Wat is sterven aan de Wet der WET, opdat ik Gode leven zou?

Rochus
Berichten: 451
Lid geworden op: 26 jun 2007, 21:38

Re: Wat is sterven aan de Wet der WET, opdat ik Gode leven zou?

Bericht door Rochus »

refo schreef: Leuk dat je zelf het antwoord geeft. Alleen je past het aan aan je eigen denkraam en dat moet niet. Je aanvullinkje heb ik daarom onleesbaar gemaakt. Dan klopt het. De verlossing is gehee; door Christus, Die de wet vervuld heeft. Dát had er moeten staan.

Vluchten naar Christus levert als vrucht het sterven aan de wet op. Met Christus is de gelovige dan gestorven. Maar als je gaat eisen dat iemand dat moet inleven (of hoe je dat ook noemen mag) kom je op glibberige, spekgladde wegen. Want wie gaat meten of het echt is? Dat moet de persoon in kwestie dan zelf doen en dat gaat altijd fout.
Daarom snappen christenen elkaar niet meer. Iedereen zit zuur naar de ander te kijken: het is bij jou niet echt want volgens mijn interpretatie van hoofdstuk zus vers zo doet een ware gelovige dit of dat niet. Etc.
Is het sterven aan de wet dan alleen geleidelijk in de heiliging? of spreekt Paulus in Gal. 2:19 over de rechtvaardigverklaring? Wat is jou uitleg?
Of was het sterven aan de wet alleen voor Paulus nodig, en hebben anderen (in deze tijd) niets meer aan? (wat is dan het doel van deze tekst?)
vers 19 is een kernvers dat Paulus in vers 20 verder uitwerkt. die kan je niet gaan schrappen.

Nog enkele opmerkingen:
Eisen dat iemand iets in gaat leven kan niet.
Controleren of iets echt is is oordelen.
De grond ligt niet in onze dood maar in het leven van Christus.
Een zoekende zondaar is niet per definitie een geredde zondaar.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Wat is sterven aan de Wet der WET, opdat ik Gode leven zou?

Bericht door Afgewezen »

Rochus schreef:Eisen dat iemand iets in gaat leven kan niet.
Controleren of iets echt is is oordelen.
Je kunt wél iets zeggen over de aard van de bekering en het geloof. Wanneer je daarover van mening blijkt te verschillen, en iemand zegt vervolgens dat hij gelooft, dan is het logisch dat je daar een vraagteken achter zet.
Alleen moet je daar erg voorzichtig mee zijn, dat is zo.
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Wat is sterven aan de Wet der WET, opdat ik Gode leven zou?

Bericht door Alexander CD »

Vluchten naar Christus levert als vrucht het sterven aan de wet op. Met Christus is de gelovige dan gestorven
Dat is het, als iemand van Christus is is hij een nieuwe schepping, dan is hij os zij gestorven aan de wet.
dan is hij rechtvaardig voor God, dus dit is de rechtvaardigmaking.
Als je van Christus bent dan volg je Christus, Christus deed de wil van de Hemelse Vader, Hij was gehoorzaam, zo wordt ook de christen, hij wordt gehoorzaam aan Gods wil.
Daaruit blijkt zijn behoud en dit isd tegelijk ook zijn levensheiliging.
Dus niet tongentaal of andere opzienbare gaven is een teken van ware bekering maar de gave van de gehoorzaamheid.
aan de wet gestorven en toch gehoorzaam aan de wet!
DJK
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 aug 2008, 12:52

Re: Wat is sterven aan de Wet der WET, opdat ik Gode leven zou?

Bericht door DJK »

Refo schreef :

"Vluchten naar Christus levert als vrucht het sterven aan de wet op"


Deze stelling leert Rome ook, want dit is namelijk het vermengen van Wet en Evangelie, hetgeen neer komt op : zalig worden middels de WET en een beetje met Jezus. Het is helaas precies andersom, Refo!!


En wat betreft je uitleg over de Galatenbrief, Paulus leerde in zijn prediking : "sterven aan de WET, en het leven Christi middels de beloften van het heerlijk Evangelie" - Dus : Wet & Evangelie (let op de volgorde...)
En nu kwamen de Judaisten in Galatie, die de bekeerde gelovige Galatiers een nieuw juk der dienstbaarheid wilden opleggen vanuit de besnijdenisleer der Joden, om dus naast het geloof in Christus, ook de Wet nog een beetje te blijven houden, waardoor er dus een volgorde zou ontstaan van : WET - Evangelie - WET -- en hier moest Paulus dus terecht niets van hebben.

