Twijfelmoedige en kleingelovige verloste zielen

Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Twijfelmoedige en kleingelovige verloste zielen

Bericht door Afgewezen »

refo schreef:
Tiberius schreef:
DWW schreef:Wat ik bedoel met de wet als Evangelie voorschotelen is, dat men tegenwoordig bijna overal leert, dat wanneer een zondaar vanuit een houdbare nood overtuigd wordt van schuld en zonden, en hij daardoor gaat wenen en tot God gaat roepen, zijn leven gaat reformeren etc….dat dit alrede het beginnende ‘leven’ in het hart van die zondaar is. Want, zo redeneert men dan heel vaak: ‘een dooie gaat immers nooit tot God kermen?’ De overtuigingen zijn afkomstig vanuit de geestelijke bediening der wet, Romeinen 3. De apostel leert heel duidelijk dat de wet, en dus ook de overtuigingen vanuit die wet, niet uit het geloof zijn, Gal. 3:12. Daarnaast is de wet ook niet machtig om levend te maken, Gal. 3:21. Maar velen in onze dagen menen dus van wél. De wet doet een zondaar sterven, het Evangelie doet een zondaar leven.
Ik weet tot welke kringen jij je beperkt, maar dit hoor ik eigenlijk nergens.
Wel (en dat zal je wel met me eens zijn) dat we deze zaken niet moeten vertrappen. Niet om mensen daarmee rust buiten het enige fundament Christus en Zijn toegepaste gerechtigheid te geven, maar juist om hen daarnaar te doen staan.
Dat is de officiele leer van de GerGem.
Ik heb daar zondagmorgen nog een leespreek over gehoord.
Daarin werd beschreven hoe Rebekka naar Izak ging verlangen.

Aangezien de hele gemeente (excl mogelijk de geluidstechnicus) wist hoe het af gaat lopen, is dat 'niet rusten buiten' en 'staan naar' enorm relatief. De preek gaf daar geen aanleiding toe.

Neemt niet weg dat DWW de weet een veel te belangrijke plaats geeft. En daarmee de mens.
Het was overigens een zeer bijzondere preek. Vooral toen het ging over wat er in de woestijn gebeurde (en waar de Bijbel niets over zegt). We hebben er thuis maar hartelijk om gelachen. ;)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Twijfelmoedige en kleingelovige verloste zielen

Bericht door Luther »

MarthaMartha schreef:
DWW schreef: Onlangs vertelde iemand me nog, dat hij een diaken uit de GG het volgende op een lidmatenkring hoorde zeggen: “Mensen, het zal toch wat wezen: ‘wél wedergeboren te zijn, maar straks verloren te moeten gaan, omdat we Christus nooit hebben leren kennen in ons leven als een Borg en Middelaar….”
zo zout heb ik het nog nooit gegeten...

zal wel verkeerd gehoord zijn of iemand die een spreekfout maakte.
kan me niet voorstellen dat iemand in de GG dit voorstaat of leert.

(ja, ik vind dat er regelmatig teveel rust buiten Christus wordt gegeven, maar dan meer in een behouden worden/zijn zonder Christuskennis. Verloren gaan na wedergeboorte.... kan me niet voorstellen)
Als DWW gelijk heeft, is dat heel verdrietig. Het kan echter ook zijn dat deze diaken net iets andere woorden gebruikt heeft, zich ongelukkig heeft uitgedrukt en dat deze beste man misschien bij een face-to-face-gesprek toe zou geven: Nee, zo heb ik het niet bedoeld.
Als het letterlijk zo gezegd is, dan is dat onbijbelse taal. Wedergeboorte = het zien van Gods Koninkrijk. Er zijn twee staten: dood of leven. Wie durft te beweren dat iemand die wedergeboren is nog dood is?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Twijfelmoedige en kleingelovige verloste zielen

Bericht door Erasmiaan »

