De oude mens in Romeinen 6:5, 6

Dirk91
Berichten: 59
Lid geworden op: 11 jul 2009, 20:29
Locatie: Alblasserdam

Re: De oude mens in Romeinen 6:5, 6

Bericht door Dirk91 »

De wedergeboren mens is inderdaad een twee-mens. Maar bekeerd of niet bekeerd, zonden scheiden je altijd van de liefde van God. Herken je het zelf niet, dat als je in zonde gevallen bent dat je soms bijna niet meer om vergeving durft te vragen of dat je het soms even heel moeilijk hebt?

Daarom is het van groot belang om de zonde echt bij de wortel af te houwen. Het is waar dat zelfs onze beste daden met zonden bevlekt zijn, maar dat neemt niet weg dat we de zonden moeten haten en vlieden. Niet alleen haten dus, maar ook echt vlieden en er alles aan doen om er vanaf te komen. Vooral de diegewortelde (verslaafde) zonden. Ik las gisteren een stuk van ds. Thomas Boston in een boekje 'De wijde en de enge poort':
Thomas Boston schreef:De doding gaat door tot,
(1.) Bijzondere lusten en begeerlijkheden, de leden van het lichaam der zonde. "Doodt dan uw leden die op de aarde zijn, namelijk hoererij, onreinheid, schandelijke beweging, kwade begeerlijkheid en de gierigheid, welke is afgodendienst," Col. 3 : 5. Deze verdorvenheden zijn vele en van verschillende soorten, vleeslijke lusten en lusten van de geest, genoeglijke lusten en verwoestende driften. Deze alle komen voor onder de naam van wereldse begeerlijkheden, waarvan het Evangelie ons leert dat wij ze moeten verzaken. "En onderwijst ons, dat wij de goddeloosheid en de wereldse begeerlijkheden verzakende, matig en rechtvaardig en godzalig leven zouden in deze tegenwoordige wereld," Titus 2 : 12. Op elk van hen moet de mens in de weg ten leven een waakzaam oog slaan, om ze te vernielen wanneer zij hun kop beginnen op te steken. Wij moeten daarmee worstelen, en hun dood en verdelging zoeken.
Bijzonder moet de strijd gevoerd worden tegen die lust waaraan men het meeste verslaafd is, die men gewoonlijk een overheersende zonde noemt. Dit is de zonde waardoor men lichtelijk wordt omringd door temperament, lichaamsgesteldheid, omgeving, omstandigheden of waardoor anders die zonde heerst. Hiertegen moet bijzonder de strijd worden aangebonden, zij moet gedood worden, ofschoon men daartoe even hjard over zichzelf moet zijn, als wanneer men een rechteroog uitrukt, of een rechterhand afhouwt. Niemand kan zekerheid hebben van op de nauwe weg te zijn, zonder die doding. "Want ik heb des Heeren wegen gehouden, en ben van mijn God niet goddelooslijk afgegaan," Psalm 18 : 22. En wij kunnen over onze vordering in de nauwe weg oordelen, zo wij een vordering in het doden van de zonde die ons lichtelijk omringt vast kunnen stellen.
(2.) [...]
Natuurlijk mogen we onze zaligheid niet laten afhangen van onze eigen gerechtigheid, maar Christus als ons enige fundament stellen. Maar dat neemt niet weg dat we de strijd moeten aanbinden tegen deze oude mens. Vooral wat Boston over die verslavingen zegt, spreekt me aan. Ik heb zelf een goede site gevonden, waar ik een cursus volg om af te komen van een verslaving aan pornografie (zie ook ander topic). Daarbij is het belangrijk om Gods eer als hoofddoel te stellen. Maar ik denk dat alle andere verslavingen die niet zo erg lijken op het eerste gezicht, ook uitgeroeid moeten worden. God wilt immers niet dat we aan (aardse) dingen gebonden zijn. Op grond hiervan denk ik dat het ook niet goed is om verslaafd te zijn aan roken of aan eten (ik bedoel dus 'vraatzucht' ;)) bijvoorbeeld. Omdat dat naar mijn mening een bron is van de oude mens.
TheKeimpe
Berichten: 30
Lid geworden op: 13 mar 2002, 17:34