Daarnaast wil ik kortelings maar even terzijde aangeven, dat dit ook de hoofdreden is waarom er zovelen van Gods' ware volk, een nieuw juk der dienstbaarheid opgelegd hebben gekregen middels de prediking uit bijv. de : GG, GG in Ned, OGG
Vanwege dat zij dus ook, vaak onwetend, de WET in hun prediking, weer achter het Evangelie plaatsen, middels dwaze onkundige onbijbelse kromme uirdrukkingen als : Kerstfeest is nog geen Golgotha, een geopenbaarde Christus is nog geen geschonken of toegepaste Christus, een bedekte schuld is nog geen vergeven schuld...
Allemaal uitspraken die in dergelijke kerkverbanden, gedaan worden, waarmee de WET achter het Evangelie geplaatst wordt, en Gods' vrijgesproken gerechtvaardigde volk, opnieuw weer mee in dienstbaarheid gebracht word.
En dit is tegelijk de oorzaak van de vele heersende dwalingen in de leer, en mede dé oorzaak waarom de zuivere prediking in Engeland onder de puriteinen, langzaam is verdwenen, vanwege dat ook zij, misschien ook wel onwetend, de vervulde WET in Christus, weer achter het Evangelie geplaatst hebben.

"Sta dan in die vrijheid, waarmede Christus u heeft vrijgemaakt..."(Gal.5:1)


DJK
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Wat is sterven aan de Wet der WET, opdat ik Gode leven zou?

Bericht door Alexander CD »

@ DJK,

Het is jammer maar ik lees het er nog niet in, Ik lees bij refo, dat vluchten naar Jezus is, niet op eigen gerechtigheid vertrouwen maar op de gerechtigheid van Christus, Rome leert dat je door de Kerk van Rome zalig wordt omdat zij alleen het recht hebben Christus te bedienen door de mis en dat is heel wat anders.
Paulus aan de Galaten, zegt eigenlijk ook, met je eigen gerechtigheid kom je er niet, dat is dwaasheid.
Het woord wet is hier geen magisch woord.
En het is zelfs zo dat niemand tot Christus kan komen tenzij de Vader hem trekke, dus alles is genade.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wat is sterven aan de Wet der WET, opdat ik Gode leven zou?

Bericht door refo »

Interessant! Rooms ben ik nog nooit genoemd. Remonstrants ben ik al aan gewend, maar Rooms is nieuw.

Maar het klopt niet hoor. Rome zegt: geloof en goede wereken, waar de reformatie zegt: alleen genade. Rome zegt: Schrift en traditie, waar de reformatie zegt Alleen de Schrift.

Jij vermengt de Schrift met je traditie, DKj. En het geloof met wat werken. In Galaten lees jij telkens IN dat Paulus bedoelt wat jij zegt. Maar hij zegt dat helemaal niet! Hij bestrijdt wat jij leert. Want ook dat zogenaamde 'sterven aan de wet' van jou is een mensenwerk. Hoe je het ook benoemt. Het is de levensgevaarlijke omweg die Christen maakte bij Bunyan. Naar de Poort!! Zei Evangelist. En Christen ging met een foute omweg. Met het pak verdwenen Christens zonden en stierf hij in Christus aan de wet. Zonder voorbereidselen. Alle sterven die hij zelf probeerde liep fout af.

Ik snap dat je een thuislezer bent.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Wat is sterven aan de Wet der WET, opdat ik Gode leven zou?

Bericht door memento »

Ik heb er moeite mee dat alle bekeringen in een soort denkraam geperst worden. Ik kan dat denkraam ook niet afwijzen, omdat het bij mezelf ook zo verlopen is.

ALLEEN: Bij de oudvaders, bv Brakel of Bunyans christinnereis, en ook in de Schrift, komen we andere leidingen tegen. Bijvoorbeeld een Johannes die van kind-af-aan geloofde. Of iemand die zachtjes geleid wordt.

Daarom zou ik de bekering niet graag in een model samengieten. De bijbel doet dit ook nergens. Wel geloof ik dat iedere bekering kennis van zonde en ellende meebrengt, maar de mate en de volgorde kan verschillen. Want iemand die van kinds-af-aan gelooft zal, hoe je t wendt of keert, de zondekennis pas achteraf leren beleven.

Ik acht daarom maar één vraag van belang: Wie is de Christus voor je. Wie die vraag oprecht vanuit het hart kan beantwoorden, weet of hij ín of búiten het geloof is.
DJK
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 aug 2008, 12:52

Re: Wat is sterven aan de Wet der WET, opdat ik Gode leven zou?

