Het verschil tussen een wettisch- en een evangelisch berouw

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33244
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Het verschil tussen een wettisch- en een evangelisch berouw

Bericht door Tiberius »

DJK schreef:
Tiberius schreef:
DJK schreef:Enkele voorbeelden van een evangelisch berouw en droefheid :

Enkele gebeden van een gerechtvaardigd Kind van God, David(Hebr.11:13)
Hartelijk dank.
Maar ik vroeg om enkele voorbeelden van het wettische berouw/droefheid, die bovendien voldoen aan je eerdere definitie.
(Overigens mag het woord Kind in dit geval wel zonder hoofdletter.)
Geachte Tiberius,

Excuses voor mijn stomme schrijffoutjes, die ik af en toe (onopzettelijk) gewoon blijf maken, ik zal er op blijven letten...
Geen probleem: die in woorden niet struikelt is een volmaakt man.

Alleen ben ik nog benieuwd naar je voorbeelden van wettisch berouw en droefheid.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Het verschil tussen een wettisch- en een evangelisch berouw

Bericht door Bert Mulder »

Geachte DJK,

Ik ben bang dat je hier gevaarlijk bezig ben. Het ware berouw is een geloofsdaad. Het berouw komt niet voor het geloof, maar komt uit het ware geloof voort.

God bekeert nog mensen, zoals Hij altijd gedaan heeft, door de levendmaking door Zijn Geest, en door middel van de prediking van het Woord.

Maar lijkt mij dat jij een soort van nieuw-wettisme, oftewel neonomisme predikt. Door het werk van 'waar berouw' een voorwaarde te maken om tot Hem te komen...

Hetwelk, in wezen, dezelfde historische dwaling is als die van Kain, die met eigen werken wilde komen, die van Pelagius, die van Arminius, die van de Ultra-gereformeerden.

Wie roeme, laat hem roemen in Hem, en niet in eigen werken van berouw of wat dan ook!
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Rochus
Berichten: 451
Lid geworden op: 26 jun 2007, 21:38

Re: Het verschil tussen een wettisch- en een evangelisch berouw

Bericht door Rochus »

Een paar zaken zijn wel degelijk waar:

Er zijn verschillende soorten berouw.
Mat. 27:3 bewijst dat Judas berouw gehad heeft. De kant. zeggen daarvan:
de kanttekenaren schreef:Dit was geen oprecht berouw, gelijk Petrus had, alzo het niet was vergezelschapt met betering des levens, noch met geloof en betrouwen van vergeving zijner zonden. Paulus noemt zulk een berouw als Judas had, een droefheid der wereld die den dood werkt.
en dit is gegrond op 2Kor7:9,10
in 2 Kor 7:9,10 Paulus schreef:Nu verblijd ik mij, niet omdat gij bedroefd zijt geweest, maar omdat gij bedroefd zijt geweest tot bekering; want gij zijt bedroefd geweest naar God, zodat gij in geen ding schade van ons geleden hebt.
10 Want de droefheid naar God werkt een onberouwelijke bekering tot zaligheid; maar 21de droefheid der wereld werkt den dood.
Tiberius schreef:Wereldse droefheid
de kanttekenaren schreef:Dat is, welke in wereldse mensen is, om het verlies van wereldse zaken, of die uit vrees voor Gods straf alleen wordt veroorzaakt, waarop verharding in de zonde, wanhoop en eindelijk de verdoemenis zelve volgt, gelijk in Kaïn, Achitofel, Achab, Judas en dergelijken te zien is.
Het hebben van berouw is geen bewijs van het gered zijn!
Het gaat om de uitwerking: Verharding of Verbrokenheid?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33244
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Het verschil tussen een wettisch- en een evangelisch berouw

Bericht door Tiberius »

Dat was mijn vraag niet.

