De H.C. verstaan in het kader van Gods heilig recht

Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4790
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: De H.C. gezien in het kader van Gods' heilige Recht

Bericht door Johann Gottfried Walther »

DJK schreef:
memento schreef:Heel interessant hoort, maar de versie van de HC die ik heb, heeft de Verlossing en de Dankbaarheid centraal staan, en neemt het punt van de ellende, wat jij hierboven zo groot uitmeet, maar enkele hoofdstukjes in beslag.

Christus hoort centraal te staan, niet de wet of het Goddelijk recht! Ik zeg daarmee niet dat de wet, zowel in zijn ontdekkende functie, en als leefregel der dankbaarheid, niet belangrijk is. Maar het gaat in wezen om Christus. En beste DJK, in al jouw postings zie ik meer wet dan Christus...

Hóe, en in welke weg is Christus ons eeuwige Deel geworden!
Dit is kort samengevat, de strekking van mijn geschreven uiteenzetteing, Memento.
Het is zaak dat we Christus leren kennen en dat Hij ons eeuwig Deel wordt!
God werkt hoe Hij wil, en wanneer Hij wil.
Het belangrijkste is dus dat Christus centraal staat, en dat we Hem ook leren kennen voor het te laat is.
En wat jij doet, is meer een vermeend inzicht in Gods hoog heilige een vaak ook nog verborgen wegen, uit een zetten.
Het heeft er de schijn van dat de weg waarlangs voor je meer van belang is dan het doel van die weg!
En er is geen weg tot de Weg! Want Christus is de Weg, de Waarheid en het Leven!
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: De H.C. gezien in het kader van Gods' heilige Recht

Bericht door Afgewezen »

Johann Gottfried Walther schreef:En er is geen weg tot de Weg! Want Christus is de Weg, de Waarheid en het Leven!
Er is wél een weg tot Christus. Zie de Christenreis. Het duurde wel even voor Christen bij het kruis was.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4790
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: De H.C. gezien in het kader van Gods' heilige Recht

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Afgewezen schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:En er is geen weg tot de Weg! Want Christus is de Weg, de Waarheid en het Leven!
Er is wél een weg tot Christus. Zie de Christenreis. Het duurde wel even voor Christen bij het kruis was.
Je wilt duidelijk niet begrijpen, wat ik bedoel te zeggen. Staat je mooi.
Ik weiger menselijke verzinsels te volgen. Als jij dat wel wilt doen, is dat voor je eigen verantwoording.
Maar hoop dat je Gods Woord wilt en zult volgen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: De H.C. verstaan in het kader van Gods heilig recht

Bericht door Zonderling »

Gezien de discussie wil ik de volgende quote geven van ds. J.P. Paauwe.
Verschillende zaken die hier in discussie zijn, komen hierin terug meen ik.
Het geloof is de gebruikmaking en toe-eigening van Christus

Wie van Christus geen gebruik maakt, heeft niets aan Hem. Christus is op aarde geweest en wie zijn door Hem geholpen? Allen, zegt u, allen die tot Hem kwamen. Degenen die tot Hem kwamen, werden door Hem geholpen, en het is nooit gebeurd dat Hij iemand afwees. “Komt”, zo is zijn prediking geweest, “komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven” (Matth. 11:28). En op een andere plaats vinden we: “Die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen” (Joh. 6:37). Maar dat is het grote geheim: de gebruikmaking van Christus; dit is de toe-eigening van Hem.

