"Ben ik dan uw vijand geworden, u de waarheid zeggende?"

Gebruikersavatar
hmprff
Berichten: 1474
Lid geworden op: 02 jul 2008, 19:01

Re: "Ben ik dan uw vijand geworden, u de waarheid zeggende?"

Bericht door hmprff »

DJK schreef:
Het enige waar jij de mond van vol hebt, is om over dominees en oudvadertjes te praten. Er bestaat ook zo'n blad met dezelfde naam, waarin dit ook alleen maar naar voren gebracht wordt. Ben jij daar de opsteller van?
Wát de inhoud van hun prediking was, weet je niet, of misschien maar half, noch minder kom je met het Woord, om mij Bijbels te weerleggen.
Op de manier van hoe jij bezig bent, kan je geestelijk 300 jaar worden, mijnheer Oude Paden....
Toch zal je met al het vergelijken van die dominees en van al die geachte oudvadertjes, een keertje overboord moeten gaan, vriend.
ik, maar ja wie ben ik, vind dat je hiervoor je excuses aan moet bieden en je woorden terug moet nemen DJK.
En denk aan wat er in Efeze 4 staat:

29 Geen vuile rede ga uit uw mond, maar zo er enige goede rede is tot nuttige stichting, opdat zij genade geve dien, die dezelve horen.

30 En bedroeft den Heiligen Geest Gods niet, door Welken gij verzegeld zijt tot den dag der verlossing.

31 Alle bitterheid, en toornigheid, en gramschap, en geroep, en lastering zij van u geweerd, met alle boosheid;

32 Maar zijt jegens elkander goedertieren, barmhartig, vergevende elkander, gelijkerwijs ook God in Christus ulieden vergeven heeft.
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: "Ben ik dan uw vijand geworden, u de waarheid zeggende?"

Bericht door JolandaOudshoorn »

DJK schreef:
Afgewezen schreef:DJK, ik denk dat je nog moet leren om je bevinding een Bijbels kader te geven.
Als jij zegt dat je 'nog de kruisdood met Christus moet sterven, voordat enz.', dan plaats je je bevinding in een verkeerd kader. Zondaar voor God worden is niet hetzelfde als de kruisdood met Christus sterven.
Pas wie in Christus gelooft, is met Hem gestorven én opgestaan. Let wel, het sterven gaat dus niet aan het geloof vooraf.
Wat jij bedoelt, is iets anders.
Onderscheid nu eens goed, want nu ben je een goede zaak wel heel slecht aan het verdedigen!
Toen Jona overboord geworpen werd, en in de golven moest gaan verdrinken, wist hij alvorens niet dat daar een Vis was die hem zou redden. Maar volgens de uitleg van Jolanda, zag Jona die Vis al een tijdje zwemmen, en hij wist hij alvorens ook al dat wanneer die Vis hem op zou slokken, hij na drie dagen weer op het strand geworpen zou worden. Begrijp en zie je dan niet dat het wonder van zalig worden uit genade om niet, hier mee volkomen wordt weggeveegd...........????
Knap dat je dat zo eruit weet op te maken, want dat is mijn uitleg helemaal niet! Ik zei dat je wet en evangelie niet behoort te scheiden, maar dat zij als paar behoren gebracht te worden. Je zet je eigen bevinding voorop, en dat is het gevaarlijke!
Je geeft aan dat berouw een voorwaarde is om tot Christus te komen. Je wil dus iets meebrengen naar God. En daarmee veeg je het "uit genade alleen" juist weg!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Jo-Ann
Berichten: 979
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:06

Re: "Ben ik dan uw vijand geworden, u de waarheid zeggende?"

Bericht door Jo-Ann »

Lees dit net op site Rokende Vlaswiek...
Ik lees de postings van DJK niet zo goed, maar goed genoeg om te zien dat hij dwaalleer brengt en heb al vaker gedacht: volgens mij is die man niet goed in zijn hoofd.
Ik lees allerlei uiterst vrome kletspraat, maar niet over de liefde Gods, die liefde geeft in het hart van de zondaar om Gods recht lief te krijgen.
Met de leer die DJK hier rondstrooit verwart hij mensen en zorgt ervoor dat er geen troost overblijft voor een hijgend hert.
DJK gebruikt to Refo het voorbeeld van de inwoners van Ninevé, maar zodra daarin verder gevraagd wordt, staat de wagen stil.
Sorry DJK, maar volgens mij ben je ziek en zou een bezoek aan de psychiater niet verkeerd zijn.
WELKOM ONDER HET KRUIS (11) Klik hier


