De oude mens in Romeinen 6:5, 6

esthervanbuuren
Berichten: 84
Lid geworden op: 01 jun 2009, 19:48
Locatie: randstad

Re: De oude mens in Romeinen 6:5, 6

Bericht door esthervanbuuren »

TheKeimpe schreef:Regelmatig hoor je opmerkingen als: een wedergeborene is een tweemens, hij/zij heeft nog last van de oude mens etc.

Het gaat mij met name om die "oude mens".

Want Paulus schrijft in Romeinen 6:5,6

5 Want indien wij met Hem een plant geworden zijn in de gelijkmaking Zijns doods, zo zullen wij het ook zijn in de gelijkmaking Zijner opstanding;
6 Dit wetende, dat onze oude mens met Hem gekruisigd is, opdat het lichaam der zonde te niet gedaan worde, opdat wij niet meer de zonde dienen.

De oude mens IS gekruisigd, het lichaam der zonde WORDE te niet gedaan.

Met andere woorden: als ik dit lees zoals ik het er in eerste instantie zie staan, dan kan de wedergeborene geen last meer hebben van de oude mens, want die IS gekruisigd. Wel is er een lichaam der zonde waar hij last van kan hebben, want dat is nog niet te niet gedaan.

Maar als dit nu werkelijk zo ligt, wat moet ik dan met al die preken waarin het wel over de oude mens gaat, als ware hij nog steeds levend?

Kan iemand mij verder helpen?

PS. Ik ben geen erg actieve refoforummer, dus verwacht van mij geen snelle reacties...


ik elendig mens,wie zal mij verlossen het lichaam deze doods.

dat zegt paulus na zijn wedergeboorte.

maar we moeten wel groeien in heiligmaking.
De zonden niet meer liefhebben maar afschuwen.


groeten esther.
we blijven bedelaars dat is waar
Gebruikersavatar
DWW
Berichten: 645
Lid geworden op: 11 jun 2009, 19:57
Locatie: Katwijk
Contacteer:

Re: De oude mens in Romeinen 6:5, 6

Bericht door DWW »

esthervanbuuren schreef:
TheKeimpe schreef:Regelmatig hoor je opmerkingen als: een wedergeborene is een tweemens, hij/zij heeft nog last van de oude mens etc.

Het gaat mij met name om die "oude mens".

Want Paulus schrijft in Romeinen 6:5,6

5 Want indien wij met Hem een plant geworden zijn in de gelijkmaking Zijns doods, zo zullen wij het ook zijn in de gelijkmaking Zijner opstanding;
6 Dit wetende, dat onze oude mens met Hem gekruisigd is, opdat het lichaam der zonde te niet gedaan worde, opdat wij niet meer de zonde dienen.

De oude mens IS gekruisigd, het lichaam der zonde WORDE te niet gedaan.

Met andere woorden: als ik dit lees zoals ik het er in eerste instantie zie staan, dan kan de wedergeborene geen last meer hebben van de oude mens, want die IS gekruisigd. Wel is er een lichaam der zonde waar hij last van kan hebben, want dat is nog niet te niet gedaan.

Maar als dit nu werkelijk zo ligt, wat moet ik dan met al die preken waarin het wel over de oude mens gaat, als ware hij nog steeds levend?

Kan iemand mij verder helpen?

PS. Ik ben geen erg actieve refoforummer, dus verwacht van mij geen snelle reacties...


ik elendig mens,wie zal mij verlossen het lichaam deze doods.

dat zegt paulus na zijn wedergeboorte.

maar we moeten wel groeien in heiligmaking.
De zonden niet meer liefhebben maar afschuwen.


groeten esther.
Dag Esther,

En hoever ben je al op weg én gegroeid in de heiligmaking....??

Weet je hoevér Asaf al op weg was en gegroeid was in de heiligmaking...??