Afgewezen schreef:
refo schreef:
Tiberius schreef:
DWW schreef:Wat ik bedoel met de wet als Evangelie voorschotelen is, dat men tegenwoordig bijna overal leert, dat wanneer een zondaar vanuit een houdbare nood overtuigd wordt van schuld en zonden, en hij daardoor gaat wenen en tot God gaat roepen, zijn leven gaat reformeren etc….dat dit alrede het beginnende ‘leven’ in het hart van die zondaar is. Want, zo redeneert men dan heel vaak: ‘een dooie gaat immers nooit tot God kermen?’ De overtuigingen zijn afkomstig vanuit de geestelijke bediening der wet, Romeinen 3. De apostel leert heel duidelijk dat de wet, en dus ook de overtuigingen vanuit die wet, niet uit het geloof zijn, Gal. 3:12. Daarnaast is de wet ook niet machtig om levend te maken, Gal. 3:21. Maar velen in onze dagen menen dus van wél. De wet doet een zondaar sterven, het Evangelie doet een zondaar leven.
Ik weet tot welke kringen jij je beperkt, maar dit hoor ik eigenlijk nergens.
Wel (en dat zal je wel met me eens zijn) dat we deze zaken niet moeten vertrappen. Niet om mensen daarmee rust buiten het enige fundament Christus en Zijn toegepaste gerechtigheid te geven, maar juist om hen daarnaar te doen staan.
Dat is de officiele leer van de GerGem.
Ik heb daar zondagmorgen nog een leespreek over gehoord.
Daarin werd beschreven hoe Rebekka naar Izak ging verlangen.

Aangezien de hele gemeente (excl mogelijk de geluidstechnicus) wist hoe het af gaat lopen, is dat 'niet rusten buiten' en 'staan naar' enorm relatief. De preek gaf daar geen aanleiding toe.

Neemt niet weg dat DWW de weet een veel te belangrijke plaats geeft. En daarmee de mens.
Het was overigens een zeer bijzondere preek. Vooral toen het ging over wat er in de woestijn gebeurde (en waar de Bijbel niets over zegt). We hebben er thuis maar hartelijk om gelachen. ;)
Kom op Afgewezen. Houdt dat dan ook in de huiskamer en spui het niet publiekelijk.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11410
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Twijfelmoedige en kleingelovige verloste zielen

Bericht door Mister »

Erasmiaan schreef: Het was overigens een zeer bijzondere preek. Vooral toen het ging over wat er in de woestijn gebeurde (en waar de Bijbel niets over zegt). We hebben er thuis maar hartelijk om gelachen. ;)
Kom op Afgewezen. Houdt dat dan ook in de huiskamer en spui het niet publiekelijk.[/quote]

Volgens mij blijft het ook binnenskamers, toch??
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Twijfelmoedige en kleingelovige verloste zielen

Bericht door Erasmiaan »

Mister schreef:
Erasmiaan schreef:
Het was overigens een zeer bijzondere preek. Vooral toen het ging over wat er in de woestijn gebeurde (en waar de Bijbel niets over zegt). We hebben er thuis maar hartelijk om gelachen. ;)
Kom op Afgewezen. Houdt dat dan ook in de huiskamer en spui het niet publiekelijk.
Volgens mij blijft het ook binnenskamers, toch??
Nou, ze meldt toch hier hoe ze over de preek denkt? Ik zou zeggen: leg het voor de Heere neer en stap naar die ouderling toe. Zoals het nu aan toe gaat lijkt me niet de juiste weg.
PvS
Inactief
Berichten: 1298
Lid geworden op: 16 okt 2008, 21:08

Re: Twijfelmoedige en kleingelovige verloste zielen

Bericht door PvS »

DWW schreef: De Joden, en later ook Rome, leren het geestelijke leven, vanuit de onderhouding der Wet. De afscheiding, maar inmiddels nu ook geheel behoudend kerkelijk NL, leert het geestelijke leven vanuit de overtuigingen der wet. Linksom of rechtsom, het is beiden vanuit de wet.

Heb je dan nooit in die zgn. gemoedelijke preken het een dominee horen zeggen, of een ouderling op huisbezoek: “….en waar begint nu dat eerste jonge geestelijke leven? Daar waar een zondaar in het beginsel zijn zonden met tranen voor God gaat leren bewenen….”

