De H.C. verstaan in het kader van Gods heilig recht

Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: De H.C. verstaan in het kader van Gods heilig recht

Bericht door Afgewezen »

De openbaring van Christus aan het hart - beknopt bijbels excurs

De uitdrukking, dat Christus aan het hart geopenbaard moet worden, of Zichzelf moet openbaren, kan de gedachte wekken aan een visionaire beleving of een geheimzinnig mystiek gebeuren.
Maar eigenlijk betekent deze uitdrukking niets anders, dan dat een zondaar ogen krijgt om te zien wat hem in het Evangelie aangeboden wordt. Hij mag dan verstaan geestelijk verstaan wat de boodschap van dat Evangelie is: God is bevredigd door het offer van Zijn Zoon. De zondaar ziet met ogen des geloofs op dat Offer, en hij is behouden (Num. 21:9; Joh. 3:14).

Joh. 1:5,9 “En het Licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft Hetzelve niet begrepen. ... Dit was het waarachtige Licht, Hetwelk verlicht een iegelijk mens, komende in de wereld.”
Wij zien hier dat het Licht er wel is. Maar uit het vervolg blijkt dat de mensheid er geen ogen voor heeft. Let nu echter op het wonder, vs 12 en 13: “Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven; welke niet uit den bloede, noch uit de wil des vleses, noch uit den wil des mans, maar uit God geboren zijn.”
En dan volgt de belijdenis van de (wedergeboren) apostel zelf, vs 14: “En het Woord is vlees geworden, en heeft onder ons gewoond (en wij hebben Zijn heerlijkheid aanschouwd, een heerlijkheid als des Eniggeborenen van den Vader), vol van genade en waarheid”.
In de wedergeboorte krijgen wij dus ogen om te zien. Zie dit ook in:

Joh. 6:40 “En dit is de wil Desgenen Die Mij gezonden heeft, dat een iegelijk die den Zoon aanschouwt en in Hem gelooft, het eeuwige leven hebbe, en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.”
H.E. Gravemeijer geeft in zijn ‘Leesboek over de Gereformeerde Geloofsleer’ een prachtige verklaring van deze tekst:
“Hij sprak Joh. 6:40: Dit is de wil Desgenen die Mij gezonden heeft, dat een iegelijk die den Zoon aanschouwt en in Hem gelooft, het eeuwige leven hebbe, en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage. Er is een aanschouwen ná het geloof, waartoe de geloovige eenmaal komt. Hier spreekt Jezus van een aanschouwen vóór het geloof. Dit aanschouwen is het kennen en erkennen van Christus als dien Hij is. ‘Deze woorden bewijzen dat het geloof uit de kennisse van Christus vloeit’ (Calvijn) en wel door middel van het eenvoudige woord zonder buitengewone gezichten. Den Joden verweet Christus dat zij niet geloofden ofschoon zij Hem zagen (v. 36). Het aanschouwen is het rechte hooren*, de weg tot het geloof. Het geloof is uit het gehoor. Wie gelooven zal aan dien moet Christus eerst geopenbaard, voor oogen gesteld zijn. Het vruchtgevolg des geloofs is het eeuwige leven voor ziel en lichaam.”

* Noot Gravemeijer: “Van de Joden zegt Hij v. 36: (Grieks TB) eoorakate me, hier v. 40: theooroon, hetwelk meer is.”

Matth. 11:25 27 “In dienzelven tijd antwoordde Jezus en zeide: Ik dank U, Vader, Heere des hemels en der aarde, dat Gij deze dingen voor de wijzen en verstandigen verborgen hebt en hebt dezelve den kinderkens geopenbaard (in het Grieks een vorm van het werkwoord apokaluptoo). Ja, Vader, want alzo is geweest het welbehagen voor U. Alle dingen zijn Mij overgegeven van Mijn Vader; en niemand kent den Zoon dan de Vader, noch iemand kent den Vader dan de Zoon en dien het de Zoon wil openbaren (van het Gr. apokaluptoo).”

Matth. 16:17 “En Jezus antwoordende zeide tot hem: Zalig zijt gij, Simon Bar Jona; want vlees en bloed heeft u dat niet geopenbaard (van het Gr. apokaluptoo), maar Mijn Vader, Die in de hemelen is.”