Bericht door DJK »

memento schreef:Ik heb er moeite mee dat alle bekeringen in een soort denkraam geperst worden. Ik kan dat denkraam ook niet afwijzen, omdat het bij mezelf ook zo verlopen is.

ALLEEN: Bij de oudvaders, bv Brakel of Bunyans christinnereis, en ook in de Schrift, komen we andere leidingen tegen. Bijvoorbeeld een Johannes die van kind-af-aan geloofde. Of iemand die zachtjes geleid wordt.

Daarom zou ik de bekering niet graag in een model samengieten. De bijbel doet dit ook nergens. Wel geloof ik dat iedere bekering kennis van zonde en ellende meebrengt, maar de mate en de volgorde kan verschillen. Want iemand die van kinds-af-aan gelooft zal, hoe je t wendt of keert, de zondekennis pas achteraf leren beleven.

Ik acht daarom maar één vraag van belang: Wie is de Christus voor je. Wie die vraag oprecht vanuit het hart kan beantwoorden, weet of hij ín of búiten het geloof is.

Ik ben maar niets, niemandal, en Hij is mij Alles, geheel en al...
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Re: Wat is sterven aan de Wet der WET, opdat ik Gode leven zou?

Bericht door Ariene »

Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
DJK
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 aug 2008, 12:52

Re: Wat is sterven aan de Wet der WET, opdat ik Gode leven zou?

Bericht door DJK »

DJK, zegt u misschien, wat u hier telkens kortelings omschrijft, kunt u dat nog eens op een eenvoudige wijze proberen uit te leggen. Dat “sterven aan de Wet der Wet opdat ik Gode leven zou” enz., ik vind dat maar moeilijke kost om te begrijpen, bij ons in de kerk spreekt men daar bijna nooit over?’ Welaan geliefde lezer, ik zal dit proberen aan de hand van een opsomming van enkele punten :

1. Den Heere heeft de mens in het paradijs goed en rein volmaakt geschapen naar Zijn beeld, die mens was geschapen in kennis, gerechtigheid en heiligheid.

2. God had Zijn WET in die mens gelegd en afgedrukt(Rom.2:15), en de mens droeg deze in zijn ingewanden en in zijn consciëntie, en was getrouwd met die Wet(Rom.7:1). Deze ingeschapen WET verklaarde eigenlijk gelijk het wezen van de Schepper, van het wezen Gods’, dat Hij heilig en zondeloos was, en geen gemeenschap kon hebben met zonden. Deze WET was/is tevens een beeld van het heilig recht van die Schepper. En zo de Schepper, zo het schepsel naar Zijn beeld, uitgenomen dat de mens veranderlijk was geschapen, en God onveranderlijk was en bleef in Zichzelve. De mens kon leven en zalig worden vanuit zijn eerste zondeloze zuivere beginsel : “Doet dat, en gij zult leven….!” Het was de lust van de mens om te leven ter ere van Zijn Schepper. De mens had hiermede recht op de Wet die hij volmaakt kon houden en onderhouden, en de Wet had recht op de mens. En omdat die mens zondeloos kon leven, pleitte de WET de mens vrij, en gaf hem hierom ook een recht op het eeuwige leven. Het verbond der werken.

3. Toen werd de mens verleid door satan om te zondigen tegen zijn Schepper, middels de slang, en viel in de gruwelijke zonden, en was de gemeenschap voor eeuwig kwijt met zijn Schepper, en de mens was zijn recht op de Wet kwijt geraakt, maar de Wet had nog wel recht op die mens(Rom. 7: 1), en eiste volkomen betaling over de gedane overtredingen jegens zijn Schepper, en begon de mens hiermede te vervloeken, zeggende : “Vervloekt is een iegelijk die niet blijft in het boek der Wet, om dat te doen!” En zo kwam de mens van God af te vallen, en is de gehele mensheid de zonden van de 1e Adam toegerekend geworden, de erfzonde waarin de mens geboren wordt.