Als er geen toe-eigening plaatsheeft, dan mag er gesproken worden van geloof, maar dat geloof is dan het echte geloof niet. U hebt misschien ook wel eens gehoord, dat door mensen die de prediking horen, gezegd wordt: “Het wordt wel gezien, maar zien is nog geen bezitten”. Geliefden, als een mens het ziet, dan bezit hij het. Het is maar de vraag of hij het ziet door het geloof. Als men de dingen ziet bij algemeen licht, dan bezit men de dingen niet, maar het komt erop aan de dingen te aanschouwen door het geloof. Op de toe-eigening komt het aan. Dat de verdoemden in de hel weten, dat Christus gestorven is voor de zondaar en opgewekt tot zijn [des zondaars] rechtvaardiging (Rom. 4:25), verzwaart hun oordeel en maakt hun ellende des te groter. Gij moet een toe-eigenend geloof hebben. Wanneer is het een toe-eigenend geloof? Als een mens zich kan aanmerken als zondaar, wanneer ons alles ontvallen is, want Christus is niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering (Matth. 9:13). Hebt u wel eens gezien en gevoeld, dat u ledig was, ledig van alles? Ledig van alle waarachtig goed? Dan was dat het ogenblik om uit die ledigheid uit te gaan in de volheid van Christus. Zó heeft Maria het begrepen en zo kon zij zeggen: “Hongerigen heeft Hij met goederen vervuld” (Luk. 1:53). De mensen zijn eropuit om te weten of zij genade hebben. Zij moeten niet te weten gekomen zijn of zij genade hebben. Zij moeten te weten gekomen zijn, dat zij géén genade hebben! Genadeloze mensen komen tot Christus. Daarom beschrijft de apostel Paulus het zo juist, hij zegt: “Doch dengene, die niet werkt, maar gelooft in Hem Die den goddeloze rechtvaardigt” (Rom. 4:5). Dus, is een mens alles ontvallen, heeft hij niets anders dan schuld, niets anders dan wat hem verdoemt, dan is hij de persoon voor Christus. Hij moet niets anders hebben dan wat hem verdoemt, want Christus heeft het oordeel gedragen voor degenen, die zich onder het oordeel zien. Dán, toehoorders, wordt gebruik van Christus gemaakt. Als een mens gebruik maakt van Christus, dan ziet hij, dan grijpt hij het bloed van Christus aan en brengt dat op zijn consciëntie. Weet u wat dat is? Dat is de gebruikmaking van Christus: het bloed van Christus aan te grijpen en dat op zijn consciëntie te brengen. Als een mens dat doet, dan hebben er wondervolle dingen plaats: de hemel komt op aarde, de hemel daalt in het hart en de gewaarwording en de genieting van zulk een hemel doet zeggen: “Wij dan gerechtvaardigd zijnde uit het geloof, hebben vrede bij God door onzen Heere Jezus Christus” (Rom. 5:1).
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Re: De H.C. gezien in het kader van Gods' heilige Recht

Bericht door wim »

Afgewezen schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:En er is geen weg tot de Weg! Want Christus is de Weg, de Waarheid en het Leven!
Er is wél een weg tot Christus. Zie de Christenreis. Het duurde wel even voor Christen bij het kruis was.
Tsja, er is wél een weg tot Christus. De kronkelwegen die wij kiezen zijn echter niet nodig en veelal verkeerd. Maar we kiezen die kronkelwegen nu eenmaal graag. Ik durf bijna te stellen dat de meeste bevinding er is vanwege ons ongeloof.
De gedachte dat God nu eenmaal alles bestuurt en dat daarom de wegen die een begenadigd kind van God bewandelt wel 'recht' zullen zijn, vind ik niet terug in de bijbel. Kijk naar Jona. Hij had een bevinding waar je als een berg tegenop had kunnen zien. Maar het was allemaal verkeerd. Als God dan op een indrukwekkende manier ingrijpt, dan is dat bevinding. Maar geen bevinding van de juiste soort.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: De H.C. gezien in het kader van Gods' heilige Recht

Bericht door memento »

Afgewezen schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:En er is geen weg tot de Weg! Want Christus is de Weg, de Waarheid en het Leven!
Er is wél een weg tot Christus. Zie de Christenreis. Het duurde wel even voor Christen bij het kruis was.
Als we maar niet vergeten dat er ook een Christinnereis is. En mensen die van kinds-af-aan geloven. Het zijn uitzonderingen, maar laten we ze asjeblieft niet buiten sluiten, omdat anders ons mooie stappenplan, onze checklist, niet meer klopt. Of leg het naast de bijbel. Wat lezen we van Abraham: God sprak, Abraham geloofde/gehoorzaamde. Als alle heiligen uit de Schrift via een Paulus-bekering tot geloof zijn gekomen, waarom lezen we het dan alleen bij een Paulus?

Waarom zo gedetailleerd alles beschrijven, als het genoeg is dat iemand kan zeggen dat hij zijn zonden en zondigheid zag en beleefde, en daarmee niets anders meer kon dan tot Christus vluchten?

