Bijbelse gronden voor voorwaardelijke prediking
- Johann Gottfried Walther
- Berichten: 5214
- Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49
Bijbelse gronden voor voorwaardelijke prediking
Hier onder een aantal zaken, waar ik graag bijbelse onderbouwingen van zou willen hebben.
Niet zo zeer voor mijzelf, maar meer of die er zijn.
Het uitgangspunt is de voorwaardelijke prediking, die redelijk wat forummers blijken bijbels te vinden,
al vinden ze het woord voorwaardelijk niet goed. Maar wat er onderverstaan wordt lijken ze wel bijbels te vinden.
(Namelijk dat het evangelie alleen verkondigd mag worden aan ontwaakte zondaren)
1. Welke bijbelse gronden zijn er voor een voorwaardelijke prediking?
2. Welke bijbelse gronden zijn er voor: uitspraak als: bij Jes 55 vers 1: dat een mens eerst dorstig gemaakt moet worden?
en uitspraken als, een mens moet eerst zijn zonde inleven? En bij teksten waar het gaat over de zondaar: zoals: Dit is een getrouw woord en alle aanneming waardig dat Jezus Christus in de wereld gekomen is om zondaren zalig te maken. Dat je eerst zondaar moet worden. Welke bijbelse grond is daarvoor?
3. Zijn er bijbelse gronden te noemen, die het rechtvaardigen dat een predikant niet oproept tot geloof en bekering?
Zomaar wat eenvoudige vragen. Geen discussies graag, maar bijbelteksten.
Niet zo zeer voor mijzelf, maar meer of die er zijn.
Het uitgangspunt is de voorwaardelijke prediking, die redelijk wat forummers blijken bijbels te vinden,
al vinden ze het woord voorwaardelijk niet goed. Maar wat er onderverstaan wordt lijken ze wel bijbels te vinden.
(Namelijk dat het evangelie alleen verkondigd mag worden aan ontwaakte zondaren)
1. Welke bijbelse gronden zijn er voor een voorwaardelijke prediking?
2. Welke bijbelse gronden zijn er voor: uitspraak als: bij Jes 55 vers 1: dat een mens eerst dorstig gemaakt moet worden?
en uitspraken als, een mens moet eerst zijn zonde inleven? En bij teksten waar het gaat over de zondaar: zoals: Dit is een getrouw woord en alle aanneming waardig dat Jezus Christus in de wereld gekomen is om zondaren zalig te maken. Dat je eerst zondaar moet worden. Welke bijbelse grond is daarvoor?
3. Zijn er bijbelse gronden te noemen, die het rechtvaardigen dat een predikant niet oproept tot geloof en bekering?
Zomaar wat eenvoudige vragen. Geen discussies graag, maar bijbelteksten.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
- Bert Mulder
- Berichten: 9099
- Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
- Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
- Contacteer:
Re: Bijbelse gronden voor voorwaardelijke prediking
Antwoord voor alle drie: GEEN!Johann Gottfried Walther schreef:Hier onder een aantal zaken, waar ik graag bijbelse onderbouwingen van zou willen hebben.
Niet zo zeer voor mijzelf, maar meer of die er zijn.
Het uitgangspunt is de voorwaardelijke prediking, die redelijk wat forummers blijken bijbels te vinden,
al vinden ze het woord voorwaardelijk niet goed. Maar wat er onderverstaan wordt lijken ze wel bijbels te vinden.
(Namelijk dat het evangelie alleen verkondigd mag worden aan ontwaakte zondaren)
1. Welke bijbelse gronden zijn er voor een voorwaardelijke prediking?
2. Welke bijbelse gronden zijn er voor: uitspraak als: bij Jes 55 vers 1: dat een mens eerst dorstig gemaakt moet worden?
en uitspraken als, een mens moet eerst zijn zonde inleven? En bij teksten waar het gaat over de zondaar: zoals: Dit is een getrouw woord en alle aanneming waardig dat Jezus Christus in de wereld gekomen is om zondaren zalig te maken. Dat je eerst zondaar moet worden. Welke bijbelse grond is daarvoor?
3. Zijn er bijbelse gronden te noemen, die het rechtvaardigen dat een predikant niet oproept tot geloof en bekering?
Zomaar wat eenvoudige vragen. Geen discussies graag, maar bijbelteksten.
Markus 16:15
En Hij zeide tot hen: Gaat heen in de gehele wereld, predikt het Evangelie allen creaturen.
Matthéüs 9:35
En Jezus omging al de steden en vlekken, lerende in hun synagogen, en predikende het Evangelie des Koninkrijks, en genezende alle ziekten en alle kwalen onder het volk.
Matthéüs 10:27
Hetgeen Ik u zeg in de duisternis, zegt het in het licht; en hetgeen gij hoort in het oor, predikt dat op de daken.
Matthéüs 11:5
De blinden worden ziende en de kreupelen wandelen, de melaatsen worden gereinigd en de doven horen, de doden worden opgewekt en den armen wordt het Evangelie verkondigd.