Daar zijn in de ziel nog geen zaken opgelost, hij kent Christus nog niet, maar zij betitelen dit wel degelijk als de wedergeboorte. Kijk ze zeggen wel dat het in Christus moet komen, wil het wel zijn voor de eeuwigheid. Maar dat zal achteraf maar moeten blijken, of de ziel tot Hem door het geloof heeft mogen komen. Eigenlijk is het niet anders dan de veronderstelde wedergeboorteleer van Abraham Kuiper. Hoevelen klampen zich hier heimelijk niet aan vast, door te denken: ‘eenmaal levend gemaakt(= schuld beweend) kan nooit meer verloren gaan.’

Anderzijds zeggen zij ook, dat niet ieder tot die kennis zal komen van schuldvergeving. Kan iemand het mij misschien nog verwarrender voorstellen? Velen zullen hier niet aan willen, maar dit wordt er toch echt geleerd en gepredikt. Onlangs vertelde iemand me nog, dat hij een diaken uit de GG het volgende op een lidmatenkring hoorde zeggen: “Mensen, het zal toch wat wezen: ‘wél wedergeboren te zijn, maar straks verloren te moeten gaan, omdat we Christus nooit hebben leren kennen in ons leven als een Borg en Middelaar….”

Vertel mij dan eens? Heeft deze diaken dat van zichzelf, of zou hij hier van jongsaf mee zijn volgegoten? Ten laatste, vertel mij dan eens, wat voor waarde heeft zulk een zgn. wedergeboorte zonder Christuskennis…??
Dit mag nog wel eens gelezen worden, vrienden.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Genade door recht
Berichten: 335
Lid geworden op: 25 jun 2007, 22:55

Re: Twijfelmoedige en kleingelovige verloste zielen

Bericht door Genade door recht »

Die diaken maakte een vergissing of is verkeerd begrepen. Geen predikant in de Ger. Gem. leert dat je na wedergeboorte nog verloren kunt gaan. Eenmaal geboren - zeker verloren, tweemaal geboren - gewis verkoren. Die stelregel wordt over de volle breedte van de GG gegarandeerd onderschreven, ook door betreffende diaken.

De leer van de GG, en de andere kerken waar DWW op doelt, heeft ook niets te maken met de leer van dr. Kuyper. Die zei nu juist dat een mens van een wedergeboorte totaal niets hoeft te merken en dat een wedergeboorte als een verborgen blijvend zaad geheel onopgemerkt kan blijven. Ook dit wordt in de GG niet geleerd. Juist wordt geleerd dat de wedergeboorte een zeer krachtdadige werking van Gods Geest is. In die wedergeboorte wordt het stenen hart weggenomen en een vlesen hart gegeven. Dat is dus geen bediening vanuit de wet, maar dat is een zaligmakende bediening van / bearbeiding door Gods Geest, Die van dood levend maakt. Dat de wedergeborene dit niet direct ziet, is iets anders, maar dit is niet verwarrend. Paulus ging als een onwedergeborene op pad op de gemeente te vervolgen, maar werd neergeveld en tevens levendgemaakt, hij ging gelijk naar God vragen en doen wat God wilde. Hij zag zich toen echter niet als een wedergeborene, maar als een wetsovertreder. Dit is toch niet verwarrend DWW?
Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Twijfelmoedige en kleingelovige verloste zielen

Bericht door Marco »

Genoeg over die diaken. Of hij het ironisch bedoelde (zou maar zo kunnen), ernaast zat, verkeerd opgevat is, maakt niet uit: Hij is hier niet, denk ik, en vertegenwoordigde niet de GG.

Ik denk dat het daar ook niet om gaat. DWW ziet een tegenstelling tussen de wedergeboorte die zou beginnen met het inzien van de zonden: “….en waar begint nu dat eerste jonge geestelijke leven? Daar waar een zondaar in het beginsel zijn zonden met tranen voor God gaat leren bewenen….”, en de echte Christuskennis, die tot schuldvergeving leidt.

En ik denk dat hij daarin gelijk heeft. Want: als iemand die zijn zonden met tranen voor God belijdt, dat niet uit zichzelf doet (dat zou een soort remonstrantisme zijn), maar zo iemand niet persé behouden wordt, bestaat er kennelijk een soort schemergebied, waarin God de zondaar laat bungelen. God is dan iemand die mensen aan het lijntje houdt.

