De oude mens in Romeinen 6:5, 6

Gebruikersavatar
DWW
Berichten: 645
Lid geworden op: 11 jun 2009, 19:57
Locatie: Katwijk
Contacteer:

Re: De oude mens in Romeinen 6:5, 6

Bericht door DWW »

Wilhelm schreef:
Smytegelt schreef:Och VDB, u geeft zelf aanleiding tot de misvattingen door uw suggestieve wijze van schrijven alsof u de enige ware gelovige bent met als verschil dat u wel de zonden kent want de wet heeft de zonden in u levend gemaakt.
Ja,ja, dat is mooi, Maar weet u, ook al is in uw bevinding de zonden levend, daarvoor was het ook al zo.
Het feit dat de zonden levend zijn maakt dat u een Zaligmaker nodig heeft.
Wat denk u dat mensen die u suggestief als schijngelovigen wegzet met Jezus moeten?
U suggereert dat zij geen Borg voor hun ziel nodig hebben door de bevinding van de openbaring van Christus aan de ziel
te verdraaien tot een mystiek gebeuren. De gereformeerde opvatting van de openbaring van Christus aan de Ziel is een andere dan u ervan maakt.

De grond voor het komen tot Christus legt u in een levendmaking van de zonden. Dat kan een heel subtiele vorm van eigengerechtigheid zijn. Kijk mij eens, de echte aan de zonde ontdekte zondaar! Ik ben niet zoals die andere vijanden van vrije genade die geen schuld kennen...
Wie als de grootste der zondaars Christus heeft ontvangen weet dat er voor een ander minder wetwerk nodig is, anders was IK niet de grootste der zondaars. Die gestalde beste VDB, die mis ik ten ene male. U rooft Christus met uw drijven van de wettische boetvaardigheid niet ziende dat evangelische boetvaardigheid voorkomt uit de liefde van God in Christus en als vrucht liefde baart. En dát mis ik in de mooiste bekeringsgeschiedenissen.
Hoewel ik je schrijfstijl liever anders zou zien, ga ik je postings steeds meer waarderen !!

Dat is het probleem bij drijvers als VDB-23 die op hun jonge leeftijd de gehele kerk incl de leraars precies weten te vertellen wat schijn en zijn is. En dat vooral op basis van eigen bevindingen. De Bijbel leert een andere grondhouding, en ook dat de Heere het hart aanziet, en dat wij met ons verduisterd verstand ons zo menigmaal kunnen vergissen...
@ Wilhelm

Ik vind het werkelijk miderwaardig hoe jij hier over anderen durft te schrijven. Je moest maar vrezen hoedanig je het werk Gods, in hem verheerlijkt, hiermee aan durft te tasten. Dit is geen bedreiging, maar te meer een bestraffende vermaning vanuit de liefde. Reageer op wat hij schreef, en speel AUB nooit meer op een dergelijke wijze op de persoon. Op dit forum, mag werkelijk de één een koe jatten, maar de ander mag niet eens over het hek naar het weiland kijken. Wie deze schoen past, trekke hem aan....
Laatst gewijzigd door DWW op 17 jun 2009, 19:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33313
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De oude mens in Romeinen 6:5, 6

Bericht door Tiberius »

Direct stoppen met op de persoon spelen en ga verder inhoudelijk discussiëren!
Zo niet: :lock
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: De oude mens in Romeinen 6:5, 6

Bericht door Wilhelm »

DWW schreef:
Wilhelm schreef:
Smytegelt schreef:Och VDB, u geeft zelf aanleiding tot de misvattingen door uw suggestieve wijze van schrijven alsof u de enige ware gelovige bent met als verschil dat u wel de zonden kent want de wet heeft de zonden in u levend gemaakt.
Ja,ja, dat is mooi, Maar weet u, ook al is in uw bevinding de zonden levend, daarvoor was het ook al zo.
Het feit dat de zonden levend zijn maakt dat u een Zaligmaker nodig heeft.
Wat denk u dat mensen die u suggestief als schijngelovigen wegzet met Jezus moeten?
U suggereert dat zij geen Borg voor hun ziel nodig hebben door de bevinding van de openbaring van Christus aan de ziel
te verdraaien tot een mystiek gebeuren. De gereformeerde opvatting van de openbaring van Christus aan de Ziel is een andere dan u ervan maakt.

