Ons geweten

Mirror

Ons geweten

Bericht door Mirror »

Is ons geweten helemaal afkomstig van en gevormd door God? In hoeverre is opvoeding en achtergrond van invloed?

Is alles wat ik tegen mijn geweten in doe zondig?

Wat zijn de gevolgen van een 'dood' geweten?

[Veranderd op 19/6/02 door Mirror]
david

Bericht door david »

Is ons geweten helemaal afkomstig van en gevormd door God? In hoeverre is opvoeding en achtergrond van invloed?
Tja, da's een heel interessante vraag. Ik zit er zo eens over na te denken... Ons geweten is wel afkomstig van God ja. En volgens mij geeft ons geweten 'in principe' precies aan wat de Tien Geboden ons zeggen.
Maar dat 'in principe' wordt al snel omgevormd (ik zou liever zeggen misvormd) door alle impulsen van buitenaf, in de meest brede zin van het woord. Wij misvormen dus ons geweten en laten het misvormen.
Maar de Heilige Geest heeft denk ik ook een vormende uitwerking. Die vernieuwt het denken, het voelen en ook het geweten. Dus een soort terugbrengen naar af.
Stel dat je op je zeventiende christen wordt. Vanaf dat moment begint de HG je geweten weer terug te vormen naar hoe het was, hoe het bedoeld is, hoe het later zal worden weer.

Opvoeding; ja, dat moet zonder twijfel van invloed zijn. Anders zou ik niet kunnen verklaren hoe het komt dat ik naaktzwemmen als zondig ervaar, maar vele anderen niet.
En dat merk je ook wel aan de verschillende meningen over allerhande onderwerpen, waarbij mensen echt het gevoel hebben te zondigen als ze het niet doen zoals hun geweten hen voorschrijft.
Hoewel ik me ook vaak afvraag: wat noemen wij geweten en wat is geweten? Heel vaak verwarren wij de psychologische kritische stem van onze moeder (b.v.) met ons geweten. Op zondag wel of niet een wandeling maken wordt dan niet een kwestie van geweten, maar een kwestie van: wat zegt ons mams daarover?

Ja, dat zijn zomaar een paar gedachten. Mocht ik hier en daar wat te stellig klinken... ach, neem het met een korreltje zout.


Groet,
David

p.s. Voor degenen die de wenkbrauwen fronsten bij het 'naaktzwemmen': nee hoor, dat doe ik niet! (veel te koud :, :, :,)

[Veranderd op 19/6/02 door david]
Mirror

Bericht door Mirror »

En wat denken de overige 269 OSW-ers ervan?
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

(Zomaar even een reactie, misschien sla ik de plank wel helemaal mis.)

Het geweten is naar mijn mening afkomstig van datgene wat God voor de zondeval, bij de schepping, in de mens gelegd heeft. Het is echter aangetast door de zonde. Het wordt gevormd door onze opvoeding. Wat een verschrikkelijk zware en grote taak voor ouders en andere opvoeders om het geweten te ‘vullen’! Wat een verantwoordelijkheid dragen zij!
Omdat het geweten ook verkeerd gevuld kan zijn, lijkt mij niet alles wat tegen het geweten in gebeurt zondig.
De gevolgen van een ‘dood’ geweten zijn desastreus, maar het vormt voor God geen hindernis om toch bij zo iemand in te breken en het ‘dode’ geweten tot een levend geweten te herscheppen. En ik geloof ook dat Hij dat doet, als Hij met Zijn Geest een dode zondaar tot leven wekt: dan bewerkt hij ook het ‘dode’ of weinig werkzame geweten.

Ik zal nog eens kijken of er meer over te zeggen is, houd dat nog maar tegoed.
Mirror

Bericht door Mirror »

David en Pied, bedankt voor jullie reacties!

Zijn jullie het eens met het volgende?:

Ons geweten is een zwak overblijfsel van Gods beeld.
Ons geweten staat ondergeschikt aan Gods Woord, derhalve kan het misvormd zijn.
De Heilige Geest herschept het geweten.