Maar dit:
Tiberius schreef:
DJK schreef:De droefheid en de kenmerken van Orpa:
(...)
De droefheid en de kenmerken van Judas Iskariot:
(...)
De droefheid en de kenmerken van Koning Saul:
(...)
De droefheid en de kenmerken van de vijf dwaze maagden:
(...)
Noem van al deze mensen, DJK, of van andere mensen uit Gods Woord, er eens één die zich in zijn of haar berouw en droefheid schuldig bevond aan Gods heilig recht en ging wenen over zijn schuld en zonden naar God. Zoals je het zelf in je vorige posting definieert.
Rochus
Berichten: 451
Lid geworden op: 26 jun 2007, 21:38

Re: Het verschil tussen een wettisch- en een evangelisch berouw

Bericht door Rochus »

Bert Mulder schreef:Geachte DJK,

Ik ben bang dat je hier gevaarlijk bezig ben. Het ware berouw is een geloofsdaad. Het berouw komt niet voor het geloof, maar komt uit het ware geloof voort.

God bekeert nog mensen, zoals Hij altijd gedaan heeft, door de levendmaking door Zijn Geest, en door middel van de prediking van het Woord.

Maar lijkt mij dat jij een soort van nieuw-wettisme, oftewel neonomisme predikt. Door het werk van 'waar berouw' een voorwaarde te maken om tot Hem te komen...
Hetwelk, in wezen, dezelfde historische dwaling is als die van Kain, die met eigen werken wilde komen, die van Pelagius, die van Arminius, die van de Ultra-gereformeerden.

Wie roeme, laat hem roemen in Hem, en niet in eigen werken van berouw of wat dan ook!
Het is onmogelijk waar berouw zelf te werken, daarom is het ook onmogelijk om het als voorwaarde te stellen.
Het is alles door Hem door Hem alleen!
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Het verschil tussen een wettisch- en een evangelisch berouw

Bericht door Bert Mulder »

DJK schreef:Enkele voorbeelden van een evangelisch berouw en droefheid :

Enkele gebeden van een gerechtvaardigd Kind van God, David(Hebr.11:13)

David in Psalm 116 vers 2 (ber.)
Gij hebt, o HEER', in 't dood'lijkst tijdsgewricht
Mijn ziel gered, mijn tranen willen drogen,
Mijn voet geschraagd; dies zal ik, voor Gods ogen,
Steeds wandelen in 't vrolijk levenslicht.

David in Psalm 56 vers 4 (ber.)
Gij weet, o God, hoe 'k zwerven moet op aard';
Mijn tranen hebt G' in Uwe fles vergaard.
Is hun getal niet in Uw boek bewaard,
Niet op Uw rol geschreven?
Gewis, dan zal mijn wreev'le vijand beven,
En, als ik roep, straks rugwaarts zijn gedreven.
Dit weet ik vast; God zal mij nooit begeven;
Niets maakt mijn ziel vervaard.

David in Psalm 42 vers 2 (ber.)
'k Heb mijn tranen, onder 't klagen,
Tot mijn spijze, dag en nacht;
Daar mij spotters durven vragen;
"Waar is God, dien gij verwacht?",
Mijn benauwde ziel versmelt,
Als zij zich voor ogen stelt,
Hoe ik onder stem en snaren,
Feest hield met Gods blijde scharen.

De zondares uit Lukas 7 vers 37-38
En ziet, een vrouw in de stad, welke een zondares was, verstaande, dat Hij in des Farizeers huis aanzat, bracht een albasten fles met zalf. En staande achter aan Zijn voeten, wenende, begon zij Zijn voeten nat te maken met tranen, en zij droogde ze af met het haar van haar hoofd, en kuste Zijn voeten, en zalfde ze met de zalf.

De wenende Petrus : Lukas 22 vers 61-62
En de Heere, Zich omkerende, zag Petrus aan; en Petrus werd indachtig het woord des Heeren, hoe Hij hem gezegd had: Eer de haan zal gekraaid hebben, zult gij Mij driemaal verloochenen. En Petrus, naar buiten gaande, weende bitterlijk.

