De bekering van John Warburton : Wet & Evangelie

Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: De bekering van John Warburton : Wet & Evangelie

Bericht door MarthaMartha »

Grace schreef:
Erasmiaan schreef:Is er geen andere stijlvorm om je eigen mening naar voren te brengen?

Is het "ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is'? Of zit er toch iets achter deze manier van schrijven?

Het is in ieder geval een wijze van posten die op forums als deze zelden gezien wordt.
Sorry, maar gaan we nu ook al discussiëren en bepalen hoewe moeten schrijven en op welke manier we moeten reageren? Het staat toch zeker vrij om de boodschap te brengen op de manier zoals je dat wilt? Los van het feit of je het er mee eens bent of niet; je kan gravo niet verwijten dat hij losse flodders afschiet. Hij zet wel aan tot nadenken.

Laten we inhoudelijk discussiëren en een ieder vrij laten in wat hij/zij de beste manier vindt om zijn of haar punt duidelijk te maken.
Ik ben blij met Gravo's posting.
De vragen die hij stelt zijn wat mij betreft wezenlijk.
Ja, het is kritisch, maar zéér raak!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: De bekering van John Warburton : Wet & Evangelie

Bericht door Ander »

Grace schreef:Laten we inhoudelijk discussiëren en een ieder vrij laten in wat hij/zij de beste manier vindt om zijn of haar punt duidelijk te maken, dat bedoel je waarschijnlijk.
Mag DJK dat ook doen dan?

Gravo maakt een verwijt dat we gaan schematiseren, deels misschien wel terecht. Dat mag je ook fout vinden, wat ook net zo fout is dat iedereen maar mag geloven zoals we dat zelf willen en als we op grond van Gods Woord en de bevindingen van de ouden daar wat parallelen gaan trekken waarbij er soms vragen ontstaan staan we op onze achterste benen. En het gaat in de bijdrage van DJK niet om de oude taal alleen, ook om de zaken die erin naar voren komen.
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Re: De bekering van John Warburton : Wet & Evangelie

Bericht door Ariene »

Ik vraag me af of het sowieso wijs is te reageren.

Ik zou zeggen lees het en sluit het topic weer.

Hoe je ook reageer, DJK ziet het alleen als bevestiging dat hij de juiste leer bij zich draagt.

Wanneer je er tegenin gaat dan zegt hij "Ik moet lijden van Christus wege"

Wanneer we hem bevestigen in zijn zienswijze schrijft hij "Opmerken is beter dan het vette der rammen"

Dus laten we hem maar gewoon negeren.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Klaio
Berichten: 296
Lid geworden op: 07 sep 2005, 08:32

Re: De bekering van John Warburton : Wet & Evangelie

Bericht door Klaio »

Ariene schreef:Ik vraag me af of het sowieso wijs is te reageren.

Ik zou zeggen lees het en sluit het topic weer.

Hoe je ook reageer, DJK ziet het alleen als bevestiging dat hij de juiste leer bij zich draagt.

Wanneer je er tegenin gaat dan zegt hij "Ik moet lijden van Christus wege"

Wanneer we hem bevestigen in zijn zienswijze schrijft hij "Opmerken is beter dan het vette der rammen"

Dus laten we hem maar gewoon negeren.
Dat is inderdaad het beste, ter voorkoming van hete hoofden en koude harten (in DJK-taal).
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: De bekering van John Warburton : Wet & Evangelie

Bericht door Bert Mulder »

Titus 3:
9 Maar wedersta de dwaze vragen en geslachtsrekeningen en twistingen en strijdingen over de wet; want zij zijn onnut en ijdel.
10 Verwerp een ketters mens na de eerste en tweede vermaning,
11 Wetende dat de zodanige verkeerd is en zondigt, zijnde bij zichzelven veroordeeld.
Dus: laat hem links liggen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: De bekering van John Warburton : Wet & Evangelie

Bericht door Ander »

Worden boeken als deze (weldadigheden van een Verbonds-God van Warburton) nog wel gelezen? Op zich is het een heel leerzaam boek met een diepe bevinding en een afhankelijk leven dicht bij de Heere. Alleszins nuttig om te lezen. Of weten we met zulke boeken geen raad meer?
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Re: De bekering van John Warburton : Wet & Evangelie

Bericht door Grace »

Ander schreef:
Grace schreef:Laten we inhoudelijk discussiëren en een ieder vrij laten in wat hij/zij de beste manier vindt om zijn of haar punt duidelijk te maken, dat bedoel je waarschijnlijk.
Mag DJK dat ook doen dan?