Tot slot een vraag: is een absoluut 'dood' geweten een gevolg van de zonde tegen de Heilige Geest?
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Origineel geplaatst door MirrorZijn jullie het eens met het volgende?
Ons geweten is een (zwak) overblijfsel van Gods beeld. JA
Ons geweten staat ondergeschikt aan Gods Woord, derhalve kan het misvormd zijn. Weet ik niet.
De Heilige Geest herschept het geweten.
NEE, dat denk ik niet.
Tot slot een vraag: is een absoluut 'dood' geweten een gevolg van de zonde tegen de Heilige Geest? Dat hoeft niet

Je kunt je geweten met een brandijzer toeschroeien. Het spreekt dan niet meer als je zonde doet.
Maar hoe het geweten weer goed kan worden weet ik niet. Een nieuw geweten, als je ook een nieuw hart krijgt? Lijkt me niet, maar weet het niet zeker.
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

1. Het geweten is door God bij de schepping in de mens gelegd.
Het geweten is bij Adam werkzaam als hij zich verstopt voor de stem des Heeren in het Paradijs. Genesis 3:7-10 vertelt ons wat er direct na de zondeval plaatsvindt: “Toen werden hun beider ogen geopend, en zij werden gewaar, dat zij naakt waren; en zij hechtten vijgeboombladeren samen, en maakten zich schorten. En zij hoorden de stem van den HEERE God, wandelende in den hof, aan den wind des daags. Toen verborg zich Adam en zijn vrouw voor het aangezicht van den HEERE God, in het midden van het geboomte des hofs. En de HEERE God riep Adam, en zeide tot hem: Waar zijt gij? En hij zeide: Ik hoorde Uw stem in den hof, en ik vreesde; want ik ben naakt; daarom verborg ik mij.â€
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

4. Het zwijgend geweten
In de bovengenoemde tekst uit 1 Timotheüs 4 leert de Geest ons dat er mensen zijn die hun geweten ‘toegeschroeid’ hebben. Zo’n geweten zwijgt of laat zich nog maar heel zwak gelden. De kanttekenaren merken op dat dit een rechtvaardig oordeel van God is over de bozen. De zonde tegen Gods heilige wet brengt met zich mee, dat ons geweten hoe langer hoe minder protesteert. Het kan zijn dat het hier gaat over de zonden van anderen, waardoor een opgroeiend geslacht geen weet heeft van het zondige karakter van bepaalde daden. Ik geloof dat dat een groot euvel is in deze bizarre tijd. “Ach, is dat nou zo erg? Iedereen doet dat toch?â€
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Het hele lange stuk van Pied heb ik gelezen.
Als aanvulling hierop een alinea uit het boek "Holiness" van J.C. Ryle. In het eerste hoofdstuk gaat het over de zonde. Het geweten is ook door de zonde bevlekt en is daarom niet betrouwbaar, tenzij het door de Heilige Geest wordt verlicht.
Even the conscience is blinded that it cannot be depended on as a sure guide, and is as likely to lead men wrong as right, unless it is enlightened by the Holy Ghost.

Als het geweten dan al niet betrouwbaar is, waar moeten we het dan zoeken?
roseline

Bericht door roseline »

Precies zoals je zegt, Gerrie - 'tenzij het door de Heilige Geest wordt verlicht.'

Als je de Heilige Geest hebt ontvangen, dan gaat díe je geweten vormen. Zoek dan naar wat de Geest van je wil! En God zal het je openbaren.
england

Bericht door england »

Wij hadden pas een lezingen week over 'worldliness', ontzettend ...eehm...challenging (kan er geen hollands woord aan geven, sorry :) )
Een van de sprekers sprak over devernieuwing van ons gemoed. Hij legde het uit met behulp van zijn hand. De palm is het hart, geestelijk hart bedoel ik dan. De vingers zijn de vijf 'faculties' : geweten, verstand, wil, geheugen, en nog een, sorry, vergeten (Leeftijd...!)

