Twijfelmoedige en kleingelovige verloste zielen

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33244
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Twijfelmoedige en kleingelovige verloste zielen

Bericht door Tiberius »

Afgewezen schreef:Dat begrijp ik, maar ik ben Afgewezen ...
Jij wordt niet afgewezen, alleen je kritiek maar. :)
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Twijfelmoedige en kleingelovige verloste zielen

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:
Afgewezen schreef:Dat begrijp ik, maar ik ben Afgewezen ...
Jij wordt niet afgewezen, alleen je kritiek maar. :)
Zolang het nodig is en zolang ik de gelegenheid heb, zal ik kritiek geven. En dan op míjn manier. :huhu
Edit> Als je verstrikt bent in een situatie waar je niet uit kunt komen én je mag dan ook nog niks zeggen, stik je op den duur. Vandaar dat ik zo af en toe mijn mond wel moet opendoen. Dat is niet omdat ik het zo leuk vind om kritiek te geven. Helemaal niet. Het is meer iets van 'au' roepen omdat je pijn hebt.
Gebruikersavatar
DWW
Berichten: 645
Lid geworden op: 11 jun 2009, 19:57
Locatie: Katwijk
Contacteer:

Re: Twijfelmoedige en kleingelovige verloste zielen

Bericht door DWW »

memento schreef:DWW, de manier waarop je Kuyper en de Afscheiding wegzet als theologisch gerommel, is oneerlijk en onjuist. Zeker daar je er zelf helemaal een puinhoop van maakt, zowel exegetisch (ooit wel eens overwogen om een goed gereformeerd commentaar te kopen, bv Calvijn, ipv zelf zonder enige kennis van zaken te gaan exegetiseren) als theologisch.

1. Kuyper was een groot theoloog. Zowel nationaal als internationaal. Zijn uitspraken over de wedergeboorte waren (men leze zijn verdediging daarvan) binnen de lijnen van het Calvinisme. Hij haalt uitgebreid Calvijn aan. Dat zijn volgelingen er conclusies uitgetrokken hebben als "veronderstelde wedergeboorte" is erg ongelukkig, maar dat Kuyper dit zelf zo geleerd en bedoelt heeft, moet eerst maar eens aangetoond worden.
Kuiper een groot theoloog. Je zou eens een weinig meer nuchterheid moeten leren betrachten, beste Memento. En de zaken eens beschouwen zoals ze zijn. Dan zou je het misschien met mij gaan zeggen: "hoevelen zijn er door de verderfelijke leringen van de 'grote' Abraham Kuyper niet voor eeuwig verloren gegaan?"
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Twijfelmoedige en kleingelovige verloste zielen

Bericht door Bert Mulder »

DWW schreef: Kuiper een groot theoloog. Je zou eens een weinig meer nuchterheid moeten leren betrachten, beste Memento. En de zaken eens beschouwen zoals ze zijn. Dan zou je het misschien met mij gaan zeggen: "hoevelen zijn er door de verderfelijke leringen van de 'grote' Abraham Kuyper niet voor eeuwig verloren gegaan?"
Hoeveel van Gods kinderen worden door 'rechtzinnige predikanten' van alle troost berooft, onder het motto van 'ingebeelde hemel'???

Dr. A. Kuyper was een groot theoloog, hetwelk meen ik (heb geen citaat) door dezulken als Dr. Steenblok en Dhr. Scholten beaamd zou worden. Jammer genoeg is hij in de dwaling gevallen, niet alleen die tot de 'veronderstelde wedergeboorte' leidde, maar ook (vooral!) zijn dwaling op het gebied van de algemene genade.

Zo is zijn werk 'Dat de genade particulier is' is beslist gereformeerd....


(meende niet dat ik, als normaal een anti-Kuyper Afscheiding man, ik ooit Dr. Kuyper zou verdedigen...)
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
DWW
Berichten: 645
Lid geworden op: 11 jun 2009, 19:57
Locatie: Katwijk
Contacteer:

Re: Twijfelmoedige en kleingelovige verloste zielen

Bericht door DWW »

Bert Mulder schreef:
DWW schreef: Kuiper een groot theoloog. Je zou eens een weinig meer nuchterheid moeten leren betrachten, beste Memento. En de zaken eens beschouwen zoals ze zijn. Dan zou je het misschien met mij gaan zeggen: "hoevelen zijn er door de verderfelijke leringen van de 'grote' Abraham Kuyper niet voor eeuwig verloren gegaan?"
Hoeveel van Gods kinderen worden door 'rechtzinnige predikanten' van alle troost berooft, onder het motto van 'ingebeelde hemel'???

Dr. A. Kuyper was een groot theoloog, hetwelk meen ik (heb geen citaat) door dezulken als Dr. Steenblok en Dhr. Scholten beaamd zou worden. Jammer genoeg is hij in de dwaling gevallen, niet alleen die tot de 'veronderstelde wedergeboorte' leidde, maar ook (vooral!) zijn dwaling op het gebied van de algemene genade.

(meende niet dat ik, als normaal een anti-Kuyper Afscheiding man, ik ooit Dr. Kuyper zou verdedigen...)
Een halve waarheid, of een verdraaide waarheid, is en blijft een hele leugen, Bert.
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Twijfelmoedige en kleingelovige verloste zielen

Bericht door Wilhelm »

Beste DWW, het wordt nu echt tijd dat je je werkelijk eens in de theologie zou verdiepen en niet zo eenzijdig op een bepaalde deelwaarheid blijft hameren.

Geen theoloog zal ontkennen dat Dr Kuyper geen groot theoloog was ondanks zijn dwalingen, net zoals dat door een ieder van Luther gezegd wordt.
En vergis je niet, de dwalingen die Luther nog voorstond waren ook niet misselijk.