Jes. 53:1 “Wie heeft onze prediking geloofd? En aan wien is de arm des HEEREN geopenbaard? (in de Septuaginta vertaald met een vorm van het Griekse werkwoord apokaluptoo, zo ook in de aanhalingen in het NT)”
Zie Joh. 12:38 en Rom. 10:16 als verklaring van deze tekst. In Rom. 10: Het Evangelie wordt overal gepredikt, maar persoonlijke toepassing, openbaring is nodig om het te kunnen geloven.

Hand. 16:14 “Een zekere vrouw, met name Lydia, een purperverkoopster van de stad Thyatíra, die God diende, hoorde ons; welker hart de Heere heeft geopend, dat zij acht nam op hetgeen van Paulus gesproken werd.”

2 Kor. 4:6 “Want God, Die gezegd heeft, dat het licht uit de duisternis zou schijnen, is Degene Die in onze harten geschenen heeft, om te geven verlichting der kennis der heerlijkheid Gods in het aangezicht van Jezus Christus.”

Gal. 1:15,16 “Maar wanneer het Gode behaagd heeft, Die mij van mijner moeders lijf aan afgezonderd heeft en geroepen door Zijn genade, Zijn Zoon in mij te openbaren (van het Gr. apokaluptoo), opdat ik Denzelven door het Evangelie onder de heidenen zou verkondigen, zo ben ik terstond niet te rade gegaan met vlees en bloed.”
Paulus gebruikt hier een ander woord dan hij gebruikt in Hand. 26:16, waar hij vertelt voor koning Agrippa, dat Christus tot hem zei: “hiertoe ben Ik u verschenen” (een passivum van het Gr. oraoo, wat zoveel betekent als: gezien worden). Het is mogelijk, dat Paulus met het “openbaren van de Zoon in hem” toch meer een openbaring aan het hart bedoelt.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33199
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De H.C. verstaan in het kader van Gods heilig recht

Bericht door Tiberius »

DJK schreef:Refo : Maar jij hebt iets gezien wat vrijwel niemand in Nederland ziet, maar overtuig nu eens dat dat géén windmolens waren, maar echte 'zielsbevinding' of hoe je het mag noemen. Dat is toch een eerlijke vraag?

DJK : Toen Christus Zich openbaarde aan de ziel van die Samaritaanse vrouw uit Joh. 4, ging ze naar anderen over dingen en zaken getuigen die ze voor heen nog nimmer voor en met haar ziel had gezien. Waarom? Christus was haar geopenbaard geworden tot zaligheid, waarvan zij heerlijk getuigde : "Ziet hier een Mens die mij gezegd heeft, wat ik gedaan heb, is deze niet de Christus...?"
Klopt. Na die openbaring ging zij inderdaad op Christus wijzen. En niet vanuit de hoogte de discipelen vertellen wat er bij hen nog aan schortte.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23812
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De H.C. verstaan in het kader van Gods heilig recht

Bericht door refo »

DJK schreef:Antwoord van DJK aan Refo :

U schreef me het volgende :

Refo : Ja, ik dacht wel dat je er omheen zou gaan draaien.
Wat er in de Bijbel staat weet ik wel, zelfs beter dan jij, zie ik af en toe.

DJK : Dat is maar net hóe je Gods' Woord verstaat, of uitlegt...
Wij dienen immer Gods Woord met Gods Woord te verklaren, met name vanuit de brieven der apostelen, want zij zijn het geweest die met zeer bijzonder veel Geesteslicht beschenen zijn geworden.

Refo : Het gaat me er om: wanneer is nou een 'zielsbevinding' 'echt'.

DJK : Het is echt, wanneer het ons Christus heeft gebaart, Refo. En dat in een weg van Recht en Gerechtigheid(Jes.1:27)

Refo : Ik geloof God op zijn Woord. Hij heeft me lief, Hij zorgt voor mij en m'n gezin. met dat bestuderen ben ik wel klaar.

DJK : Dit is groot voor hier in de tijd, maar echter te kort voor de eeuwigheid

Refo : Zo moeilijk is de Bijbel, HC en DL niet op dat punt. Dat zit zogezegd in het hoofd. Ik zou niet weten waar anders. Maar er zijn er die beweren dat het een voet te hoog zit. Daar zit bij mij ongeveer het hart. Maar om met de Bereërs te spreken: ik zie niet dat deze dingen alzo zijn.

