"Ben ik dan uw vijand geworden, u de waarheid zeggende?"

Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: "Ben ik dan uw vijand geworden, u de waarheid zeggende?"

Bericht door Josephus »

JolandaOudshoorn schreef:
freek schreef:GPPB heeft ook een ome Jan.
Ik ook :haha
Wie niet? Zelfs Willeke Alberti schijnt er ooit een te hebben gehad, maar daar liep het minder goed mee af... :D
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Re: "Ben ik dan uw vijand geworden, u de waarheid zeggende?"

Bericht door Ariene »

Hendrikus schreef:
freek schreef:GPPB heeft ook een ome Jan.
Bij GPPB is wel een tweespraak met DJK te vinden. Blijkbaar kennen ze elkander.
http://www.derokendevlaswiek.nl/index.h ... ELSzb.html
Wat mij trouwens wel opvalt is dat GPPB hem ook van onbijbels bezig zijn beticht.

(ik heb 3 ome Jan's...)
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: "Ben ik dan uw vijand geworden, u de waarheid zeggende?"

Bericht door Alexander CD »

DJK Schreef;Wat ik er onder andere mee bedoelde te zeggen, was, hetgeen Paulus in zijn tijd ook wel mee heeft gemaakt, uiteraard niemand in het bijzonder bedoelende :

2 Tim. 4 : 3-4
Want er zal een tijd zijn, wanneer zij de gezonde leer niet zullen verdragen; maar kittelachtig zijnde van gehoor, zullen zij zichzelven leraars opgaderen, naar hun eigen begeerlijkheden; En zullen hun gehoor van de waarheid afwenden, en zullen zich keren tot fabelen.
DJK, als je deze tekst zo gebruikt, dan geef je daarmee aan dat wij de gezonde leer niet meer verdragen.
En daarmee ga je oordelend boven ons staan. Dat gebeurde vroeger ook veel, als iemand dan de bevindelijke kennis bezat, dan kon hij of zij een ander beoordelen die dat dat ook meende te hebben.
Mensen ons pas alleen ootmoed, wie meent te staan zie toe dat hij niet valle!
DJK
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 aug 2008, 12:52

Re: "Ben ik dan uw vijand geworden, u de waarheid zeggende?"

Bericht door DJK »

Alexander CD schreef:
DJK Schreef;Wat ik er onder andere mee bedoelde te zeggen, was, hetgeen Paulus in zijn tijd ook wel mee heeft gemaakt, uiteraard niemand in het bijzonder bedoelende :

2 Tim. 4 : 3-4
Want er zal een tijd zijn, wanneer zij de gezonde leer niet zullen verdragen; maar kittelachtig zijnde van gehoor, zullen zij zichzelven leraars opgaderen, naar hun eigen begeerlijkheden; En zullen hun gehoor van de waarheid afwenden, en zullen zich keren tot fabelen.
DJK, als je deze tekst zo gebruikt, dan geef je daarmee aan dat wij de gezonde leer niet meer verdragen.
En daarmee ga je oordelend boven ons staan. Dat gebeurde vroeger ook veel, als iemand dan de bevindelijke kennis bezat, dan kon hij of zij een ander beoordelen die dat dat ook meende te hebben.
Mensen ons pas alleen ootmoed, wie meent te staan zie toe dat hij niet valle!

Ik lig onder dat zelfde oordeel besloten, Alexander. Maar ik wil je alleen uit liefde waarschuwen, opdat je jezelf niet zou bedriegen voor de eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Re: "Ben ik dan uw vijand geworden, u de waarheid zeggende?"

Bericht door Ariene »

DJK schreef:
Alexander CD schreef:
DJK Schreef;Wat ik er onder andere mee bedoelde te zeggen, was, hetgeen Paulus in zijn tijd ook wel mee heeft gemaakt, uiteraard niemand in het bijzonder bedoelende :

2 Tim. 4 : 3-4
Want er zal een tijd zijn, wanneer zij de gezonde leer niet zullen verdragen; maar kittelachtig zijnde van gehoor, zullen zij zichzelven leraars opgaderen, naar hun eigen begeerlijkheden; En zullen hun gehoor van de waarheid afwenden, en zullen zich keren tot fabelen.
DJK, als je deze tekst zo gebruikt, dan geef je daarmee aan dat wij de gezonde leer niet meer verdragen.
En daarmee ga je oordelend boven ons staan. Dat gebeurde vroeger ook veel, als iemand dan de bevindelijke kennis bezat, dan kon hij of zij een ander beoordelen die dat dat ook meende te hebben.
Mensen ons pas alleen ootmoed, wie meent te staan zie toe dat hij niet valle!