Gravo maakt een verwijt dat we gaan schematiseren, deels misschien wel terecht. Dat mag je ook fout vinden, wat ook net zo fout is dat iedereen maar mag geloven zoals we dat zelf willen en als we op grond van Gods Woord en de bevindingen van de ouden daar wat parallelen gaan trekken waarbij er soms vragen ontstaan staan we op onze achterste benen. En het gaat in de bijdrage van DJK niet om de oude taal alleen, ook om de zaken die erin naar voren komen.
Ik heb nooit moeite gehad met de wijze van reageren van DJK. Is ook een manier inderdaad.
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Re: De bekering van John Warburton : Wet & Evangelie

Bericht door Grace »

Ander schreef:En het gaat in de bijdrage van DJK ook om de zaken die erin naar voren komen.
Volgens mij leert de bijbel geen stappenplan.
Ook een oudvader als Wilhelmus a Brakel geeft een heel ander geluid:

Uit: 'De redelijke Godsdienst' van Brakel
VII. 4. Het vierde dat aan te merken is, is de wijze van wedergeboorte, welke zeer verscheiden is;:

(a) Sommigen worden schielijk, in een korte tijd overgebracht, als in één ogenblik, gelijk Zachéus en de moordenaar; velen op de Pinksterdag, de stokbewaarder. Anderen langzamer.
(b) Sommigen worden overgebracht door en met grote verschrikkingen en ontsteltenissen der wet, des doods en der verdoemenis, zoals op de Pinksterdag, en
de stokbewaarder, Hand. 16:27.
(c) Sommigen op een zeer Evangelische wijze. De zaligheden en de volheid van de Middelaar Jezus Christus overstelpen de ziel, en de zoetheid van de Evangelische goederen vervullen zó hun ziel, dat ze geen tijd hebben, aan hun zonden met verschrikking te denken. Maar zij worden als verslonden door het Evangelie, en zij ontvangen Jezus met blijdschap als Zachéus, Lukas 19:3, 10.
(d) Sommigen brengt de Heere over in vele bedaardheid, door het gezicht van de waarheden; in bedaardheid zien ze hun zonden en ellendige staat buiten Christus, en de zaligheden der bondgenoten, alsmede de waarheid van de aanbieding van Christus door het Evangelie aan hen. In dit beschouwen der waarheden worden ze allengskens (langzamerhand) en buiten hun weten veranderd, en worden der waarheid gehoorzaam, en door de kennis van de waarheid worden ze gelovig, en hun hart wordt gereinigd, 1 Petrus 1:22. Zij hebben niet veel smartelijke droefheid,
ook geen verrukkende blijdschap, maar een genoegen in, en zoete goedkeuring van de waarheden, zo ten opzichte van hun ellende, als zaligheid in Christus, en hun aanneming van, en verlaten op Christus. Dit zijn doorgaans de bestendigste en vaste Christenen.
(e) Sommigen worden bekeerd allengskens, met vele verwisselingen van droefheid, blijdschap, geloof, ongeloof, strijden, overwinningen, vallen, opstaan; en dit is de gewone weg, dien God doorgaans houdt in de bekering van de meesten. Als ik zeg, alengskens, dan bedoel ik de bekering in 't brede, met al haar omtrek, van de eerste overtuiging, tot de bewustheid dat men Christus aanneemt. Want anders is het een zekere zaak, dat de bekering in één ogenblik geschiedt, in één moment wordt de ziel van dood levend; tussen dood en levend zijn is geen tijd. Omdat deze wijze van bekering de gewoonste is, zo zullen wij ze in haar begin, voortgang en einde wat breder openleggen, opdat een ieder zich daarin zou kunnen spiegelen.

Maar dat zeggen wij vooraf, dat niemand bekommerd moet zijn over de wijze van bekering, omdat hij niet is overgebracht op deze of gene wijze, die men zichzelf voorschrijft, of op welke anderen bekeerd zijn. Als de bekering er is, dan is het wél, en ziet tot uw ontsteltenis niet terug op de wijze, al was de wijze van bekering in u zodanig, dat gij nooit iets dergelijks gelezen of gehoord had. Want de wegen Gods zijn wonderbaar, en de een ondervindt wel iets, daar de andere niet van weet, ook in de gewone weg tot bekering; maar men moet dikwijls terugzien op al de voorzienigheden en wegen, waardoor God ons geleid heeft, dat geeft ons stof van verwondering, van verheerlijking van God, en van vaststelling van zijn staat.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: De bekering van John Warburton : Wet & Evangelie

Bericht door Ander »