De 'oplossing' ligt volgens mij hierin:
- Wie zijn zonden belijdt voor God, oprecht om vergeving vraagt, mag zeker zijn van verhoring.
- We moeten niet te nauwkeurig willen uitspitten hoe de Geest in een zondaar werkt.
- In ons spreken over God moeten we ons realiseren dat het niet op de eerste plaats komt of wij wel of niet behouden worden. Voornaamste is dat Hij geëerd wordt. Door alleen maar over onze schuld en verlossing te praten vergeten wij Hem te loven om wie Hij is. Zijn grootheid en heiligheid overstijgt verre onze verlossing, hoe belangrijk die op zich ook is. Onze verlossing draagt uiteindelijk bij aan Zijn eer.
Ik denk weleens dat het in de gereformeerde gezindte veel te veel over onze schuld en verlossing gaat. We vergeten daarbij dat het om de allerheiligste God gaat.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Twijfelmoedige en kleingelovige verloste zielen

Bericht door Erasmiaan »

Marco schreef:Genoeg over die diaken. Of hij het ironisch bedoelde (zou maar zo kunnen), ernaast zat, verkeerd opgevat is, maakt niet uit: Hij is hier niet, denk ik, en vertegenwoordigde niet de GG.

Ik denk dat het daar ook niet om gaat. DWW ziet een tegenstelling tussen de wedergeboorte die zou beginnen met het inzien van de zonden: “….en waar begint nu dat eerste jonge geestelijke leven? Daar waar een zondaar in het beginsel zijn zonden met tranen voor God gaat leren bewenen….”, en de echte Christuskennis, die tot schuldvergeving leidt.

En ik denk dat hij daarin gelijk heeft. Want: als iemand die zijn zonden met tranen voor God belijdt, dat niet uit zichzelf doet (dat zou een soort remonstrantisme zijn), maar zo iemand niet persé behouden wordt, bestaat er kennelijk een soort schemergebied, waarin God de zondaar laat bungelen. God is dan iemand die mensen aan het lijntje houdt.

De 'oplossing' ligt volgens mij hierin:
- Wie zijn zonden belijdt voor God, oprecht om vergeving vraagt, mag zeker zijn van verhoring.
- We moeten niet te nauwkeurig willen uitspitten hoe de Geest in een zondaar werkt.
- In ons spreken over God moeten we ons realiseren dat het niet op de eerste plaats komt of wij wel of niet behouden worden. Voornaamste is dat Hij geëerd wordt. Door alleen maar over onze schuld en verlossing te praten vergeten wij Hem te loven om wie Hij is. Zijn grootheid en heiligheid overstijgt verre onze verlossing, hoe belangrijk die op zich ook is. Onze verlossing draagt uiteindelijk bij aan Zijn eer.
Ik denk weleens dat het in de gereformeerde gezindte veel te veel over onze schuld en verlossing gaat. We vergeten daarbij dat het om de allerheiligste God gaat.
Leuk gevonden, maar je creëert een oneigenlijke tegenstelling. God komt aan Zijn eer door de redding van zondaren. Daarom heeft hij Zijn zoon gezonden. Daar heeft Hij Zijn vermaking in, het zaligen van zondaren. Tevens moet hij aanbeden worden om wie hij is maar dat is niet los te zien van Zijn werken.
Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Twijfelmoedige en kleingelovige verloste zielen

Bericht door Marco »

Erasmiaan schreef:
Marco schreef:Genoeg over die diaken. Of hij het ironisch bedoelde (zou maar zo kunnen), ernaast zat, verkeerd opgevat is, maakt niet uit: Hij is hier niet, denk ik, en vertegenwoordigde niet de GG.

Ik denk dat het daar ook niet om gaat. DWW ziet een tegenstelling tussen de wedergeboorte die zou beginnen met het inzien van de zonden: “….en waar begint nu dat eerste jonge geestelijke leven? Daar waar een zondaar in het beginsel zijn zonden met tranen voor God gaat leren bewenen….”, en de echte Christuskennis, die tot schuldvergeving leidt.