Waarde broeder en vriend,

Hierbij nog even het bewijs van verzending van het postpakket. Daarnaast nog een briefje van mij aan één van mijn hartevrienden na mijn op-één-na-laatste mail aan u, toen ik er van overtuigd begon te raken dat u wel eens gelijk kon hebben, qua leer - en bakeren etc. Mijn vraag aan u, heb ik mij zo kortelings goed verwoord, naar het Woord - naar hen toe? U heeft al zoveel tijd aan me besteed en onderwijs gegeven, drie nachten weinig slaap vanwege zo'n dwaas als ik, maar hopelijk wordt het u niet te veel. Ik voel en vrees er nu al zo voor dat ik straks al mijn vrienden zal verliezen vanwege deze uitleg van leer, waarvan u mij vanuit het Woord heeft overtuigd. Het druist allemaal zo in tegen onze heimelijke bekering in, en we zijn er zo'n vijand van, zelf ook 18 jaar een vijand van geweest (lees maar in mijn brief aan ds. NN- en dit gevoel ik nu ook zo bij die paar vrienden waar ik nog wel eens kom. Het vrome zgn. bekeerde vlees wil hier niet voor buigen, want dan heeft het niets meer in handen, en dan moet alles onzer overboord om verloren en verdoemelijk en helwaardig voor God te worden, en wie wil dat? Wat heb ik hier zelf lang tegen gevochten om in mijn zgn. bekering voor God overeind te blijven, maar toen den Heere er mij voor ging in winnen om een helwaardige voor Hem te worden, toen ging het vanzelf - Wat een geheim is dat toch....! "Wie zijn leven zal willen behouden, die zal het verliezen - maar wie hetzelve zal verliezen, om Mijnentwil, die zal hetzelve behouden!" (Hier ben ik gedurig bij bepaald geworden). Gisteren zei de satan nog tegen me van binnen: "Straks gaat er over het hele dorp - DJK IS GEK GEWORDEN!!!- 18 jaar heeft hij het tegendeel lopen verkondigen, bij vergeleken wat hij nu weer via een ander gehoord heeft, en nu ook zelf loopt te verkondigen!" U bent slechts het middel geweest, het was de Heere Die het schonk, en al zal ik iedereen die me lief en dierbaar is geworden dan moeten verliezen, omwille van deze zaken en leer, dat zij dan maar zo - als ik dan Christus Jezus maar over mag houden. Gisteren had ik er wel verdriet van, maar de Heere zegt het toch in Zijn Woord: "Wie vrouw en kinderen liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig!" - Maar ik vrees nu die aankomende strijd, dat ik de gehele vrome bekeerde godsdienst van het dorp mijner inwoning over me heen zal krijgen, maar die ik, indien nodig, toch met liefde tot den Heere en hopelijk gewilliglijk zal gaan moeten bestrijden. Toen leefde er dit zo van binnen: "HEERE, maak me gewillig - en wil me ook hier voor inwinnen, en stuur die hellehond weg van me!"

Hartelijke groeten, DJK.