"Heere, ik ben een groot beest bij U", dat was de heiligmaking van Asaf.
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Gebruikersavatar
Avi
Berichten: 509
Lid geworden op: 08 mar 2008, 21:07

Re: De oude mens in Romeinen 6:5, 6

Bericht door Avi »

DWW schreef:
esthervanbuuren schreef:
TheKeimpe schreef:Regelmatig hoor je opmerkingen als: een wedergeborene is een tweemens, hij/zij heeft nog last van de oude mens etc.

Het gaat mij met name om die "oude mens".

Want Paulus schrijft in Romeinen 6:5,6

5 Want indien wij met Hem een plant geworden zijn in de gelijkmaking Zijns doods, zo zullen wij het ook zijn in de gelijkmaking Zijner opstanding;
6 Dit wetende, dat onze oude mens met Hem gekruisigd is, opdat het lichaam der zonde te niet gedaan worde, opdat wij niet meer de zonde dienen.

De oude mens IS gekruisigd, het lichaam der zonde WORDE te niet gedaan.

Met andere woorden: als ik dit lees zoals ik het er in eerste instantie zie staan, dan kan de wedergeborene geen last meer hebben van de oude mens, want die IS gekruisigd. Wel is er een lichaam der zonde waar hij last van kan hebben, want dat is nog niet te niet gedaan.

Maar als dit nu werkelijk zo ligt, wat moet ik dan met al die preken waarin het wel over de oude mens gaat, als ware hij nog steeds levend?

Kan iemand mij verder helpen?

PS. Ik ben geen erg actieve refoforummer, dus verwacht van mij geen snelle reacties...


ik elendig mens,wie zal mij verlossen het lichaam deze doods.

dat zegt paulus na zijn wedergeboorte.

maar we moeten wel groeien in heiligmaking.
De zonden niet meer liefhebben maar afschuwen.


groeten esther.
Dag Esther,

En hoever ben je al op weg én gegroeid in de heiligmaking....??

Weet je hoevér Asaf al op weg was en gegroeid was in de heiligmaking...??

"Heere, ik ben een groot beest bij U", dat was de heiligmaking van Asaf.
O ja? Ik denk eerder dat heiligmaking met twee woorden spreken is. Niet alleen: 'Heere, ik ben een groot beest bij U.'
Ook: 'Maar mij aangaande, het is mij goed nabij God te wezen; ik zet mijn betrouwen op den HEERE Heere, om al zijn wonderen te vertellen ( ook psalm 73).

Ik vind het niet netjes van je dat je het persoonlijk gaat spelen.
Waarom zou jij Esther willen vergelijken met Asaf?
Waarom vraagt je zo geringschattend: 'En hoever ben je al op weg én gegroeid in heiligmaking?'
Hou het maar bij jezelf. Dan heb je toch werk genoeg?
Ik wel tenminste. :sweat
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11418
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: De oude mens in Romeinen 6:5, 6

Bericht door Mister »

DWW schreef:
esthervanbuuren schreef:
TheKeimpe schreef:Regelmatig hoor je opmerkingen als: een wedergeborene is een tweemens, hij/zij heeft nog last van de oude mens etc.

Het gaat mij met name om die "oude mens".

Want Paulus schrijft in Romeinen 6:5,6

5 Want indien wij met Hem een plant geworden zijn in de gelijkmaking Zijns doods, zo zullen wij het ook zijn in de gelijkmaking Zijner opstanding;
6 Dit wetende, dat onze oude mens met Hem gekruisigd is, opdat het lichaam der zonde te niet gedaan worde, opdat wij niet meer de zonde dienen.

De oude mens IS gekruisigd, het lichaam der zonde WORDE te niet gedaan.

Met andere woorden: als ik dit lees zoals ik het er in eerste instantie zie staan, dan kan de wedergeborene geen last meer hebben van de oude mens, want die IS gekruisigd. Wel is er een lichaam der zonde waar hij last van kan hebben, want dat is nog niet te niet gedaan.

Maar als dit nu werkelijk zo ligt, wat moet ik dan met al die preken waarin het wel over de oude mens gaat, als ware hij nog steeds levend?

Kan iemand mij verder helpen?