DJK : Ik kan het je ook niet laten zien, Refo. Dit kan alleen God Zelf jou openbaren....

Refo : Ik lees wel dat Christus is heengegaan om Zijn Geest te kunnen zenden en ons zo alles te 'leren' (hoofd!), maar nergens dat ik Hem moet 'zien'. Juist kun je Hem niet meer zien: zalig die niet zien. Want wie 'ziet' hoeft niet te geloven.

DJK : Hij is gekomen om te zoeken en zaligen dat verloren is/was...

Refo : Maar jij hebt iets gezien wat vrijwel niemand in Nederland ziet, maar overtuig nu eens dat dat géén windmolens waren, maar echte 'zielsbevinding' of hoe je het mag noemen. Dat is toch een eerlijke vraag?

DJK : Toen Christus Zich openbaarde aan de ziel van die Samaritaanse vrouw uit Joh. 4, ging ze naar anderen over dingen en zaken getuigen die ze voor heen nog nimmer voor en met haar ziel had gezien. Waarom? Christus was haar geopenbaard geworden tot zaligheid, waarvan zij heerlijk getuigde : "Ziet hier een Mens die mij gezegd heeft, wat ik gedaan heb, is deze niet de Christus...?"

Refo : Ik vraag niet 'zijn er ook weinigen', dus je antwoord is op dat punt ongepast. Wat je zo belangrijk zegt te vinden voor anderen, moet voor jezelf ook vaststaan. Dus hoe heb je dat vastgesteld. Deze vraag klemt te meer omdat je zo hoog van de toren blaast.

DJK : Over wat jij mij vraagt, kan ik jou niet in overtuigen, noch overbuigen. Mijn weg, behoeft jouw weg niet persé te zijn.
Kijk naar : Abraham en Lot, Simson en David, Jona en Paulus.....noem verder maar op. Allemaal onderscheiden wegen, maar zij allen hebben Christus leren kennen in een weg van Recht en Gerechtigheid.(Jes.1:27)
Het blijft maar vaag allemaal. Als het zover is zul je het wel merken. Daar komt het op neer. Ik houd me maar gewoon bij de Bijbel. Wel zo veilig. Abraham geloofde God en het werd hem tot gerechtigheid gerekend. Heel aards en weinig geestelijk. Gelukkig maar. Want de mens is niet geestelijk. Het Woord is vlees geworden. Jij maakt het vleesgeworden Woord weer geest. Met een kleine letter.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: De H.C. verstaan in het kader van Gods heilig recht

Bericht door Afgewezen »

refo schreef:Het blijft maar vaag allemaal. Als het zover is zul je het wel merken. Daar komt het op neer. Ik houd me maar gewoon bij de Bijbel. Wel zo veilig. Abraham geloofde God en het werd hem tot gerechtigheid gerekend. Heel aards en weinig geestelijk. Gelukkig maar. Want de mens is niet geestelijk. Het Woord is vlees geworden. Jij maakt het vleesgeworden Woord weer geest. Met een kleine letter.
Over vaag gesproken... :fi

1 Kor. 2:14 De natuurlijke mens nu neemt de dingen van de Geest van God niet aan, want ze zijn dwaasheid voor hem. Hij kan ze ook niet leren kennen, omdat ze geestelijk beoordeeld worden.
15 De geestelijke mens beoordeelt wel alle dingen, zelf echter wordt hij door niemand beoordeeld.


Dus toch geestelijk...
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 17 okt 2008, 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: De H.C. verstaan in het kader van Gods heilig recht

Bericht door Marco »

DJK,

Het valt mij op dat je stelt dat de HC het over een heilsorde heeft, terwijl je zelf in je uitwerking een heilsweg voorschrijft: namelijk dat dat persé in één keer helemaal moet plaatsvinden.
Nu ga ik (in dit topic) niet vreselijk diep in op de vraag of het wel of niet klopt dat je dit in een oogwenk allemaal moet beleven, en hoe dat dan wel moet. Dat de HC aangeeft wat een christen moet geloven ben ik met je eens. Maar je uitleg wanneer dat moet en hoe....?

Die is ongrijpbaar. God zelf moet het openbaren, maar je geeft niet aan hoe. Je lijkt hier uit te gaan van een speciale openbaring buiten de Schrift om.

