"Ben ik dan uw vijand geworden, u de waarheid zeggende?"

Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Re: "Ben ik dan uw vijand geworden, u de waarheid zeggende?"

Bericht door Ariene »

Klaio schreef:
Afgewezen schreef:
refo schreef:Maar dat is ook niet zo. Om behouden te zijn is een zijn in het verbond noodzakelijk. En in dat verbond is een sterven aan de wet onnodig. Dat heeft Iemand anders al gedaan. Ik weet dat er links (het verbond met Abraham was alleen voor het Israel van toen) en rechts (alleen uitverkorenen zijn in het verbond) anders over het verbond gedacht wordt, dus laten we het even bij het OT houden.
Het is ingewikkeld geworden... :modo
Snapt iemand dit nog?
Blaauwendraad misschien? ;)
of van der Zwaag
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: "Ben ik dan uw vijand geworden, u de waarheid zeggende?"

Bericht door Erasmiaan »

helma schreef:
Josephus schreef:
DJK schreef:De prediking van Jona aan Ninevé was : "Hel, vloek en donder....!!"
Denk jij echt dat dat het enige was? Dat Jona met geen woord gerept heeft over de liefde van God?

Ds Vreugdenhil merkt hierbij op in zijn boekje over Jona dat Jona wel heeft verteld wie/hoe God is want dat de koning anders nooit zou gezegd hebben: "Wie weet, God mocht Zich wenden, en berouw hebben; en Hij mocht Zich wenden van de hittigheid Zijns toorns, dat wij niet vergingen!"
Hij moet dus van Jona gehoord hebben dat God ook barmhartig is
Nou, het lijkt me dat dit hier niet uit volgt. Wie weet, dat duidt op een niet weten. Ik vind het een nogal erg ver gezochte uitleg. Ik denk niet dat Jona Gods barmhartigheid gepredikt heeft, ik kan dat uit deze tekst in ieder geval niet afleiden.
refo schreef:
DJK schreef:Jona 3 : Wet & Evangelie

En Jona begon in de stad te gaan, een dagreis; en hij predikte, en zeide: Nog veertig dagen, dan zal Nineve worden omgekeerd. En de lieden van Nineve geloofden aan God; en zij riepen een vasten uit, en bekleedden zich met zakken, van hun grootste af tot hun kleinste toe. Want dit woord geraakte tot den koning van Nineve, en hij stond op van zijn troon, en deed zijn heerlijk overkleed van zich; en hij bedekte zich met een zak, en zat neder in de as.
En hij liet uitroepen, en men sprak te Nineve, uit bevel des konings en zijner groten, zeggende: Laat mens noch beest, rund noch schaap, iets smaken, laat ze niet weiden, noch water drinken. Maar mens en beest zullen met zakken bedekt zijn, en zullen sterk tot God roepen; en zij zullen zich bekeren, een iegelijk van zijn bozen weg, en van het geweld, dat in hun handen is. Wie weet, God mocht Zich wenden, en berouw hebben; en Hij mocht Zich wenden van de hittigheid Zijns toorns, dat wij niet vergingen!

Sterven aan de Wet !


En God zag hun werken, dat zij zich bekeerden van hun bozen weg; en het berouwde God over het kwaad, dat Hij gesproken had hun te zullen doen, en Hij deed het niet.


Behoudenis ten leve door het Evangelie !
Voor het eerst dat ik hoor dat de Ninevieten behouden zijn.

Maar dat is ook niet zo.
Daar zijn wel meer topics over geweest, gebruik de zoek-functie eens, bijvoorbeeld. Maar ik weet nog dat heel verrassend bleek dat er meerdere gereformeerde uitleggers waren die zeiden dat de Ninevieten behouden zijn (o.a. op basis van het Woord van de Heere Jezus over de Ninevieten).
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: "Ben ik dan uw vijand geworden, u de waarheid zeggende?"

Bericht door Josephus »

helma schreef:
Josephus schreef:
DJK schreef:De prediking van Jona aan Ninevé was : "Hel, vloek en donder....!!"
Denk jij echt dat dat het enige was? Dat Jona met geen woord gerept heeft over de liefde van God?

