Ons geweten

england

Bericht door england »

Beste Peid,

Helemaal mee eens, ik denk dat er zeker een tijd moet komen waarin men instemt met God, en eigen onwaardigheid ziet, maar ook dat er een moment (of periode of wat dan ook, niet iedereen kent het exacte moment) waarop men ziet wie Christus is, en wat Hij gedaan heeft, en is er een vast vertrouwen op wat Hij gedaan heeft voor hen persoonlijk, zie die tekst in Romans 8.

Maar sommige mensen willen hier een bijzondere gebeurtenis aan verbinden, waarin men zichzelf ziet staan in een rechtbank etc. Ik denk niet dat dat is wat Calvijn bedoelde, het is iets dat zich binnen iemand afspeelt, maar is het een bepaalde gebeurtenis, of zoals bij Timotheus, iets wat door de tijd versterkt wordt? Hoe zit dat dan met de dagelijkse bekering...elke dag naar de rechtbank? Mensen die zo vast geloven in een vierschaar der conscientie, hoe leven die van dag tot dag, moeten ze elke dag opnieuw door die ervaring heen?

Follow no man further than he follows Christ...dat geldt zelfs voor Calvijn... ;) Ik denk dat Calvijn de meest mis-gequoteerde persoon is....;)
Christina

Bericht door Christina »

Enkele interessante teksten over het geweten waarvan enkele die toch vragen oproepen.

2 Timotheus 1:3 Ik dank God, Wien ik diene van [mijn] voorouderen aan in een rein geweten...
Hoe kan Paulus dat nu zeggen? Heeft hij dan met een rein geweten de Christenen vervolgd?

Titus 1:15 Alle dingen zijn wel rein den reinen, maar den bevlekten en ongelovigen is geen ding rein, maar beide hun verstand en geweten zijn bevlekt.
Een ongelovige heeft dus geen goed geweten.

Hebreen 9:14 Hoeveel te meer zal het bloed van Christus, Die door den eeuwigen Geest Zichzelven Gode onstraffelijk opgeofferd heeft, uw geweten reinigen van dode werken, om den levenden God te dienen? Het geweten wordt gereinigd door het bloed van Christus.

Hebreen 10:22 Zo laat ons toegaan met een waarachtig hart, in volle verzekerdheid des geloofs, [onze] harten gereinigd zijnde van het kwaad geweten, en het lichaam gewassen zijnde met rein water. Is dit een verwijzing naar de doop? Dan toch wel een doop nadat het hart gereinigd is...

1 Petrus 3:21 ¶ Waarvan het tegenbeeld, de doop, ons nu ook behoudt, niet die een aflegging is der vuiligheid des lichaams, maar die een vraag is van een goed geweten tot God, door de opstanding van Jezus Christus; De doop heeft dus ook te maken met een goed geweten.
roseline

Bericht door roseline »

Hoe kan Paulus dat nu zeggen? Heeft hij dan met een rein geweten de Christenen vervolgd?
Het geweten - bewerkt dat je wéét van hetgeen je doet of het kwaad of goed is.
God had Adam en Eva een geweten meegegeven. Maar daarnaast wordt het geweten ook gevormd door de sociale omgeving waarin je verkeert. Daarom kan het geweten ook verwrongen zijn - en bevlekt zijn. Maar komen we tot geloof, dan zal het bloed van Jezus ons geweten reinigen en de Geest ons geweten gaan vormen, omdat het de Geest is die aan zal wijzen wat goed en kwaad is in Gods ogen.

Heeft Paulus geweten dat hij kwaad deed, toen hij de Christenen vervolgde? Wist hij het, dan had hij last moeten hebben van zijn geweten. Of meende hij oprecht dat het goed was (immers hij noemt zichzelf: onberispelijk naar de wet) totdat Jezus zich aan hem openbaarde? Meende hij tot die tijd niet dat hij God daarmee diende?