En ik denk dat hij daarin gelijk heeft. Want: als iemand die zijn zonden met tranen voor God belijdt, dat niet uit zichzelf doet (dat zou een soort remonstrantisme zijn), maar zo iemand niet persé behouden wordt, bestaat er kennelijk een soort schemergebied, waarin God de zondaar laat bungelen. God is dan iemand die mensen aan het lijntje houdt.

De 'oplossing' ligt volgens mij hierin:
- Wie zijn zonden belijdt voor God, oprecht om vergeving vraagt, mag zeker zijn van verhoring.
- We moeten niet te nauwkeurig willen uitspitten hoe de Geest in een zondaar werkt.
- In ons spreken over God moeten we ons realiseren dat het niet op de eerste plaats komt of wij wel of niet behouden worden. Voornaamste is dat Hij geëerd wordt. Door alleen maar over onze schuld en verlossing te praten vergeten wij Hem te loven om wie Hij is. Zijn grootheid en heiligheid overstijgt verre onze verlossing, hoe belangrijk die op zich ook is. Onze verlossing draagt uiteindelijk bij aan Zijn eer.
Ik denk weleens dat het in de gereformeerde gezindte veel te veel over onze schuld en verlossing gaat. We vergeten daarbij dat het om de allerheiligste God gaat.
Leuk gevonden, maar je creëert een oneigenlijke tegenstelling. God komt aan Zijn eer door de redding van zondaren. Daarom heeft hij Zijn zoon gezonden. Daar heeft Hij Zijn vermaking in, het zaligen van zondaren. Tevens moet hij aanbeden worden om wie hij is maar dat is niet los te zien van Zijn werken.
Het wordt een tegenstelling als we ons alleen maar op de werken concentreren en de God die ze doet op het tweede plan zetten. Dan maken we de kerk tot een broodjeszaak: bij de bakker kopen we brood, bij de slager vlees, en naar de kerk gaan we voor onze verlossing.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Twijfelmoedige en kleingelovige verloste zielen

Bericht door Erasmiaan »

Marco schreef:
Erasmiaan schreef:
Marco schreef:Genoeg over die diaken. Of hij het ironisch bedoelde (zou maar zo kunnen), ernaast zat, verkeerd opgevat is, maakt niet uit: Hij is hier niet, denk ik, en vertegenwoordigde niet de GG.

Ik denk dat het daar ook niet om gaat. DWW ziet een tegenstelling tussen de wedergeboorte die zou beginnen met het inzien van de zonden: “….en waar begint nu dat eerste jonge geestelijke leven? Daar waar een zondaar in het beginsel zijn zonden met tranen voor God gaat leren bewenen….”, en de echte Christuskennis, die tot schuldvergeving leidt.

En ik denk dat hij daarin gelijk heeft. Want: als iemand die zijn zonden met tranen voor God belijdt, dat niet uit zichzelf doet (dat zou een soort remonstrantisme zijn), maar zo iemand niet persé behouden wordt, bestaat er kennelijk een soort schemergebied, waarin God de zondaar laat bungelen. God is dan iemand die mensen aan het lijntje houdt.

De 'oplossing' ligt volgens mij hierin:
- Wie zijn zonden belijdt voor God, oprecht om vergeving vraagt, mag zeker zijn van verhoring.
- We moeten niet te nauwkeurig willen uitspitten hoe de Geest in een zondaar werkt.
- In ons spreken over God moeten we ons realiseren dat het niet op de eerste plaats komt of wij wel of niet behouden worden. Voornaamste is dat Hij geëerd wordt. Door alleen maar over onze schuld en verlossing te praten vergeten wij Hem te loven om wie Hij is. Zijn grootheid en heiligheid overstijgt verre onze verlossing, hoe belangrijk die op zich ook is. Onze verlossing draagt uiteindelijk bij aan Zijn eer.
Ik denk weleens dat het in de gereformeerde gezindte veel te veel over onze schuld en verlossing gaat. We vergeten daarbij dat het om de allerheiligste God gaat.
Leuk gevonden, maar je creëert een oneigenlijke tegenstelling. God komt aan Zijn eer door de redding van zondaren. Daarom heeft hij Zijn zoon gezonden. Daar heeft Hij Zijn vermaking in, het zaligen van zondaren. Tevens moet hij aanbeden worden om wie hij is maar dat is niet los te zien van Zijn werken.
Het wordt een tegenstelling als we ons alleen maar op de werken concentreren en de God die ze doet op het tweede plan zetten. Dan maken we de kerk tot een broodjeszaak: bij de bakker kopen we brood, bij de slager vlees, en naar de kerk gaan we voor onze verlossing.
Dit argument snap ik niet. Ik zou net zo goed kunnen zeggen: bij een bakker koop ik brood en gebak, bij een supermarkt koop ik vlees, groente, levensmiddelen en aardappels, en naar de kerk ga ik voor verlossing en om God te prijzen voor Zijn verlossing.