PS. Ik ben geen erg actieve refoforummer, dus verwacht van mij geen snelle reacties...


ik elendig mens,wie zal mij verlossen het lichaam deze doods.

dat zegt paulus na zijn wedergeboorte.

maar we moeten wel groeien in heiligmaking.
De zonden niet meer liefhebben maar afschuwen.


groeten esther.
Dag Esther,

En hoever ben je al op weg én gegroeid in de heiligmaking....??

Weet je hoevér Asaf al op weg was en gegroeid was in de heiligmaking...??

"Heere, ik ben een groot beest bij U", dat was de heiligmaking van Asaf.
Ontken jij hier de heiligmaking?
Bovendien spelen we hier niet op de persoon.
Laatst gewijzigd door Mister op 17 jun 2009, 23:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: De oude mens in Romeinen 6:5, 6

Bericht door Bert Mulder »

Hoe verder men op de weg van de heiligmaking gevorderd is, door Gods genade, hoe beter hij zijn eigen zonden ziet, en hoe meer onwaardig hij zichzelf zien zal, net zoals Asaf.

En hoe meer verdraagzaam hij zal zijn met zijn medemens.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Avi
Berichten: 509
Lid geworden op: 08 mar 2008, 21:07

Re: De oude mens in Romeinen 6:5, 6

Bericht door Avi »

Bert Mulder schreef:Hoe verder men op de weg van de heiligmaking gevorderd is, door Gods genade, hoe beter hij zijn eigen zonden ziet, en hoe meer onwaardig hij zichzelf zien zal, net zoals Asaf.

En hoe meer verdraagzaam hij zal zijn met zijn medemens.
Ja Bert, heel mooie posting.
Die twee gaan samen op.
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: De oude mens in Romeinen 6:5, 6

Bericht door Luther »

Bert Mulder schreef:Hoe verder men op de weg van de heiligmaking gevorderd is, door Gods genade, hoe beter hij zijn eigen zonden ziet, en hoe meer onwaardig hij zichzelf zien zal, net zoals Asaf.

En hoe meer verdraagzaam hij zal zijn met zijn medemens.
Mooie post, Bert!
En ook een confronterende spiegel!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33287
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De oude mens in Romeinen 6:5, 6

Bericht door Tiberius »

Bert Mulder schreef:(is er ondertussen een foutje in de HC geslopen, want dat moet zijn 'gedood en begraven IS', zoals we ook in Rom.6:6 lezen.

De engelse tekst heeft het ook dus:

What further benefit do we receive from the sacrifice and death of Christ on the cross?
Answer. That by virtue thereof, our old man is crucified, dead and [e] buried with him; that so the corrupt inclinations of the flesh may no more [f] reign in us; but that we may [g] offer ourselves unto him a sacrifice of thanksgiving.
)
Ik weet niet of je het realiseert, maar wat je nu doet, is de dwaling van het heiligheidsdrijven, zoals dat bijvoorbeeld bij HeartCry gebeurt, op een wel heel subtiele wijze binnenhalen en in de belijdenisgeschriften inlezen.
Je kan wel zeggen "gekruisigd is" (en zo staat het inderdaad ook in Rom 6:6), maar bij "gedood en begraven" kan dat niet, daar moet je "wordt" gebruiken. De Engelsen zullen dit vanwege de afwijkende woordvolgorde en in aansluiting op deze tekst veranderd hebben; correct is het niet, evenmin oorspronkelijk. Zie ook de bewijsteksten bij vraag en antwoord 88 en 89.
Gebruikersavatar
DWW
Berichten: 645
Lid geworden op: 11 jun 2009, 19:57
Locatie: Katwijk
Contacteer:

Re: De oude mens in Romeinen 6:5, 6

Bericht door DWW »

Mister schreef:
DWW schreef:
esthervanbuuren schreef:
TheKeimpe schreef:Regelmatig hoor je opmerkingen als: een wedergeborene is een tweemens, hij/zij heeft nog last van de oude mens etc.