Een rein geweten betekent dat je je er niet van bewust bent dat je kwaad doet of hebt gedaan. En dat hetgeen je in het verleden kwaad hèbt gedaan en dat vergeven is door God in de zee der vergetelheid is gegooid. Dat wil niet zeggen dat God onze - onbewuste - zonde niet ziet.
Paulus schrijft:Want ik ben mijzelven van geen ding bewust; doch ik ben daardoor niet gerechtvaardigd; maar Die mij oordeelt, is de Heere 1 Kor. 4:4.

Was Paulus volmaakt? Nee, maar hij jaagde ernaar. En ondertussen was hij zich van geen ding bewust (dus volmaakt van gezindheid) - maar hij vroeg God om licht, zodat ook hetgeen níet bewust was, aan het licht kon komen en uitgereinigd kon worden.

Daarom behoren we in het licht te wandelen, schrijft Johannes. En behoren we ons te reinigen gelijk Jezus rein is. Dat is niet alleen van wat ons bewust is, maar dat is ook van wat ons nog niet bewust is geworden.

Groeten, Rose.

[Aangepast op 5/5/03 door roseline]
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

Oude discussie - weer actueel?
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Oorspronkelijk gepost door Pied
Oude discussie - weer actueel?
Nee, zulke dingen blijven interessant en hebben niks met oude dicussie's te maken.
Andere mensen, andere tijden. Weg met die ouwe rommel.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Pied
Oude discussie - weer actueel?
Oude OSW-er.

Weer actueel?! ;)
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Oorspronkelijk gepost door Mirror
En wat denken de overige 269 OSW-ers ervan?

Dat is een poos geleden???? 269 OSWérs:):):):)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Ons geweten

Bericht door Mara »

Samen met zoon naar een uitzending van college tour, waarin burgemeester Aboutaleb werd ondervraagd door Toine Huys en de studenten.
Heel interessant. Wat mij opviel was dat Aboutaleb het vaak heeft over het geweten.
Dat was ook zijn laatste raad aan iedereen: ga niet tegen je geweten in. Je geweten zegt je of iets goed of niet goed is.

Ik begreep niet zo goed waar dit vandaan kwam, uit hemzelf? Maar het blijkt uit de leer van de koran te komen:

Een van de fundamentele uitgangspunten van de islam, is dat mensen in essentie goed zijn. Ook hebben mensen de vrijheid gekregen te bepalen hoe zij zich gedragen. Hieruit volgt dat mensen dan ook een aantal keuzes dienen te hebben om uit te kiezen. Keuzes kunnen duidelijk goed of slechts zijn of in een groot grijs gebied van onduidelijkheid vallen. Moslims worden aangeraden om in dit grijze gebied van het leven, op hun geweten te vertrouwen. Toen iemand Profeet Mohammed, vrede zij met hem, vroeg wat een zonde was, antwoordde deze: “Wanneer iets je geweten dwarszit, verwerp het dan.”
bron: vraagislam

Dit is dus een fundamenteel verschil met hetgeen de Bijbel ons leert. En dat dit nooit bij elkaar kan komen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Ons geweten

Bericht door parsifal »

Mara schreef:Samen met zoon naar een uitzending van college tour, waarin burgemeester Aboutaleb werd ondervraagd door Toine Huys en de studenten.
Heel interessant. Wat mij opviel was dat Aboutaleb het vaak heeft over het geweten.
Dat was ook zijn laatste raad aan iedereen: ga niet tegen je geweten in. Je geweten zegt je of iets goed of niet goed is.