___________________________________

Zeer beminde in den Heere,

Welkom onder het kruis van onze dierbare Veldoverste, Heere en Heiland. Ik moet uw brieven aan ds. NN en aan dhr. D. nog goed lezen om er een antwoord op te kunnen geven. Ds. NN heb ik als zeer gevaarlijk leren kennen aangaande zijn vervalsing van de leer van Christus. En Paulus zegt door de inspiratie des Heiligen Geestes geen onduidelijke taal in Galaten 1:8-9. En daar mag ik ook niet in sjoemelen. WEE mij als ik het wel doe. Ja, de gevolgen van het staan in de vrijheid, waarmee Christus ons vrijgemaakt heeft, zijn niet gering. Zelfs Gods (betoverde) volk zal je verlaten. Er zij eens een leraar tegen mij, toen ik pas in de vrijheid stond: "Jongen, weet je nu wie je het meest gaan haten? Jij denkt de godsdienst, nee, het is Gods volk! Gods volk dat wederom in dienstbaarheid verkeert vanwege een totaal verkeerde bakering in de prediking." Ja, van dezulken krijg je het meeste last. Dat zijn papkinderen en hebben nog een wortel in de Wet. (In onze dagen zijn het overigens meer bastaardkinderen, die wel de naam hebben dat ze leven, maar in werkelijkheid zo dood zijn als een pier). Papkinderen zijn nog te corrigeren, hoewel dikwijls alleen met de scherpte van het Woord, maar bastaardkinderen zijn dienstbare sigorei-kinderen (kunstkoffie) onder de Wet en de zoon der dienstbare zal niet erven met de zoon der vrije (Gal. 4:30). De betoverde Galaten (Gods aanvankelijke volk) echter, bejegende ook Paulus vijandig toen hij hen scherp de wacht aanzegde (Gal. 3). Dus je moet op vijandschap rekenen onder hen die Mozes heimelijk koesteren naast Jezus. En dat is dan ook de reden dat vele huichelaars zich bij Gods (betoverde) volk (voorzover ze er nog zijn) voegen, omdat zij niet meer ontmaskerd worden, maar worden ingezegend op en onder de kansel. Het is onder ons rechtzinnig volksdeel gemeengoed dat men geschenken (geloof jij het van mij, dan geloof ik het van jou) aanneemt en het recht buigt, zoals ook van de zonen van Samuël beschreven staat. Wat dat betreft spreekt Paulus geen vreemde taal voor mij als hij zegt: "In mijn eerste verantwoording is niemand bij mij geweest, maar zij hebben mij allen verlaten. Het worde hun niet toegerekend. Maar de Heere heeft mij bijgestaan, en heeft mij bekrachtigd; opdat men door mij ten volle zou verzekerd zijn van de prediking, en alle heidenen dezelve zouden horen", 2 Tim. 4:16-17. In de totale eenzaamheid (wat betreft het staan in de kerk) en toch niet alleen. En ik heb ook de grootste gemeente van allen. Vier- tot vijfduizend (soms meer dan zes) bezoekers per maand all over the place. Maar als we mogen zien wat het HEM gekost heeft, ach, broeder, dan ontvangen wij slechts speldeprikjes. Ja, u zult heel het 'vrome en bekeerde' dorp over u heenkrijgen, inclusief haar voorgangers, maar weent niet, geliefde vriend, ik heb heel recht- en linkszinnig Nederland, inclusief hun voorgangers over me heen gekregen, uitgezonderd enkele broeders en zusters ONDER HET KRUIS. Het gros van Gods volk heult met de godsdienst en leeft niet meer onder het kruis, maar in het vlees. Het gaat door lijden tot heerlijkheid. Ik kom absoluut niets te kort, want de Heere is aan mijn zij, Hij ondersteunt mij gedurig in het leed dat mij genaakt. Ik heb absoluut niets te klagen, dan alleen over mezelf. De Heere is goed voor een dode hond en een brandhout voor de hel. De duivel is zo doortrapt nog niet als mijn eigen bedorven hart. Maar dan toch gegrepen door Hem, Die ons heeft liefgehad met een eeuwige liefde. Ik weet het niet; Hij weet het. Ik ben het niet; Hij is het. Ik heb het niet; Hij heeft het. Wég met dat "ik", HIJ! Eerst was het: "ik en Christus", vervolgens: 'Christus en ik', maar nu mag het zijn: Christus alleen, Christus geheel, Christus alles. Ook als alles tegen getuigt, je vlees, je waarneming, je ongeloof, "HOUDT HET DAARVOOR dat gij wel der zonde dood zijt, maar Gode levende zijt in Christus Jezus, onzen Heere", Rom. 6:11. En dat zeggen alleen diegenen die met Paulus inleven en belijden: "Want wij weten, dat de Wet geestelijk is, maar ik ben vleselijk, verkocht onder de zonde. Want hetgeen ik doe, dat ken ik niet; want hetgeen ik wil, dat doe ik niet, maar hetgeen ik haat, dat doe ik." En even verder getuigt de apostel: "Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods? Ik dank God, door Jezus Christus, onzen Heere." (Rom. 7).

Hartelijke groet in Jezus,

GPPB.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: "Ben ik dan uw vijand geworden, u de waarheid zeggende?"