Het gaat mij met name om die "oude mens".

Want Paulus schrijft in Romeinen 6:5,6

5 Want indien wij met Hem een plant geworden zijn in de gelijkmaking Zijns doods, zo zullen wij het ook zijn in de gelijkmaking Zijner opstanding;
6 Dit wetende, dat onze oude mens met Hem gekruisigd is, opdat het lichaam der zonde te niet gedaan worde, opdat wij niet meer de zonde dienen.

De oude mens IS gekruisigd, het lichaam der zonde WORDE te niet gedaan.

Met andere woorden: als ik dit lees zoals ik het er in eerste instantie zie staan, dan kan de wedergeborene geen last meer hebben van de oude mens, want die IS gekruisigd. Wel is er een lichaam der zonde waar hij last van kan hebben, want dat is nog niet te niet gedaan.

Maar als dit nu werkelijk zo ligt, wat moet ik dan met al die preken waarin het wel over de oude mens gaat, als ware hij nog steeds levend?

Kan iemand mij verder helpen?

PS. Ik ben geen erg actieve refoforummer, dus verwacht van mij geen snelle reacties...


ik elendig mens,wie zal mij verlossen het lichaam deze doods.

dat zegt paulus na zijn wedergeboorte.

maar we moeten wel groeien in heiligmaking.
De zonden niet meer liefhebben maar afschuwen.


groeten esther.
Dag Esther,

En hoever ben je al op weg én gegroeid in de heiligmaking....??

Weet je hoevér Asaf al op weg was en gegroeid was in de heiligmaking...??

"Heere, ik ben een groot beest bij U", dat was de heiligmaking van Asaf.
Ontken jij hier de heiligmaking?
Bovendien spelen we hier niet op de persoon.
Opdat geen vlees zou roemen voor Hem. Maar uit Hem zijt gij in Christus Jezus, Die ons geworden is wijsheid van God, en rechtvaardigheid, en heiligmaking, en verlossing; Opdat het zij, gelijk geschreven is: Die roemt, roeme in den Heere, 1 Kor. 29-31

Christus is de rechtvaardigmaking, de heiligmaking en de verlossing voor Zijn Kerk, krachtens toerekening. Die Kerk is als een goddeloze Asaf gerechtvaardigd in Hem, en heilig gemaakt in Hem, en verheerlijkt in Hem, krachtens toerekening. Het geloof en de liefde worden ingestort in de ziel van de verloste goddeloze zondaar, maar het voornoemde is krachtens toerekening. Rome leert de rechtvaardigmaking en de heiligmaking, krachtens instorting. Daarom spreekt men van de heilige Maria, de heilige Paulus, en de heilige Petrus. Waren zij dan niet heilig, Gods Woord spreekt toch ook van de Bijbel-heiligen? Jawel, maar die heilige Paulus was en bleef een goddeloze zondaar in zichzelf, een onheilige, maar was heilig in Hem. Het slechte dat hij niet wilde deed hij daarom, naar zijn verdorven goddeloze overgebleven vlees, dat door de wormen opge(vr)eten is geworden, maar het goede dat hij wilde doen, naar zijn vernieuwde mens, dat deed hij niet, want dat had Christus gedaan voor hem. Waar Paulus onheilig was, was Christus Paulus heilig voor hem, krachtens toerekening. Was Paulus daarmee dan tevreden over zichzelf, en kon hij daar gedurig in berusten, dan? Nee, want Paulus klaagde over dat dooie lijk, die gestorven oude mens wat hij dagelijks mee moest sjouwen, die goddeloze vleselijk natuur die niets anders wenst dan tegen de geboden Gods in te gaan. Want hetgeen ik doe, dat ken ik niet; want hetgeen ik wil, dat doe ik niet, maar hetgeen ik haat, dat doe ik. Daartoe beeindigde Paulus zijn Romeinenbrief met te zeggen : "ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods? Ik dank God, door Jezus Christus, onzen Heere. Zo dan, ik zelf dien wel met het gemoed de wet Gods, maar met het vlees de wet der zonde."