Ik begreep niet zo goed waar dit vandaan kwam, uit hemzelf? Maar het blijkt uit de leer van de koran te komen:

Een van de fundamentele uitgangspunten van de islam, is dat mensen in essentie goed zijn. Ook hebben mensen de vrijheid gekregen te bepalen hoe zij zich gedragen. Hieruit volgt dat mensen dan ook een aantal keuzes dienen te hebben om uit te kiezen. Keuzes kunnen duidelijk goed of slechts zijn of in een groot grijs gebied van onduidelijkheid vallen. Moslims worden aangeraden om in dit grijze gebied van het leven, op hun geweten te vertrouwen. Toen iemand Profeet Mohammed, vrede zij met hem, vroeg wat een zonde was, antwoordde deze: “Wanneer iets je geweten dwarszit, verwerp het dan.”
bron: vraagislam

Dit is dus een fundamenteel verschil met hetgeen de Bijbel ons leert. En dat dit nooit bij elkaar kan komen.
Nu is het ook voor een Christen niet veilig om tegen haar of zijn geweten in te gaan. Veiligheid is niet het ultieme doel, maar het moet wel voorzichtig maken. Ik denk dat voor veel mensen wanneer het geweten spreekt het wel goed is om het geweten te volgen. Echter het geweten spreekt vaak niet, wanneer het wel zou moeten.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Ons geweten

Bericht door Hendrien »

Kan je geweten ook spreken als je iets doet wat niet tegen Gods wet is? Omdat je geweten bijv. zo gevormd is in je jeugd, maar je later tot andere inzichten komt?
Gebruikersavatar
joy
Berichten: 224
Lid geworden op: 14 jun 2012, 20:37

Re: Ons geweten

Bericht door joy »

Ons geweten heet dit topic.
N.m.i. is het geweten voor iedereen verschillend al naar gelang je vorming en karakter.
Wie overwint, zal over de tweede dood geen schade lijden.
Onbemind
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:54

Re: RE: Re: Ons geweten

Bericht door Onbemind »

Hendrien schreef:Kan je geweten ook spreken als je iets doet wat niet tegen Gods wet is? Omdat je geweten bijv. zo gevormd is in je jeugd, maar je later tot andere inzichten komt?
Beste Hendrien, dat klopt ik hoop er straks uitvoeriger op terug te komen. Het geweten heeft het ook niet altijd juist namelijk. Het kan zijn dat jij vindt dat het goed is, je geweten ook en toch is het niet zo... Interessant genoeg om zo op terug te komen..


Edit.

Aangezien in de eerste paar berichten al uitgebreid geantwoord is. Ga ik het niet doen.
Laatst gewijzigd door Onbemind op 30 mei 2016, 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Ignoti nulla cupido.
zonnebloem96
Berichten: 78
Lid geworden op: 25 feb 2016, 16:24

Re: RE: Re: Ons geweten

Bericht door zonnebloem96 »

Onbemind schreef:
Hendrien schreef:Kan je geweten ook spreken als je iets doet wat niet tegen Gods wet is? Omdat je geweten bijv. zo gevormd is in je jeugd, maar je later tot andere inzichten komt?
Beste Hendrien, dat klopt ik hoop er straks uitvoeriger op terug te komen. Het geweten heeft het ook niet altijd juist namelijk. Het kan zijn dat jij vindt dat het goed is, je geweten ook en toch is het niet zo... Interessant genoeg om zo op terug te komen..
Op basis van Romeinen 14 denk ik van wel.
Wat is uw enige troost, beide in leven en in sterven?
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Ons geweten

Bericht door dennis »

Net als alles van ons is ook het geweten door de zonde aangetast. Dus hoe waardevol het ook is: we kunnen er niet op blindvaren. Paulus schrijft ergens: hoe zou ik hebben geweten dat ook de begeerte zonde was, als het Woord dat niet openbaarde.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Ons geweten

Bericht door Van Ewijk »

Mirror schreef:Is ons geweten helemaal afkomstig van en gevormd door God? In hoeverre is opvoeding en achtergrond van invloed?
Lastige vraag,
Ik ken mensen die de grootste gewetensbezwaren hebben om hun afval niet gescheiden in de kliko te gooien maar dan het weekend wel uitgaan en alles doen wat verdoem en verderf is.
Mijn persoonlijke overtuiging is dat God ons wel de kiem geeft van een geweten maar de invulling aan onszelf over laat om ons te beproeven.
Laatst gewijzigd door Van Ewijk op 04 jun 2016, 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Plaats reactie