Ons geweten

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9164
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Ons geweten

Bericht door parsifal »

Van Ewijk schreef:
Mirror schreef:Is ons geweten helemaal afkomstig van en gevormd door God? In hoeverre is opvoeding en achtergrond van invloed?
Lastige vraag,
Ik ken mensen die de grootste gewetensbezwaren hebben om hun afval niet gescheiden in de kliko te gooien maar dan het weekend wel uitgaan en alles doen wat verdoem en verderf is.
Mijn persoonlijke overtuiging is dat god ons wel de kiem geeft van een geweten maar de invulling aan onszelf over laat om ons te beproeven.
Maar daar zie je weer dat als het geweten spreekt het vaak terecht spreekt, terwijl als het geweten zwijgt het soms onterecht zwijgt. Als de alarmbellen van het geweten afgaan kun je beter opletten. Als ze stil zijn moet je nog steeds opletten.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Ons geweten

Bericht door Van Ewijk »

parsifal schreef:Maar daar zie je weer dat als het geweten spreekt het vaak terecht spreekt, terwijl als het geweten zwijgt het soms onterecht zwijgt. Als de alarmbellen van het geweten afgaan kun je beter opletten. Als ze stil zijn moet je nog steeds opletten.
Daar heb je dus net zo veel aan als een navigatiesysteem die je weliswaar de weg wijst maar je niet waarschuwt voor de valkuilen en doodlopende wegen.
Het is mijn persoonlijke overtuiging dan ook dat God ons vrij laat om door ontwikkeling en lering ons geweten tijdens ons leven geleidelijk in te vullen en onze eigen normen te stellen, immers, als hij dat niet zou doen was er vanaf het begin der schepping ook nooit een zondeval geweest.
Wij zijn niet geschapen als gehoorzame robots met geprogrammeerd geweten dat bij ieder hetzelfde functioneert.
Ik denk dat dat ook faliekant tegen Gods scheppingsplan zou zijn geweest.
Ondanks de pijn en het misnoegen dat het hem bezorgd schenkt hij ons de vrije wil en alle mogelijkheden en geeft hij ons tijdens ons leven zijn wet en woord mee.
Als een liefhebbende vader die zijn kinderen vrij laat met goede raad en opvoeding maar ons uiteindelijk toch onze eigen weg laat gaan.
Er is ooit maar één mens met het zuiverste geweten geweest en dat is Christus.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Ons geweten

Bericht door Mara »

parsifal schreef: Maar daar zie je weer dat als het geweten spreekt het vaak terecht spreekt, terwijl als het geweten zwijgt het soms onterecht zwijgt. Als de alarmbellen van het geweten afgaan kun je beter opletten. Als ze stil zijn moet je nog steeds opletten.
Als je de alarmbellen stelselmatig negeert, zullen ze steeds zachter gaan klinken, om uiteindelijk te gaan zwijgen.
Mijn moeder leerde ons om er altijd naar te handelen, ook al zou het onterecht zijn.
Nu ik ouder ben doe of laat ik bepaalde dingen wel die ik zo niet geleerd heb en soms knaagt het van binnen wel eens hoor.
Ook al weet ik verstandelijk dat het misschien onzin is.
Ook zie ik duidelijke verschillen bij mensen, waar de één zo gemakkelijk overheen stapt, desnoods ten koste van, zal de ander zich inhouden, terwijl dat niet nodig is.
Bij mensen die gaan dementeren vallen bepaalde beredeneerde grenzen weg. Toch gaan ze dan niet over die grens heen, hoe komt dat?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23812
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Ons geweten

Bericht door refo »

Dat klopt niet. Dementerende bejaarden doen ook dingen die ze bij gezond verstand niet zouden doen, maar in hun eertijds wel deden.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Ons geweten