Ds Vreugdenhil merkt hierbij op in zijn boekje over Jona dat Jona wel heeft verteld wie/hoe God is want dat de koning anders nooit zou gezegd hebben: "Wie weet, God mocht Zich wenden, en berouw hebben; en Hij mocht Zich wenden van de hittigheid Zijns toorns, dat wij niet vergingen!"
Hij moet dus van Jona gehoord hebben dat God ook barmhartig is
Zoiets bedoelde ik ook. Wat dat met Walt Disney te maken heeft, zoals iemand hieronder suggereerde, ontgaat me dan ook volledig. Ik geloof dus dat Jona wel degelijk ook over Gods liefde en barmhartigheid gepreekt heeft, maar goed, spijkerhard bewijs daarvoor heb ik niet en ik heb ook geen zin om er een welles-nietes spelletje van te maken. Misschien inderdaad een beetje inlegkunde, maar gun mij die lol ook eens na alle inlegkunde die hier de afgelopen dagen is uitgestort.. ;)
Laatst gewijzigd door Josephus op 21 okt 2008, 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: "Ben ik dan uw vijand geworden, u de waarheid zeggende?"

Bericht door Marnix »

Sola Scriptura schreef:
Josephus schreef:
DJK schreef:De prediking van Jona aan Ninevé was : "Hel, vloek en donder....!!"
Denk jij echt dat dat het enige was? Dat Jona met geen woord gerept heeft over de liefde van God?
ja..er staat duidelijk wat de boodschap was. niet mooier maken dan het is.

al is Gods liefde inherent aan de optie tot bekering en vergeving.
Jona kondigde Gods oordeel aan maar blijkbaar wisten de Ninevieten dat God misschien genadig zou zijn als ze zich bekeerden. En ze bekeerden zich.

Toen was dat een groot wonder overigens. God was de God van Israel, niet van de heidenen. Nu is er verlossing door het bloed van Jezus, nu is het evangelie er voor de hele wereld. We hoeven dus nooit meer alleen hel en verdoemenis te preken, sterker we mogen en moeten altijd op Jezus wijzen en op de verzoening en genade die er door Hem is.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: "Ben ik dan uw vijand geworden, u de waarheid zeggende?"

Bericht door Kaw »

Ik geloof niet dat Jona had vertelt dat God ook barmhartig was. De koning zei niet voor niets: "Wie weet..."
Jona wilde ze zien branden. Vuurwerk en spektakel. Dat dit niet de bedoeling was van God is iets wat we mee zouden moeten nemen in deze discussie. Is het niet zo dat ook wij soms telleurgesteld zijn, net als de oudste zoon, wanneer we zien dat God Zijn genade heeft bewezen aan mensen waarvan we vinden dat ze het niet verdienen? Dat hun weg in onze ogen onvoldoende was voor Gods genade?

Overigens: Mattheus 12:41 De mannen van Nineve zullen opstaan in het oordeel met dit geslacht, en zullen hetzelve veroordelen; want zij hebben zich bekeerd op de prediking van Jonas; en ziet, meer dan Jonas is hier!
Gebruikersavatar
Wilma van den Berg
Berichten: 3849
Lid geworden op: 17 okt 2005, 16:24

Re: "Ben ik dan uw vijand geworden, u de waarheid zeggende?"

Bericht door Wilma van den Berg »

Josephus schreef:
DJK schreef:De prediking van Jona aan Ninevé was : "Hel, vloek en donder....!!"
Denk jij echt dat dat het enige was? Dat Jona met geen woord gerept heeft over de liefde van God?
@DJK: waar staat dat in de Bijbel dat Jona sprak over hel, vloek en donder?!
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: "Ben ik dan uw vijand geworden, u de waarheid zeggende?"

Bericht door Gian »

Ik wil bij deze waarschuwen tegen het soort bekeringen zoals DJK en GPPB met elkaar bespreken. Dit verhaal over Ruth en elkaars bekeringen zijn misleidend. Ik heb er in het verleden de misleidende krachten van gekend, en geloof dat dit verkeerde geesten zijn.
Let wel, ik zeg niets van de personen in deze of over hun staat, maar wel van de weg die ze beschrijven. Die is in velerlei facetten onbijbels.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: "Ben ik dan uw vijand geworden, u de waarheid zeggende?"

Bericht door Bert Mulder »

DJK:

Jij word niet en nimmer mijn vijand, zolang je de Waarheid spreekt.