De vraag die ik daarom in dit verband aan Esther stelde, was precies dezelfde vraag als de vraag die Kohlbrugge destijds aan Isaac Da Costa stelde, die Kohlbrugge (bijna) in zijn brief uitmaakte voor een Antinomiaan . "Hoe ver bent u dan al gevorderd op de weg van de heiligmaking...?"

Velen verstaan het stuk van de heiligmaking daarom verkeerd. Maar Kohlbrugge had het van God geleerd, namelijk waar hij gedurig zijn goddeloze verdorven bestaan/natuur voor God in moest leven, niet in de uitleving, maar in de inleving, daar was Christus rein en rechtvaardig voor Kohlbrugge. Dat is nu de volle troost voor de Kerk van Christus. Velen moeten nog zoveel doen in het stuk van de heiligmaking, maar Kohlbrugge behoefde NIETS meer te doen. Want, het was voor hem volledig volbracht..!! Niet half, maar geheel. Voor hem was er betaald. Klaagde hij dan nooit over zijn oude natuur met Paulus? Natuurlijk wel, misschien kan je nu ook wat beter vatten waarom Job tot het graf zei: "gij zijt mijn vader", en tot het gewormte : "gij zijt mijn moeder en mijn zuster, Job. 17:14...."

Daarom was Job een geestelijke broer van Paulus, maar ook van Kohlbrugge.
Laatst gewijzigd door DWW op 18 jun 2009, 10:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: De oude mens in Romeinen 6:5, 6

Bericht door Marnix »

DWW schreef:
esthervanbuuren schreef:
TheKeimpe schreef:Regelmatig hoor je opmerkingen als: een wedergeborene is een tweemens, hij/zij heeft nog last van de oude mens etc.

Het gaat mij met name om die "oude mens".

Want Paulus schrijft in Romeinen 6:5,6

5 Want indien wij met Hem een plant geworden zijn in de gelijkmaking Zijns doods, zo zullen wij het ook zijn in de gelijkmaking Zijner opstanding;
6 Dit wetende, dat onze oude mens met Hem gekruisigd is, opdat het lichaam der zonde te niet gedaan worde, opdat wij niet meer de zonde dienen.

De oude mens IS gekruisigd, het lichaam der zonde WORDE te niet gedaan.

Met andere woorden: als ik dit lees zoals ik het er in eerste instantie zie staan, dan kan de wedergeborene geen last meer hebben van de oude mens, want die IS gekruisigd. Wel is er een lichaam der zonde waar hij last van kan hebben, want dat is nog niet te niet gedaan.

Maar als dit nu werkelijk zo ligt, wat moet ik dan met al die preken waarin het wel over de oude mens gaat, als ware hij nog steeds levend?

Kan iemand mij verder helpen?

PS. Ik ben geen erg actieve refoforummer, dus verwacht van mij geen snelle reacties...


ik elendig mens,wie zal mij verlossen het lichaam deze doods.

dat zegt paulus na zijn wedergeboorte.

maar we moeten wel groeien in heiligmaking.
De zonden niet meer liefhebben maar afschuwen.


groeten esther.
Dag Esther,

En hoever ben je al op weg én gegroeid in de heiligmaking....??

Weet je hoevér Asaf al op weg was en gegroeid was in de heiligmaking...??

"Heere, ik ben een groot beest bij U", dat was de heiligmaking van Asaf.
Als je die Psalm bestudeert zie je dat Asaf afgleed en God bijna de rug toekeerde. Hij was jaloers en werd daardoor onredelijk. Over die periode zegt hij: Ik was als een redeloos dier. Maar stellen dat de heiligmaking van Asaf was: "ik ben een groot beest bij U" slaat nergens op. Asaf kijkt juist terug op die periode en ziet dat hij daar onredelijk was en verkeerd deed. Vers 2 t/m 22. En daarna lezen we over zijn groei in heiligheid.