4. God zoekt Zijn schepsel op dat zich verborgen had in het struikgewas vanwege hun naaktheid, richt een nieuw verbond op met de 1e Adam, middels het vrouwenzaad (Christus de 2e ADAM) dat het slangenzaad de kop en verzenen zou vermorzelen(satan), het verbond der genade, en bedekt Zijn schepsel met dierenvellen, en stuurt ze tenslotte uit het paradijs.(Gen.3 : 9-15) Dit verbond is later in de tijd nog eens rijkelijk bevestig geworden aan Abram, Zijn vrind…(Gen.15)

5. Christus komt in de volheids des tijds op aarde om de wil van Zijn hemelse Vader te doen, de heilige Wet des Heere, en hiermede deze borgtochtelijk te gaan vervullen voor Zijn verkoren volk die deze Wet met voeten had getreden, dewelke God van eeuwigheid heeft liefgehad.(Gal. 4 : 4-5)(Psalm 40 : 8-9)

6. Christus draagt deze Wet in Zijn ingewanden, en vervult deze Wet volkomen voor Zijn volk, ondanks dat deze Wet Hem innerlijk vervloekte, vanwege de toerekening van de zonden van Zijn volk, en waarbij de Wet Hem, onder de gramschap en de toorn van Zijn hemelse Vader, neder doet dalen ter helle o.a. in Getsehmane en onder de drie-urige duisternis op Golgotha toen hij van Zijn hemelse Vader verlaten is geworden, opdat Zijn volk nimmer ter helle hoefde te varen en nimmer die eeuwige dood behoefde te sterven. En tenslotte stierf Christus de dood aan die Wet der Wet, tot wegneming en een volkomen verzoening over de zonden van Zijn volk.(Joh.6:39-40)

7. Waarna Hij ten derde dage opstaat tot een nieuw leven, de vloek en de zonden van Zijn volk achter Zich in het graf laat, waarna Hij tenslotte opvaart ten Hemel naar Zijn hemelse Vader om Zijn volk daar een plaats te bereiden.(Joh.14:2)

8. God heeft in Christus, de 2e ADAM, Zijn eigen beeld weer hersteld, hetgeen Zijn verkoren volk voor eeuwig verloren en verbeurd had in de 1e Adam, en dit toegerekend aan de harten van Zijn verkorenen, op grond van het toegepaste reinigende Middelaars-bloed, door de Heilige Geest die inwoont. Onze gerechtigheden, zijnde een wegwerpelijk kleed geworden, daartoe moest de Wet doden, opdat Christus in Zijn Kerk leeft als een vervulde WET voor GOD. (1Kor.1:30) En zo pleit die Wet dat verkoren volk nu weer vrij, in Christus Jezus, zijnde geworden voor Zijn volk, de vervulde WET Gods’.

9. En alzo dient een ieder van Zijn verkoren volk, geestelijk, dat zelfde pad als Christus te wandelen onder de vloekingen en verdoemingen der WET, om tenslotte de kruisdood met Christus te sterven als in een punt des tijds(Gal. 2:19a)(Rom.7:4-6) , in dat dodelijkst tijdsgewricht, en met Hem weer op te staan tot een vernieuwd leven(Gal. 2:19b), hun vloek en hun zonden in hun doodsgraf achterlatende, wil het wel zijn voor die nimmereindigende eeuwigheid. Trap en mate van doorleving kan verschillend zijn, en zij Gode geheel bekend. Maar Gods’ Heilige Geest leert hen allen te sterven aan de WET, en maakt hen levend in en met Christus door de werking en bediening van het Evangelie, middels het ingestorte geloof, welke altijd is werkende door de liefde. WET & EVANGELIE zijn de twee instrumenten waar de H. Geest zich van bediend, om een verkoren ziel te bearbeiden tot de zaligheid die daar is in Christus Jezus. En daarom haal ik zo vaak de woorden van Paulus uit zijn Korinthe-brief aan : “Het zaad dat niet sterft, zal niet leven…” En in Rom. 6 vers 7 - 8 staat geschreven : “Want die gestorven is, die is gerechtvaardigd van de zonde. Indien wij nu met Christus gestorven zijn, zo geloven wij, dat wij ook met Hem zullen leven…”
Laatst gewijzigd door DJK op 16 okt 2008, 10:30, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Re: Wat is sterven aan de Wet der WET, opdat ik Gode leven zou?

Bericht door Ariene »

DJK schreef:DJK, zegt u misschien, wat u hier telkens kortelings omschrijft, kunt u dat nog eens op een eenvoudige wijze proberen uit te leggen. Dat “sterven aan de Wet der Wet opdat ik Gode leven zou” enz., ik vind dat maar moeilijke kost om te begrijpen, bij ons in de kerk spreekt men daar bijna nooit over?’
Het spijt me, maar dit geeft wel aan hoe je met andere postings omgaat.

Die eenvoudige wijze staat hierboven heel mooi beschreven, dus er wordt ook door predikanten echt wel over gesproken.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Re: Wat is sterven aan de Wet der WET, opdat ik Gode leven zou?