Maar het is om dat je de leugen brengt, omder het mom van de waarheid, dat je mijn vijand word, en niet alleen mijn vijand, maar de vijand van God.

Lees de waarschuwingen in de Schrift tegen de dwaalleraars:

Matthéüs 18:6
Maar zo wie een van deze kleinen, die in Mij geloven, ergert, het ware hem nutter dat een molensteen aan zijn hals gehangen en dat hij verzonken ware in de diepte der zee.

Markus 9:42
En zo wie een van deze kleinen, die in Mij geloven, ergert, het ware hem beter dat een molensteen om zijn hals gedaan ware, en dat hij in de zee geworpen ware.

Lukas 17:2
Het zou hem nutter zijn dat een molensteen om zijn hals gedaan ware en hij in de zee geworpen, dan dat hij een van deze kleinen zou ergeren.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
DJK
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 aug 2008, 12:52

Re: "Ben ik dan uw vijand geworden, u de waarheid zeggende?"

Bericht door DJK »

Wilma van den Berg schreef:
Josephus schreef:
DJK schreef:De prediking van Jona aan Ninevé was : "Hel, vloek en donder....!!"
Denk jij echt dat dat het enige was? Dat Jona met geen woord gerept heeft over de liefde van God?
@DJK: waar staat dat in de Bijbel dat Jona sprak over hel, vloek en donder?!
Da's toch niet zo moeilijk, Wilma

"En Jona begon in de stad te gaan, een dagreis; en hij predikte, en zeide: Nog veertig dagen, dan zal Nineve worden omgekeerd."

Sodom en Gomora zijn destijds ook door God omgekeerd geworden....
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4783
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: "Ben ik dan uw vijand geworden, u de waarheid zeggende?"

Bericht door Johann Gottfried Walther »

DJK jij kunt die interpretatie maken, maar feitelijk staat het er niet wat jij zegt. En dat bedoeld Wilma denk ik ook.
Blijf toch dicht bij het Woord DJK, want nu lijkt het meer op inlegkunde.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
DJK
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 aug 2008, 12:52

Re: "Ben ik dan uw vijand geworden, u de waarheid zeggende?"

Bericht door DJK »

Bert Mulder schreef:DJK:

Jij word niet en nimmer mijn vijand, zolang je de Waarheid spreekt.

Maar het is om dat je de leugen brengt, omder het mom van de waarheid, dat je mijn vijand word, en niet alleen mijn vijand, maar de vijand van God.

Lees de waarschuwingen in de Schrift tegen de dwaalleraars:

Matthéüs 18:6
Maar zo wie een van deze kleinen, die in Mij geloven, ergert, het ware hem nutter dat een molensteen aan zijn hals gehangen en dat hij verzonken ware in de diepte der zee.

Markus 9:42
En zo wie een van deze kleinen, die in Mij geloven, ergert, het ware hem beter dat een molensteen om zijn hals gedaan ware, en dat hij in de zee geworpen ware.

Lukas 17:2
Het zou hem nutter zijn dat een molensteen om zijn hals gedaan ware en hij in de zee geworpen, dan dat hij een van deze kleinen zou ergeren.

Aan Bert Mulder,


Al deze kleinen, die jij hier opsomt, zijn gestorven aan hun eerste man, de Wet in Adam, opdat zij Gode in Christus leven zouden, hun tweede Man.

"Ik ben de goede Herder; en Ik ken de Mijnen, en worde van de Mijnen (persoonlijk) gekend."(Joh. 10:14)
Al die schapen kennen persoonlijk Zijn stem, Bert.

En Paulus getuigt hiervan : "Ik weet Wien ik geloofd heb..." (niet in wat maar (in) Wien)


De kleinen die jij bedoelt te zeggen zijn de zgn. kleine wedergeborenen vluchtende op de vluchtweg tot Christus.
Welke echter, Christus niet kennen, en nog immer getrouwd zijn met hun eerste man, de Wet in Adam(Rom. 7:1-6)
Dit zijn echter nog geen kleinen in de genade, nog minder in het geloof, Bertus.
Bewijs en weerleg mij maar vanuit de Schriften, dat ik ongelijk heb.
En lees ook in Galaten 3:19-25, wanneer het geloof geschonken wordt, namelijk wanneer dat volk niet meer onder de tuchtmeester is, de Wet.
Laatst gewijzigd door DJK op 21 okt 2008, 20:00, 2 keer totaal gewijzigd.
DJK
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 aug 2008, 12:52

Re: "Ben ik dan uw vijand geworden, u de waarheid zeggende?"