21 Zolang ik verbitterd was,
gekwetst van binnen,
22 dom en dwaas,
was ik bij u als een redeloos dier.

23 Maar nu weet ik mij altijd bij u,
u houdt mij aan de hand
24 en leidt mij volgens uw plan.
Dan neemt u mij weg, met eer bekleed.


We moeten waken voor dit soort eenzijdigheid. Ook als we het over Paulus hebben. Inderdaad roept hij uit: Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen? Maar je moet het nooit noemen zonder wat er omheen staat. Dat merk ik teveel. Dan krijg je argumenten als het over ellendekennis gaat van: Paulus riep ook uit: "Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen". En daar stopt de zin dan. Maar Paulus wist ook het antwoord en geloofde dat: Gode zij dank door onze Heer Jezus Christus. En dan vervolgt hij met: Dus voor wie in Hem zijn is er geen veroordeling meer. Zondebesef, ellendekennis... moet voor gelovigen altijd in het licht van de Verlossing staan.. en dus iets tweeledigs hebben omdat we onze ellende kennen maar Hij ons vergeven en verlost heeft.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Avi
Berichten: 509
Lid geworden op: 08 mar 2008, 21:07

Re: De oude mens in Romeinen 6:5, 6

Bericht door Avi »

DWW schreef: Velen verstaan het stuk van de heiligmaking daarom verkeerd. Maar Kohlbrugge had het van God geleerd, namelijk waar hij gedurig zijn goddeloze verdorven bestaan/natuur voor God in moest leven, niet in de uitleving, maar in de inleving, daar was Christus rein en rechtvaardig voor Kohlbrugge. Dat is nu de volle troost voor de Kerk van Christus. Velen moeten nog zoveel doen in het stuk van de heiligmaking, maar Kohlbrugge behoefde NIETS meer te doen. Want, het was voor hem volledig volbracht..!! Niet half, maar geheel. Voor hem was er betaald.
Dus, als we Kohlbrugge nu even loslaten, houdt de heiligmaking voor jou hooguit in: Weten dat je zondaar bent voor God en op vergeving aangelegd blijven. Niet meer en niet minder. Je laat de heiliging opgaan in de vergeving?
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
VDB-23
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 okt 2008, 16:37
Locatie: Zwolle

Re: De oude mens in Romeinen 6:5, 6

Bericht door VDB-23 »

Marnix schreef:
DWW schreef:
esthervanbuuren schreef:
TheKeimpe schreef:Regelmatig hoor je opmerkingen als: een wedergeborene is een tweemens, hij/zij heeft nog last van de oude mens etc.

Het gaat mij met name om die "oude mens".

Want Paulus schrijft in Romeinen 6:5,6

5 Want indien wij met Hem een plant geworden zijn in de gelijkmaking Zijns doods, zo zullen wij het ook zijn in de gelijkmaking Zijner opstanding;
6 Dit wetende, dat onze oude mens met Hem gekruisigd is, opdat het lichaam der zonde te niet gedaan worde, opdat wij niet meer de zonde dienen.

De oude mens IS gekruisigd, het lichaam der zonde WORDE te niet gedaan.

Met andere woorden: als ik dit lees zoals ik het er in eerste instantie zie staan, dan kan de wedergeborene geen last meer hebben van de oude mens, want die IS gekruisigd. Wel is er een lichaam der zonde waar hij last van kan hebben, want dat is nog niet te niet gedaan.

Maar als dit nu werkelijk zo ligt, wat moet ik dan met al die preken waarin het wel over de oude mens gaat, als ware hij nog steeds levend?

Kan iemand mij verder helpen?

PS. Ik ben geen erg actieve refoforummer, dus verwacht van mij geen snelle reacties...


ik elendig mens,wie zal mij verlossen het lichaam deze doods.

dat zegt paulus na zijn wedergeboorte.

maar we moeten wel groeien in heiligmaking.
De zonden niet meer liefhebben maar afschuwen.


groeten esther.
Dag Esther,

En hoever ben je al op weg én gegroeid in de heiligmaking....??

