Leer der Gereformeerde Gemeenten...

Gebruikersavatar
mentos
Berichten: 461
Lid geworden op: 24 okt 2007, 11:16

Leer der Gereformeerde Gemeenten...

Bericht door mentos »

Als opdracht voor het vak godsdienst ben ik bezig met een werkstuk over de GerGem. Ik moet de leer van de GerGem beschrijven. Zoals ik gisteren in de chat ook al aangaf, vind ik dit heel moeilijk. Ik kom niet verder dan een halve bladzijde, waarin ik de leeruitspraken van 1931 samengevat weer heb gegeven. Wat is er nog meer te zeggen over de leer van de GerGem? Waarin onderscheidt de GerGem zich van andere kerkgenootschappen? Hoe komt de leer van de GerGem in de prediking tot uiting? Allemaal vragen waar ik geen antwoord op weet...
Getob is als een schommelstoel: het houdt je bezig, maar het brengt je nergens...!!
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Leer der Gereformeerde Gemeenten...

Bericht door henriët »

mentos schreef:Als opdracht voor het vak godsdienst ben ik bezig met een werkstuk over de GerGem. Ik moet de leer van de GerGem beschrijven. Zoals ik gisteren in de chat ook al aangaf, vind ik dit heel moeilijk. Ik kom niet verder dan een halve bladzijde, waarin ik de leeruitspraken van 1931 samengevat weer heb gegeven. Wat is er nog meer te zeggen over de leer van de GerGem? Waarin onderscheidt de GerGem zich van andere kerkgenootschappen? Hoe komt de leer van de GerGem in de prediking tot uiting? Allemaal vragen waar ik geen antwoord op weet...
Je legt ons wel pittige (wellicht ook gevoelige) vragen voor. Misschien dat je iets hebt aan het boekje van ds Moerkerken: "genadeleven en genadeverbond". Dit is een uitgesproken boek over de leer van de ger gem.
Sterkte en suc6 met je opdracht, en we zijn natuurlijk heel benieuwd naar het uiteindelijke resultaat!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Leer der Gereformeerde Gemeenten...

Bericht door Bert Mulder »

Verder, geachte Mentos, in welke mate is de leer der Ger. Gemeenten veranderd van zoals Ds. Kersten in zijn 'Gereformeerde Dogmatiek' beschrijft, alsook de leerstellingen van 1931?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Leer der Gereformeerde Gemeenten...

Bericht door Gian »

Jah, tik gewoon de dogmatiek van Kersten over...
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Leer der Gereformeerde Gemeenten...

Bericht door Hendrikus »

Had je geen veiliger onderwerp kunnen kiezen, Mentos?
Dit is ingewikkeld geworden, om maar eens een bekend boekje te citeren...

http://www.lezen.nu/boeken/het-is-ingew ... orden.html
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33287
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Leer der Gereformeerde Gemeenten...

Bericht door Tiberius »

mentos schreef:Ik kom niet verder dan een halve bladzijde, waarin ik de leeruitspraken van 1931 samengevat weer heb gegeven.
Daar ben ik wel zeer benieuwd naar: hoe een jongere die uitspraken samenvat.
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Leer der Gereformeerde Gemeenten...

Bericht door caprice »

Gian schreef:Jah, tik gewoon de dogmatiek van Kersten over...
Het Kort begrip uitgelegd door ds. G.H. Kersten is wat minder lijvig. :livre
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Leer der Gereformeerde Gemeenten...

Bericht door Jongere »

Prachtig mentos, als je niet verder komt dan een halve bladzijde!

"De leer van een gemeente" is natuurlijk (al weet ik ook heel goed dat dit nu eenmaal realiteit is) iets wat niet zou moeten bestaan. Één algemeen, ongetwijfeld, christelijk geloof. Soms lijken (vooral kerk)mensen uit het oog te verliezen dat het om de éne christelijke boodschap gaat, hoeveel kerken er ook zijn en hoe verschillend die ook denken. Dan wordt er zoveel op scherp gezet binnen een paar honderd duizend mensen dat overige miljoenen worden vergeten.

Helaas wordt het bovenstaande al snel weggewuifd als zijnde een cliché. En ik snap dat jij er niets aan hebt voor je werkstuk. :)
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Leer der Gereformeerde Gemeenten...

Bericht door memento »

1. Wat je in je werkstuk zet, zou ik af laten hangen van zowel je eigen visie, als de visie van de leraar die het nakijkt. Als dat een GG-er, is het misschien niet handig om waarde-oordelen over de GG erin te zetten

2. Je zou de leer van de GG kunnen beschrijven in anti-thesen, dus dat je ná 1931 schrijft over het uitzetten van de gebroeders ds. (ben ff de naam kwijt, zijn er uit gezet omdat zij het aanbod van genade ontkenden), de uitzetting van ds. Kok, en de uitzetting van ds. Steenblok, de kritiekschriften over het bevestigen van avondmaalsmijdende ambtsdragers, het kritiekschrift over de kinderdoop, het kritiekschrift over de leer door Blauwendraad, en dat van vdZwaag. Deze mensen die allemaal door de GG zijn afgewezen geven de vaargeul aan, zowel ter linker als ter rechterzijde, waarbinnen de GG blijkbaar wil varen. Het eigene van de GG in thesen, ipv anti-thesen, definiëren is een linke business, en zal ws. al snel als te subjectief worden gezien.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Leer der Gereformeerde Gemeenten...

