Leer der Gereformeerde Gemeenten...

Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Leer der Gereformeerde Gemeenten...

Bericht door jvdg »

--- SNOEI ---
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Leer der Gereformeerde Gemeenten...

Bericht door Afgewezen »

---SNOEI---
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Leer der Gereformeerde Gemeenten...

Bericht door Afgewezen »

Gijs83 schreef:Er hebben heel wat meer(eigenlijk alle) theologie gstuurd dan alleen Ds.Golverdingen. Ds.Moerkerken toch zelf ook, daarnaast de o.a.de predikanten Clements, van Dieren, Terlouw, de Heer en L.Blok.
Het zegt dus niks, eigenlijk. :huhu
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Leer der Gereformeerde Gemeenten...

Bericht door Afgewezen »

memento schreef:
Afgewezen schreef:
memento schreef:Niet alleen dat. Kohlbrugge was een groot en geleerd theoloog (zelfs gepromoveerd). Hij wist de theologische consequenties van wat hij zei, en kon daarom dingen nauwkeurig formuleren, waardoor wat hij zei enerzijds scherp was, maar ook genuanceerd en evenwichtig. Dat laatste, dat overzien van de theologische consequenties, en het in het verlengde daarvan evenwichtig en genuanceerd blijven, mis ik bij DWW.
Zelfs gepromoveerd... :haha
Maar zo evenwichtig vind ik Kohlbrugge niet, hoor. Hij was zeker een gezalfd prediker, maar soms draaft hij, c.q. slaat hij door. Vooral als hij over de heiligmaking begint.
Daarover kan je van mening verschillen. Persoonlijk kan ik me in zijn theologie wel vinden, alhoewel ik ook vindt dat zijn theologie over de heiligmaking aanvulling (dus niet: correctie!) behoeft.
Neem nou dat citaat van DWW in die afgesloten topic: daar is niks genuanceerds aan, daar draaft Kohlbrugge behoorlijk door en ziet hij overal foute heiligmakingstheologieën waar ze niet zijn.
Maar goed. :offtopic .
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Leer der Gereformeerde Gemeenten...

Bericht door refo »

Afgewezen schreef:
Erasmiaan schreef:
refo schreef:Aan de ene kant zeggen aantallen beluisterde preken niet zoveel. Aan de andere kant werkt het ook niet om het in twijfel te trekken als iemand zegt x preken van ds Y gehoord te hebben.

Maar goed, ik heb van ds Moerkerken misschien wel 1000 preken, lezingen en catechisaties bijgewoond.
En, heeft het wat uitgewerkt?
Jammer dat je na zo'n mooie post nu weer met zo'n zure opmerking komt. 8|
En als hij het artikel van ds Moerkerken goed gelezen had, zou hij weten dat prediking geen enkele rol bij de levendmaking.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Leer der Gereformeerde Gemeenten...

Bericht door Erasmiaan »

Kom op man. Karikaturen maken is niet zo moeilijk, dat kan ik van jouw stijl ook wel, en dat zal ongetwijfeld ook van mijn stijl kunnen. Maar ik begrijp dat je hier weer een punt wil maken dat de Geest levend maakt (en dat jij dat niet zo ziet)?
Gebruikersavatar
DWW
Berichten: 645
Lid geworden op: 11 jun 2009, 19:57
Locatie: Katwijk
Contacteer:

Re: Leer der Gereformeerde Gemeenten...

Bericht door DWW »

Erasmiaan schreef:Kom op man. Karikaturen maken is niet zo moeilijk, dat kan ik van jouw stijl ook wel, en dat zal ongetwijfeld ook van mijn stijl kunnen. Maar ik begrijp dat je hier weer een punt wil maken dat de Geest levend maakt (en dat jij dat niet zo ziet)?
De H. Geest maakt pas levend, nadat Hij de zondaar door geestelijke werking van Zijn heilige Wet heeft gedood. Dit is nu steeds het kardinale punt waar het allemaal omdraait, en waartoe Paulus zijn zendbrief aan de Galaten en Romeinenbrief schreef.

"Gij dwaas, hetgeen gij zaait wordt niet levend, eer het gestorven is," zegt Paulus in zijn zendbrief aan Korinthe.
Laatst gewijzigd door DWW op 02 sep 2009, 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Leer der Gereformeerde Gemeenten...