Ik lig onder dat zelfde oordeel besloten, Alexander. Maar ik wil je alleen uit liefde waarschuwen, opdat je jezelf niet zou bedriegen voor de eeuwigheid.
En wie waarschuwt jou uit liefde?
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: "Ben ik dan uw vijand geworden, u de waarheid zeggende?"

Bericht door Alexander CD »

DJK schreef:
Alexander CD schreef:
Citaat:
DJK Schreef;Wat ik er onder andere mee bedoelde te zeggen, was, hetgeen Paulus in zijn tijd ook wel mee heeft gemaakt, uiteraard niemand in het bijzonder bedoelende :

2 Tim. 4 : 3-4
Want er zal een tijd zijn, wanneer zij de gezonde leer niet zullen verdragen; maar kittelachtig zijnde van gehoor, zullen zij zichzelven leraars opgaderen, naar hun eigen begeerlijkheden; En zullen hun gehoor van de waarheid afwenden, en zullen zich keren tot fabelen.


DJK, als je deze tekst zo gebruikt, dan geef je daarmee aan dat wij de gezonde leer niet meer verdragen.
En daarmee ga je oordelend boven ons staan. Dat gebeurde vroeger ook veel, als iemand dan de bevindelijke kennis bezat, dan kon hij of zij een ander beoordelen die dat dat ook meende te hebben.
Mensen ons pas alleen ootmoed, wie meent te staan zie toe dat hij niet valle!



Ik lig onder dat zelfde oordeel besloten, Alexander. Maar ik wil je alleen uit liefde waarschuwen, opdat je jezelf niet zou bedriegen voor de eeuwigheid.


En wie waarschuwt jou uit liefde?
DJK, Als je mijn geloof daarmee verzwakt en mij aan het twijfelen brengt is het dan nog liefde?
DJK
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 aug 2008, 12:52

Re: "Ben ik dan uw vijand geworden, u de waarheid zeggende?"

Bericht door DJK »

Alexander CD schreef:
DJK schreef:
Alexander CD schreef:
Citaat:
DJK Schreef;Wat ik er onder andere mee bedoelde te zeggen, was, hetgeen Paulus in zijn tijd ook wel mee heeft gemaakt, uiteraard niemand in het bijzonder bedoelende :

2 Tim. 4 : 3-4
Want er zal een tijd zijn, wanneer zij de gezonde leer niet zullen verdragen; maar kittelachtig zijnde van gehoor, zullen zij zichzelven leraars opgaderen, naar hun eigen begeerlijkheden; En zullen hun gehoor van de waarheid afwenden, en zullen zich keren tot fabelen.


DJK, als je deze tekst zo gebruikt, dan geef je daarmee aan dat wij de gezonde leer niet meer verdragen.
En daarmee ga je oordelend boven ons staan. Dat gebeurde vroeger ook veel, als iemand dan de bevindelijke kennis bezat, dan kon hij of zij een ander beoordelen die dat dat ook meende te hebben.
Mensen ons pas alleen ootmoed, wie meent te staan zie toe dat hij niet valle!



Ik lig onder dat zelfde oordeel besloten, Alexander. Maar ik wil je alleen uit liefde waarschuwen, opdat je jezelf niet zou bedriegen voor de eeuwigheid.


En wie waarschuwt jou uit liefde?
DJK, Als je mijn geloof daarmee verzwakt en mij aan het twijfelen brengt is het dan nog liefde?

Ik heb nimmer beweerd dat jij géén geloof hebt.
De enige vraag die ik in uw midden heb neergelegd is, hóe ben je aan dat geloof gekomen, en hóe en in wélke weg is Christus je Deel geworden. Waarop je alleen maar jezelf, en niet mij op dit forum, antwoord hoeft te geven. Kijk, en deze vragen beschouw jij als een vijandige aanval. Als je het toch goed ligt, behoef je toch niets te vrezen?
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: "Ben ik dan uw vijand geworden, u de waarheid zeggende?"