Matthéüs 24:14
En dit Evangelie des Koninkrijks zal in de gehele wereld gepredikt worden tot een getuigenis allen volken; en dan zal het einde komen.
Markus 1:15
En zeggende: De tijd is vervuld en het Koninkrijk Gods nabijgekomen; bekeert u en gelooft het Evangelie.
Laatst gewijzigd door Bert Mulder op 02 dec 2008, 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
- Jean le Fontain
- Berichten: 688
- Lid geworden op: 24 jan 2005, 12:04
- Locatie: Neveldijk
- Contacteer:
Re: Bijbelse gronden voor voorwaardelijke prediking
EENSBert Mulder schreef:Antwoord voor alle drie: GEEN!Johann Gottfried Walther schreef:Hier onder een aantal zaken, waar ik graag bijbelse onderbouwingen van zou willen hebben.
Niet zo zeer voor mijzelf, maar meer of die er zijn.
Het uitgangspunt is de voorwaardelijke prediking, die redelijk wat forummers blijken bijbels te vinden,
al vinden ze het woord voorwaardelijk niet goed. Maar wat er onderverstaan wordt lijken ze wel bijbels te vinden.
(Namelijk dat het evangelie alleen verkondigd mag worden aan ontwaakte zondaren)
1. Welke bijbelse gronden zijn er voor een voorwaardelijke prediking?
2. Welke bijbelse gronden zijn er voor: uitspraak als: bij Jes 55 vers 1: dat een mens eerst dorstig gemaakt moet worden?
en uitspraken als, een mens moet eerst zijn zonde inleven? En bij teksten waar het gaat over de zondaar: zoals: Dit is een getrouw woord en alle aanneming waardig dat Jezus Christus in de wereld gekomen is om zondaren zalig te maken. Dat je eerst zondaar moet worden. Welke bijbelse grond is daarvoor?
3. Zijn er bijbelse gronden te noemen, die het rechtvaardigen dat een predikant niet oproept tot geloof en bekering?
Zomaar wat eenvoudige vragen. Geen discussies graag, maar bijbelteksten.
Re: Bijbelse gronden voor voorwaardelijke prediking
Wie stelt dit?Johann Gottfried Walther schreef: al vinden ze het woord voorwaardelijk niet goed. Maar wat er onderverstaan wordt lijken ze wel bijbels te vinden.
(Namelijk dat het evangelie alleen verkondigd mag worden aan ontwaakte zondaren)
Re: Bijbelse gronden voor voorwaardelijke prediking
Geen enkel kerkverband die Gods Woord en de Formulieren van harte onderschrijft!Ander schreef:Wie stelt dit?Johann Gottfried Walther schreef: al vinden ze het woord voorwaardelijk niet goed. Maar wat er onderverstaan wordt lijken ze wel bijbels te vinden.
(Namelijk dat het evangelie alleen verkondigd mag worden aan ontwaakte zondaren)
Re: Bijbelse gronden voor voorwaardelijke prediking
Volgens mij ook niet nee. Ik ben wel benieuwd wie JGW dan bedoelt.Oude Paden schreef:Geen enkel kerkverband die Gods Woord en de Formulieren van harte onderschrijft!Ander schreef:Wie stelt dit?Johann Gottfried Walther schreef: al vinden ze het woord voorwaardelijk niet goed. Maar wat er onderverstaan wordt lijken ze wel bijbels te vinden.
(Namelijk dat het evangelie alleen verkondigd mag worden aan ontwaakte zondaren)
Re: Bijbelse gronden voor voorwaardelijke prediking
Wie verwijt dit?Ander schreef: Wie stelt dit?
Mogelijk is dit een betere vraag naar de achtergrond van JGW's post.
Re: Bijbelse gronden voor voorwaardelijke prediking
Volgens mij ook niet nee. Ik ben wel benieuwd wie JGW dan bedoelt.[/quote]
Ik ben daar inmiddels niet meer benieuwd naar
Ik ben daar inmiddels niet meer benieuwd naar

Re: Bijbelse gronden voor voorwaardelijke prediking
??Oude Paden schreef: Ik ben daar inmiddels niet meer benieuwd naar
Re: Bijbelse gronden voor voorwaardelijke prediking
Iig de hyper-calvinistische stroming, waartegen de Marrow man zo'n strijd moesten voeren, als zij stelden dat de prediking een onvoorwaardelijk, welmenend aanbod van genade behoort te bevatten.Ander schreef:Wie stelt dit?Johann Gottfried Walther schreef: al vinden ze het woord voorwaardelijk niet goed. Maar wat er onderverstaan wordt lijken ze wel bijbels te vinden.
(Namelijk dat het evangelie alleen verkondigd mag worden aan ontwaakte zondaren)
En ik ben bang dat ook in deze tijd deze hyper-calvinistische dwaling nog springlevend is, al worden misschien andere bewoordingen gebruikt.