Bericht door Afgewezen »

DWW schreef:
Erasmiaan schreef:Kom op man. Karikaturen maken is niet zo moeilijk, dat kan ik van jouw stijl ook wel, en dat zal ongetwijfeld ook van mijn stijl kunnen. Maar ik begrijp dat je hier weer een punt wil maken dat de Geest levend maakt (en dat jij dat niet zo ziet)?
De H. Geest maakt pas levend, nadat Hij de zondaar door geestelijke werking van Zijn heilige Wet heeft gedood. Dit is nu steeds het kardinale punt waar het allemaal omdraait, en waartoe Paulus zijn zendbrief aan de Galaten en Romeinenbrief schreef.
Toch ga je niet in op een aantal relevante opmerkingen van Erasmiaan. Het ligt m.i. namelijk allemaal wat minder zwart-wit dan jij stelt.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Leer der Gereformeerde Gemeenten...

Bericht door Afgewezen »

refo schreef:En als hij het artikel van ds Moerkerken goed gelezen had, zou hij weten dat prediking geen enkele rol [speelt] bij de levendmaking.
Maar dat zal ds. Moerkerken zélf toch niet zeggen (info uit een persoonlijk gesprek met hem). Ik denk ook niet dat dit de consequentie is van wat ds. Moerkerken leert.
Gebruikersavatar
DWW
Berichten: 645
Lid geworden op: 11 jun 2009, 19:57
Locatie: Katwijk
Contacteer:

Re: Leer der Gereformeerde Gemeenten...

Bericht door DWW »

Citaat van Afgewezen : "Tja, ik weet eigenlijk niet of je dit allemaal zo scherp moet aanzetten. Ik heb het vroeger ook gedaan, vooral richting ds. Moerkerken, maar ik zie daar niet zo de noodzaak meer van in. Het gaat om één ding: het is gevaarlijk om iemand buiten Christus rust te geven. Ds. Moerkerken wilde dat niet, maar deed dat in de praktijk eigenlijk wel, door over 'tobbers' te spreken die 'geen slagen verdienen' en die toch eigenlijk bij het volk van God te rekenen. Dat is zijn fout."


DWW : Je moest eens weten hoeveel zoekende zielen zich hieraan vastklampen, en bij hoevelen dit geestelijk een ontzaggelijke verwarring teweeg heeft gebracht.
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Leer der Gereformeerde Gemeenten...

Bericht door Afgewezen »

DWW schreef:Citaat van Afgewezen : "Tja, ik weet eigenlijk niet of je dit allemaal zo scherp moet aanzetten. Ik heb het vroeger ook gedaan, vooral richting ds. Moerkerken, maar ik zie daar niet zo de noodzaak meer van in. Het gaat om één ding: het is gevaarlijk om iemand buiten Christus rust te geven. Ds. Moerkerken wilde dat niet, maar deed dat in de praktijk eigenlijk wel, door over 'tobbers' te spreken die 'geen slagen verdienen' en die toch eigenlijk bij het volk van God te rekenen. Dat is zijn fout."


DWW : Je moest eens weten hoeveel zoekende zielen zich hieraan vastklampen, en bij hoevelen dit geestelijk een ontzaggelijke verwarring teweeg heeft gebracht.
Dat weet ik, maar dat kun je niet alleen aan ds. Moerkerken toeschrijven. Het gaat hier om een heersende theologie, die niet door ds. Moerkerken ontworpen is, hoogstens wat gesystematiseerd.
Gebruikersavatar
DWW
Berichten: 645
Lid geworden op: 11 jun 2009, 19:57
Locatie: Katwijk
Contacteer:

Re: Leer der Gereformeerde Gemeenten...

Bericht door DWW »

Afgewezen schreef:
DWW schreef:Citaat van Afgewezen : "Tja, ik weet eigenlijk niet of je dit allemaal zo scherp moet aanzetten. Ik heb het vroeger ook gedaan, vooral richting ds. Moerkerken, maar ik zie daar niet zo de noodzaak meer van in. Het gaat om één ding: het is gevaarlijk om iemand buiten Christus rust te geven. Ds. Moerkerken wilde dat niet, maar deed dat in de praktijk eigenlijk wel, door over 'tobbers' te spreken die 'geen slagen verdienen' en die toch eigenlijk bij het volk van God te rekenen. Dat is zijn fout."