Misschien moeten we eens nadenken over de vraag wáárom vaak zulke diepe wegen van ontdekking nodig zijn. Bij de oudvaders noemen 3 mogelijke redenen:
1. Gewendheid aan de liefelijke nodiging van het evangelie, waardoor wij niet meer beroerd worden als wij het horen. De diepe ellendekennis is nodig om weer oog en oor te krijgen voor de schone boodschap van het evangelie, om die boodschap ons weer echt te doen raken.
2. Een hard en koppig karakter. Hoe meer eigenliefde en eigendunk er in de mens zit, des te meer en des te dieper moet dit afgebroken worden, alvorens er ruimte komt voor de Christus.
3. Bij de voorbereiding op een moeilijk ambt, of een moeilijke weg, wil de Heere nog wel eens door diepe dalen leiden, om zo ook diepere zekerheid te geven. Een zekerheid, die men later nodig zal hebben.

Met name reden 2 is nu bepaald niet vleiend...

---------------------------------
Laat ieder zijn geweten tot getuige hebben. Want niet de weg, maar dé Weg is de toetssteen. Men kan met een hele diepe weg toch voor eeuwig verloren gaan. Maar zeg eens: Wie is Christus voor je. Wáárom heb je Hem nodig? Wanneer was je laatste, liefelijke ontmoeting met Hem? Dat je Hém mocht zien, omhelzen, liefhebben. Dat Hij je weer opzocht? Of kén je die momenten niet in je leven, en berust heel je geloof slechts op wat gevoel en wat verstand?
DJK
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 aug 2008, 12:52

Re: De H.C. gezien in het kader van Gods' heilige Recht

Bericht door DJK »

wim schreef:
Afgewezen schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:En er is geen weg tot de Weg! Want Christus is de Weg, de Waarheid en het Leven!
Er is wél een weg tot Christus. Zie de Christenreis. Het duurde wel even voor Christen bij het kruis was.
Tsja, er is wél een weg tot Christus. De kronkelwegen die wij kiezen zijn echter niet nodig en veelal verkeerd. Maar we kiezen die kronkelwegen nu eenmaal graag. Ik durf bijna te stellen dat de meeste bevinding er is vanwege ons ongeloof.
De gedachte dat God nu eenmaal alles bestuurt en dat daarom de wegen die een begenadigd kind van God bewandelt wel 'recht' zullen zijn, vind ik niet terug in de bijbel. Kijk naar Jona. Hij had een bevinding waar je als een berg tegenop had kunnen zien. Maar het was allemaal verkeerd. Als God dan op een indrukwekkende manier ingrijpt, dan is dat bevinding. Maar geen bevinding van de juiste soort.
Hier wilde ik (DJK) even op reageren :

Wim : Tsja, er is wél een weg tot Christus.

DJK : Namelijk, de weg van een ontwaakte vluchtende ziel tot de Vrijstad, Christus Jezus.

Wim : De kronkelwegen die wij kiezen zijn echter niet nodig en veelal verkeerd. Maar we kiezen die kronkelwegen nu eenmaal graag.

DJK : Wij hebben niets te kiezen. Een mens wordt van God, door God op die weg gepláátst, of hij wil of niet : "Dwingt ze, om in te komen...!" De weg die wij allen gekozen hebben is : "Wijk maar van mij, want aan de kennis Uwer wegen heb ik geen lust..."
Uit uw schrijven blijkt, dat u een behoudenis zoekt in Christus buiten Gods' Recht om. En dat is het onteren van dat Recht.

Wim : Ik durf bijna te stellen dat de meeste bevinding er is vanwege ons ongeloof.

DJK : Een goddeloze onbijbelse stelling! Want het is precies andersom. Lees daartoe de zendbrieven van de apostel Petrus.

Wim : De gedachte dat God nu eenmaal alles bestuurt en dat daarom de wegen die een begenadigd kind van God bewandelt wel 'recht' zullen zijn, vind ik niet terug in de bijbel. Kijk naar Jona. Hij had een bevinding waar je als een berg tegenop had kunnen zien. Maar het was allemaal verkeerd. Als God dan op een indrukwekkende manier ingrijpt, dan is dat bevinding. Maar geen bevinding van de juiste soort.