Re: Bijbelse gronden voor voorwaardelijke prediking
Hoeveel versta je onder redelijk wat?Johann Gottfried Walther schreef:Het uitgangspunt is de voorwaardelijke prediking, die redelijk wat forummers blijken bijbels te vinden,
al vinden ze het woord voorwaardelijk niet goed. Maar wat er onderverstaan wordt lijken ze wel bijbels te vinden.
(Namelijk dat het evangelie alleen verkondigd mag worden aan ontwaakte zondaren)
10%? 50%? 80%? Van de actieve posters? Van de geregistreerden?
Re: Bijbelse gronden voor voorwaardelijke prediking
Noem alsjeblieft man en paard. Wat bedoel je nou?Wilhelm schreef:Iig de hyper-calvinistische stroming, waartegen de Marrow man zo'n strijd moesten voeren, als zij stelden dat de prediking een onvoorwaardelijk, welmenend aanbod van genade behoort te bevatten.Ander schreef:Wie stelt dit?Johann Gottfried Walther schreef: al vinden ze het woord voorwaardelijk niet goed. Maar wat er onderverstaan wordt lijken ze wel bijbels te vinden.
(Namelijk dat het evangelie alleen verkondigd mag worden aan ontwaakte zondaren)
En ik ben bang dat ook in deze tijd deze hyper-calvinistische dwaling nog springlevend is, al worden misschien andere bewoordingen gebruikt.
onvoorwaardelijk, welmenend, aanbod van genade, hyper-calvinistisch. Gelukkig staat geen van deze bewoordingen in de Bijbel. Je zou er knetter van worden.

- Johann Gottfried Walther
- Berichten: 5214
- Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49
Re: Bijbelse gronden voor voorwaardelijke prediking
Johann Gottfried Walther schreef:
al vinden ze het woord voorwaardelijk niet goed. Maar wat er onderverstaan wordt lijken ze wel bijbels te vinden.
(Namelijk dat het evangelie alleen verkondigd mag worden aan ontwaakte zondaren)
Ander schreef:
Wie stelt dit?
Het blijkt gewoon bij sommige predikanten, in hun preken.
Eerst gaat het over zondekennis of over hoe God een mens bekeerd.
En dan wordt aan de ontwaakte zondaren, die die zondekennis hebben
het evangelie gepreekt.
En het lijkt er op dat er redelijk wat zijn die dat bijbels achten.
al vinden ze het woord voorwaardelijk niet goed. Maar wat er onderverstaan wordt lijken ze wel bijbels te vinden.
(Namelijk dat het evangelie alleen verkondigd mag worden aan ontwaakte zondaren)
Ander schreef:
Wie stelt dit?
Het blijkt gewoon bij sommige predikanten, in hun preken.
Eerst gaat het over zondekennis of over hoe God een mens bekeerd.
En dan wordt aan de ontwaakte zondaren, die die zondekennis hebben
het evangelie gepreekt.
En het lijkt er op dat er redelijk wat zijn die dat bijbels achten.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
- Jean le Fontain
- Berichten: 688
- Lid geworden op: 24 jan 2005, 12:04
- Locatie: Neveldijk
- Contacteer:
Re: Bijbelse gronden voor voorwaardelijke prediking
We draaien in een kringetje rond. Beantwoord nu gewoon de vraag van Ander eens heel concreet.Johann Gottfried Walther schreef:Johann Gottfried Walther schreef:
al vinden ze het woord voorwaardelijk niet goed. Maar wat er onderverstaan wordt lijken ze wel bijbels te vinden.
(Namelijk dat het evangelie alleen verkondigd mag worden aan ontwaakte zondaren)
Ander schreef:
Wie stelt dit?
Het blijkt gewoon bij sommige predikanten, in hun preken.
Eerst gaat het over zondekennis of over hoe God een mens bekeerd.
En dan wordt aan de ontwaakte zondaren, die die zondekennis hebben
het evangelie gepreekt.
En het lijkt er op dat er redelijk wat zijn die dat bijbels achten.
Re: Bijbelse gronden voor voorwaardelijke prediking
De mens moet zondaar voor God worden. Dat is Bijbels. Ik weet niet of je je daar aan stoot?J.G.W. schreef:2. Welke bijbelse gronden zijn er voor: uitspraak als: bij Jes 55 vers 1: dat een mens eerst dorstig gemaakt moet worden?
en uitspraken als, een mens moet eerst zijn zonde inleven? En bij teksten waar het gaat over de zondaar: zoals: Dit is een getrouw woord en alle aanneming waardig dat Jezus Christus in de wereld gekomen is om zondaren zalig te maken. Dat je eerst zondaar moet worden. Welke bijbelse grond is daarvoor?
Want wilde je deze tekst uit de Bijbel poetsen: Die gezond zijn hebben de Medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn. Lees dan ook eens John Flavel "Geschonken genade" over deze tekst.