Dan kan je alle brieven van Paulus aan de kant schuiven. Paulus schrijft heel vaak aan verschillende gemeenten dat ze moeten ophouden met bepaalde zonden, refererend aan hun status als verloste christenen. Hij geeft de misstanden aan, en schrijft dan, dat dat niet kan. Niet, omdat hij dat vindt, en ze door middel van Paulus' schrijven aan de zonden ontdekt zouden moeten worden, maar omdat christenen die voor de wet gestorven zijn dat soort dingen niet horen te doen. Als Paulus 'gij geheel anders' schrijft, schrijft hij dat in een context: Er is bij jullie / in jullie stad dat-en-dat aan de hand, maar toch niet bij jullie, want jullie hebt Christus leren kennen. Anders gezegd: De wet was er al, men had zelf in de gaten moeten en kunnen hebben wat er in hun situatie gevraagd werd. Paulus fungeert 'slechts' als aangever van datgene wat men al wist. En daarom geldt voor ons, dat wij het met de Schrift kunnen doen. We hebben dezelfde gegevens als de Korinthiers. En we hebben Paulus' aanwijzingen. Dan hebben we Gods geboden voldoende in kaart. We hebben buiten de Schrift om niets meer nodig dan de Geest die die Schrift in ons hart legt.

DJK, mogelijk interpreteer ik je niet helemaal goed. Maar probeer dan eens in kort en normaal Nederlands antwoord te geven op de vraag van Refo: Wat voor openbaring bedoel je?
DJK
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 aug 2008, 12:52

Re: De H.C. verstaan in het kader van Gods heilig recht

Bericht door DJK »

Tiberius schreef:
DJK schreef:Refo : Maar jij hebt iets gezien wat vrijwel niemand in Nederland ziet, maar overtuig nu eens dat dat géén windmolens waren, maar echte 'zielsbevinding' of hoe je het mag noemen. Dat is toch een eerlijke vraag?

DJK : Toen Christus Zich openbaarde aan de ziel van die Samaritaanse vrouw uit Joh. 4, ging ze naar anderen over dingen en zaken getuigen die ze voor heen nog nimmer voor en met haar ziel had gezien. Waarom? Christus was haar geopenbaard geworden tot zaligheid, waarvan zij heerlijk getuigde : "Ziet hier een Mens die mij gezegd heeft, wat ik gedaan heb, is deze niet de Christus...?"
Klopt. Na die openbaring ging zij inderdaad op Christus wijzen. En niet vanuit de hoogte de discipelen vertellen wat er bij hen nog aan schortte.

Als je tegenwoordig maar iets teveel, met het Woord komt, en hier een zeer kleine zielsbevindelijke toepassing op maakt, en men verstaat niet wat je bedoelt te zeggen, wordt een mens al gauw het etiket opgeplakt, dat hij vanuit de hoogte komt...
Zo'n zgn. hoog mens mag van alles daarmee aangezegd worden, maar oh wee als hij uit liefde hen iets probeert terug te zeggen.... De maat waarmee op dit punt gemeten wordt, is nog wel eens ongelijk verdeeld, geachte Tiberius. Maar ik verdraag het wel, hoor!
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Re: De H.C. verstaan in het kader van Gods heilig recht

Bericht door Ariene »

Wil je alstublieft stoppen met al deze zinnetjes.
Maar ik verdraag het wel, hoor!
Wij noemen dat hier "nederige hoogmoed".
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
DJK
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 aug 2008, 12:52

Re: De H.C. verstaan in het kader van Gods heilig recht

Bericht door DJK »

Afgewezen schreef:
refo schreef:Het blijft maar vaag allemaal. Als het zover is zul je het wel merken. Daar komt het op neer. Ik houd me maar gewoon bij de Bijbel. Wel zo veilig. Abraham geloofde God en het werd hem tot gerechtigheid gerekend. Heel aards en weinig geestelijk. Gelukkig maar. Want de mens is niet geestelijk. Het Woord is vlees geworden. Jij maakt het vleesgeworden Woord weer geest. Met een kleine letter.
Over vaag gesproken... :fi

1 Kor. 2:14 De natuurlijke mens nu neemt de dingen van de Geest van God niet aan, want ze zijn dwaasheid voor hem. Hij kan ze ook niet leren kennen, omdat ze geestelijk beoordeeld worden.
15 De geestelijke mens beoordeelt wel alle dingen, zelf echter wordt hij door niemand beoordeeld.