Tot slot één vraag : Velen op dit forum hebben aangegeven dat je een punt hebt. Maar waak ervoor om te denken dat jij het alleen weet , en probeer, al is het maar een heel klein beetje, nu eens open te staan voor wat anderen zeggen. Het zou zo maar kunnen dat er nog anderen zijn in Nederland, anderen dan DWW, die Christus hebben leren kennen,het allemaal misschien niet zo kunnen verwoorden als dat jij het doet, maar waar je veel van zou kunnen leren.
Bukken en buigen onder elkaar en leren van elkaar, dat is toch een veel betere houding dan de exclusiviteits gedachten die we bij jou een beetje lijken te proeven ?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Twijfelmoedige en kleingelovige verloste zielen

Bericht door Luther »

Wilhelm schreef:Geen theoloog zal ontkennen dat Dr Kuyper geen groot theoloog was ondanks zijn dwalingen, net zoals dat door een ieder van Luther gezegd wordt.
En vergis je niet, de dwalingen die Luther nog voorstond waren ook niet misselijk.
:bobo
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Twijfelmoedige en kleingelovige verloste zielen

Bericht door Zonderling »

Kuyper was een populaire theoloog, maar om een groot theoloog te zijn is meer nodig.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Twijfelmoedige en kleingelovige verloste zielen

Bericht door albion »

Zonderling schreef:Kuyper was een populaire theoloog, maar om een groot theoloog te zijn is meer nodig.

Vlgs iemand kwam een persoon zoals Kuyper maar 1x in de 100 jaar voor, dus zal hij toch wel wat meer in zijn mars gehad hebben dan alleen maar populairiteit
En die iemand was toch echt een ds. van de OGGinN en hij was zeker geen Kuyperiaan, maar ere wie ere toekomt.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
DWW
Berichten: 645
Lid geworden op: 11 jun 2009, 19:57
Locatie: Katwijk
Contacteer:

Re: Twijfelmoedige en kleingelovige verloste zielen

Bericht door DWW »

Luther schreef:
Wilhelm schreef:Geen theoloog zal ontkennen dat Dr Kuyper geen groot theoloog was ondanks zijn dwalingen, net zoals dat door een ieder van Luther gezegd wordt.
En vergis je niet, de dwalingen die Luther nog voorstond waren ook niet misselijk.
:bobo
Kuiper dwaalde in hoofdzaken, Luther in bijzaken. Waren er, ook op dit forum, maar meer van die getrouwe en moedige Luthertjes, en wat minder van die dwaze Kuipertjes...
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Twijfelmoedige en kleingelovige verloste zielen

Bericht door Zonderling »

albion schreef:
Zonderling schreef:Kuyper was een populaire theoloog, maar om een groot theoloog te zijn is meer nodig.

Vlgs iemand kwam een persoon zoals Kuyper maar 1x in de 100 jaar voor, dus zal hij toch wel wat meer in zijn mars gehad hebben dan alleen maar populairiteit
En die iemand was toch echt een ds. van de OGGinN en hij was zeker geen Kuyperiaan, maar ere wie ere toekomt.
Ach, dat zeg mij heel weinig.
Wel weet ik dat de boeken van Abraham Kuyper nauwelijks nog gelezen worden en voor een habbekrats te koop zijn.
Dat is met (werkelijk) grote theologen als Calvijn, Bunyan, Owen, enzovoort, wel anders!
Die eer geeft God hen ook na hun dood.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Twijfelmoedige en kleingelovige verloste zielen

Bericht door Luther »

DWW schreef:
Luther schreef:
Wilhelm schreef:Geen theoloog zal ontkennen dat Dr Kuyper geen groot theoloog was ondanks zijn dwalingen, net zoals dat door een ieder van Luther gezegd wordt.
En vergis je niet, de dwalingen die Luther nog voorstond waren ook niet misselijk.
:bobo
Kuiper dwaalde in hoofdzaken, Luther in bijzaken. Waren er, ook op dit forum, maar meer van die getrouwe en moedige Luthertjes, en wat minder van die dwaze Kuipertjes...
Dank voor je steun, DWW! ;)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23836
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Twijfelmoedige en kleingelovige verloste zielen

Bericht door refo »

Ik ben de catechismus van Kuyper aan 't lezen.
Zulke predikers zouden we nu meer moeten hebben.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33244
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Twijfelmoedige en kleingelovige verloste zielen

Bericht door Tiberius »

...
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Twijfelmoedige en kleingelovige verloste zielen

Bericht door memento »

refo schreef:Ik ben de catechismus van Kuyper aan 't lezen.
Zulke predikers zouden we nu meer moeten hebben.
Ge bedoelt "E voto Dordricano". Inderdaad een aardig werk. Maar niet mijn stijl. Het zijn ook artikelen geweest in plaats van preken, en om één of andere reden doen artikelen/meditaties (toen en nu) over de belijdenissen mij niet echt wat, ik hoor daar liever een preek over.

M.i. is het werk over de Heilige Geest één van Kuypers beste werken. Ik denk dat dit werk noch vóór zijn tijd noch na zijn tijd is overtroffen. Het enige werk wat een btje in de buurt komt, is dat van John Owen.

Er valt van alles op Kuyper af te dingen. Maar wie Kuyper geen groot (gereformeerd!) theoloog noemt, heeft zich nog nooit in zijn werken verdiept. De vergelijk die gemaakt is met Maarten Luther is terecht. Waar de volgelingen van Luther dwaalde aangaande de wedergeboorte, zo hebben ook de volgelingen van Kuyper dat gedaan. Maar is het terecht dat deze theologen toe te rekenen?

PS> Velen in onze kringen vergeten dat Kuyper ook een bevindelijk christen was, die ook op gezelschappen kwam.
Plaats reactie