Bericht door Bert Mulder »

heb niet zoveel op met die 'gezelschappen'

Hebben we tegenwoordig een beter antwoord op, namelijk de Bijbelkring. In plaats van ieder ander de maat aan te meten, en in het hart proberen te kijken, gebruikt men de tijd beter door de Schrift te onderzoeken....



oh, en BJK, het is normale praktijk om de schrijver van citaten te vermelden.....


DJK=GPPB??? zou het wezen???

http://www.derokendevlaswiek.nl/index.h ... ELSzb.html
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
DJK
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 aug 2008, 12:52

Re: "Ben ik dan uw vijand geworden, u de waarheid zeggende?"

Bericht door DJK »

DJK = Daniel Jan Kleen
Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: "Ben ik dan uw vijand geworden, u de waarheid zeggende?"

Bericht door Marco »

DJK schreef: Dag Marco,


Ik oordeel niemand. Want dat komt mij geheel niet toe. En de wijsheid in pacht, heb ik nog minder.
Ik schuif alleen maar even naar voren van hoe het in vroegertijd, en hoe het nu veelal onder elkander gaat.
En daar proef en smaak ik toch een beetje uit, van : "Als jij het van mij gelooft, geloof ik het van jou..."
Wat hebben we daar nou aan, vriend. Vertel me dat nou eens.
Mogen we elkander dan niet meer eerlijk bakeren?
Ja en nee.
Ja, we mogen elkaar aanspreken op elkaars geloof, en op elkaars daden. In de lijn van de schrift: uit de werken ken je het geloof. Maar als je dat doet, doe je dat eerst onder vier ogen, dan met getuigen en daarna met oudsten. Of je schrijft als oudste (bijv. Paulus, of Jezus zelf, in opb. 2 en 3) aan een gemeente als geheel een waarschuwing. Maar dan is dat wel in een concrete context. De waarschuwingen en vermaningen in de brieven van de apostelen blijven niet in de lucht hangen, maar worden heel concreet gebracht, en daarom konden de gemeenten er mee aan de slag. Daarom kunnen wij er nu nog steeds mee aan de slag.

Vandaar dus ook: Nee. Op een forum waar tot op zekere hoogte anonimiteit geldt kun je elkaar dus niet volledig op elkaars geloof aanspreken, tenzij uit uitspraken blijkt dat er wat aan de hand is. En zelfs al zou dit forum niet anoniem zijn, dan heeft het nog geen zin, waarschuwingen van wat voor soort ook rond te strooien, als die niet concreet zijn. Je kunt iemand prima waarschuwen dat hij zich niet moet bedriegen voor de eeuwigheid, en daar dan ook nog een tekst aan koppelen als 2 Tim 4: 3-4. Maar als je niet aangeeft, hoe hij zich zou kunnen bedriegen voor de eeuwigheid, en hoe het dan wél moet, dan heeft niemand daar iets aan. En door alleen maar daar de nadruk op te leggen maak je het nog moeilijker om te vertrouwen op Christus. Je creëert de sfeer waarin aanvullende eisen nodig zijn om te mogen geloven, zonder die echt te benoemen. Daarmee maak je het voor de zwakkere gelovigen (verslagen van hart als zij zijn) nog moeilijker dan het al is. En daar begint het (voor mij) te wringen.

Er zijn hier op dit forum meer mensen waarmee ik, als relatieve buitenstaander (GKv) op een aantal van deze punten van mening verschil. Je kunt bijvoorbeeld een paar discussies tussen mij en Afgewezen vinden. Maar die zijn anders van aard: daar proberen wij elkaar een hand en voet te zijn, en daar zijn de waarschuwingen (in het algemeen) anders van toon. Want wie 2 Tim.4 op deze manier gaat gebruiken plaatst zich op een voetstuk dat hij met argumenten of met (aantoonbare) roeping moet onderbouwen.

Dat is trouwens nog een ander punt wat mij opvalt, ook in dit topic: je gebruikt bijbelteksten bij de vleet, maar je ontkracht ze vreselijk door ze uit hun verband te trekken. Je begint dit topic bijvoorbeeld met Galaten 4:16. Je past dit toe op jezelf, vanwege kritische, of wellicht vijandige reacties op dit forum. Daarmee ga je er aan voorbij dat Paulus dit schrijft aan een gemeente die eerst een heel andere band met hem had. Hij geeft aan dat er dwaalleraars aankomen, en refereert juist aan de verlossing die er wel is. Het betoog gaat door in hoofdstuk 5, waar hij schrijft: "Christus heeft ons bevrijd opdat wij in vrijheid zouden leven; houd dus stand en laat u niet opnieuw een slavenjuk opleggen." Want daar gaat zijn betoog tegen: Laat je geen juk opleggen dat er niet moet zijn. En dat is een héél andere boodschap!

