"Ben ik dan uw vijand geworden, u de waarheid zeggende?"

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: "Ben ik dan uw vijand geworden, u de waarheid zeggende?"

Bericht door refo »

Bij profeten is 'ad hominem' wel degelijk van belang. Is het 'zo spreekt de Heere'? Of is het 'zo vind ik het'?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Sola Scriptura
Berichten: 499
Lid geworden op: 03 apr 2008, 14:37

Re: "Ben ik dan uw vijand geworden, u de waarheid zeggende?"

Bericht door Sola Scriptura »

claimt deze meneer een profeet te zijn?
Dat heb ik gemist. Excuses dan.

Dan geldt de maatstaaf van deut 18, en ook gewoon alles toetsen aan Gods Woord.
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: "Ben ik dan uw vijand geworden, u de waarheid zeggende?"

Bericht door Marco »

Maar ook: Wát spreekt de HERE dan wel? Toen er in Ninevé een profeet uit Israël kwam, was denk ik vrij duidelijk, wie hij was, en wat hij bedoelde. Ondanks Jona's tegenzin om dit bij de vijand te gaan preken.
DJK
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 aug 2008, 12:52

Re: "Ben ik dan uw vijand geworden, u de waarheid zeggende?"

Bericht door DJK »

Marco schreef:Maar ook: Wát spreekt de HERE dan wel? Toen er in Ninevé een profeet uit Israël kwam, was denk ik vrij duidelijk, wie hij was, en wat hij bedoelde. Ondanks Jona's tegenzin om dit bij de vijand te gaan preken.
De prediking van Jona aan Ninevé was : "Hel, vloek en donder....!!"


Kijk dit is nu een beeld van de geestelijke bediening der Wet ten dode, wat bij de Ninevieten naar binnen sloeg, waarop ze in het stof voor God gingen, smekende om bekering en vergeving van hun zonden. Kijk, en toen was er plaats gekomen voor de boodschap van het Evangelie. Waarop er velen in Ninevé tot bekering kwamen.

De volgorde van mijn boodschap is nooit anders geweest, namelijk : Sterven aan de Wet & Leven door het Evangelie.


WET & EVANGELIE
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: "Ben ik dan uw vijand geworden, u de waarheid zeggende?"

Bericht door JolandaOudshoorn »

DJK schreef:
Marco schreef:Maar ook: Wát spreekt de HERE dan wel? Toen er in Ninevé een profeet uit Israël kwam, was denk ik vrij duidelijk, wie hij was, en wat hij bedoelde. Ondanks Jona's tegenzin om dit bij de vijand te gaan preken.
De prediking van Jona aan Ninevé was : "Hel, vloek en donder....!!"


Kijk dit is nu een beeld van de geestelijke bediening der Wet ten dode, wat bij de Ninevieten naar binnen sloeg, waarop ze in het stof voor God gingen, smekende om bekering en vergeving van hun zonden. Kijk, en toen was er plaats gekomen voor de boodschap van het Evangelie. Waarop er velen in Ninevé tot bekering kwamen.

De volgorde van mijn boodschap is nooit anders geweest, namelijk : Sterven aan de Wet & Leven door het Evangelie.


WET & EVANGELIE
Daar zit de fout! Jij ziet het als volgorde, ik zie ze als paar! Jij scheidt deze zaken (ook alplaats je er een mooi & teken tussen) terwijl ze bij elkaar horen! Het ene nooit zonder de ander!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: "Ben ik dan uw vijand geworden, u de waarheid zeggende?"

Bericht door Josephus »

DJK schreef:De prediking van Jona aan Ninevé was : "Hel, vloek en donder....!!"
Denk jij echt dat dat het enige was? Dat Jona met geen woord gerept heeft over de liefde van God?
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Re: "Ben ik dan uw vijand geworden, u de waarheid zeggende?"

Bericht door Kislev »

En Jona moppert later "ik wist wel dat U barmhartig zou zijn".................
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: "Ben ik dan uw vijand geworden, u de waarheid zeggende?"

Bericht door Marnix »

DJK schreef:
Marco schreef:Maar ook: Wát spreekt de HERE dan wel? Toen er in Ninevé een profeet uit Israël kwam, was denk ik vrij duidelijk, wie hij was, en wat hij bedoelde. Ondanks Jona's tegenzin om dit bij de vijand te gaan preken.
De prediking van Jona aan Ninevé was : "Hel, vloek en donder....!!"