God = Zijn werken.
Gebruikersavatar
DWW
Berichten: 645
Lid geworden op: 11 jun 2009, 19:57
Locatie: Katwijk
Contacteer:

Re: Twijfelmoedige en kleingelovige verloste zielen

Bericht door DWW »

Genade door recht schreef:Die diaken maakte een vergissing of is verkeerd begrepen. Geen predikant in de Ger. Gem. leert dat je na wedergeboorte nog verloren kunt gaan. Eenmaal geboren - zeker verloren, tweemaal geboren - gewis verkoren. Die stelregel wordt over de volle breedte van de GG gegarandeerd onderschreven, ook door betreffende diaken.

De leer van de GG, en de andere kerken waar DWW op doelt, heeft ook niets te maken met de leer van dr. Kuyper. Die zei nu juist dat een mens van een wedergeboorte totaal niets hoeft te merken en dat een wedergeboorte als een verborgen blijvend zaad geheel onopgemerkt kan blijven. Ook dit wordt in de GG niet geleerd. Juist wordt geleerd dat de wedergeboorte een zeer krachtdadige werking van Gods Geest is. In die wedergeboorte wordt het stenen hart weggenomen en een vlesen hart gegeven. Dat is dus geen bediening vanuit de wet, maar dat is een zaligmakende bediening van / bearbeiding door Gods Geest, Die van dood levend maakt. Dat de wedergeborene dit niet direct ziet, is iets anders, maar dit is niet verwarrend. Paulus ging als een onwedergeborene op pad op de gemeente te vervolgen, maar werd neergeveld en tevens levendgemaakt, hij ging gelijk naar God vragen en doen wat God wilde. Hij zag zich toen echter niet als een wedergeborene, maar als een wetsovertreder. Dit is toch niet verwarrend DWW?
Kuiper leerde een onbewuste wedergeboorte, de GG (in Ned) leert een bewuste wedergeboorte. Maar het is beide verondersteld, omdat het beide zonder Christuskennis is. Want, zo zegt men dan: het zal wél moeten blijken of het bij die ziel in zijn leven tot een bewuste afrekening/rechtvaardiging mag komen. Zo niet, dan was het een (al)gemeen werk des Geestes. Anderen zeggen dan ook nog wel, dat wanneer bijv. wel ‘de kenmerken’ van de wedergeboorte bij zo’n aanwezig waren, en zo’n ziel nimmer tot zekerheid heeft mogen komen, dat zo’n ziel met de nachtschuit is vertrokken. Ze hebben er theologisch werkelijk een puinhoop van gemaakt, beste GDR. Want, waar staan deze dingen in Gods Woord?

