De H.C. verstaan in het kader van Gods heilig recht

Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: De H.C. verstaan in het kader van Gods heilig recht

Bericht door Afgewezen »

Geka schreef:
Afgewezen schreef:
Geka schreef:te spreken over de vraag wat nu geloof in Christus is. Naar ik meen is het vluchten tot Christus in de Schrift wel degelijk een vluchten door het geloof tot Hem.
Vergelijk de geschiedenis van de Kananese vrouw: haar komen tot Jezus en haar 'heilige redeneerkunst' was geloof!
"O vrouw, groot is uw geloof'.
Vergelijk de geschiedenis van de bloedvloeiende vrouw: Deze, van Jezus horende, vlucht tot Hem, terwijl ze in zichzelf zegt: als ik slecht de zoom van Zijn kleed aanraak zal ik genezen zijn. Dat is geloof!

Met je nood tot Christus vluchten in de geloofszekerheid dat er bij Hem vergeving en genezing te vinden is!
Afgezien van het gegeven dat het bij de Kananese vrouw níét om haar bekering ging, maar om een genezingswonder (zij wás al een gelovige), is het opmerkelijk dat die vrouw genezen naar huis ging.
Veel mensen lijken nu tot Christus te gaan, zonder dat ze genezen naar huis terugkeren. Ze blijven maar komen en komen en komen, en worden nooit genezen. En in dat 'komen' moeten ze dan weer eens bevestigd worden, dat het toch echt is en zo, maar de genezing blijft uit...
De vraag is maar: wat is nu écht het gelovig tot Christus komen?
Waarschijnlijk bedoel je de bloedvloeiende vrouw, die vrouw ging genezen naar huis. Bij de Kananese vrouw ging het om haar dochter die ziek was.
Klopt, dank je voor de correctie.
Geka schreef:Wat betreft je vraag: wie door het geloof tot Christus komt deelt in de vergeving van zonden, en dat wordt ook als zodanig ervaren. Het wonder dat Hij al mijn zonden achter Zijn rugt werpt om Jezus' wil, en dat ik als een goddeloze en verloren zondaar de vrede met God door het bloed van Christus smaken mag. Hemelse vrede en vreugde. Laat het helder zijn: dat gelovig komen tot Jezus eindigt ook altijd in de ervaring van het wonder van de vergeving van zonde. (Want volgens mij is dat waar het je om gaat).
Ik denk zelfs dat daar niet echt een tijdsruimte tussen zit: zoals Christen van het pak bevrijd werd toen hij naar het kruis zag, zo worden wij van onze zonden bevrijd wanneer wij op Christus zien.
hannek
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 okt 2008, 12:59

Re: De H.C. verstaan in het kader van Gods heilig recht

Bericht door hannek »

hoi iedereen,

ik heb dit onderwerp zo'n beetje helemaal doorgelezen. interessant om te volgen.
onze ds is pas begonnen met preken over de HC. daaruit heb ik geleerd dat we eerst vraag en antwoord 1 moeten lezen van de HC. deze vragen worden dus zo te zien aan vraag 1 gesteld aan een gelovige. dus het ellende verlossing en dankbaarheid rijtje is dus iets wat telkens terugkomt bij de gelovige. het is dus GEEN rijtje die je moet meemaken in de bekering. je komt een keer in die cirkel terecht en daar blijf je telkens in. ene keer merk je meer van het één andere keer van het andere.
dus als ongelovige kan je je niet beroepen op HC, want het gaat over de gelovige.

Groetjes Hannek
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: De H.C. verstaan in het kader van Gods heilig recht

Bericht door Bert Mulder »

hannek schreef:hoi iedereen,

ik heb dit onderwerp zo'n beetje helemaal doorgelezen. interessant om te volgen.
onze ds is pas begonnen met preken over de HC. daaruit heb ik geleerd dat we eerst vraag en antwoord 1 moeten lezen van de HC. deze vragen worden dus zo te zien aan vraag 1 gesteld aan een gelovige. dus het ellende verlossing en dankbaarheid rijtje is dus iets wat telkens terugkomt bij de gelovige. het is dus GEEN rijtje die je moet meemaken in de bekering. je komt een keer in die cirkel terecht en daar blijf je telkens in. ene keer merk je meer van het één andere keer van het andere.
dus als ongelovige kan je je niet beroepen op HC, want het gaat over de gelovige.

Groetjes Hannek
Helemaal mee eens!
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
DJK
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 aug 2008, 12:52

Re: De H.C. verstaan in het kader van Gods heilig recht

Bericht door DJK »

hannek schreef:hoi iedereen,

ik heb dit onderwerp zo'n beetje helemaal doorgelezen. interessant om te volgen.
onze ds is pas begonnen met preken over de HC. daaruit heb ik geleerd dat we eerst vraag en antwoord 1 moeten lezen van de HC. deze vragen worden dus zo te zien aan vraag 1 gesteld aan een gelovige. dus het ellende verlossing en dankbaarheid rijtje is dus iets wat telkens terugkomt bij de gelovige. het is dus GEEN rijtje die je moet meemaken in de bekering. je komt een keer in die cirkel terecht en daar blijf je telkens in. ene keer merk je meer van het één andere keer van het andere.
dus als ongelovige kan je je niet beroepen op HC, want het gaat over de gelovige.

Groetjes Hannek

Dag Hanneke,

Wat je zegt is juist!

Als we er maar nooit een heilsweg van gaan maken, wat zovelen in onze dagen juist wél doen...
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: De H.C. verstaan in het kader van Gods heilig recht

Bericht door MarthaMartha »

DJK schreef:
hannek schreef:hoi iedereen,

ik heb dit onderwerp zo'n beetje helemaal doorgelezen. interessant om te volgen.
onze ds is pas begonnen met preken over de HC. daaruit heb ik geleerd dat we eerst vraag en antwoord 1 moeten lezen van de HC. deze vragen worden dus zo te zien aan vraag 1 gesteld aan een gelovige. dus het ellende verlossing en dankbaarheid rijtje is dus iets wat telkens terugkomt bij de gelovige. het is dus GEEN rijtje die je moet meemaken in de bekering. je komt een keer in die cirkel terecht en daar blijf je telkens in. ene keer merk je meer van het één andere keer van het andere.
dus als ongelovige kan je je niet beroepen op HC, want het gaat over de gelovige.

Groetjes Hannek

Dag Hanneke,

Wat je zegt is juist!

Als we er maar nooit een heilsweg van gaan maken, wat zovelen in onze dagen juist wél doen...
ik denk dat ik nu het djk-spoor bijster begin te raken..... :bobo
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Plaats reactie