG dit voorstaat of leert.

(ja, ik vind dat er regelmatig teveel rust buiten Christus wordt gegeven, maar dan meer in een behouden worden/zijn zonder Christuskennis.)
Dan zijn we het hier alvast over eens geworden...
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Plaats reactie