Bericht door Terri »

refo schreef:Dat klopt niet. Dementerende bejaarden doen ook dingen die ze bij gezond verstand niet zouden doen, maar in hun eertijds wel deden.
Ja helaas meegemaakt met onze ouders.
Gewoontes blijven soms wel hetzelfde, ( oudste boeken-boekenkast-gegeven) maar juist dingen die met het geweten te maken hebben...veranderen.
In de zorglocatie bij m'n moeder wordt soms zo gevloekt door mensen die dat principieel niet willen.
Er wordt ongelooflijk veel gestolen en daarna verstopt.....
En helaas kan ik nog wel even doorgaan.
Dus ik herken dit ook niet vanuit de praktijk.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Ons geweten

Bericht door Mara »

Terri schreef:
refo schreef:Dat klopt niet. Dementerende bejaarden doen ook dingen die ze bij gezond verstand niet zouden doen, maar in hun eertijds wel deden.
Ja helaas meegemaakt met onze ouders.
Gewoontes blijven soms wel hetzelfde, ( oudste boeken-boekenkast-gegeven) maar juist dingen die met het geweten te maken hebben...veranderen.
In de zorglocatie bij m'n moeder wordt soms zo gevloekt door mensen die dat principieel niet willen.
Er wordt ongelooflijk veel gestolen en daarna verstopt.....
En helaas kan ik nog wel even doorgaan.
Dus ik herken dit ook niet vanuit de praktijk.
Dat helaas wel, het stelen, soms grove schuttingtaal uitslaan, ruzie met elkaar maken, herken ik ook.
Kerkstrijd en nijd, het is er allemaal.

Ik bedoelde eigenlijk meer bepaalde geestelijke zaken.
Wij gingen op zondagavond naar een hoogbejaarde tante in het verpleeghuis, eerst was ze blij ons te zien, maar toen ze zich realiseerde dat het zondag was, werd ze boos op ons. Zij had nl nooit op zondag gereden.
Of die oude dame die verdrietig was omdat haar schoondochter een gekleurd japonnetje had gekocht, terwijl ze altijd in donkere kleding had gelopen. Ze wilde het gekleurde jurkje echt niet aan.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Ons geweten

Bericht door Terri »

Mara schreef:
Terri schreef:
refo schreef:Dat klopt niet. Dementerende bejaarden doen ook dingen die ze bij gezond verstand niet zouden doen, maar in hun eertijds wel deden.
Ja helaas meegemaakt met onze ouders.
Gewoontes blijven soms wel hetzelfde, ( oudste boeken-boekenkast-gegeven) maar juist dingen die met het geweten te maken hebben...veranderen.
In de zorglocatie bij m'n moeder wordt soms zo gevloekt door mensen die dat principieel niet willen.
Er wordt ongelooflijk veel gestolen en daarna verstopt.....
En helaas kan ik nog wel even doorgaan.
Dus ik herken dit ook niet vanuit de praktijk.
Dat helaas wel, het stelen, soms grove schuttingtaal uitslaan, ruzie met elkaar maken, herken ik ook.
Kerkstrijd en nijd, het is er allemaal.

Ik bedoelde eigenlijk meer bepaalde geestelijke zaken.
Wij gingen op zondagavond naar een hoogbejaarde tante in het verpleeghuis, eerst was ze blij ons te zien, maar toen ze zich realiseerde dat het zondag was, werd ze boos op ons. Zij had nl nooit op zondag gereden.
Of die oude dame die verdrietig was omdat haar schoondochter een gekleurd japonnetje had gekocht, terwijl ze altijd in donkere kleding had gelopen. Ze wilde het gekleurde jurkje echt niet aan.
Oke, ik denk dat ik bovengenoemde dingen kwalificeer als traditie/gewoontes, want als er b.v. wel grensoverschrijdend 'zondig' gedrag wordt vertoond, valt voor mijn idee een gekleurd jurkje onder 'zo deden we dat vroeger nu eenmaal' en niet zozeer als iets 'geestelijks' .
Plaats reactie