Een zelfde probleem heb ik met je gebruik van 2 Tim 4. Door een woord van Paulus zo neer te zetten, niemand in het bijzonder bedoelend, trek je het per definitie al uit verband. Paulus schrijft dit aan Timoteus, zijn 'zoon' en opvolger. De dreiging die hij beschrijft wordt heel concreet toegelicht. Ook hier moet je een groter geheel lezen om de tekst te kunnen begrijpen, en om hem toe te kunnen passen. Lees bijvoorbeeld hoofdstuk 3 erbij: "Maar jij, blijf bij alles wat je geleerd hebt en met overtuiging hebt aangenomen. Je weet wie je leraren waren". En dan volgt er het een en ander van wat Timoteüs van het geloof zou kunnen afbrengen. En wat hem zou kunnen afbrengen van het uitvoeren van zijn ambt. Want Timoteüs is voor alles een brief aan een ambtsdrager.

Dat alles wil trouwens niet zeggen dat ik het nergens met je eens ben. Maar de toon die je aanslaat past bij een ambtsdrager die in zijn roeping een concrete, benoemde zonde aanstipt. En dat is hier, geloof ik, niet aan de orde.
DJK
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 aug 2008, 12:52

Re: "Ben ik dan uw vijand geworden, u de waarheid zeggende?"

Bericht door DJK »

Marco schreef :

Dat alles wil trouwens niet zeggen dat ik het nergens met je eens ben. Maar de toon die je aanslaat past bij een ambtsdrager die in zijn roeping een concrete, benoemde zonde aanstipt. En dat is hier, geloof ik, niet aan de orde.


DJK : Opmerken, is beter dan het vette der rammen...
Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: "Ben ik dan uw vijand geworden, u de waarheid zeggende?"

Bericht door Marco »

Marco schreef:Dat alles wil trouwens niet zeggen dat ik het nergens met je eens ben. Maar de toon die je aanslaat past bij een ambtsdrager die in zijn roeping een concrete, benoemde zonde aanstipt.
Met een vaag antwoord: "opmerken, beter dan het vette der rammen" vangen we dus niets aan (eigenlijk is het geen antwoord).
DJK
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 aug 2008, 12:52

Re: "Ben ik dan uw vijand geworden, u de waarheid zeggende?"

Bericht door DJK »

Marco schreef:
Marco schreef:Dat alles wil trouwens niet zeggen dat ik het nergens met je eens ben. Maar de toon die je aanslaat past bij een ambtsdrager die in zijn roeping een concrete, benoemde zonde aanstipt.
Met een vaag antwoord: "opmerken, beter dan het vette der rammen" vangen we dus niets aan (eigenlijk is het geen antwoord).
Aan Marco,

wat denk je nu zelf...., toen Jona de stad Ninevé naderde. Zou het geholpen hebben, wanneer hij eerst tegen iedereen had gaan zeggen : "Mensen, nou moet je eens goed naar mij luisteren, want God, heeft mij geroepen en gezonden etc...." Zou het meer geholpen hebben, volgens jou? En zou het tot meedere bekering van zielen in de stad Ninevé geleidt hebben , Marco........?

En nu hoor ik je hardop in m'n gedachten al denken : "Dus DJK denkt dat hij Jona is, én de roeping van Jona heeft....."(glimlach)


Het ga je goed, de hartelijke groeten en wees Gode in alles bevolen, Marco.


DJK
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: "Ben ik dan uw vijand geworden, u de waarheid zeggende?"

Bericht door refo »

Jona was door God gestuurd en DJK doet hem alleen maar na. <<glimlach>> (Alles is nu duidelijk)
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Sola Scriptura
Berichten: 499
Lid geworden op: 03 apr 2008, 14:37

Re: "Ben ik dan uw vijand geworden, u de waarheid zeggende?"

Bericht door Sola Scriptura »

zullen we het ad hominem, achterwege laten en inhoudelijk reageren? :hum :huhu
Gesloten