De grond voor het komen tot Christus legt u in een levendmaking van de zonden. Dat kan een heel subtiele vorm van eigengerechtigheid zijn. Kijk mij eens, de echte aan de zonde ontdekte zondaar! Ik ben niet zoals die andere vijanden van vrije genade die geen schuld kennen...
Wie als de grootste der zondaars Christus heeft ontvangen weet dat er voor een ander minder wetwerk nodig is, anders was IK niet de grootste der zondaars. Die gestalde beste VDB, die mis ik ten ene male. U rooft Christus met uw drijven van de wettische boetvaardigheid niet ziende dat evangelische boetvaardigheid voorkomt uit de liefde van God in Christus en als vrucht liefde baart. En dát mis ik in de mooiste bekeringsgeschiedenissen.
Hoewel ik je schrijfstijl liever anders zou zien, ga ik je postings steeds meer waarderen !!

Dat is het probleem bij drijvers als VDB-23 die op hun jonge leeftijd de gehele kerk incl de leraars precies weten te vertellen wat schijn en zijn is. En dat vooral op basis van eigen bevindingen. De Bijbel leert een andere grondhouding, en ook dat de Heere het hart aanziet, en dat wij met ons verduisterd verstand ons zo menigmaal kunnen vergissen...
@ Wilhelm

Ik vind het werkelijk miderwaardig hoe jij hier over anderen durft te schrijven. Je moest maar vrezen dat je het werk Gods hiermee niet aanraakt. Dit is geen bedreiging, maar te meer een bestraffende vermaning vanuit de liefde. Reageer op wat hij schreef, en speel AUB nooit meer op een dergelijke wijze op de persoon. Op dit forum, mag werkelijk de één een koe jatten, maar de ander mag niet eens over het hek naar het weiland kijken. Wie deze schoen past, trekke hem aan....
Sorry Tib, dan maar een slotje of een ban.

DWW, ik ga niet gillen, maar toch even een reactie.
Als ik zie hoe jullie predikers wegzetten ,(neem nu dat artikeltje van je over Katwijkse predikers, wat is het nut hiervan ?? Ds Kuijt zou het je iig niet nazeggen.) met benamingen die zelfs een wereldling niet in de mond durft te nemen, en de manier van spreken alsof er nog enkelen zijn die de waarheid in pacht hebben en dat op een toon die iig niet echt ootmoedig overkomt, leek het me toch wijs hier eens wat van te zeggen. Natuurlijk is dat niet fijn, dat zij zo. Maar eens zullen we alle zaken eens moeten verantwoorden.
Dat moet jij , dat moet VDB, dat moet Burggraaf en dat moet ik ook.
Maar er blijft altijd staan dat we waakzaam moeten zijn, en uit moeten kijken om Gods oogappel aan te raken, hoe zeer ze misschien ook te vermanen zijn. Maar dan in de weg en de houding van Aquila en Priscilla die Apollos, die vrucht had op zijn prediking, de weg bescheidenlijker uit te leggen.
En de Heere heeft die weg willen zegenen.
Maar reken maar , dat ging niet gepaard met gescheld als dode honden , duivelsknechten , farizeeers.
Het ging in de liefde, in de ootmoed. En ik hoop dat ik het verkeerd begrijp, maar helaas mis ik dat bij veel rechtvaardigingsdrijvers , die zich geroepen voelen , om hun geluid te laten horen.

De ouders kwamen bij Jezus om de kinderen te brengen, de discipelen hielden ze weg maar werden ernstig vermaand door de Heere.
Laat ons bidden om niet op die discipelen in die geschiedenis te lijken.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: De oude mens in Romeinen 6:5, 6

Bericht door Wilhelm »

Maar bij alles geef ik geen oordeel, ik hoop dat je dat begrijpt, ik hoop alleen dat het een doorvloeien is, want dan is de grond toch goed !
VDB-23
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 okt 2008, 16:37
Locatie: Zwolle

Re: De oude mens in Romeinen 6:5, 6

Bericht door VDB-23 »

Smytegelt schreef:Och VDB, u geeft zelf aanleiding tot de misvattingen door uw suggestieve wijze van schrijven alsof u de enige ware gelovige bent met als verschil dat u wel de zonden kent want de wet heeft de zonden in u levend gemaakt.
Ja,ja, dat is mooi, Maar weet u, ook al is in uw bevinding de zonden levend, daarvoor was het ook al zo.
Het feit dat de zonden levend zijn maakt dat u een Zaligmaker nodig heeft.
Wat denk u dat mensen die u suggestief als schijngelovigen wegzet met Jezus moeten?
U suggereert dat zij geen Borg voor hun ziel nodig hebben door de bevinding van de openbaring van Christus aan de ziel
te verdraaien tot een mystiek gebeuren. De gereformeerde opvatting van de openbaring van Christus aan de Ziel is een andere dan u ervan maakt.