Bericht door Afgewezen »

DJK schreef:
Afgewezen schreef:DJK, ik denk dat je nog moet leren om je bevinding een Bijbels kader te geven.
Als jij zegt dat je 'nog de kruisdood met Christus moet sterven, voordat enz.', dan plaats je je bevinding in een verkeerd kader. Zondaar voor God worden is niet hetzelfde als de kruisdood met Christus sterven.
Pas wie in Christus gelooft, is met Hem gestorven én opgestaan. Let wel, het sterven gaat dus niet aan het geloof vooraf.
Wat jij bedoelt, is iets anders.
Onderscheid nu eens goed, want nu ben je een goede zaak wel heel slecht aan het verdedigen!
Toen Jona overboord geworpen werd, en in de golven moest gaan verdrinken, wist hij alvorens niet dat daar een Vis was die hem zou redden. Maar volgens de uitleg van Jolanda, zag Jona die Vis al een tijdje zwemmen, en hij wist hij alvorens ook al dat wanneer die Vis hem op zou slokken, hij na drie dagen weer op het strand geworpen zou worden. Begrijp en zie je dan niet dat "het wonder van zalig worden uit genade om niet", hiermee volkomen onteert én weggevaagd wordt...........????
Ik begrijp best wat je bedoelt. Maar bestudeer nu zelf eerst eens serieus de Bijbel, voordat je anderen berispt of vermaant. Want anders kom je van de regen in de drup.
Gebruikersavatar
hmprff
Berichten: 1474
Lid geworden op: 02 jul 2008, 19:01

Re: "Ben ik dan uw vijand geworden, u de waarheid zeggende?"

Bericht door hmprff »

hmmm, ik herken enige uitspraken... :bobo
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
DJK
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 aug 2008, 12:52

Re: "Ben ik dan uw vijand geworden, u de waarheid zeggende?"

Bericht door DJK »

Nog een zelfverzonnen ingezonden mailtje van de geachte heer GPPB, over die zelfde DJK :


Titel van het bericht : Allegorische vriend (let ook op de schrijfstijl van de vragensteller, én het antw. van GPPB)

Beste meneer Burggraaf,

U hebt destijds een wonderlijk gesprek gehad met een man uit Katwijk, die in de allegorische dwaalleer (omtrent het boek Ruth van de Ger. Gem.) verstrikt zat. Hij mocht in de middellijke weg daaruit verlost worden, maar heeft hij die tweede bekering al beleefd, waarop u hem wees in het ingezonden stuk "de allegorie omtrent Ruth (4)" ? aangezien de man in dat gesprek nog danig met vleselijke wapens streed om zijn dwaalleer kracht bij te zetten. Ik vraag dit louter belangstellend.

Hartelijke groet,

J.G. te Katwijk

-------------------------------

Geachte JG,

Met betreffende vriend hebben we na het verscheuren van zijn ingezonden -allegorische- proefpreek over Ex. 12 helaas weinig of geen wezenlijk contact meer gehad, alleen maar -schrik niet- ongenuanceerde verwijten. Het heeft er alle kentekenen van dat ik hem een vijand geworden ben, hem de waarheid zeggende (Gal. 4:16). De Heere, Die de Hartekenner en de Nierenproever is, weet het alles volmaakt. Het is echter een teken des tijds dat er nauwlijks nog iemand gevonden wordt die de Waarheid in liefde aanneemt en de ware liefde als immer onafscheidelijk van de Waarheid in Christus verstaat. Velen zoeken de liefde te voelen, maar de ware liefde Christi laat zich niet alleen ervaren, maar ook verstaan, namelijk door het geloof. Paulus schrijft zo treffend aan de gemeente van Korinthe: "Want ik heb ulieden uit vele verdrukking en benauwdheid des harten, met vele tranen geschreven, niet opdat gij zoudt bedroefd worden, maar opdat gij de liefde zoudt verstaan, die ik overvloediglijk tot u heb", 2 Kor. 2:4. Zo hebben we -God is mijn Getuige- ook met die man gehandeld, maar hij heeft het helaas niet verstaan zoals Paulus dat bedoelt naar de zin en mening des Geestes. Dat fenomeen is echter niet incidenteel, maar algemeen op het kerkelijke erf. Niets wordt er zo verdacht in onze diabolusdagen als de ware liefde en de verklager der broederen gaat rond als een briesende leeuw. De ware liefde laat zich wel niet in woorden uitdrukken, maar is wel altijd een onafscheidelijke tweeling van de Waarheid die in Christus is. Velen willen de Waarheid relativeren onder de vlag van de liefde en dan grijpt men alles aan om de rechtvaardige te vangen op zijn woorden en te doen struikelen met het "doe dat" van Mozes. Een dienstknecht is niet meerder dan zijn Heer'. God zal Zijn Waarheid evenwel nimmer krenken, maar zowel aan Zijn verbond als aan Zijn oordelen gedenken.
Om op uw vraag terug te komen, Luk. 22:32 zal voor die 'allegorische vriend' helaas nog geen werkelijkheid geworden zijn, want anders zou godsdienstig Katwijk à la piet van der meij, plus haar refostranden, zich reeds als Ninevé bekeerd hebben van haar boze werken. En zoiets kan nooit verborgen blijven, want dan zouden zelfs de stenen gaan spreken.