DJK : U moet de wangestaltes van Jona niet betitelen als geloofsbevindingen. Gedenk eerder aan het gesproken Woord van Christus, wat Hij als een beeld uitschilderde : "Gedenk aan het teken van Jona, én de Vis!"
Hetgeen betekend dat de goddeloze zondaar om niet gerechtvaardigd wordt, in en door een weg van Recht en gerechtigheid, op grond van het gestorte bloed van Jezus Christus, het beeld van de Vis.
Laatst gewijzigd door DJK op 18 okt 2008, 10:35, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: De H.C. verstaan in het kader van Gods heilig recht

Bericht door Afgewezen »

Ik heb alleen maar gezegd in antwoord op JGW, dat er wél een weg tot Christus is. En dat het even duurde voordat Christen daar was, niet om daarmee te benadrukken dat het lang móést duren, maar om aan te geven dat die weg er wel degelijk was.
Wat er allemaal weer is gevolgd aan reactie, is dan ook niet terzake.
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Re: De H.C. gezien in het kader van Gods' heilige Recht

Bericht door wim »

DJK schreef:DJK : Wij hebben niets te kiezen. Een mens wordt van God, door God op die weg gepláátst, of hij wil of niet : "Dwingt ze, om in te komen...!" De weg die wij allen gekozen hebben is : "Wijk maar van mij, want aan de kennis Uwer wegen heb ik geen lust..."
Uit uw schrijven blijkt, dat u een behoudenis zoekt in Christus buiten Gods' Recht om. En dat is het onteren van dat Recht.
Zo gaan we hier niet met elkaar om, DJK.
Wat moet ik nu antwoorden? Dit bijvoorbeeld?: "Uit jouw schrijven blijkt, dat je een behoudenis zoekt door je te willen vernederen onder Gods recht, zonder oog te hebben voor Christus' volbrachte en volkomen werk. En dat is het onteren van Christus en Zijn geschiktheid."
Vanuit mijn oogpunt zou dat nét zo waar kunnen zijn. Maar waarschijnlijk doe ik je daarmee onrecht. Ik twijfel niet aan je behoud. Maar je inzichten getuigen m.i. van een verregaande en zelfs gevaarlijke kortzichtigheid.
DJK
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 aug 2008, 12:52

Re: De H.C. gezien in het kader van Gods' heilige Recht

Bericht door DJK »

wim schreef:
DJK schreef:DJK : Wij hebben niets te kiezen. Een mens wordt van God, door God op die weg gepláátst, of hij wil of niet : "Dwingt ze, om in te komen...!" De weg die wij allen gekozen hebben is : "Wijk maar van mij, want aan de kennis Uwer wegen heb ik geen lust..."
Uit uw schrijven blijkt, dat u een behoudenis zoekt in Christus buiten Gods' Recht om. En dat is het onteren van dat Recht.
Zo gaan we hier niet met elkaar om, DJK.
Wat moet ik nu antwoorden? Dit bijvoorbeeld?: "Uit jouw schrijven blijkt, dat je een behoudenis zoekt door je te willen vernederen onder Gods recht, zonder oog te hebben voor Christus' volbrachte en volkomen werk. En dat is het onteren van Christus en Zijn geschiktheid."
Vanuit mijn oogpunt zou dat nét zo waar kunnen zijn. Maar waarschijnlijk doe ik je daarmee onrecht. Ik twijfel niet aan je behoud. Maar je inzichten getuigen m.i. van een verregaande en zelfs gevaarlijke kortzichtigheid.
Verkeerd begrepen, Wim.

Ik heb niet geschreven dat jij goddeloos bent, maar je stelling is wél onbijbels, en daarmee goddeloos. Lees ook Rom.5:3-5
Het was slechts als een bijbelse weerlegging bedoeld. Veder niets op de persoon gespeeld.
Laatst gewijzigd door DJK op 18 okt 2008, 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: De H.C. verstaan in het kader van Gods heilig recht

Bericht door Gian »

Wat heeft Rom. 5 ermee te maken?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
DJK
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 aug 2008, 12:52

Re: De H.C. verstaan in het kader van Gods heilig recht

Bericht door DJK »

Stelling van Wim :

"Ik durf bijna te stellen dat de meeste bevinding er is vanwege ons ongeloof. "


Onderwijs uit Gods Woord aangaande de bevinding :

Rom. 5 : 1-5
Wij dan, gerechtvaardigd zijnde uit het geloof, hebben vrede bij God, door onzen Heere Jezus Christus;
Door Welken wij ook de toeleiding hebben door het geloof tot deze genade, in welke wij staan, en roemen in de hoop der heerlijkheid Gods. En niet alleenlijk dit, maar wij roemen ook in de verdrukkingen, wetende, dat de verdrukking lijdzaamheid werkt;
En de lijdzaamheid bevinding, en de bevinding hoop; En de hoop beschaamt niet, omdat de liefde Gods in onze harten uitgestort is door den Heiligen Geest, Die ons is gegeven.