Johannes 20:13-16
En die zeiden tot haar: Vrouw! wat weent gij? Zij zeide tot hen: Omdat zij mijn Heere weggenomen hebben, en ik weet niet, waar zij Hem gelegd hebben.
En als zij dit gezegd had, keerde zij zich achterwaarts, en zag Jezus staan, en zij wist niet, dat het Jezus was. Jezus zeide tot haar: Vrouw, wat weent gij? Wien zoekt gij? Zij, menende, dat het de hovenier was, zeide tot Hem: Heere, zo gij Hem weg gedragen hebt, zeg mij, waar gij Hem gelegd hebt, en ik zal Hem wegnemen. Jezus zeide tot haar: Maria! Zij, zich omkerende, zeide tot Hem: Rabbouni, hetwelk is gezegd: Meester.

Allemaal voorbeelden van geloofsdaden van Bijbel-heiligen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4783
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Het verschil tussen een wettisch- en een evangelisch berouw

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Bert Mulder schreef:Geachte DJK,

Ik ben bang dat je hier gevaarlijk bezig ben. Het ware berouw is een geloofsdaad. Het berouw komt niet voor het geloof, maar komt uit het ware geloof voort.

God bekeert nog mensen, zoals Hij altijd gedaan heeft, door de levendmaking door Zijn Geest, en door middel van de prediking van het Woord.

Maar lijkt mij dat jij een soort van nieuw-wettisme, oftewel neonomisme predikt. Door het werk van 'waar berouw' een voorwaarde te maken om tot Hem te komen...

Hetwelk, in wezen, dezelfde historische dwaling is als die van Kain, die met eigen werken wilde komen, die van Pelagius, die van Arminius, die van de Ultra-gereformeerden.

Wie roeme, laat hem roemen in Hem, en niet in eigen werken van berouw of wat dan ook!
Nou heeft het er alle schijn van dat ik het nog eens kan zijn met wat je hier schrijft Bert !
DJK lijkt me erg gevaarlijk bezig.
En ja, het ware berouw is een geloofsdaad ! Niet een opstapje om tot Hem te komen.

Het is alles in Christus hebben, of we hebben helemaal niets, ja een onnoemelijke schuld.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Rochus
Berichten: 451
Lid geworden op: 26 jun 2007, 21:38

Re: Het verschil tussen een wettisch- en een evangelisch berouw

Bericht door Rochus »

Kennis van de zonde is wel degelijk uit de wet want de Schrift leert ons het volgende:
Rom. 4:15 schreef:want waar geen wet is, daar is ook geen overtreding.
Rom. 7:7-14 schreef:(De wet leert de zonde kennen)
Wat zullen wij dan zeggen? Is de wet zonde? Dat zij verre. Ja, ik kende de zonde niet dan door de wet; want ook had ik de begeerlijkheid niet geweten zonde te zijn, indien de wet niet zeide: Gij zult niet begeren. Maar de zonde, oorzaak genomen hebbende door het gebod, heeft in mij alle begeerlijkheid gewrocht; want zonder de wet is de zonde dood. En zonder de wet, zo leefde ik eertijds; maar als het gebod gekomen is, zo is de zonde weder levend geworden, doch ik ben gestorven. En het gebod, dat ten leven was, hetzelve is mij ten dood bevonden. Want de zonde, oorzaak genomen hebbende door het gebod, heeft mij verleid en door hetzelve gedood. Alzo is dan de wet heilig, en het gebod is heilig en rechtvaardig en goed. Is dan het goede mij de dood geworden? Dat zij verre. Maar de zonde is mij de dood geworden, opdat zij zou openbaar worden zonde te zijn, werkende mij door het goede den dood; opdat de zonde bovenmate werd zondigende door het gebod.
Zie ook de kanttekening op het achtste vers:
de kanttekenaren schreef:Want de wet ontdekt en verdoemt niet alleen de zonde, gelijk in het voorgaande vers is betuigd, maar de verdorvenheid die in den mens is, wordt door deze kennis verwekt en gaande gemaakt tegen het gebod, wanneer Gods Geest hetzelve niet belet.
Ook hier is het cruciale niet de wet, maar Gods Geest. De H. Geest werkt de heilzame gebrokenheid. Zonder de H. Geest is er alleen maar verharding.

Niet alleen Paulus predikt dit. Jezus zelf zegt:
Joh 15:22,24 schreef:Indien Ik niet gekomen was en tot hen gesproken had, zij hadden geen zonde; maar nu hebben zij geen voorwendsel voor hun zonde. Indien Ik de werken onder hen niet had gedaan, die niemand anders gedaan heeft, zij hadden een zonde; maar nu hebben zij ze gezien, en beide Mij en Mijn Vader gehaat.
de kanttekenaren schreef:Dat is, zo zware zonde niet als zij nu hebben, maar zouden zich enigszins op hun onwetendheid kunnen ontschuldigen.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Het verschil tussen een wettisch- en een evangelisch berouw

Bericht door Zonderling »

Ik heb de discussie niet helemaal gevolgd.

Wanneer het er echter om gaat of er tweeërlei kennis en overtuiging van zonden en tweeërlei berouw is, één vóór het geloof die wettisch genoemd mag worden en één die op het geloof volgt of daarmee gepaard gaat, die evangelisch genoemd mag worden, dan meen ik dat dit onderscheid geheel juist is.

Het wettisch berouw is - in de hand van de Heilige Geest - voorbereidend tot het geloof. Niet dat de mens zich kan voorbereiden, maar God bewerkt de mens wel tot het geloof door een voorafgaande overtuiging van zonde, eerst door de Wet, daarna óók door het Evangelie. Dit leren de kanttekenaars, dit leerde ook de Dordtse Synode, de Reformatie, Van der Groe, de puriteinen en Schotten.

We mogen van het wettisch berouw echter niet zeggen dat het een droefheid is naar God, want dát is alleen het evangelisch berouw, gepaard gaand met en volgend op een waar geloof.
Laatst gewijzigd door Zonderling op 15 okt 2008, 20:00, 2 keer totaal gewijzigd.
DJK
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 aug 2008, 12:52

Re: Het verschil tussen een wettisch- en een evangelisch berouw

Bericht door DJK »

Bert Mulder schreef:Geachte DJK,

Ik ben bang dat je hier gevaarlijk bezig ben. Het ware berouw is een geloofsdaad. Het berouw komt niet voor het geloof, maar komt uit het ware geloof voort. God bekeert nog mensen, zoals Hij altijd gedaan heeft, door de levendmaking door Zijn Geest, en door middel van de prediking van het Woord. Maar lijkt mij dat jij een soort van nieuw-wettisme, oftewel neonomisme predikt. Door het werk van 'waar berouw' een voorwaarde te maken om tot Hem te komen...
Hetwelk, in wezen, dezelfde historische dwaling is als die van Kain, die met eigen werken wilde komen, die van Pelagius, die van Arminius, die van de Ultra-gereformeerden.

Wie roeme, laat hem roemen in Hem, en niet in eigen werken van berouw of wat dan ook!
Geachte mijnheer Mulder,

ik voel of begrijp het niet verkeerd van u, wanneer u me schrijft dat ik 'gevaarlijk bezig' ben, maar schrijf aub voortaan van bijv. 'onkundig bezig' ben of 'onbijbels bezig' ben, maar ik neem het u niet kwalijk, hoor! Men corrigeert mij ook zo vaak, nu dan, ik ook een keertje, uiteraard zeer vriendelijk bedoeld. Maar nu weer terzake...
Het neonomiaanisme, zoals u wellicht bedoelde te schrijven.....(glimlach), plaatst de WET achter het Evangelie. Hier ben ik juist een fel tegenstander. Leest u mijn postings in de Topic over de leer van GG, vanaf blz/pag 23 of 24, en ik heb hier ook wel enige dingen over geschreven in de Topic over : Wat is het sterven aan de Wet der Wet. De Galatenbrief van Paulus heb ik in dit verband daarom ook meerdere malen aangehaald, met name het 3e t/m het 5e hoofdstuk. Dus als u dit uit mijn schrijven heeft opgemaakt, heeft u mij in het geheel niet begrepen. Ik heb het verschil van en over een wettische droefheid/berouw naar voren gebracht, vanwege dat ik vanuit het Topic over het sterven aan de Wet, zoveel onkunde, en onbijbelse uitspraken cq. beredeneringen ben tegen gekomen. Maar wat betreft het beleven van dat berouw, aangaande Gods' volk, wanneer ze voor Gods' heilig Recht worden gedaagd, leren zij toch wel degelijk tweeerlij droefheden en vormen van berouw kennen. Kijk, en dit is dan misschien ook gelijk een beperkt antwoord aan Tiberius, wanneer den Heere een zondaar in de geest/consientie voor Zijn heilig Recht komt te trekken middels Zijn koorden van eeuwige liefde, dan komt God Zijn heilig Beeld, waarmee Hij die zondaar volmaakt in Adam heeft geschapen, terug te eisen, middels die vloek- en doemwerking van Zijn heilige Wet ten dode, waaraan de zondaar dan aan en onder verloren gaat. En voor en tijdens dat verloren gaan onder God, middels het sterven aan die eis der Wet, gevoelt en ervaart die zondaar eenj wettisch berouw en een wettische droefheid over zijn bedreven kwaad/zonden/schuld jegens Zijn Rechter en Zijn Wet, welke tegelijk een afspiegeling is van dat heilige Recht Gods. En nadat die zondaar met Christus dus die vloek- en kruisdood aan die eis der Wet is gestorven, en hij in de Liefdesarmen van Christus is mogen vallen, leert die zondaar zich schuldig kennen aan het onschuldig vergoten Bloed van Christus, middels die evangelische droefheid naar God, welke hem zeer bitterlijk doen wenen. Deze droefheid is vele malen teerder, dieper en bitterder. En het is ook deze droefheid naar God in Christus, die een onberouwelijke bekering tot de zaligheid werkt.

Ten laatste, wil ik hierbij ook nog even opmerken, dat een ziel die een wettsiche droefheid/berouw heeft ondervonden, hier niet altijd een verlossing of een evangelische droefheid aan verbonden is. Daarom dienen wij altijd te zien naar de uitkomst van een bepaalde doorleefde droefheid. Want alleen van achteren kunnen we bezien, of het ons tot de verlossing in het Bloed van Christus heeft gebracht. Vergeef me aub mijn wat lange uitwijding, hier omtrent. Maar dit is wel belangrijk om te weten.
Laatst gewijzigd door DJK op 15 okt 2008, 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Het verschil tussen een wettisch- en een evangelisch berouw

Bericht door Bert Mulder »

DJK schreef:
Geachte mijnheer Mulder,

ik voel of begrijp het niet verkeerd van u, wanneer u me schrijft dat ik 'gevaarlijk bezig' ben, maar schrijf aub voortaan van bijv. 'onkundig bezig' ben of 'onbijbels bezig' ben, maar ik neem het u niet kwalijk, hoor! Men corrigeert mij ook zo vaak, nu dan, ik ook een keertje, uiteraard zeer vriendelijk bedoeld. Maar nu weer terzake...
Het neonomiaanisme, zoals u wellicht bedoelde te schrijven.....(glimlach), plaatst de WET achter het Evangelie. Hier ben ik juist een fel tegenstander. Leest u mijn postings in de Topic over de leer van GG, vanaf blz/pag 23 of 24, en ik heb hier ook wel enige dingen over geschreven in de Topic over : Wat is het sterven aan de Wet der Wet. De Galatenbrief van Paulus heb ik in dit verband daarom ook meerdere malen aangehaald, met name het 3e t/m het 5e hoofdstuk. Dus als u dit uit mijn schrijven heeft opgemaakt, heeft u mij in het geheel niet begrepen. Ik heb het verschil van en over een wettische droefheid/berouw naar voren gebracht, vanwege dat ik vanuit het Topic over het sterven aan de Wet, zoveel onkunde, en onbijbelse uitspraken cq. beredeneringen ben tegen gekomen. Maar wat betreft het beleven van dat berouw, aangaande Gods' volk, wanneer voor Gods' heilig Recht worden gedaagd, leren zij toch wel degelijk tweeerlij droefheden en vormen van berouw kennen. Kijk, en dit is dan misschien ook gelijk een beperkt antwoord aan Tiberius, wanneer den Heere een zondaar in de geest/consientie voor Zijn heilig Recht komt te trekken middels Zijn koorden van eeuwige liefde, dan komt God Zijn heilig Beeld, waarmee Hij die zondaar volmaakt in Adam heeft geschapen, terug,
middels die vloek- en doemwerking van Zijn heilige Wet ten dode, waaraan de zondaar dan aan en onder verloren gaat. En voor en tijdens dat verloren gaan onder God, middels het sterven aan die eis der Wet, gevoelt en ervaart die zondaar eenj wettisch berouw en een wettische droefheid over zijn bedreven kwaad/zonden/schuld jegens Zijn Rechter en Zijn Wet, welke tegelijk een afspiegeling is van dat heilige Recht Gods. En nadat die zondaar met Christus dus die vloek- en kruisdood aan die eis der Wet is gestorven, en hij in de Liefdesarmen van Christus is mogen vallen, leert die zondaar zich schuldig kennen aan het onschuldig vergoten Bloed van Christus, middels die evangelische droefheid naar God, welke hem zeer bitterlijk doen wenen. Deze droefheid is vele malen teerder, dieper en bitterder. En het is ook deze droefheid naar God in Christus, die een onberouwelijke bekering tot de zaligheid werkt.

Ten laatste, wil ik hierbij ook nog even opmerken, dat een ziel die een wettsiche droefheid/berouw heeft ondervonden, hier niet altijd een verlossing of een evangelische droefheid aan verbonden is. Daarom dienen wij altijd te zien naar de uitkomst van een bepaalde doorleefde droefheid. Want alleen van achteren kunnen we bezien, of het ons tot de verlossing in het Bloed van Christus heeft gebracht. Vergeef me aub mijn wat lange uitwijding, hier omtrent. Maar dit is wel belangrijk om te weten.
Hoezo belangrijk?

Het belangrijke is te weten, in Hem te geloven.

Verder, het ik het niet over het historische Neonomisme. Ik had het over onze aardse neiging om met vrucht van eigen akker tot Hem te willen komen. Zoals jij hier ook GEVAARLIJK (voor eigen vrede) bezig bent.

By the way: Je mag gerust Bert zeggen hoor. Dat doet iedereen hier in het openbaar. Of anders Gijs.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
DJK
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 aug 2008, 12:52

Re: Het verschil tussen een wettisch- en een evangelisch berouw

Bericht door DJK »

Tiberius schreef:Dat was mijn vraag niet.

Maar dit:
Tiberius schreef:
DJK schreef:De droefheid en de kenmerken van Orpa:
(...)
De droefheid en de kenmerken van Judas Iskariot:
(...)
De droefheid en de kenmerken van Koning Saul:
(...)
De droefheid en de kenmerken van de vijf dwaze maagden:
(...)
Zie of lees ook mijn antwoord aan de heer Bert Mulder,

Maar alleen dit nog even aangaande het heilig Recht Gods', dit is een heilig, verborgen, onzichtbaar Recht, welke slechts gevoeld en doorleefd kan worden in onze ziel/geest, vanwege dat God ook een Geest is. En als je dit verder zo niet begrijpt cq. verstaat, laat het dan maar zo, want ik heb er mijns inziens, veevuldig genoeg over geschreven in deze Topic, en het vorige over : Wat is het sterven aan de Wet. Begrijp me goed, Tiberius. Dit is geen arrogantie of hoogdraverij, maar het is eigenlijk alleen wel beter te beleven dan te omschrijven. Want wie zou het ooit kunnen omschrijven of uit kunnen schilderen de stonde hoe hij doodschuldig stond jegens Gods' heilig Recht, en wie zou het wonder van genade ooit kunnen omschrijven toen hij nadat hij verloren ging door een weg van Recht, daar toen de Gerechtigheid van Christus deelachtig mocht worden, en daar in Zijn liefdesarmen verslonden mocht liggen van de aanbidding die er in zijn arme ziel, was tot Hem...
DJK
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 aug 2008, 12:52

Re: Het verschil tussen een wettisch- en een evangelisch berouw

Bericht door DJK »

Zonderling schreef:Ik heb de discussie niet helemaal gevolgd.

Wanneer het er echter om gaat of er tweeërlei kennis en overtuiging van zonden en tweeërlei berouw is, één vóór het geloof die wettisch genoemd mag worden en één die op het geloof volgt of daarmee gepaard gaat, die evangelisch genoemd mag worden, dan meen ik dat dit onderscheid geheel juist is.

Het wettisch berouw is - in de hand van de Heilige Geest - voorbereidend tot het geloof. Niet dat de mens zich kan voorbereiden, maar God bewerkt de mens wel tot het geloof door een voorafgaande overtuiging van zonde, eerst door de Wet, daarna óók door het Evangelie. Dit leren de kanttekenaars, dit leerde ook de Dordtse Synode, de Reformatie, Van der Groe, de puriteinen en Schotten.

We mogen van het wettisch berouw echter niet zeggen dat het een droefheid is naar God, want dát is alleen het evangelisch berouw, gepaard gaand met en volgend op een waar geloof.

AMEN !!
Gouwenaar
Berichten: 22
Lid geworden op: 13 okt 2008, 14:05

Re: Het verschil tussen een wettisch- en een evangelisch berouw

Bericht door Gouwenaar »

Zonderling schreef:Ik heb de discussie niet helemaal gevolgd.

Wanneer het er echter om gaat of er tweeërlei kennis en overtuiging van zonden en tweeërlei berouw is, één vóór het geloof die wettisch genoemd mag worden en één die op het geloof volgt of daarmee gepaard gaat, die evangelisch genoemd mag worden, dan meen ik dat dit onderscheid geheel juist is.

Het wettisch berouw is - in de hand van de Heilige Geest - voorbereidend tot het geloof. Niet dat de mens zich kan voorbereiden, maar God bewerkt de mens wel tot het geloof door een voorafgaande overtuiging van zonde, eerst door de Wet, daarna óók door het Evangelie. Dit leren de kanttekenaars, dit leerde ook de Dordtse Synode, de Reformatie, Van der Groe, de puriteinen en Schotten.

We mogen van het wettisch berouw echter niet zeggen dat het een droefheid is naar God, want dát is alleen het evangelisch berouw, gepaard gaand met en volgend op een waar geloof.
Ik vind dit erg vreemd! Het blijft mij nog steeds onduidelijk wat (zaligmakend) wettisch berouw is?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33244
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Het verschil tussen een wettisch- en een evangelisch berouw

Bericht door Tiberius »

DJK schreef:
Zonderling schreef:Ik heb de discussie niet helemaal gevolgd.

Wanneer het er echter om gaat of er tweeërlei kennis en overtuiging van zonden en tweeërlei berouw is, één vóór het geloof die wettisch genoemd mag worden en één die op het geloof volgt of daarmee gepaard gaat, die evangelisch genoemd mag worden, dan meen ik dat dit onderscheid geheel juist is.

Het wettisch berouw is - in de hand van de Heilige Geest - voorbereidend tot het geloof. Niet dat de mens zich kan voorbereiden, maar God bewerkt de mens wel tot het geloof door een voorafgaande overtuiging van zonde, eerst door de Wet, daarna óók door het Evangelie. Dit leren de kanttekenaars, dit leerde ook de Dordtse Synode, de Reformatie, Van der Groe, de puriteinen en Schotten.

We mogen van het wettisch berouw echter niet zeggen dat het een droefheid is naar God, want dát is alleen het evangelisch berouw, gepaard gaand met en volgend op een waar geloof.

AMEN !!
Hoe kan je hier nu in een 200-punts letter Amen op roepen, terwijl je een stukje lager in het topic stelt, dat een "wettische berouw en droefheid schuldig staat jegens Gods' heilig recht, (..) en doet wenen over zijn schuld en zonden naar God."?
DJK schreef:Zie of lees ook mijn antwoord aan de heer Bert Mulder,
Daar lees ik geen enkel voorbeeld. Of zie ik wat over het hoofd?
DJK schreef:Dit is geen arrogantie of hoogdraverij, (...)
Dat heb ik ook niet beweerd.
Plaats reactie