met vriendelijke groet,

GPPB.
Laatst gewijzigd door DJK op 21 okt 2008, 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: "Ben ik dan uw vijand geworden, u de waarheid zeggende?"

Bericht door Afgewezen »

Ik kan je ff niet meer volgen, DJK.
::bye
DJK
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 aug 2008, 12:52

Re: "Ben ik dan uw vijand geworden, u de waarheid zeggende?"

Bericht door DJK »

Afgewezen schreef:Ik kan je ff niet meer volgen, DJK.
::bye

Mijn laatste berichtje was aan Jo-Ann gericht, mijnheer/mevrouw Afgewezen....
Gebruikersavatar
Jo-Ann
Berichten: 979
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:06

Re: "Ben ik dan uw vijand geworden, u de waarheid zeggende?"

Bericht door Jo-Ann »

Afgewezen schreef:Ik kan je ff niet meer volgen, DJK.
::bye
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: "Ben ik dan uw vijand geworden, u de waarheid zeggende?"

Bericht door Wilhelm »

Gebruik je het voorbeeld van Jona ook niet wat eenzijdig ?
Was Jona hier niet het type van Christus ? Iig spreken onze kanttekenaren daar ook zo over.
Waar Christus onder wilde gaan in de kolkende golven van Gods Recht, en om na drie dagen weer op te staan om deze genade gaven uit te delen aan Zijn kerk ?

Wat een wonder, omdat Hij die weg is ingegaan , en Hij aan Gods recht heeft voldaan , kan een zondaar verzoening ontvangen door Zijn voldoening.

Gelukkig hoeven wij dat niet nog eens over te doen.
Het formulier voor het HA verwoordt het ook zo mooi :
"dat Ik voor u (daar gij anders den eeuwigen dood hadt moeten sterven) Mijn lichaam aan het hout des kruises in den dood geve, en Mijn bloed vergiete, en uw hongerige en dorstige zielen met dit Mijn gekruisigd lichaam en vergoten bloed tot het eeuwige leven spijze en lave"

Zalig worden omdat Hij alles heeft gedaan, en dan hoeft er gelukkig niets van de mens bij.
En DJK, ik kan me niet aan de indruk onttrekken , dat er in de door jou verkondigde theologie zoveel door de mens gedaan en beleefd moet worden , kijk uit dat je hierdoor niet in remonstrante wateren terecht komt.
Ik begrijp opzich je punt, alleen je bevindelijke uitwerking kan ik op grond van Schrift en belijdenis niet delen.

En als wij je op dit forum met zn allen niet begrijpen , kun je je misschien ook voorzichtig afvragen , of je je wel duidelijk genoeg uitdrukt.


Wel wil ik hier nog melden dat ik verschillende reacties onderling niet vind getuigen van liefde tot elkaar.
Ondanks verschil van mening, lijkt het me wijs om elkaar eerlijk en open te blijven benaderen, zonder te vervallen in het elkaar verwijten en veroordelen. Dat past een christen niet.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: "Ben ik dan uw vijand geworden, u de waarheid zeggende?"

Bericht door jvdg »

Ik was al eerder van mening dit topic te moeten sluiten, maar heb gemeend nog even af te wachten hoe de verdere ontwikkeling zou zijn.
Helaas ontwikkelt zich deze discussie niet ten goede, iedereen weet wel waarom niet.
Daarnaast bevalt het me niet dat over en weer toch weer op de man gespeeld wordt.
Hete hoofden, koude harten.

Vandaar: :lock
Gesloten