Mijn stelling :

Het ongeloof werkt géén bevinding. Maar slechts het geloof in Hem, welke de hoop in Hem werkt, lijdzaam etc...
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Re: De H.C. verstaan in het kader van Gods heilig recht

Bericht door wim »

DJK schreef:Stelling van Wim :

"Ik durf bijna te stellen dat de meeste bevinding er is vanwege ons ongeloof. "


Onderwijs uit Gods Woord aangaande de bevinding :

Rom. 5 : 1-5
Wij dan, gerechtvaardigd zijnde uit het geloof, hebben vrede bij God, door onzen Heere Jezus Christus;
Door Welken wij ook de toeleiding hebben door het geloof tot deze genade, in welke wij staan, en roemen in de hoop der heerlijkheid Gods. En niet alleenlijk dit, maar wij roemen ook in de verdrukkingen, wetende, dat de verdrukking lijdzaamheid werkt;
En de lijdzaamheid bevinding, en de bevinding hoop; En de hoop beschaamt niet, omdat de liefde Gods in onze harten uitgestort is door den Heiligen Geest, Die ons is gegeven.


Mijn stelling :

Het ongeloof werkt géén bevinding. Maar slechts het geloof in Hem, welke de hoop in Hem werkt, lijdzaam etc...
Als ik zeg dat de meeste vogels bij ons meeuwen zijn, wil dat nog niet zeggen dat álle vogels meeuwen zijn.
Ik zeg dus niet dat er geen (juiste) bevinding is. Ik zeg alleen dat de meeste bevinding onjuist is en voortkomt uit ons ongeloof.

Heb je trouwens gelezen dat de bevinding hoop werkt? Welk soort bevinding zal dat dan zijn? De bevinding van de toorn van God over onze zonde, vanwege Zijn heilig recht?

Ik hoop niet dat je met de bijbel net zo omgaat als met mijn stellingen.
DJK
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 aug 2008, 12:52

Re: De H.C. verstaan in het kader van Gods heilig recht

Bericht door DJK »

Wim schreef aan DJK :

Wim : Zo gaan we hier niet met elkaar om, DJK.

DJK : Het was niet persoonlijk bedoeld. Wat wat je stelde was strijdig met Gods Woord.

Wim : Wat moet ik nu antwoorden? Dit bijvoorbeeld?: "Uit jouw schrijven blijkt, dat je een behoudenis zoekt door je te willen vernederen onder Gods recht, zonder oog te hebben voor Christus' volbrachte en volkomen werk.

DJK : Zolang een ziel de kruisdood met Christus niet heeft mogen sterven(Gal.2:19-20), aan die verdoemende eis der Wet, ziet hij géén Christus, en weet de ziel niet hoe en in welke weg hij ooit behouden zal moeten worden. Al heeft die ziel duizend keer de Bijbel gelezen. Het moet die ziel namelijk van God zelf geopenbaard worden, en dat in een weg van Recht en Gerechtigheid. "Gedenk daartoe aan het teken van Jona, én de Vis. Ichtus = Jezus - Christus - Zone Gods - Zaligmaker !!

Wim : En dat is het onteren van Christus en Zijn geschiktheid. Vanuit mijn oogpunt zou dat nét zo waar kunnen zijn. Maar waarschijnlijk doe ik je daarmee onrecht. Ik twijfel niet aan je behoud. Maar je inzichten getuigen m.i. van een verregaande en zelfs gevaarlijke kortzichtigheid.

DJK : Jouw en mijn oogpunt tel niet, Wim. Wat leert ons, jou en mij, de Schrift. En op de Schrit dienen wij onze bevindingen te toetsen. Anders zullen onze bevindingen nimmer dageraad hebben.
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Re: De H.C. verstaan in het kader van Gods heilig recht

Bericht door wim »

DJK schreef:En op de Schrit dienen wij onze bevindingen te toetsen. Anders zullen onze bevindingen nimmer dageraad hebben.
Helemaal mee eens. Wat mij betreft is daar alles mee gezegd.
Plaats reactie