Kijk, het is wat anders wanneer Paulus in dit verband bijv. zegt dat, het Koninkrijk der hemelen niet gelegen is in (opgeblazen –zie kant.) woorden, maar in kracht, 1 Kor. 4:20. Zo zijn er zielen, die wel degelijk verloren zijn gegaan, en werkelijk gevoeld hebben dat ze niet meer zalig konden worden, maar toen door Hem zijn opgericht ten uiterste dage. Lees daartoe Jes. 57:10-15. Maar, omdat zij zichzelf theologisch niet kunnen verklaren, vanwege pure onkunde of dwalingen waarin zij verstrikt zitten, en omdat er geen leraren zijn die hen kunnen verklaren, durven zij het er veelal niet voor te houden. Terwijl ze na hun verlorengaan voor God, wel degelijk de kracht van die verbrijzelende liefde Gods in Christus in hun arme ziel hebben ervaren. De Erskines spraken daarom wel over de zekerheid des geloofs, en de zekerheid des gevoels. Denk eens aan Thomas, of aan de Emmausgangers, of aan die genoemde zielen aan het einde van Jes. 42. Door die kracht zijn zij in Hem ingelijfd, en hebben zij de zekerheid verkregen, ondanks dat velen van Gods kinderen het er vanwege het eeuwige wonder niet voor durven houden. Hoe komt dat? Zij moeten nog licht over licht ontvangen. Thomas was rein om het woord dat Christus tot zijn arme ziel had gesproken. Hier leert de ziel: “ik de Zijne” Hier is de ziel wedergeboren, want hij kent Christus, en de ziel is rein c.q. gerechtvaardigd in Hem, en ligt daarmede voor rekening van Hem.

Maar hij kreeg pas licht over licht, toen hij zijn handen in Zijn zijde en doorboorde handen mocht leggen. Hier leert de ziel: “Hij de mijne”. Mijn Heere, en mijn God, riep Thomas uit….!!
Laatst gewijzigd door DWW op 01 okt 2009, 10:50, 3 keer totaal gewijzigd.
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Twijfelmoedige en kleingelovige verloste zielen

Bericht door Marco »

Erasmiaan schreef:Dit argument snap ik niet. Ik zou net zo goed kunnen zeggen: bij een bakker koop ik brood en gebak, bij een supermarkt koop ik vlees, groente, levensmiddelen en aardappels, en naar de kerk ga ik voor verlossing en om God te prijzen voor Zijn verlossing.

God = Zijn werken.
Lees de verschillende topics maar eens na. Hoeveel gaat het over de verlossing, en hoeveel gaat het over de Verlosser? En hoeveel gaat het over de grootheid en heiligheid van God, als schepper en onderhouder van alles, als degene die ons bewaart in het verkeer, als degene.. noem maar op.

Het moet in de kerk niet om ons gaan. We gaan uiteindelijk niet naar de kerk om God te prijzen voor Zijn verlossing. We gaan naar de kerk om God te prijzen. Oók voor onze verlossing. En dat is toch een klemtoonverschil.

Maarreh... :offtopic

Misschien een leuke voor een nieuw topic?
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Twijfelmoedige en kleingelovige verloste zielen

Bericht door Erasmiaan »

DWW schreef:Ze hebben er theologisch werkelijk een puinhoop van gemaakt, beste GDR.
Sjonge zeg, wat een aanmatiging. Ga je diep schamen, beste DWW. Ik heb van jou wel Schriftuitleggingen gezien die meer lijken op Schriftverdraaiing.
DWW schreef:dat zo’n ziel met de nachtschuit is vertrokken
Gebruik zo'n uitdrukking niet als je hem niet snapt. Dit gaat over Gods volk dat licht had in het leven maar in het donker sterft. In het donker leven en in het donker sterven noemen ze niet "met de nachtschuit vertrekken"...
Gebruikersavatar
DWW
Berichten: 645
Lid geworden op: 11 jun 2009, 19:57
Locatie: Katwijk
Contacteer:

Re: Twijfelmoedige en kleingelovige verloste zielen

Bericht door DWW »

Erasmiaan schreef:
DWW schreef:Ze hebben er theologisch werkelijk een puinhoop van gemaakt, beste GDR.
Sjonge zeg, wat een aanmatiging. Ga je diep schamen, beste DWW. Ik heb van jou wel Schriftuitleggingen gezien die meer lijken op Schriftverdraaiing.
DWW schreef:dat zo’n ziel met de nachtschuit is vertrokken
Gebruik zo'n uitdrukking niet als je hem niet snapt. Dit gaat over Gods volk dat licht had in het leven maar in het donker sterft. In het donker leven en in het donker sterven noemen ze niet "met de nachtschuit vertrekken"...
Jij hebt me vast en zeker NIET begrepen, en nog minder verstaan...
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Plaats reactie