De grond voor het komen tot Christus legt u in een levendmaking van de zonden. Dat kan een heel subtiele vorm van eigengerechtigheid zijn. Kijk mij eens, de echte aan de zonde ontdekte zondaar! Ik ben niet zoals die andere vijanden van vrije genade die geen schuld kennen...
Wie als de grootste der zondaars Christus heeft ontvangen weet dat er voor een ander minder wetwerk nodig is, anders was IK niet de grootste der zondaars. Die gestalde beste VDB, die mis ik ten ene male. U ontneemt met deze wijze van formuleren de ware boetvaardigen de Christus met uw drijven van de wettische boetvaardigheid niet ziende dat evangelische boetvaardigheid voorkomt uit de liefde van God in Christus en als vrucht liefde baart. En dát mis ik in de mooiste bekeringsgeschiedenissen.

Je plaats weer allerlei opmerkingen, buiten mijn postings om. Waarom ga je niet inhoudelijk in op mijn schrijven? Subtiel gereformeerd! Inhoudelijk wil ik het volgende nog zeggen over je posting. Of de ware boetvaardigheid voortkomt uit de liefde tot God en Christus blijkt altijd uit de vrucht. De psalmdichter zegt daarvan in psalm 116: "Gij hebt, oh Heer, in 't dodelijk tijdsgewricht, mijn ziel gered, mijn tranen willen drogen." Zijn uw zielstranen afgewassen door het bloed van Christus? Dat is de vrucht die uit Christus geboren wordt, en die volgt altijd op de "ware" boetvaardigheid.
Smytegelt
Berichten: 139
Lid geworden op: 14 mei 2009, 10:03

Re: De oude mens in Romeinen 6:5, 6

Bericht door Smytegelt »

VDB-23 schreef:Je plaats weer allerlei opmerkingen, buiten mijn postings om. Waarom ga je niet inhoudelijk in op mijn schrijven?
Omdat het een dijk van een karikatuur is waar inhoudelijk geen spelt tussen past omdat het een drijven is van zaken die opzich genomen juist zijn, maar onder een vergrootglas op zulk een wijze dat je het je aanmatigt daarmee anderen te veroordelen.
Subtiel gereformeerd! Inhoudelijk wil ik het volgende nog zeggen over je posting. Of de ware boetvaardigheid voortkomt uit de liefde tot God en Christus blijkt altijd uit de vrucht. De psalmdichter zegt daarvan in psalm 116: "Gij hebt, oh Heer, in 't dodelijk tijdsgewricht, mijn ziel gered, mijn tranen willen drogen." Zijn uw zielstranen afgewassen door het bloed van Christus? Dat is de vrucht die uit Christus geboren wordt, en die volgt altijd op de "ware" boetvaardigheid.
Afgewassen zielstranen zonder de ware vruchten van liefde, ootmoed, goedheid enz. zijn schijn en zelfbedrog en vrucht van eigenwaan. En op dat punt dient een ieder ZICHZELF te beproeven.

Zo goed Luther?
Gebruikersavatar
DWW
Berichten: 645
Lid geworden op: 11 jun 2009, 19:57
Locatie: Katwijk
Contacteer:

Re: De oude mens in Romeinen 6:5, 6

Bericht door DWW »

Wilhelm schreef:Maar bij alles geef ik geen oordeel, ik hoop dat je dat begrijpt, ik hoop alleen dat het een doorvloeien is, want dan is de grond toch goed !
Het enige wat ik tracht te beoordelen, is de LEER. Ook op mijn website speel ik niet op de (privé) of op de (ambts) PERSOON. Op dat punt moeten we immer eerst de hand in eigen boezem steken. Maar jij neigt werkelijk naar een zgn. gemoedelijke houding van', vriendjes met iedereen proberen te blijven. Kijk, je kan iemand haten om z'n uitleg van leer, maar dat moet en mag je nooit uitspelen op de persoon. Ik heb het eens van een godvrezend man uit Urk horen zeggen, die omgang heeft gehad met wijlen ds. Du Marchie V., die hem het volgende zei : "Klaas, er is dubbele genade voor nodig om een dominee lief te gaan krijgen, die je middels zijn prediking en leer gedurig vervloekt en verdoemt."

Kijk, deed ds. Du Marchie V. dat dan om zijn volk tot wanhoop in de verdoemenis te brengen. Natuurlijk NIET. Hij had er namelijk geen één over voor het eeuwige verderf. Maar deze man had het wel geleerd, dat Gods volk door de hel naar de hemel gaat. En uit je schrijven schijnt het me daarom telkens toe, dat jij een afkeer hebt van hetgeen VDB en ik met alle gebrek trachten te verdedigen, om het vervolgens dan maar op de persoon uit te gaan spelen. Kijk, hier wens ik van verschoond te blijven. Zeg de dingen die je te zeggen hebt, en kom vanuit het Woord, en het mag zelfs ook vanuit een (Bijbelse) bevinding, als het maar nooit is ter verheffing van jezelf. Want, al wat naar dat Goddelijke Woord niet is, heeft geen enkele dageraad.
Laatst gewijzigd door DWW op 17 jun 2009, 16:59, 3 keer totaal gewijzigd.
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
VDB-23
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 okt 2008, 16:37
Locatie: Zwolle

Re: De oude mens in Romeinen 6:5, 6

Bericht door VDB-23 »

Smytegelt schreef:
VDB-23 schreef:Je plaats weer allerlei opmerkingen, buiten mijn postings om. Waarom ga je niet inhoudelijk in op mijn schrijven?
Omdat het een dijk van een karikatuur is waar inhoudelijk geen spelt tussen past omdat het een drijven is van zaken die opzich genomen juist zijn, maar onder een vergrootglas op zulk een wijze dat je het je aanmatigt daarmee anderen te veroordelen.
Subtiel gereformeerd! Inhoudelijk wil ik het volgende nog zeggen over je posting. Of de ware boetvaardigheid voortkomt uit de liefde tot God en Christus blijkt altijd uit de vrucht. De psalmdichter zegt daarvan in psalm 116: "Gij hebt, oh Heer, in 't dodelijk tijdsgewricht, mijn ziel gered, mijn tranen willen drogen." Zijn uw zielstranen afgewassen door het bloed van Christus? Dat is de vrucht die uit Christus geboren wordt, en die volgt altijd op de "ware" boetvaardigheid.
Afgewassen zielstranen zonder de ware vruchten van liefde, ootmoed, goedheid enz. zijn schijn en zelfbedrog en vrucht van eigenwaan. En op dat punt dient een ieder ZICHZELF te beproeven.

Zo goed Luther?
jij noemt mij een drijver, dan was de apostel Paulus ook een drijver, want hij zegt: "Ik ben door de wet der wet gestorven, opdat ik Gode leven zou." Voordat Paulus Gode kon leven, is hij eerst de wetsdood gestorven! Dat is geen grond, maar dat is het voorbereidende werk. Want God rechtvaardigt de goddeloze, en niet de vrome.
VDB-23
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 okt 2008, 16:37
Locatie: Zwolle

Re: De oude mens in Romeinen 6:5, 6

Bericht door VDB-23 »

DWW schreef:
Wilhelm schreef:Maar bij alles geef ik geen oordeel, ik hoop dat je dat begrijpt, ik hoop alleen dat het een doorvloeien is, want dan is de grond toch goed !
Het enige wat ik tracht te beoordelen, is de LEER. Ook op mijn website speel ik niet op de (privé) of de op (ambts) PERSOON. Op dat punt moeten we immer eerst de hand in eigen boezem steken. Maar jij neigt werkelijk naar een zgn. gemoedelijke houding van', vriendjes met iedereen proberen te blijven. Kijk, je kan iemand haten om z'n uitleg van leer, maar dat moet en mag je nooit uitspelen op de persoon. Ik heb het eens van een godvrezend man uit Urk horen zeggen, die omgang heeft gehad met wijlen ds. Du Marchie V., die hem het volgende zei : "Klaas, er is dubbele genade voor nodig om een dominee lief te gaan krijgen, die je middels zijn prediking en leer gedurig vervloekt en verdoemt."

Kijk, deed ds. Du Marchie V. dat dan om zijn volk tot wanhoop in de verdoemenis te brengen. Natuurlijk NIET. Hij had er namelijk geen één over voor het eeuwige verderf. Maar deze man had het wel geleerd, dat Gods volk door de hel naar de hemel gaat. En uit je schrijven schijnt het me daarom telkens toe, dat jij een afkeer hebt van hetgeen VDB en ik met alle gebrek trachten te verdedigen, om het vervolgens dan maar op de persoon uit gaan spelen. Kijk, hier wens ik van verschoond te blijven. Zeg de dingen die je te zeggen hebt, en kom vanuit het Woord, en het mag zelfs ook vanuit een (Bijbelse) bevinding, als het maar nooit is ter verheffing van jezelf. Want, al wat naar dat Goddelijke Woord niet is, heeft geen enkele dageraad.
Dit is een getrouw woord! Oprechtheid en eerlijkheid, iemand niet over hebben voor het eeuwig verderf!
RJVerhoeks
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 feb 2009, 19:13