Kijk dit is nu een beeld van de geestelijke bediening der Wet ten dode, wat bij de Ninevieten naar binnen sloeg, waarop ze in het stof voor God gingen, smekende om bekering en vergeving van hun zonden. Kijk, en toen was er plaats gekomen voor de boodschap van het Evangelie. Waarop er velen in Ninevé tot bekering kwamen.

De volgorde van mijn boodschap is nooit anders geweest, namelijk : Sterven aan de Wet & Leven door het Evangelie.
WET & EVANGELIE
De boodschap was: Bekeert u. Dat stond centraal. En daarbij werd gewezen op de zonden, de schuld... daarom was inkeer nodig. Wie niet in Hem geloven en goddeloos leven moet deze boodschap zeker gepreekt worden, dat men schuldig is... en de oproep tot bekering.

Wie in Hem geloven hoeven we dit niet te preken, wel de oproep tot dagelijkse bekering overigens.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Sola Scriptura
Berichten: 499
Lid geworden op: 03 apr 2008, 14:37

Re: "Ben ik dan uw vijand geworden, u de waarheid zeggende?"

Bericht door Sola Scriptura »

Josephus schreef:
DJK schreef:De prediking van Jona aan Ninevé was : "Hel, vloek en donder....!!"
Denk jij echt dat dat het enige was? Dat Jona met geen woord gerept heeft over de liefde van God?
ja..er staat duidelijk wat de boodschap was. niet mooier maken dan het is.

al is Gods liefde inherent aan de optie tot bekering en vergeving.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: "Ben ik dan uw vijand geworden, u de waarheid zeggende?"

Bericht door Jongere »

Sola Scriptura schreef:
Josephus schreef:
DJK schreef:De prediking van Jona aan Ninevé was : "Hel, vloek en donder....!!"
Denk jij echt dat dat het enige was? Dat Jona met geen woord gerept heeft over de liefde van God?
ja..er staat duidelijk wat de boodschap was. niet mooier maken dan het is , ''dont add the walt disney factor''

al is Gods liefde inherent aan de optie tot bekering en vergeveing.
Dat ben ik met SS eens. Er zijn ook genoeg predikers bekend die zo te werk gingen. Paul Washer vertelt ook ergens van een prediker die weken alléén maar de wet - zonder woord van hoop - heeft gepreekt tot er een opwekking uitbrak. De Bijbel leert ons echter ook andere mogelijkheden en die nuance mis ik bij DJK. Overigens niet alleen een Bijbelse, maar ook een voluit reformatorische nuance - mocht dat nog belangrijk zijn. :)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: "Ben ik dan uw vijand geworden, u de waarheid zeggende?"

Bericht door helma »

Josephus schreef:
DJK schreef:De prediking van Jona aan Ninevé was : "Hel, vloek en donder....!!"
Denk jij echt dat dat het enige was? Dat Jona met geen woord gerept heeft over de liefde van God?

Ds Vreugdenhil merkt hierbij op in zijn boekje over Jona dat Jona wel heeft verteld wie/hoe God is want dat de koning anders nooit zou gezegd hebben: "Wie weet, God mocht Zich wenden, en berouw hebben; en Hij mocht Zich wenden van de hittigheid Zijns toorns, dat wij niet vergingen!"
Hij moet dus van Jona gehoord hebben dat God ook barmhartig is
DJK
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 aug 2008, 12:52

Re: "Ben ik dan uw vijand geworden, u de waarheid zeggende?"

Bericht door DJK »

Jona 3 : Wet & Evangelie

En Jona begon in de stad te gaan, een dagreis; en hij predikte, en zeide: Nog veertig dagen, dan zal Nineve worden omgekeerd. En de lieden van Nineve geloofden aan God; en zij riepen een vasten uit, en bekleedden zich met zakken, van hun grootste af tot hun kleinste toe. Want dit woord geraakte tot den koning van Nineve, en hij stond op van zijn troon, en deed zijn heerlijk overkleed van zich; en hij bedekte zich met een zak, en zat neder in de as.
En hij liet uitroepen, en men sprak te Nineve, uit bevel des konings en zijner groten, zeggende: Laat mens noch beest, rund noch schaap, iets smaken, laat ze niet weiden, noch water drinken. Maar mens en beest zullen met zakken bedekt zijn, en zullen sterk tot God roepen; en zij zullen zich bekeren, een iegelijk van zijn bozen weg, en van het geweld, dat in hun handen is. Wie weet, God mocht Zich wenden, en berouw hebben; en Hij mocht Zich wenden van de hittigheid Zijns toorns, dat wij niet vergingen!