Re: De oude mens in Romeinen 6:5, 6

Bericht door TheKeimpe »

Luther schreef:
Bert Mulder schreef:
artistiek schreef:
TheKeimpe schreef:Artistiek, nu ben ik het helemaal, zonder enig voorbehoud, met je eens, want je gebruikt de term "oude mens" niet meer.
En die twee delen van de wedergeborene, de nieuwe mens en het lichaam der zonde, zullen inderdaad blijven strijden tot het einde, de dood, toe.
Leg mij eens het verschil uit tussen oude natuur, lichaam der zonde en oude mens?
letterziften, dat is alles.

alle drie betekenen hetzelfde.
Inderdaad.
Jammer dat Kohlbrugge niet meer leeft, dan had hij voor mij kunnen reageren. Zie zijn boek Toevlucht, de een na laatste of laatste brief.

Paulus spreekt nergens over de oude mens zoals dat "onder ons" gebruikelijk is. Wie meent van wel: ga je gang en toon het aan.

De oude natuur is geen direcht Bijbelse term, maar komt uit de formulieren.

Verder ben ik zo eerlijk dat ik niet exact weet hoe je alle verhoudingen precies moet zien, alleen zijn de verklaringen die de oude mens dood verklaren logischer dan diegenen die een stervensproces van de oude mens afleiden uit Romeinen 6. Het stervensproces gaat over het lichaam der zonde.
Zonder hart doet het hoofd ook niets
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: De oude mens in Romeinen 6:5, 6

Bericht door Luther »

TheKeimpe schreef:Jammer dat Kohlbrugge niet meer leeft, dan had hij voor mij kunnen reageren. Zie zijn boek Toevlucht, de een na laatste of laatste brief.

Paulus spreekt nergens over de oude mens zoals dat "onder ons" gebruikelijk is. Wie meent van wel: ga je gang en toon het aan.

De oude natuur is geen direcht Bijbelse term, maar komt uit de formulieren.

Verder ben ik zo eerlijk dat ik niet exact weet hoe je alle verhoudingen precies moet zien, alleen zijn de verklaringen die de oude mens dood verklaren logischer dan diegenen die een stervensproces van de oude mens afleiden uit Romeinen 6. Het stervensproces gaat over het lichaam der zonde.
De oude mens is inderdaad dood, maar wel: in zonden en misdaden. Actief dood dus!
Waaruit blijkt dat? Uit het lichaam der zonde dat we dag in dag uit meesjouwen. Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods... (Rom. 7) Je ziet dat daar weer een ander begrip opduikt, namelijk lichaam dezes doods.
Wat in Romeinen 6 wordt geleerd, is de doodsteek die de oude mens heeft ontvangen!
Ik luisterde onlangs een preek van kand. G. Bredeweg (die naar de GG Barneveld-Zuid gaat) die het vergeleek het met een bosje bloemen: "Zaterdagmiddag snijdt moeder wat bloemen uit de tuin en zet ze op een vaas. Vader zegt: Wat bloeien die bloemen toch mooi. Mis! Ze zijn dood. Ze mogen dan nog even pronken, maar ze zijn dood, er is een ontbindingsproces gestart."
Welnu: In Romeinen 6 wordt aangegeven dat de oude mens gedood is (afsnijden van de bloemen; oude mens) en in Romeinen 7 wordt aangegeven dat we dat dode lichaam, dat in ontbinding is, aan deze zijde van het graf nog met ons meesjouwen. (ontbindingsproces; lichaam der zonde en des doods)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: De oude mens in Romeinen 6:5, 6

Bericht door Jongere »

Dit vind ik een wonderlijke uitleg, Luther. En ik vraag me af of dit Bijbels is.