Re: De oude mens in Romeinen 6:5, 6

Bericht door RJVerhoeks »

VDB-23 schreef:
DWW schreef:
Wilhelm schreef:Maar bij alles geef ik geen oordeel, ik hoop dat je dat begrijpt, ik hoop alleen dat het een doorvloeien is, want dan is de grond toch goed !
Het enige wat ik tracht te beoordelen, is de LEER. Ook op mijn website speel ik niet op de (privé) of de op (ambts) PERSOON. Op dat punt moeten we immer eerst de hand in eigen boezem steken. Maar jij neigt werkelijk naar een zgn. gemoedelijke houding van', vriendjes met iedereen proberen te blijven. Kijk, je kan iemand haten om z'n uitleg van leer, maar dat moet en mag je nooit uitspelen op de persoon. Ik heb het eens van een godvrezend man uit Urk horen zeggen, die omgang heeft gehad met wijlen ds. Du Marchie V., die hem het volgende zei : "Klaas, er is dubbele genade voor nodig om een dominee lief te gaan krijgen, die je middels zijn prediking en leer gedurig vervloekt en verdoemt."

Kijk, deed ds. Du Marchie V. dat dan om zijn volk tot wanhoop in de verdoemenis te brengen. Natuurlijk NIET. Hij had er namelijk geen één over voor het eeuwige verderf. Maar deze man had het wel geleerd, dat Gods volk door de hel naar de hemel gaat. En uit je schrijven schijnt het me daarom telkens toe, dat jij een afkeer hebt van hetgeen VDB en ik met alle gebrek trachten te verdedigen, om het vervolgens dan maar op de persoon uit gaan spelen. Kijk, hier wens ik van verschoond te blijven. Zeg de dingen die je te zeggen hebt, en kom vanuit het Woord, en het mag zelfs ook vanuit een (Bijbelse) bevinding, als het maar nooit is ter verheffing van jezelf. Want, al wat naar dat Goddelijke Woord niet is, heeft geen enkele dageraad.
Dit is een getrouw woord! Oprechtheid en eerlijkheid, iemand niet over hebben voor het eeuwig verderf!
Beste DWW en VDB,

Ik mag jullie van harte bijvallen in jullie postings. Het zou daar toch heen moeten geliefde broeders, naar een Goddelijke vrijspraak in de ziel, want Sion zal door recht verlost worden.

Ik hoop dat velen ogen open mogen gaan, opdat zij zich zouden haasten en spoeden om huns levenswil tot de troon der genade, en dat ze niet eerder zouden rusten, aleer die grote zaak, de Goddelijke vrijspraak in hun ziel, de vergeving van hun zonden en de vrijmaking door het Bloed van Christus hun deel is geworden. Verhardt u niet, maar laat u leiden, staat er in het Woord.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: De oude mens in Romeinen 6:5, 6

Bericht door Erasmiaan »