Bericht door Democritus »

@DJK

Tot en met punt 8 ben ik het met je eens.

Maar En alzo dient een ieder van Zijn verkoren volk, geestelijk, dat zelfde pad als Christus te wandelen onder de vloekingen en verdoemingen der WET, om tenslotte de kruisdood met Christus te sterven

Dit vind ik nergens in mijn bijbel. Ik lees hier dat ik van alles moet.... maar het wonder is dat we juist niets meer hoeven te doen en mee te brengen. We hoeven alleen maar te zien op Christus en te geloven (Rom 10:10).

Hier volgt een citaat van de Prins der Predikers:
Al dat gepreek aan zondaren dat zij dit moeten voelen en dat moeten voelen voordat zij op Christus mogen vertrouwen, is gewoon eigen gerechtigheid in een nieuwe vorm. Ik weet dat onze calvinistische broeders deze preek niet zullen waarderen - ik kan het niet helpen - want ik aarzel niet te zeggen dat er meer farizeisme gemengd is met hypercalvinisme, dan met enige ander soort sekte in de wereld. (C.H. Spurgeon, Te weinig berouw?).

Ergens schrijft deze zelfde Spurgeon. Het is werkelijk een hel om de zondigheid van de zonde te ontdekken. Als je de werkelijke zondigheid van de zonde ziet den ben je al in de hel. Bid de Heere dat Hij je zonde voldoende laat kennen om je uit te drijven tot Christus. Maar vraag niet om meer want je kan het niet dragen.

Als zelfs de Heere Jezus al bad om de drinkbeker aan zich voorbij te laten gaan durven wij dan zo vermetel te zijn om het nog eens te willen overdoen?
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
DJK
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 aug 2008, 12:52

Re: Wat is sterven aan de Wet der WET, opdat ik Gode leven zou?

Bericht door DJK »

Democritus schreef:@DJK

Tot en met punt 8 ben ik het met je eens.

Maar En alzo dient een ieder van Zijn verkoren volk, geestelijk, dat zelfde pad als Christus te wandelen onder de vloekingen en verdoemingen der WET, om tenslotte de kruisdood met Christus te sterven

Dit vind ik nergens in mijn bijbel. Ik lees hier dat ik van alles moet.... maar het wonder is dat we juist niets meer hoeven te doen en mee te brengen. We hoeven alleen maar te zien op Christus en te geloven (Rom 10:10).

Hier volgt een citaat van de Prins der Predikers:
Al dat gepreek aan zondaren dat zij dit moeten voelen en dat moeten voelen voordat zij op Christus mogen vertrouwen, is gewoon eigen gerechtigheid in een nieuwe vorm. Ik weet dat onze calvinistische broeders deze preek niet zullen waarderen - ik kan het niet helpen - want ik aarzel niet te zeggen dat er meer farizeisme gemengd is met hypercalvinisme, dan met enige ander soort sekte in de wereld. (C.H. Spurgeon, Te weinig berouw?).

Ergens schrijft deze zelfde Spurgeon. Het is werkelijk een hel om de zondigheid van de zonde te ontdekken. Als je de werkelijke zondigheid van de zonde ziet den ben je al in de hel. Bid de Heere dat Hij je zonde voldoende laat kennen om je uit te drijven tot Christus. Maar vraag niet om meer want je kan het niet dragen.

Als zelfs de Heere Jezus al bad om de drinkbeker aan zich voorbij te laten gaan durven wij dan zo vermetel te zijn om het nog eens te willen overdoen?
Dit is de geestelijke bevindelijke doorleving van mijn negende punt :

Rom. 7:4-6
Zo dan, mijn broeders, gij zijt ook der wet gedood door het lichaam van Christus, opdat gij zoudt worden eens Anderen, namelijk Desgenen, Die van de doden opgewekt is, opdat wij Gode vruchten dragen zouden. Want toen wij in het vlees waren, wrochten de bewegingen der zonden, die door de wet zijn, in onze leden, om den dood vruchten te dragen. Maar nu zijn wij vrijgemaakt van de wet, overmits wij dien gestorven zijn, onder welken wij gehouden waren; alzo dat wij dienen in nieuwigheid des geestes, en niet in de oudheid der letter.


Geestelijk verstaan, vriend! Want dat heb ik ook in mijn negende punt, er expres bij vermeld.
Want de Wet is geestelijk, doch ik ben vleselijk, verkocht onder de zonden(zegt Paulus in Rom. 7:14)
Plaats reactie