Grace schreef: (e) Sommigen worden bekeerd allengskens, met vele verwisselingen van droefheid, blijdschap, geloof, ongeloof, strijden, overwinningen, vallen, opstaan; en dit is de gewone weg, dien God doorgaans houdt in de bekering van de meesten. Als ik zeg, alengskens, dan bedoel ik de bekering in 't brede, met al haar omtrek, van de eerste overtuiging, tot de bewustheid dat men Christus aanneemt. Want anders is het een zekere zaak, dat de bekering in één ogenblik geschiedt, in één moment wordt de ziel van dood levend; tussen dood en levend zijn is geen tijd. Omdat deze wijze van bekering de gewoonste is, zo zullen wij ze in haar begin, voortgang en einde wat breder openleggen, opdat een ieder zich daarin zou kunnen spiegelen.
Dat is nu wat je zo mooi terug leest in het voornoemde boek.
Daarom zegt Brakel ook:
Omdat deze wijze van bekering de gewoonste is, zo zullen wij ze in haar begin, voortgang en einde wat breder openleggen, opdat een ieder zich daarin zou kunnen spiegelen.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: De bekering van John Warburton : Wet & Evangelie

Bericht door Afgewezen »

Erasmiaan schreef:... Maar als ik DJK goed lees gaat het hierom: we moeten zondaar voor God worden omdat er dan plaats is voor Christus in ons leven...
Als je dit ook een stappenplan noemt, dan is het een Bijbels stappenplan en dus niets mis mee.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: De bekering van John Warburton : Wet & Evangelie

Bericht door Afgewezen »

Overigens heeft Brakel zijn bekeringspatronen niet van een (deugdelijke) Bijbelse argumentatie voorzien. Zo gaat het voorbeeld van Zacheüs niet op: niemand, ook Brakel niet, weet wat er in Zacheüs is omgegaan toen hij tot bekering kwam.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: De bekering van John Warburton : Wet & Evangelie

Bericht door Ander »

Ander schreef:Worden boeken als deze (weldadigheden van een Verbonds-God van Warburton) nog wel gelezen? Op zich is het een heel leerzaam boek met een diepe bevinding en een afhankelijk leven dicht bij de Heere. Alleszins nuttig om te lezen. Of weten we met zulke boeken geen raad meer?
'k Zou toch wel antwoord willen hebben op deze vraag, of kent niemand dit boek?
Klaio
Berichten: 296
Lid geworden op: 07 sep 2005, 08:32

Re: De bekering van John Warburton : Wet & Evangelie

Bericht door Klaio »

Ander schreef:
Ander schreef:Worden boeken als deze (weldadigheden van een Verbonds-God van Warburton) nog wel gelezen? Op zich is het een heel leerzaam boek met een diepe bevinding en een afhankelijk leven dicht bij de Heere. Alleszins nuttig om te lezen. Of weten we met zulke boeken geen raad meer?
'k Zou toch wel antwoord willen hebben op deze vraag, of kent niemand dit boek?
Ja hoor, het is een zeer indrukwekkend boek. Zulke boeken moet je mijns inziens echter wel in hun tijd zien (vaak grote armoede en geen of nauwelijks sociale voorzieningen).
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: De bekering van John Warburton : Wet & Evangelie

Bericht door albion »

Ander schreef:
Ander schreef:Worden boeken als deze (weldadigheden van een Verbonds-God van Warburton) nog wel gelezen? Op zich is het een heel leerzaam boek met een diepe bevinding en een afhankelijk leven dicht bij de Heere. Alleszins nuttig om te lezen. Of weten we met zulke boeken geen raad meer?
'k Zou toch wel antwoord willen hebben op deze vraag, of kent niemand dit boek?
Ik vind het een heel mooi boek. Ik kreeg het toen ik belijdenis gedaan heb. Toen ik in Engeland in een Bethesda Home werkte, mocht ik ook een kleindochter van zijn zoon John verzorgen.
De bekeringsgeschiedenis van Huntington vind ik ook heel mooi. Mijn grootmoeder die las hem erg graag, ik denk ook, o.a. omdat ze zich wat kon indenken in wat voor armoede ze in die tijd leefden (daar kon ze ook van meepraten)
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: De bekering van John Warburton : Wet & Evangelie

Bericht door MarthaMartha »

Ander schreef:
Ander schreef:Worden boeken als deze (weldadigheden van een Verbonds-God van Warburton) nog wel gelezen? Op zich is het een heel leerzaam boek met een diepe bevinding en een afhankelijk leven dicht bij de Heere. Alleszins nuttig om te lezen. Of weten we met zulke boeken geen raad meer?
'k Zou toch wel antwoord willen hebben op deze vraag, of kent niemand dit boek?
Jawel hoor, heb ik ook gelezen en in mijn bezit....
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Plaats reactie