VDB-23 schreef:
Erasmiaan schreef:
VDB-23 schreef:De Geest gaat eerst overuigen omdat zij in Mij niet geloven -Joh. 16:8. En iemand die nog niet gelooft, is niet wedergeboren, niet gerechtvaardigt en niet verheerlijkt. Oh! Hoevelen zoeken in te gaan met hun "zogenaamde"overtuigingen, en menen wederomgeboren te zijn buiten de geloofskennis van Christus. Men noemt overtuigingen tegenwoordig al een weldaad die voortvloeit uit Christus. Men laat zich niet meer gezeggen, maar ondertussen reist men met een ingebeelde Hemel rechtstreeks ter helle. Ds.Wisse, ook wel Proffesor Wisse schrijft in zijn boekje "de droefheid naar God", dat er momenteel duizenden zielen in de hel liggen, die hierop aarde toch menigmaal geweend en uitgeroepen hebben: "Oh, dat oordeel, Oh, ik ben nog onbekeerd, Oh, ik ben een zondaar enz.!" Zielen die zeggen dat zij met overtuigingen God kunnen ontmoeten, die weten niet wat NOOD is. Als de eeuwigheid op het spel staat, dan kan een verloren ziel het niet met een "misschientje" doen. Mensen die menen met een misschientje God te kunnen ontmoeten zijn er in onze dagen genoeg, maar de verloren zoon moest terug naar Zijn vader, die kon het ook niet met een "misschientje" doen. Een recht ontdekte en overtuigde ziel laat zich ook niet de handen opleggen door mensen. Één zaak is op zijn hart gebonden: "Ik sta voor God, onverzoend en met een hemelhoge schuld." Als God gaat doortrekken met zo'n een verloren ziel, en nog meer bemoeienissen met hem maakt, dan krijgt hij een evangelische slag naar binnen. "Zoveel goeds tegen zoveel kwaad." Zalig worden doet daar niet meer mee, want hij is rampzalig, en daar ligt al zo'n zoetheid in. Die ore heeft om te horen, die hore! Maar zo kan en mag Hij niet sterven, de Vader, in de gelijkenis van de verloren zoon, snelde op zijn jongen af. Zo omhelsd de Vader een gans verloren ziel, en doet Hij het klinken in de ziel: "Ik heb verzoening voor hem gevonden, Ik wil niet dat hij in het verderf nederdale." Christus openbaart Zichzelf daar in de ziel, als een geschonken Borg, en trekt hem op vanuit het modderig slijk, en stelt hem op de Roststeen. De zonden worden achter hem gedaan, als in een zee van eeuwige vergetelheid. Vrijgemaakt van de banden der wet, van de vloek der wet, en gestelt in een volkomen vrijheid, van eeuwige zaligheid, eeuwige vrede, en een eeuwige rust. Alles staat of valt bij de schenking van Christus in de ziel, want de schenking gaat aan de aanneming vooraf. Want wij kunnen geen ding aannemen, zo het ons uit de Hemel niet gegeven zij. Christus is een verborgen Persoon, maar moet ons tussen de wieg en het graf zaligmakend geopenbaard worden.
Ga nou niet prof. Wisse citeren. Want daar moet je, als het er op aankomt, niets van hebben.
Vanwaar deze aantijging! Reageer op mijn topic, maar kom niet aan: Van Wisse moet je niets hebben. Buigen voor dat Woord!
Je citeert Wisse maar alles wat je verder in dit topic zegt gaat tegen al zijn geschriften in. Forummer Smytegelt zit dan meer op de prof. Wisse-lijn.

Je zegt: de Heilige Geest maakt de zonden levend.

Met deze uitspraak moet je vreselijk oppassen, al begrijp ik hem ten dele. Maar druk je alsjeblieft anders uit want de de Heilige Geest werkt geen zonden. Hij maakt de zondaar levend of hij doet de zondaar de ernst van de zonde gevoelen. Of citeer hem als (volledige) Bijbeltekst: 9 En zonder de wet, zo leefde ik28 eertijds;29 maar als het gebod gekomen is,30 zo is de zonde weder levend geworden,31 doch ik ben gestorven.32

Dan wek je nooit de suggestie dat de Heilige Geest de zonde werkt of levend maakt.
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: De oude mens in Romeinen 6:5, 6

Bericht door Fjodor »

RJVerhoeks schreef:
VDB-23 schreef:
DWW schreef:
Wilhelm schreef:Maar bij alles geef ik geen oordeel, ik hoop dat je dat begrijpt, ik hoop alleen dat het een doorvloeien is, want dan is de grond toch goed !
Het enige wat ik tracht te beoordelen, is de LEER. Ook op mijn website speel ik niet op de (privé) of de op (ambts) PERSOON. Op dat punt moeten we immer eerst de hand in eigen boezem steken. Maar jij neigt werkelijk naar een zgn. gemoedelijke houding van', vriendjes met iedereen proberen te blijven. Kijk, je kan iemand haten om z'n uitleg van leer, maar dat moet en mag je nooit uitspelen op de persoon. Ik heb het eens van een godvrezend man uit Urk horen zeggen, die omgang heeft gehad met wijlen ds. Du Marchie V., die hem het volgende zei : "Klaas, er is dubbele genade voor nodig om een dominee lief te gaan krijgen, die je middels zijn prediking en leer gedurig vervloekt en verdoemt."

Kijk, deed ds. Du Marchie V. dat dan om zijn volk tot wanhoop in de verdoemenis te brengen. Natuurlijk NIET. Hij had er namelijk geen één over voor het eeuwige verderf. Maar deze man had het wel geleerd, dat Gods volk door de hel naar de hemel gaat. En uit je schrijven schijnt het me daarom telkens toe, dat jij een afkeer hebt van hetgeen VDB en ik met alle gebrek trachten te verdedigen, om het vervolgens dan maar op de persoon uit gaan spelen. Kijk, hier wens ik van verschoond te blijven. Zeg de dingen die je te zeggen hebt, en kom vanuit het Woord, en het mag zelfs ook vanuit een (Bijbelse) bevinding, als het maar nooit is ter verheffing van jezelf. Want, al wat naar dat Goddelijke Woord niet is, heeft geen enkele dageraad.
Dit is een getrouw woord! Oprechtheid en eerlijkheid, iemand niet over hebben voor het eeuwig verderf!
Beste DWW en VDB,

Ik mag jullie van harte bijvallen in jullie postings. Het zou daar toch heen moeten geliefde broeders, naar een Goddelijke vrijspraak in de ziel, want Sion zal door recht verlost worden.