Je wilt dus zeggen dat waar Romeinen 6 over spreekt (onze oude mens met Hem gekruisigd) dezelfde dood is als waar Efeze 2 over spreekt (dood in de zonden en misdaden)?
Dat zou betekenen dat iedereen met Hem gekruisigd is? Ik geloof niet dat de oude mens van een gelovige actief dood is in de zonden en misdaden. Dan haal je denk ik wat dingen door elkaar hoe de Bijbel over dood spreekt.
TheKeimpe
Berichten: 30
Lid geworden op: 13 mar 2002, 17:34

Re: De oude mens in Romeinen 6:5, 6

Bericht door TheKeimpe »

@Luther: dat is dan een favoriet beeld van kand. Bredeweg, hij heeft het pas bij ons ook gebruikt.

Maar verder: iemand die gekruisigd is, is toch te vergelijken met iemand die een doodsteek heeft gekregen?
Zonder hart doet het hoofd ook niets
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: De oude mens in Romeinen 6:5, 6

Bericht door Marnix »

Jongere schreef:Dit vind ik een wonderlijke uitleg, Luther. En ik vraag me af of dit Bijbels is.

Je wilt dus zeggen dat waar Romeinen 6 over spreekt (onze oude mens met Hem gekruisigd) dezelfde dood is als waar Efeze 2 over spreekt (dood in de zonden en misdaden)?
Dat zou betekenen dat iedereen met Hem gekruisigd is? Ik geloof niet dat de oude mens van een gelovige actief dood is in de zonden en misdaden. Dan haal je denk ik wat dingen door elkaar hoe de Bijbel over dood spreekt.
Inderdaad. Paulus zegt ook dat we met Christus gestorven zijn. Dat is wat anders dan actief dood zijn. Natuurlijk is er die strijd tegen de zonden.... maar dat is wat anders dan dat we actief dood zouden zijn. Die twee dingen worden verward. Het vrij zijn van de zonde en zijn vloek en aan de andere kant het nog wel zonde doen. Die strijd ervaart Paulus en hij roept uit: Wie zal me van dit lichaam van de dood verlossen? En tegelijkertijd weet en geeft hij het antwoord. Gode zij dank door onze Heer, Jezus Christus. En dát is actief... niet iets van een toekomende tijd, na de jongste dag. Maar nu. Het is het directe, actieve antwoord op de vraag van Paulus die je aanhaalt.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: De oude mens in Romeinen 6:5, 6

Bericht door Jongere »

TheKeimpe schreef:@Luther: dat is dan een favoriet beeld van kand. Bredeweg, hij heeft het pas bij ons ook gebruikt.
Gebruikt hij dat beeld echt voor de oude mens?
Ik heb het wel gehoord voor de mens van nature - in het paradijs is de bloem al afgesneden. Het lijkt nu alsof de mens nog aardig wat is, maar vergis je niet: die is dood.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: De oude mens in Romeinen 6:5, 6

Bericht door Luther »

Jongere schreef:Dit vind ik een wonderlijke uitleg, Luther. En ik vraag me af of dit Bijbels is.

Je wilt dus zeggen dat waar Romeinen 6 over spreekt (onze oude mens met Hem gekruisigd) dezelfde dood is als waar Efeze 2 over spreekt (dood in de zonden en misdaden)?
Dat zou betekenen dat iedereen met Hem gekruisigd is? Ik geloof niet dat de oude mens van een gelovige actief dood is in de zonden en misdaden. Dan haal je denk ik wat dingen door elkaar hoe de Bijbel over dood spreekt.
Nee, je hebt gelijk. Ik haal 2 dingen door elkaar.
Ik wilde het beeld alleen gebruiken om aan te tonen dat die verschillende termen bij een levendgemaakte ziel, hetzelfde inhouden.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie