Wat is sterven aan de Wet der WET, opdat ik Gode leven zou?

DJK
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 aug 2008, 12:52

Re: Wat is sterven aan de Wet der WET, opdat ik Gode leven zou?

Bericht door DJK »

Aan Erasmiaan,


AMEN
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: Wat is sterven aan de Wet der WET, opdat ik Gode leven zou?

Bericht door Kaw »

Erasmiaan schreef:Zolang we het geloof niet hebben zijn we onder de wet. En aan die wet, waarmee we getrouwd zijn, moeten we sterven om bruid van Christus te worden.
Hoe gaat dit dan concreet in zijn werk? En dan geen wollig verhaal met standaardtermen, maar gewoon zoals het gaat...
DJK
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 aug 2008, 12:52

Re: Wat is sterven aan de Wet der WET, opdat ik Gode leven zou?

Bericht door DJK »

Aan Afgewezen,

(ik weet niet hoe dat citeren gaat, in die witte kadertjes, dus dan zo maar even)

Jij schreef zo het volgende, ik citeer :

"Ik denk dat je nu toch een verkeerde conclusie trekt. Want ondanks dat wij niet meer onder het recht moeten doorgaan (we zouden het niet kunnen!), betekent dit niet dat we God ons niet met Zijn recht in aanraking zal brengen.

Wij zullen moeten leren onszelf te veroordelen ("een welgevallen te hebben in de straf onzer ongerechtigheden").

Dit nu is het doorleven van het heilig Recht Gods', en het sterven aan die eis der WET !!! (wist je dat zelf ook al....? - DJK)

"Alleen in díé weg wordt er vergeving gevonden. Christus' kruisgang maakt een doorleefde bekering niet overbodig!"

Volkomen met je eens, jongeman.


En aan diegene (Wim) die mij opmerkte dat er nergens bij vermeld stond, dat die moordenaar in en voor het heilig Recht Gods' geplaatst werd, het volgende :

Deze doorleving van dat Recht kunnen en mogen we nu zeer helder opmerken uit getuigenis van die moordenaar...


DJK
Laatst gewijzigd door DJK op 14 okt 2008, 14:42, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Wat is sterven aan de Wet der WET, opdat ik Gode leven zou?

Bericht door freek »

Jongeman :haha
DJK
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 aug 2008, 12:52

Re: Wat is sterven aan de Wet der WET, opdat ik Gode leven zou?

Bericht door DJK »

Iemand uitlachen middels een dom smile 'tje, is ook oordelen, en iemand verachten, en doet tevens grote afbreuk aan de inhoud van dit gewichtige onderwerp, Freek.


DJK
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Wat is sterven aan de Wet der WET, opdat ik Gode leven zou?

Bericht door Afgewezen »

DJK schreef:Iemand uitlachen middels een dom smile 'tje, is ook oordelen, en iemand verachten, en doet tevens grote afbreuk aan de inhoud van dit gewichtige onderwerp, Freek.


DJK
Ach, Freek bedoelt alleen maar dat ik niet jong ben en ook geen man.
Verder moet je er niet te veel gewicht aan hechten. ;)
Klaio
Berichten: 296
Lid geworden op: 07 sep 2005, 08:32

Re: Wat is sterven aan de Wet der WET, opdat ik Gode leven zou?

Bericht door Klaio »

Afgewezen schreef:
DJK schreef:Iemand uitlachen middels een dom smile 'tje, is ook oordelen, en iemand verachten, en doet tevens grote afbreuk aan de inhoud van dit gewichtige onderwerp, Freek.


DJK
Ach, Freek bedoelt alleen maar dat ik niet jong ben en ook geen man.
Verder moet je er niet te veel gewicht aan hechten. ;)
Dat gewicht hecht ik aan de gewichtige taal van DJK ook niet.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wat is sterven aan de Wet der WET, opdat ik Gode leven zou?

Bericht door refo »

Hier hebben we de vader van de gelovigen:
1 De HEERE nu had tot Abram gezegd: Ga gij uit uw land, en uit uw maagschap, en uit uws vaders huis, naar het land, dat Ik u wijzen zal.
2 En Ik zal u tot een groot volk maken, en u zegenen, en uw naam groot maken; en wees een zegen!
3 En Ik zal zegenen, die u zegenen, en vervloeken, die u vloekt; en in u zullen alle geslachten des aardrijks gezegend worden.
4 En Abram toog heen, gelijk de HEERE tot hem gesproken had
14 En de HEERE zeide tot Abram, nadat Lot van hem gescheiden was: Hef uw ogen op, en zie van de plaats, waar gij zijt noordwaarts en zuidwaarts, en oostwaarts en westwaarts.
15 Want al dit land, dat gij ziet, zal Ik u geven, en aan uw zaad, tot in eeuwigheid.
16 En Ik zal uw zaad stellen als het stof der aarde, zodat, indien iemand het stof der aarde zal kunnen tellen, zal ook uw zaad geteld worden.
17 Maak u op, wandel door dit land, in zijn lengte en in zijn breedte, want Ik zal het u geven.
18 En Abram sloeg tenten op, en kwam en woonde aan de eikenbossen van Mamre, die bij Hebron zijn; en hij bouwde aldaar den HEERE een altaar.
21 Maar Mijn verbond zal Ik met Izak oprichten, die u Sara op dezen gezetten tijd in het andere jaar baren zal.
22 En Hij eindigde met hem te spreken, en God voer op van Abraham.
23 Toen nam Abraham zijn zoon Ismael, en al de ingeborenen van zijn huis, en alle gekochten met zijn geld, al wat mannelijk was onder de lieden van het huis van Abraham, en hij besneed het vlees hunner voorhuid, even ten zelfden dage, gelijk als God met hem gesproken had
2 En Hij zeide: Neem nu uw zoon, uw enige, dien gij liefhebt, Izak, en ga heen naar het land Moria, en offer hem aldaar tot een brandoffer, op een van de bergen, dien Ik u zeggen zal.
3 Toen stond Abraham des morgens vroeg op, en zadelde zijn ezel, en nam twee van zijn jongeren met zich, en Izak zijn zoon; en hij kloofde hout tot het brandoffer, en maakte zich op, en ging naar de plaats, die God hem gezegd had.

4 En ziet, het woord des HEEREN was tot hem, zeggende: Deze zal uw erfgenaam niet zijn; maar die uit uw lijf voortkomen zal, die zal uw erfgenaam zijn.
5 Toen leidde Hij hem uit naar buiten, en zeide: Zie nu op naar den hemel, en tel de sterren, indien gij ze tellen kunt; en Hij zeide tot hem: Zo zal uw zaad zijn!
6 En hij geloofde in den HEERE; en Hij rekende het hem tot gerechtigheid.
Zoek de wet.

Alles wat hij deed is onder 1 noemer te vatten: God geloven op Zijn Woord en doen wat Hij opdraagt. En Hij rekende het hem tot grechtigheid.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
DJK
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 aug 2008, 12:52

Re: Wat is sterven aan de Wet der WET, opdat ik Gode leven zou?

Bericht door DJK »

Aan Klaio, Freek & Refo,

Johannes 9:39-41
En Jezus zeide: Ik ben tot een oordeel in deze wereld gekomen, opdat degenen, die niet zien, zien mogen, en die zien, blind worden.
En dit hoorden enigen uit de Farizeen, die bij Hem waren, en zeiden tot Hem: Zijn wij dan ook blind?
Jezus zeide tot hen: Indien gij blind waart, zo zoudt gij geen zonde hebben; maar nu zegt gij: Wij zien; zo blijft dan uw zonde...


DJK
Klaio
Berichten: 296
Lid geworden op: 07 sep 2005, 08:32

Re: Wat is sterven aan de Wet der WET, opdat ik Gode leven zou?

Bericht door Klaio »

DJK schreef:Aan Klaio, Freek & Refo,

Johannes 9:39-41
En Jezus zeide: Ik ben tot een oordeel in deze wereld gekomen, opdat degenen, die niet zien, zien mogen, en die zien, blind worden.
En dit hoorden enigen uit de Farizeen, die bij Hem waren, en zeiden tot Hem: Zijn wij dan ook blind?
Jezus zeide tot hen: Indien gij blind waart, zo zoudt gij geen zonde hebben; maar nu zegt gij: Wij zien; zo blijft dan uw zonde...


DJK
::bye
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Wat is sterven aan de Wet der WET, opdat ik Gode leven zou?

Bericht door Erasmiaan »

Kaw schreef:
Erasmiaan schreef:Zolang we het geloof niet hebben zijn we onder de wet. En aan die wet, waarmee we getrouwd zijn, moeten we sterven om bruid van Christus te worden.
Hoe gaat dit dan concreet in zijn werk? En dan geen wollig verhaal met standaardtermen, maar gewoon zoals het gaat...
De Heere overtuigt van zonde en je krijgt te zien hoe en dat je tegen God gezondigd hebt maar ook dat je naar Gods rechtvaardig oordeel dus tijdelijke en eeuwige straffen verdient heb, daarvan wordt je overtuigd. Dat kan langer of korter duren maar er komt een moment dat je het moet verliezen, het hoofd moet buigen, en de straf moet toestemmen (net als de moordenaar aan het kruis). Om dan in Christus handen te vallen, die nog dieper afgedaald is naar de aarde dan dat de grootste zondaar vallen kon.

Dat is kort en krachtig weergegeven waar jij om vroeg.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Wat is sterven aan de Wet der WET, opdat ik Gode leven zou?

Bericht door freek »

Het is eigenlijk wonderlijk. We kennen het beeld van de gevonden zoon, we weten van de moordenaar aan het kruis, we zien hoe de pinksterlingen reageren op de oordeelsprediking van Petrus en hoe de stokbewaarder uitroept om behouden te worden. Eén belangrijke lijn kunnen we uit deze drie beelden trekken: we staan schuldig. Radicaal. Volledig. Maar we vergeten, of we willen niet weten, waarom deze voorbeelden tot ons komen. Volgens DJK om het te herbeleven. Volgens de bijbel 'opdat gij, gelovende, het leven zou hebben in Zijn naam'. En wat denk je van de Moorman uit Candacé? Die zou toch echt een probleem hebben. Want die had 'alleen maar' geestelijke vragen. Nergens lees ik dat hij daar op de wagen aan het omkomen was onder Gods verdoemende recht.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Wat is sterven aan de Wet der WET, opdat ik Gode leven zou?

Bericht door Erasmiaan »

freek schreef:Het is eigenlijk wonderlijk. We kennen het beeld van de gevonden zoon, we weten van de moordenaar aan het kruis, we zien hoe de pinksterlingen reageren op de oordeelsprediking van Petrus en hoe de stokbewaarder uitroept om behouden te worden. Eén belangrijke lijn kunnen we uit deze drie beelden trekken: we staan schuldig. Radicaal. Volledig. Maar we vergeten, of we willen niet weten, waarom deze voorbeelden tot ons komen. Volgens DJK om het te herbeleven. Volgens de bijbel 'opdat gij, gelovende, het leven zou hebben in Zijn naam'. En wat denk je van de Moorman uit Candacé? Die zou toch echt een probleem hebben. Want die had 'alleen maar' geestelijke vragen. Nergens lees ik dat hij daar op de wagen aan het omkomen was onder Gods verdoemende recht.
Niet alles staat volledig beschreven. Alleen Paulus verhaalt eigenlijk zijn eigen bekering.

Maar van die Moorman, uit de Bijbel kunnen we weten dat hij in ieder geval wist van het recht Gods. Want hij liet zich dopen.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Wat is sterven aan de Wet der WET, opdat ik Gode leven zou?

Bericht door Afgewezen »

De vraag is niet hóé iemand daar komt, waar hij als zondaar voor God komt te staan. Het gaat erom dát hij er komt.
En dat is gewoon de Bijbelse lijn.
Wat er in de harten van al die mensen in de Bijbel omging, wordt ons niet altijd meegedeeld. Maar dat hoeft ook niet, de Bijbel leert ons op vele andere plaatsen een duidelijk 'bekeringspatroon'.
"Zo dan hun onbesneden hart gebogen wordt, en zij dan aan de straf hunner ongerechtigheid een welgevallen hebben; dan zal Ik gedenken aan Mijn verbond met Jakob, en ook aan Mijn verbond met Izak, en ook aan Mijn verbond met Abraham zal Ik gedenken, en aan het land zal ik gedenken..." (Lev. 26).
Veel meer teksten van deze strekking zouden te noemen zijn. Denk ook maar weer aan de gelijkenis van de verloren zoon.
Zó werkt God in de bekering.
Het is veel wonderlijker dat zoiets met hand en tand verdedigd moet worden op Refoforum.
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 14 okt 2008, 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Klaio
Berichten: 296
Lid geworden op: 07 sep 2005, 08:32

Re: Wat is sterven aan de Wet der WET, opdat ik Gode leven zou?

Bericht door Klaio »

[quote="Erasmiaan
Maar van die Moorman, uit de Bijbel kunnen we weten dat hij in ieder geval wist van het recht Gods. Want hij liet zich dopen.
[/quote]

Dat laatste verband snap ik niet.
Plaats reactie