Dus toch geestelijk...

Amen ! Maar zulke dingen zou ik nu nooit mogen schrijven...
DJK
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 aug 2008, 12:52

Re: De H.C. verstaan in het kader van Gods heilig recht

Bericht door DJK »

Marco schreef:DJK,

Het valt mij op dat je stelt dat de HC het over een heilsorde heeft, terwijl je zelf in je uitwerking een heilsweg voorschrijft: namelijk dat dat persé in één keer helemaal moet plaatsvinden.
Nu ga ik (in dit topic) niet vreselijk diep in op de vraag of het wel of niet klopt dat je dit in een oogwenk allemaal moet beleven, en hoe dat dan wel moet. Dat de HC aangeeft wat een christen moet geloven ben ik met je eens. Maar je uitleg wanneer dat moet en hoe....?

Die is ongrijpbaar. God zelf moet het openbaren, maar je geeft niet aan hoe. Je lijkt hier uit te gaan van een speciale openbaring buiten de Schrift om.

Dan kan je alle brieven van Paulus aan de kant schuiven. Paulus schrijft heel vaak aan verschillende gemeenten dat ze moeten ophouden met bepaalde zonden, refererend aan hun status als verloste christenen. Hij geeft de misstanden aan, en schrijft dan, dat dat niet kan. Niet, omdat hij dat vindt, en ze door middel van Paulus' schrijven aan de zonden ontdekt zouden moeten worden, maar omdat christenen die voor de wet gestorven zijn dat soort dingen niet horen te doen. Als Paulus 'gij geheel anders' schrijft, schrijft hij dat in een context: Er is bij jullie / in jullie stad dat-en-dat aan de hand, maar toch niet bij jullie, want jullie hebt Christus leren kennen. Anders gezegd: De wet was er al, men had zelf in de gaten moeten en kunnen hebben wat er in hun situatie gevraagd werd. Paulus fungeert 'slechts' als aangever van datgene wat men al wist. En daarom geldt voor ons, dat wij het met de Schrift kunnen doen. We hebben dezelfde gegevens als de Korinthiers. En we hebben Paulus' aanwijzingen. Dan hebben we Gods geboden voldoende in kaart. We hebben buiten de Schrift om niets meer nodig dan de Geest die die Schrift in ons hart legt.

DJK, mogelijk interpreteer ik je niet helemaal goed. Maar probeer dan eens in kort en normaal Nederlands antwoord te geven op de vraag van Refo: Wat voor openbaring bedoel je?

Laat ik het dan nog eens met de woorden van de Nederlandse Geloofbelijdenis zeggen, zódanig eenvoudig uitgelegd, dat mijn opoe van 85jaar het kan begrijpen........(glimlach)

De Nederlandse Geloofsbelijdenis spreekt er over, wanneer het geloof ons in Hem wordt geschonken krachtens de openbaring van de Tweede Persoon van het Goddelijke Wezen, waardoor de ziel in Hem gerechtvaardigd en geheiligd wordt, krachtens toerekening, dat deze herscheppende daad met zulk een kracht geschiedt, welke nóg groter én krachtiger is, dan de kracht waarmede God de aarde geschapen heeft.
Nou, leg daar je hart maar eens naast, en antwoord niet aan mij, want wie ben ik maar....
Maar geef jezelf een eerlijk antwoord, zonder enig zelfbedrog. "Want arglistig is ons hart, wie zal het kennen...."
Laatst gewijzigd door DJK op 17 okt 2008, 16:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: De H.C. verstaan in het kader van Gods heilig recht

Bericht door Afgewezen »

DJK schreef:
Afgewezen schreef:
refo schreef:Het blijft maar vaag allemaal. Als het zover is zul je het wel merken. Daar komt het op neer. Ik houd me maar gewoon bij de Bijbel. Wel zo veilig. Abraham geloofde God en het werd hem tot gerechtigheid gerekend. Heel aards en weinig geestelijk. Gelukkig maar. Want de mens is niet geestelijk. Het Woord is vlees geworden. Jij maakt het vleesgeworden Woord weer geest. Met een kleine letter.
Over vaag gesproken... :fi

1 Kor. 2:14 De natuurlijke mens nu neemt de dingen van de Geest van God niet aan, want ze zijn dwaasheid voor hem. Hij kan ze ook niet leren kennen, omdat ze geestelijk beoordeeld worden.
15 De geestelijke mens beoordeelt wel alle dingen, zelf echter wordt hij door niemand beoordeeld.