Weet je hoevér Asaf al op weg was en gegroeid was in de heiligmaking...??

"Heere, ik ben een groot beest bij U", dat was de heiligmaking van Asaf.
Als je die Psalm bestudeert zie je dat Asaf afgleed en God bijna de rug toekeerde. Hij was jaloers en werd daardoor onredelijk. Over die periode zegt hij: Ik was als een redeloos dier. Maar stellen dat de heiligmaking van Asaf was: "ik ben een groot beest bij U" slaat nergens op. Asaf kijkt juist terug op die periode en ziet dat hij daar onredelijk was en verkeerd deed. Vers 2 t/m 22. En daarna lezen we over zijn groei in heiligheid.

21 Zolang ik verbitterd was,
gekwetst van binnen,
22 dom en dwaas,
was ik bij u als een redeloos dier.

23 Maar nu weet ik mij altijd bij u,
u houdt mij aan de hand
24 en leidt mij volgens uw plan.
Dan neemt u mij weg, met eer bekleed.


We moeten waken voor dit soort eenzijdigheid. Ook als we het over Paulus hebben. Inderdaad roept hij uit: Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen? Maar je moet het nooit noemen zonder wat er omheen staat. Dat merk ik teveel. Dan krijg je argumenten als het over ellendekennis gaat van: Paulus riep ook uit: "Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen". En daar stopt de zin dan. Maar Paulus wist ook het antwoord en geloofde dat: Gode zij dank door onze Heer Jezus Christus. En dan vervolgt hij met: Dus voor wie in Hem zijn is er geen veroordeling meer. Zondebesef, ellendekennis... moet voor gelovigen altijd in het licht van de Verlossing staan.. en dus iets tweeledigs hebben omdat we onze ellende kennen maar Hij ons vergeven en verlost heeft.
"Als een redeloos dier." Daarom moet ik niets van de nieuwe vertaling hebben! In de SV staat dat Asaf een groot beest voor God was, geen redeloos dier.

Aangaande de Apostel Paulus ben ik het helemaal met je eens. De woorden ïk "ellendig mens", wordt door velen geïsoleerd van de gehele tekst, en plaatst men dan in het eerste stuk der ellende, terwijl Paulus alreeds kennis had aan de drie stukken, te weten, ellende, verlossing en dankbaarheid. Dat is ook nodig te weten, om te mogen weten het eigendom te mogen zijn Christus.
Gebruikersavatar
DWW
Berichten: 645
Lid geworden op: 11 jun 2009, 19:57
Locatie: Katwijk
Contacteer:

Re: De oude mens in Romeinen 6:5, 6

Bericht door DWW »

Avi schreef:
DWW schreef: Velen verstaan het stuk van de heiligmaking daarom verkeerd. Maar Kohlbrugge had het van God geleerd, namelijk waar hij gedurig zijn goddeloze verdorven bestaan/natuur voor God in moest leven, niet in de uitleving, maar in de inleving, daar was Christus rein en rechtvaardig voor Kohlbrugge. Dat is nu de volle troost voor de Kerk van Christus. Velen moeten nog zoveel doen in het stuk van de heiligmaking, maar Kohlbrugge behoefde NIETS meer te doen. Want, het was voor hem volledig volbracht..!! Niet half, maar geheel. Voor hem was er betaald.
Dus, als we Kohlbrugge nu even loslaten, houdt de heiligmaking voor jou hooguit in: Weten dat je zondaar bent voor God en op vergeving aangelegd blijven. Niet meer en niet minder. Je laat de heiliging opgaan in de vergeving?
Welke en hoedanige heiligheid denk jij dat een goddeloze gerechtvaardigde ziel dan nog voor God zou kunnen betrachten...?

