Daar staat de Bijbel vol van. Lees over de vrucht van de Geest, het nieuwe leven, de nieuwe mens. En dat is niet uit zichzelf maar omdat Hij met zijn Geest werkt en ons verandert. Opnieuw wil ik waarschuwen voor eenzijdigheid gezien je citaat uit Romeinen 7. Bekijk de context er maar eens bij en dan zie je dat naast wat Paulus hier zegt over de strijd tegen de oude mens, hij nog veel meer zegt, ook over de nieuwe mens. Wat Paulus zegt en jij citeert is in zijn relaas tegen de oude mens waarna hij uitroept: Wie zal me verlossen? En dan weet hij dat zijn verlossing, ook van wat jij hier citeert, er in Christus is.DWW schreef:Welke en hoedanige heiligheid denk jij dat een goddeloze gerechtvaardigde ziel dan nog voor God zou kunnen betrachten...?Avi schreef:Dus, als we Kohlbrugge nu even loslaten, houdt de heiligmaking voor jou hooguit in: Weten dat je zondaar bent voor God en op vergeving aangelegd blijven. Niet meer en niet minder. Je laat de heiliging opgaan in de vergeving?DWW schreef: Velen verstaan het stuk van de heiligmaking daarom verkeerd. Maar Kohlbrugge had het van God geleerd, namelijk waar hij gedurig zijn goddeloze verdorven bestaan/natuur voor God in moest leven, niet in de uitleving, maar in de inleving, daar was Christus rein en rechtvaardig voor Kohlbrugge. Dat is nu de volle troost voor de Kerk van Christus. Velen moeten nog zoveel doen in het stuk van de heiligmaking, maar Kohlbrugge behoefde NIETS meer te doen. Want, het was voor hem volledig volbracht..!! Niet half, maar geheel. Voor hem was er betaald.
Zo dan, ik zelf dien wel met het gemoed de wet Gods, maar met het vlees de wet der zonde, Rom. 7:26
Overigens heb je het over een goddeloze gerechtvaardigde ziel? Wat mag dat wezen? Een gerechtvaardigde ziel kan nooit goddeloos, zonder God zijn want buiten Hem is er geen rechtvaardiging. Gerechtvaardigden zijn juist niet meer goddeloos maar van God... en God woont in hen.