Bericht door Hendrikus »

memento schreef:dus dat je ná 1931 schrijft over het uitzetten van de gebroeders ds. (ben ff de naam kwijt, zijn er uit gezet omdat zij het aanbod van genade ontkenden)
Overduin.

Mentos, ik denk dat je een prima tip hebt gekregen van Memento. Met anti-thesen kun je een duidelijk beeld neerzetten, zonder dat je het verwijt krijgt subjectief te zijn.
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Leer der Gereformeerde Gemeenten...

Bericht door Gijs83 »

een mooi boek op dit gebied is: "Verbond, prediking en geestelijk leven" Een toelichting vanuit de Gereformeerde Gemeenten door Drs.J.J.Grandia, Drs.J.van Mourik, Drs.B.van Ojen en Drs.J.Pas. Er bestaat geloof ik ook een vereenvoudigde versie van. Wellicht dat er iets staan op de webwinkel van http://www.jbgg.nl ! Succes!
Gebruikersavatar
jan03
Berichten: 542
Lid geworden op: 08 sep 2004, 22:24

Re: Leer der Gereformeerde Gemeenten...

Bericht door jan03 »

mentos schreef:Als opdracht voor het vak godsdienst ben ik bezig met een werkstuk over de GerGem. Ik moet de leer van de GerGem beschrijven. Zoals ik gisteren in de chat ook al aangaf, vind ik dit heel moeilijk. Ik kom niet verder dan een halve bladzijde, waarin ik de leeruitspraken van 1931 samengevat weer heb gegeven. Wat is er nog meer te zeggen over de leer van de GerGem? Waarin onderscheidt de GerGem zich van andere kerkgenootschappen? Hoe komt de leer van de GerGem in de prediking tot uiting? Allemaal vragen waar ik geen antwoord op weet...
Je kunt het ook anders benaderen: Heel knap van je dat je het weet te verwoorden in een halve bladzijde... Er zijn mensen die er 1100 voor nodig hebben.... :? :yahoo
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Leer der Gereformeerde Gemeenten...

Bericht door refo »

jan03 schreef:
mentos schreef:Als opdracht voor het vak godsdienst ben ik bezig met een werkstuk over de GerGem. Ik moet de leer van de GerGem beschrijven. Zoals ik gisteren in de chat ook al aangaf, vind ik dit heel moeilijk. Ik kom niet verder dan een halve bladzijde, waarin ik de leeruitspraken van 1931 samengevat weer heb gegeven. Wat is er nog meer te zeggen over de leer van de GerGem? Waarin onderscheidt de GerGem zich van andere kerkgenootschappen? Hoe komt de leer van de GerGem in de prediking tot uiting? Allemaal vragen waar ik geen antwoord op weet...
Je kunt het ook anders benaderen: Heel knap van je dat je het weet te verwoorden in een halve bladzijde... Er zijn mensen die er 1100 voor nodig hebben.... :? :yahoo
Deze opmerking is een typisch geval van klok en klepel.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
jan03
Berichten: 542
Lid geworden op: 08 sep 2004, 22:24

Re: Leer der Gereformeerde Gemeenten...

Bericht door jan03 »

refo schreef:
Deze opmerking is een typisch geval van klok en klepel.
Jammer dat je het nodig vindt zo te reageren. Ik heb het hele boek gelezen en weet dus wel iets meer dan 'klok en klepel'.
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Leer der Gereformeerde Gemeenten...

Bericht door henriët »

refo schreef:
jan03 schreef:
mentos schreef:Als opdracht voor het vak godsdienst ben ik bezig met een werkstuk over de GerGem. Ik moet de leer van de GerGem beschrijven. Zoals ik gisteren in de chat ook al aangaf, vind ik dit heel moeilijk. Ik kom niet verder dan een halve bladzijde, waarin ik de leeruitspraken van 1931 samengevat weer heb gegeven. Wat is er nog meer te zeggen over de leer van de GerGem? Waarin onderscheidt de GerGem zich van andere kerkgenootschappen? Hoe komt de leer van de GerGem in de prediking tot uiting? Allemaal vragen waar ik geen antwoord op weet...
Je kunt het ook anders benaderen: Heel knap van je dat je het weet te verwoorden in een halve bladzijde... Er zijn mensen die er 1100 voor nodig hebben.... :? :yahoo
Deze opmerking is een typisch geval van klok en klepel.
typische reactie... en helemaal niet relevant

refo, misschien heb je ook een goede tip voor mentos?
( daar gaat het hier om en niet om onaardig te gaan lopen doen!)
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gesloten