Ik hoop dat velen ogen open mogen gaan, opdat zij zich zouden haasten en spoeden om huns levenswil tot de troon der genade, en dat ze niet eerder zouden rusten, aleer die grote zaak, de Goddelijke vrijspraak in hun ziel, de vergeving van hun zonden en de vrijmaking door het Bloed van Christus hun deel is geworden. Verhardt u niet, maar laat u leiden, staat er in het Woord.
1. Jezus Christus is voor ons al door de hel gegaan. Wilt u dat over doen? Hoe dwaalt u daar, dat kunt u niet.
2. Oftewel ze moeten het zelf bewerken..
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
VDB-23
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 okt 2008, 16:37
Locatie: Zwolle

Re: De oude mens in Romeinen 6:5, 6

Bericht door VDB-23 »

RJVerhoeks schreef:
VDB-23 schreef:
DWW schreef:
Wilhelm schreef:Maar bij alles geef ik geen oordeel, ik hoop dat je dat begrijpt, ik hoop alleen dat het een doorvloeien is, want dan is de grond toch goed !
Het enige wat ik tracht te beoordelen, is de LEER. Ook op mijn website speel ik niet op de (privé) of de op (ambts) PERSOON. Op dat punt moeten we immer eerst de hand in eigen boezem steken. Maar jij neigt werkelijk naar een zgn. gemoedelijke houding van', vriendjes met iedereen proberen te blijven. Kijk, je kan iemand haten om z'n uitleg van leer, maar dat moet en mag je nooit uitspelen op de persoon. Ik heb het eens van een godvrezend man uit Urk horen zeggen, die omgang heeft gehad met wijlen ds. Du Marchie V., die hem het volgende zei : "Klaas, er is dubbele genade voor nodig om een dominee lief te gaan krijgen, die je middels zijn prediking en leer gedurig vervloekt en verdoemt."

Kijk, deed ds. Du Marchie V. dat dan om zijn volk tot wanhoop in de verdoemenis te brengen. Natuurlijk NIET. Hij had er namelijk geen één over voor het eeuwige verderf. Maar deze man had het wel geleerd, dat Gods volk door de hel naar de hemel gaat. En uit je schrijven schijnt het me daarom telkens toe, dat jij een afkeer hebt van hetgeen VDB en ik met alle gebrek trachten te verdedigen, om het vervolgens dan maar op de persoon uit gaan spelen. Kijk, hier wens ik van verschoond te blijven. Zeg de dingen die je te zeggen hebt, en kom vanuit het Woord, en het mag zelfs ook vanuit een (Bijbelse) bevinding, als het maar nooit is ter verheffing van jezelf. Want, al wat naar dat Goddelijke Woord niet is, heeft geen enkele dageraad.
Dit is een getrouw woord! Oprechtheid en eerlijkheid, iemand niet over hebben voor het eeuwig verderf!
Beste DWW en VDB,

Ik mag jullie van harte bijvallen in jullie postings. Het zou daar toch heen moeten geliefde broeders, naar een Goddelijke vrijspraak in de ziel, want Sion zal door recht verlost worden.

Ik hoop dat velen ogen open mogen gaan, opdat zij zich zouden haasten en spoeden om huns levenswil tot de troon der genade, en dat ze niet eerder zouden rusten, aleer die grote zaak, de Goddelijke vrijspraak in hun ziel, de vergeving van hun zonden en de vrijmaking door het Bloed van Christus hun deel is geworden. Verhardt u niet, maar laat u leiden, staat er in het Woord.
1. Jezus Christus is voor ons al door de hel gegaan. Wilt u dat over doen? Hoe dwaalt u daar, dat kunt u niet.
2. Oftewel ze moeten het zelf bewerken..[/quote]


Psalm 116 spreekt over: "Ik lag gekneld in banden van de dood."
Asaf riep het uit: "Heere, ik ben een groot beest bij u."
Jesaja riep uit: "Dewijl ik een man ben van onreine lippen..."
De tollenaar kwam met de hel in zijn hart Gods huis binnen, met de bede: "Wees mij de zondaar genadig.
De moordenaar aan het kruis: "Wij hangen hier strafwaardiglijk." Enzovoorts..........