Dus toch geestelijk...

Amen ! Maar zulke dingen zou ik nu nooit mogen schrijven...
Ik ook niet, hoor. ;)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33199
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De H.C. verstaan in het kader van Gods heilig recht

Bericht door Tiberius »

DJK schreef:Maar ik verdraag het wel, hoor!
Goed zo, jongen.
Want de profeet zegt: "Het is goed voor een man, dat hij het juk in zijn jeugd draagt."

(Ik neem aan dat je nog vrij jong bent, omdat je nog een opoe van 85 hebt).
DJK
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 aug 2008, 12:52

Re: De H.C. verstaan in het kader van Gods heilig recht

Bericht door DJK »

Tiberius schreef:
DJK schreef:Maar ik verdraag het wel, hoor!
Goed zo, jongen.
Want de profeet zegt: "Het is goed voor een man, dat hij het juk in zijn jeugd draagt."

(Ik neem aan dat je nog vrij jong bent, omdat je nog een opoe van 85 hebt).

41 jaar
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23812
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De H.C. verstaan in het kader van Gods heilig recht

Bericht door refo »

DJK schreef:
Afgewezen schreef:
refo schreef:Het blijft maar vaag allemaal. Als het zover is zul je het wel merken. Daar komt het op neer. Ik houd me maar gewoon bij de Bijbel. Wel zo veilig. Abraham geloofde God en het werd hem tot gerechtigheid gerekend. Heel aards en weinig geestelijk. Gelukkig maar. Want de mens is niet geestelijk. Het Woord is vlees geworden. Jij maakt het vleesgeworden Woord weer geest. Met een kleine letter.
Over vaag gesproken... :fi

1 Kor. 2:14 De natuurlijke mens nu neemt de dingen van de Geest van God niet aan, want ze zijn dwaasheid voor hem. Hij kan ze ook niet leren kennen, omdat ze geestelijk beoordeeld worden.
15 De geestelijke mens beoordeelt wel alle dingen, zelf echter wordt hij door niemand beoordeeld.


Dus toch geestelijk...
Amen ! Maar zulke dingen zou ik nu nooit mogen schrijven...
Jaja. De Bijbel laten buikspreken. 't Is wat moois.
De kanttekenaren snappen gelukkig ook dat dat niet mag: Dat is, die door den Geest Gods is verlicht en wedergeboren.
Want de mens is niet geestelijk.

Dus niet een ervaring hebben en op grond daarvan zeggen dat dat 'geestelijk' is en dan de genoemde tekst als bewijs aanvoeren. Andersom.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: De H.C. verstaan in het kader van Gods heilig recht

Bericht door Afgewezen »

refo schreef:Jaja. De Bijbel laten buikspreken. 't Is wat moois.
De kanttekenaren snappen gelukkig ook dat dat niet mag: Dat is, die door den Geest Gods is verlicht en wedergeboren.
Want de mens is niet geestelijk.

Dus niet een ervaring hebben en op grond daarvan zeggen dat dat 'geestelijk' is en dan de genoemde tekst als bewijs aanvoeren. Andersom.
:quoi
DJK
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 aug 2008, 12:52

Re: De H.C. gezien in het kader van Gods' heilige Recht

Bericht door DJK »

memento schreef:Heel interessant hoort, maar de versie van de HC die ik heb, heeft de Verlossing en de Dankbaarheid centraal staan, en neemt het punt van de ellende, wat jij hierboven zo groot uitmeet, maar enkele hoofdstukjes in beslag.

Christus hoort centraal te staan, niet de wet of het Goddelijk recht! Ik zeg daarmee niet dat de wet, zowel in zijn ontdekkende functie, en als leefregel der dankbaarheid, niet belangrijk is. Maar het gaat in wezen om Christus. En beste DJK, in al jouw postings zie ik meer wet dan Christus...

Hóe, en in welke weg is Christus ons eeuwige Deel geworden!
Dit is kort samengevat, de strekking van mijn geschreven uiteenzetteing, Memento.
Plaats reactie