Hij legde het uit met het voorbeeld van een school, het hart is het hoofd, lui, bemoeit zich nergens mee, zit in zijn kantoortje etc, voeten op buro, je weet wel. De vijf leerkrachten doen waar ze zin in hebben, gaan hun eigen gang, en de hele school is een bende. Tot het hoofd een telefoontje krijgt van het dpartment of education, een lang gesprek... De volgende dag loopt hij in een pak, stropdas, is geschoren etc. Hij roept een vergadering bij elkaar, en zegt dat vanaf nu alles gaat veranderen. De leerkrachten sputteren allemaal tegen, maar het hoofd geeft aan dat het department achter hem staat... En langzaam maar zeker verandren de zaken...

Nou, dit is maar een voorbeeld, maar ik denk dat het wel waardevol is. Gods gerechtigheid wordt ons gegeven, maar heiligmaking is niet volmaakt, maar een proces. Zo is het ook met het geweten, hoe dichter we bij God leven, hoe zuiverder ons geweten wordt...Een vat dat gevuld is met de Heilige Geest en met God heeft geen plaats voor zonden...maar een vat dat leeg is, of maar half gevuld heeft ruimte over voor verleidingen.. We kunnen de Heilig Geest bedroeven, en Hij zal ons dan ogenschijnlijk verlaten...

Het geweten moet opnieuw gevormd worden, en ik geloof vast dat het Bijbels is te zeggen dat bij de rechtvaardigmaking de heiligmaking ook begint, dat er dingen vanaf het begin veranderen. Zo dan, indien iemand in Christus is, die is een nieuw schepsel; het oude is voorbij gegaan, ziet, het is alles nieuw geworden. (2 Kor 5 vs 17)
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Jawel Roseline, bij een gewetensprobleem kunnen we bidden om de verlichting door de Heilige Geest. Zodat we niet de verkeerde keuze maken. En dat heeft te maken met de heiliging van het leven, zoals England zegt.
Trouwens, jouw tekst England, is heel toepasselijk op dit onderwerp en in de Nieuwe Vertaling staat daar: vernieuwing van ons denken. Nu zou gemoed misschien meer op geweten slaan, maar anders denken heeft daar toch ook mee te maken?
Wiloo

Bericht door Wiloo »

Pied zegt: "De apostel spreekt hier echter van een geweten dat door God tot het licht wordt getrokken. Hij leidt hen voor Zijn rechtbank en vult hen met begrip voor Zijn oordeel"

Gerrie citeerd : "Als het geweten dan al niet betrouwbaar is, waar moeten we het dan zoeken?"

Waarom vallen er dan toch zo veel mensen over de wijze van spreken waarop sommigen de ervaring van de rechtvaardigmaking verwoorden als ze spreken uit beleving van de vrijspraak in de hof van het geweten? (vierschaar der concientie). Daar is nogal wat onterechte verwarring over blijkbaar.
Wie kan zuiver verwoorden wat liefde is?
Wie kan zuiver verwoorden wat ervaren wordt als God de ziel vrijspreekt in de hof van het geweten?
england

Bericht door england »

Well, wie kan dat beter dan Gods Woord zelf? Dezelve Geest getuigt met onze geest , dat wij kinderen Gods zijn. (Rom 8)
Zie ook de eerste brief van Johannes.
je moet altijd oppassen dat je bepaalde zaken gaat verwarren met enorme gebeurtenissen, dan maak je het mensen bijna onmogelijk om in God te vertrouwen. Niet iedereen ziet een licht van de hemel zoals Paulus, maar sommigen worden tot God geleid als Timotheus. Ik weet dat sommigen de vierschaar der conscientie als een visioen verwachten, maar is dat Bijbels...? Kijk maar wat de Heidelberg Cathechism zegt over wat is een waar geloof...
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

"Pied zegt: "De apostel spreekt hier echter van een geweten dat door God tot het licht wordt getrokken. Hij leidt hen voor Zijn rechtbank en vult hen met begrip voor Zijn oordeel" Dat zegt Calvijn (met instemming geciteerd).
Plaats reactie