Als God uw ogen opent, dat hoeft u het niet over te doen, want dan wordt u gewaar dat alreeds middenin het oordeel ligt, en dan gaat u beleven, wat de ganse Kerk beleeft. Dan wordt u een groot beest, dan krijgt u onreine lippen, dan ligt u gekneld in banden van de dood, en dan gaat u getuigen, gelijk de moordenaar, wij hangen hier strafwaardiglijk, oftewel, ik lig door eigen schuld verloren.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: De oude mens in Romeinen 6:5, 6

Bericht door Bert Mulder »

1 WAT 1zullen wij dan zeggen? Zullen wij 2in de zonde blijven, opdat de genade 3te meerder worde?
2 4Dat zij verre. Wij 5die der zonde gestorven zijn, hoe zullen wij nog 6in dezelve leven?
3 Of weet gij niet adat zovelen als wij 7in Christus Jezus gedoopt zijn, wij 8in Zijn dood gedoopt zijn?
4 bWij zijn dan 9met Hem begraven door den doop in den dood, opdat gelijkerwijs Christus uit de doden copgewekt is 10tot de heerlijkheid des Vaders, 11alzo ook wij din nieuwigheid des levens wandelen zouden.
5 eWant indien wij met Hem 12één plant geworden zijn in de gelijkmaking Zijns doods, zo zullen wij het ook zijn in de gelijkmaking Zijner opstanding;
6 Dit wetende, dat 13onze oude mensf 14met Hem gekruisigd is, opdat 15het lichaam der zonde 16tenietgedaan worde, opdat wij 17niet meer de zonde dienen.
7 gWant 18die gestorven is, die is 19gerechtvaardigd van de zonde.
8 hIndien wij nu 20met Christus gestorven zijn, zo geloven wij dat wij ook 21met Hem zullen leven,
9 iWetende dat Christus, opgewekt zijnde uit de doden, niet meer sterft; de dood 22heerst niet meer over Hem.
10 kWant dat Hij gestorven is, dat is Hij 23der zonde 24eenmaal gestorven; en dat Hij leeft, dat leeft Hij 25Gode.
11 Alzo ook gijlieden, houdt het daarvoor, dat gij wel 26der zonde dood zijt, maar 27Gode levend zijt in Christus Jezus, onzen Heere.
12 Dat 28dan de 29zonde niet 30heerse in uw 31sterfelijk lichaam, om haar 32te gehoorzamen in de begeerlijkheden deszelven lichaams.
13 En stelt uw leden niet 33der zonde tot 34wapenen der ongerechtigheid; lmaar stelt uzelven 35Gode, als 36uit de doden levend geworden zijnde, en stelt 37uw leden Gode tot wapenen der gerechtigheid.
14 Want 38de zonde zal over u niet heersen; want gij zijt niet 39onder de wet, 40maar onder de genade.


Het is allen die dit Schriftgedeelte echt goed lezen duidelijk dat Paulus hier spreekt over de heiligmaking, de aflegging van de oude mens van de zonde, en niet over de rechtvaardigmaking, of ellende kennis, of de bekering.

Zie ook onze Heidelberger, die naar dit Schriftgedeelte verwijst...

43. Vr. Wat verkrijgen wij meer voor nuttigheid uit de offerande en den dood van Christus aan het kruis?

Antw. Dat door Zijn kracht onze oude mens met Hem gekruisigd, gedood en begraven wordt (a), opdat de boze lusten des vleses in ons niet meer regeren (b), maar dat wij onszelven Hem tot een offerande der dankbaarheid opofferen (c).

a Rom. 6:6. b Rom. 6:6, 12. c Rom. 12:1.



(is er ondertussen een foutje in de HC geslopen, want dat moet zijn 'gedood en begraven IS', zoals we ook in Rom.6:6 lezen.

De engelse tekst heeft het ook dus:

What further benefit do we receive from the sacrifice and death of Christ on the cross?
Answer. That by virtue thereof, our old man is crucified, dead and [e] buried with him; that so the corrupt inclinations of the flesh may no more [f] reign in us; but that we may [g] offer ourselves unto him a sacrifice of thanksgiving.
)
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: De oude mens in Romeinen 6:5, 6

Bericht door Afgewezen »

Wilhelm schreef:Dat is het probleem bij drijvers als VDB-23 die op hun jonge leeftijd de gehele kerk incl de leraars precies weten te vertellen wat schijn en zijn is. En dat vooral op basis van eigen bevindingen.
De Bijbel leert een andere grondhouding, en ook dat de Heere het hart aanziet, en dat wij met ons verduisterd verstand ons zo menigmaal kunnen vergissen...
Jeugdige overmoed. ;)
Plaats reactie