Zo dan, ik zelf dien wel met het gemoed de wet Gods, maar met het vlees de wet der zonde, Rom. 7:26
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De oude mens in Romeinen 6:5, 6

Bericht door refo »

DWW schreef:
Avi schreef:
DWW schreef: Velen verstaan het stuk van de heiligmaking daarom verkeerd. Maar Kohlbrugge had het van God geleerd, namelijk waar hij gedurig zijn goddeloze verdorven bestaan/natuur voor God in moest leven, niet in de uitleving, maar in de inleving, daar was Christus rein en rechtvaardig voor Kohlbrugge. Dat is nu de volle troost voor de Kerk van Christus. Velen moeten nog zoveel doen in het stuk van de heiligmaking, maar Kohlbrugge behoefde NIETS meer te doen. Want, het was voor hem volledig volbracht..!! Niet half, maar geheel. Voor hem was er betaald.
Dus, als we Kohlbrugge nu even loslaten, houdt de heiligmaking voor jou hooguit in: Weten dat je zondaar bent voor God en op vergeving aangelegd blijven. Niet meer en niet minder. Je laat de heiliging opgaan in de vergeving?
Welke en hoedanige heiligheid denk jij dat een goddeloze gerechtvaardigde ziel dan nog voor God zou kunnen betrachten...?

Zo dan, ik zelf dien wel met het gemoed de wet Gods, maar met het vlees de wet der zonde, Rom. 7:26
Van welke planeet kom jij? Niet om iets te verdienen, maar om die te doen met dankbaarheid. Dat hebben we heiligheid genoemd: heiligen is zoiets als 'apart zetten' 'afzonderen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Avi
Berichten: 509
Lid geworden op: 08 mar 2008, 21:07

Re: De oude mens in Romeinen 6:5, 6

Bericht door Avi »

DWW schreef:
Avi schreef:
DWW schreef: Velen verstaan het stuk van de heiligmaking daarom verkeerd. Maar Kohlbrugge had het van God geleerd, namelijk waar hij gedurig zijn goddeloze verdorven bestaan/natuur voor God in moest leven, niet in de uitleving, maar in de inleving, daar was Christus rein en rechtvaardig voor Kohlbrugge. Dat is nu de volle troost voor de Kerk van Christus. Velen moeten nog zoveel doen in het stuk van de heiligmaking, maar Kohlbrugge behoefde NIETS meer te doen. Want, het was voor hem volledig volbracht..!! Niet half, maar geheel. Voor hem was er betaald.
Dus, als we Kohlbrugge nu even loslaten, houdt de heiligmaking voor jou hooguit in: Weten dat je zondaar bent voor God en op vergeving aangelegd blijven. Niet meer en niet minder. Je laat de heiliging opgaan in de vergeving?
Welke en hoedanige heiligheid denk jij dat een goddeloze gerechtvaardigde ziel dan nog voor God zou kunnen betrachten...?

Zo dan, ik zelf dien wel met het gemoed de wet Gods, maar met het vlees de wet der zonde, Rom. 7:26
Het besef van mijn onvolkomenheid is een aansporing om tot Christus te vluchten tot vergeving van mijn zonden.
Het besef van mijn onvolkomenheid is ook een aansporing om steeds bij Hem mijn heiligmaking te zoeken.
De catechismus zegt ook, dat God ons concreet en volkomen de tien geboden laat preken 'opdat wij zonder ophouden ons benaarstigen, en God bidden om de genade van de Heilige Geest opdat wij hoe langer hoe meer naar het evenbeel van God vernieuwd worden, totdat wij tot deze volkomenheid na dit leven geraken.'
Onze onvolmaaktheid is op deze manier een voortdurende aansporing om dagelijks te strijden en altijd vordering te maken.

God roept op tot heiliging uit dankbaarheid.
Deze eis klinkt door in allerlei apostolische vermaningen. In Christus heeft God alles klaargelegd wat Hij vraagt, opdat wij met onze verdorvenheid de toevlucht tot Hem nemen. Vanuit deze gave ( Christus is geschonken tot wijsheid, gerechtigheid, heiligheid en een volkomen verlossing) klinkt de opgave tot heiliging.

Het maakt je op deze manier ook waakzaam, opdat de verleidingen van het vlees je niet overvallen.

In hoeverre zie jij dat anders?
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
Plaats reactie