Sterven aan de Wet !


En God zag hun werken, dat zij zich bekeerden van hun bozen weg; en het berouwde God over het kwaad, dat Hij gesproken had hun te zullen doen, en Hij deed het niet.


Behoudenis ten leve door het Evangelie !
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: "Ben ik dan uw vijand geworden, u de waarheid zeggende?"

Bericht door refo »

DJK schreef:Jona 3 : Wet & Evangelie

En Jona begon in de stad te gaan, een dagreis; en hij predikte, en zeide: Nog veertig dagen, dan zal Nineve worden omgekeerd. En de lieden van Nineve geloofden aan God; en zij riepen een vasten uit, en bekleedden zich met zakken, van hun grootste af tot hun kleinste toe. Want dit woord geraakte tot den koning van Nineve, en hij stond op van zijn troon, en deed zijn heerlijk overkleed van zich; en hij bedekte zich met een zak, en zat neder in de as.
En hij liet uitroepen, en men sprak te Nineve, uit bevel des konings en zijner groten, zeggende: Laat mens noch beest, rund noch schaap, iets smaken, laat ze niet weiden, noch water drinken. Maar mens en beest zullen met zakken bedekt zijn, en zullen sterk tot God roepen; en zij zullen zich bekeren, een iegelijk van zijn bozen weg, en van het geweld, dat in hun handen is. Wie weet, God mocht Zich wenden, en berouw hebben; en Hij mocht Zich wenden van de hittigheid Zijns toorns, dat wij niet vergingen!

Sterven aan de Wet !


En God zag hun werken, dat zij zich bekeerden van hun bozen weg; en het berouwde God over het kwaad, dat Hij gesproken had hun te zullen doen, en Hij deed het niet.


Behoudenis ten leve door het Evangelie !
Voor het eerst dat ik hoor dat de Ninevieten behouden zijn.

Maar dat is ook niet zo. Om behouden te zijn is een zijn in het verbond noodzakelijk. En in dat verbond is een sterven aan de wet onnodig. Dat heeft Iemand anders al gedaan. Ik weet dat er links (het verbond met Abraham was alleen voor het Israel van toen) en rechts (alleen uitverkorenen zijn in het verbond) anders over het verbond gedacht wordt, dus laten we het even bij het OT houden.

Om in de gedachtengang van DJK te blijven: van een sterven aan de wet is geen sprake bij Nineve. (Maar wat zou ons daar wel geleerd worden?)
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: "Ben ik dan uw vijand geworden, u de waarheid zeggende?"

Bericht door Afgewezen »

refo schreef:Maar dat is ook niet zo. Om behouden te zijn is een zijn in het verbond noodzakelijk. En in dat verbond is een sterven aan de wet onnodig. Dat heeft Iemand anders al gedaan. Ik weet dat er links (het verbond met Abraham was alleen voor het Israel van toen) en rechts (alleen uitverkorenen zijn in het verbond) anders over het verbond gedacht wordt, dus laten we het even bij het OT houden.
Het is ingewikkeld geworden... :modo
Snapt iemand dit nog?
Klaio
Berichten: 296
Lid geworden op: 07 sep 2005, 08:32

Re: "Ben ik dan uw vijand geworden, u de waarheid zeggende?"

Bericht door Klaio »

Afgewezen schreef:
refo schreef:Maar dat is ook niet zo. Om behouden te zijn is een zijn in het verbond noodzakelijk. En in dat verbond is een sterven aan de wet onnodig. Dat heeft Iemand anders al gedaan. Ik weet dat er links (het verbond met Abraham was alleen voor het Israel van toen) en rechts (alleen uitverkorenen zijn in het verbond) anders over het verbond gedacht wordt, dus laten we het even bij het OT houden.
Het is ingewikkeld geworden... :modo
Snapt iemand dit nog?
Blaauwendraad misschien? ;)
Gesloten