DWW : Je moest eens weten hoeveel zoekende zielen zich hieraan vastklampen, en bij hoevelen dit geestelijk een ontzaggelijke verwarring teweeg heeft gebracht.
Dat weet ik, maar dat kun je niet alleen aan ds. Moerkerken toeschrijven. Het gaat hier om een heersende theologie, die niet door ds. Moerkerken ontworpen is, hoogstens wat gesystematiseerd.
Bijna geheel behoudend kerkelijk NL wordt nu intussen door deze theologie overheerst. Niet alleen de afscheiding, ook de HHK. Dat is het erge ervan. Maar wat nog erger is, is dat velen hier geen oog voor hebben.
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Leer der Gereformeerde Gemeenten...

Bericht door Afgewezen »

DWW schreef: Bijna geheel behoudend kerkelijk NL wordt nu intussen door deze theologie overheerst. Niet alleen de afscheiding, ook de HHK. Dat is het erge ervan. Maar wat nog erger is, is dat velen hier geen oog voor hebben.
Ik denk dat je er op een genuanceerde manier mee om kunt gaan. De vragen die Erasmiaan opwierp, heb je nog steeds niet beantwoord.
Het probleem waar je tegenaan loopt, door hier zo rigide over te denken, is toch ook weer: gaat een zondaar uit zichzelf naar God vragen, God zoeken, kan hij zelf het heimwee naar God opwekken, etc. etc.?
Ik denk dat de beste stelregel is: het eind (de afsnijding van de zondaar en het overgaan in Christus) zal het begin (waar de zondaar wordt stilgezet) verklaren.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11410
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Leer der Gereformeerde Gemeenten...

Bericht door Mister »

DWW schreef:
Afgewezen schreef:
DWW schreef:Citaat van Afgewezen : "Tja, ik weet eigenlijk niet of je dit allemaal zo scherp moet aanzetten. Ik heb het vroeger ook gedaan, vooral richting ds. Moerkerken, maar ik zie daar niet zo de noodzaak meer van in. Het gaat om één ding: het is gevaarlijk om iemand buiten Christus rust te geven. Ds. Moerkerken wilde dat niet, maar deed dat in de praktijk eigenlijk wel, door over 'tobbers' te spreken die 'geen slagen verdienen' en die toch eigenlijk bij het volk van God te rekenen. Dat is zijn fout."


DWW : Je moest eens weten hoeveel zoekende zielen zich hieraan vastklampen, en bij hoevelen dit geestelijk een ontzaggelijke verwarring teweeg heeft gebracht.
Dat weet ik, maar dat kun je niet alleen aan ds. Moerkerken toeschrijven. Het gaat hier om een heersende theologie, die niet door ds. Moerkerken ontworpen is, hoogstens wat gesystematiseerd.
Bijna geheel behoudend kerkelijk NL wordt nu intussen door deze theologie overheerst. Niet alleen de afscheiding, ook de HHK. Dat is het erge ervan. Maar wat nog erger is, is dat velen hier geen oog voor hebben.
Ik zou de theologie van de GG absoluut niet op één lijn willen zetten met wat er in de HHK geleerd wordt.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Leer der Gereformeerde Gemeenten...

Bericht door Luther »

Beste mensen,

Er is in een heel aantal postings gesnoeid. En ik heb me afgevraagd hoe het komt dat er postings worden geplaatst waarin gesnoeid moet worden. O.a. hierom, omdat (ook in een posting van mij) een emotionele reactie was verwerkt. En hoe komt dat? Omdat kritiek blijkbaar niet op een normale manier verwoord kan worden. Ik bedoel dan de kritiek in dit topic over prediking of op een kerkverband.
Is kritiek dan nooit mogelijk? Nee, datt stel ik uiteraard niet. Maar waarom niet zoals Aquila en Priscilla, of zoals de mensen in Berea. Die hadden wel kritiek, maar in liefde en verbondenheid werd dat kenbaar gemaakt. Waarom is dat niet meer mogelijk anno 2009?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gesloten