Bericht door DJK »

Johann Gottfried Walther schreef:DJK jij kunt die interpretatie maken, maar feitelijk staat het er niet wat jij zegt. En dat bedoeld Wilma denk ik ook.
Blijf toch dicht bij het Woord DJK, want nu lijkt het meer op inlegkunde.

Heb je wel eens goed gelezen, met welk Hemels geweld van vuur en donder, Sodom en Gomora omgekeerd zijn geworden?
Deze mensen waren al in de hel, alvorens zij naar hun zielen werkelijk in de hel terecht gekomen waren...
Oude Paden

Re: "Ben ik dan uw vijand geworden, u de waarheid zeggende?"

Bericht door Oude Paden »

Gian schreef:Ik wil bij deze waarschuwen tegen het soort bekeringen zoals DJK en GPPB met elkaar bespreken. Dit verhaal over Ruth en elkaars bekeringen zijn misleidend. Ik heb er in het verleden de misleidende krachten van gekend, en geloof dat dit verkeerde geesten zijn.
Let wel, ik zeg niets van de personen in deze of over hun staat, maar wel van de weg die ze beschrijven. Die is in velerlei facetten onbijbels.
Met Gian waarschuw ik voor de postings van DJK en de leer van GPPB.
Je mist ootmoed, het meest wezenlijke element van de bekering. Het is een geheel eigen intepretatie met een snoeihard oordeel over degene die andere accenten leggen.
Het wonderlijke is dat oudvaders nog wel Godzalig worden genoemd ook al dwalen ze in het stuk van de rechtvaardigmaking, maar predikanten anno 2008 zijn allemaal valse onbekeerde leraars. Je kunt met hun niet genuanceerd over deze zaken praten. Er is weinig Geest en leven maar zij zelf weten het wel heel goed.
DJK
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 aug 2008, 12:52

Re: "Ben ik dan uw vijand geworden, u de waarheid zeggende?"

Bericht door DJK »

Oude Paden schreef:
Gian schreef:Ik wil bij deze waarschuwen tegen het soort bekeringen zoals DJK en GPPB met elkaar bespreken. Dit verhaal over Ruth en elkaars bekeringen zijn misleidend. Ik heb er in het verleden de misleidende krachten van gekend, en geloof dat dit verkeerde geesten zijn.
Let wel, ik zeg niets van de personen in deze of over hun staat, maar wel van de weg die ze beschrijven. Die is in velerlei facetten onbijbels.
Met Gian waarschuw ik voor de postings van DJK en de leer van GPPB.
Je mist ootmoed, het meest wezenlijke element van de bekering. Het is een geheel eigen intepretatie met een snoeihard oordeel over degene die andere accenten leggen.
Het wonderlijke is dat oudvaders nog wel Godzalig worden genoemd ook al dwalen ze in het stuk van de rechtvaardigmaking, maar predikanten anno 2008 zijn allemaal valse onbekeerde leraars. Je kunt met hun niet genuanceerd over deze zaken praten. Er is weinig Geest en leven maar zij zelf weten het wel heel goed.

Het enige waar jij de mond van vol hebt, is om over dominees en oudvadertjes te praten. Er bestaat ook zo'n blad met dezelfde naam, waarin dit ook alleen maar naar voren gebracht wordt. Ben jij daar de opsteller van?
Wát de inhoud van hun prediking was, weet je niet, of misschien maar half, noch minder kom je met het Woord, om mij Bijbels te weerleggen.
Op de manier van hoe jij bezig bent, kan je geestelijk 300 jaar worden, mijnheer Oude Paden....
Toch zal je met al het vergelijken van die dominees en van al die geachte oudvadertjes, een keertje overboord moeten gaan, vriend.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: "Ben ik dan uw vijand geworden, u de waarheid zeggende?"

Bericht door MarthaMartha »

DJK schreef: De kleinen die jij bedoelt te zeggen zijn de zgn. kleine wedergeborenen vluchtende op de vluchtweg tot Christus.
waar staat dat Bert zulke kleinen bedoelt? Hij haalt een bijbeltekst aan!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gesloten