Onze Vader

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17252
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Onze Vader

Bericht door huisman »

parsifal schreef:
huisman schreef:........deze discussie krijgt een groot " ik vind " gehalte. Ik heb iets willen zeggen over Mattheus 6 waar de Heere Jezus dit gebed geeft en begint met " Ga in uw binnenkamer en niet als de geveinsden in de synagogen of op de hoeken van de straat" en dan geeft hij dit binnenkamer gebed.

Mag het dan niet in het openbaar? Ja maar dan wel in de geest van Jezus spreken over dit gebed. B.v. als de predikant die de mond van de gemeente tot God is dit gebed uitspreekt en dit soms in stilte meegebeden mag worden als de Geest het geeft.

De sfeer om op commando ( want dat is het toch) dit gebed als gemeente hardop mee te zeggen komt wel dichtbij de waarschuwing van de Heere Jezus.

En al die andere liturgische vernieuwingen hebben ervoor gezorgd dat het hart van de eredienst namelijk de Woordverkondiging teruggedrongen is tot een preekje van hoog uit 20 minuten..........wat een vooruitgang :bobo
Het "bidden op commando" is er ook als in het avondmaalsformulier staat "Een ieder spreke in zijn hart:"
Het gezamelijk bidden in de gemeente zet je niet apart als "vromer dan anderen" Ik denk dat we Mattheus 6 eerder kunnen betrekken op het zichtbaar voor het eten bidden in de kantine dan op het in de gemeente gezamelijk hardop bidden. En nee ik wijs het bidden voor het eten niet af.

Ik weet verder niet wat oorzaak en gevolg is bij liturgische vernieuwingen en minder diepgang in de preek. De lengte van een preek is niet altijd belangrijk. Als een preek goed-gestructureerd is kan vaak in 20 minuten gezegd worden waar bij een minder gestructureerde preek 40 minuten voor nodig zijn. De voorbereidingstijd voor de predikant is echter veel langer voor de goed-gestructureerde preek. Natuurlijk komt de niet-zo-gestructureerde-preek van 20 minuten ook voor en dan gaat het ten koste van inhoud.

Je maakt je wel wat makkelijk van Mattheus 6 af.
In Nederland hebben de liturgische vernieuwingen voor een grote vervlakking van de prediking gezorgd. Predikanten als ds Kievit, ds G Boer enz. zouden hun prediking niet meer kunnen houden in bijna alle GB gemeenten van 2016. Is dat een vooruitgang?

Door al deze franje zijn wij zoveel kwijt geraakt in niet alleen de lengte maar vooral ook de inhoud van de prediking.
De ernst dat onder de hoorders er zijn die verloren zijn en gaan raakt steeds meer verder weg. Het schijngeloof ontmaskeren door kenmerken uit Gods Woord te preken raakt in verval. Het aankondigen van het " Wee u " is vervangen door een boodschap van vrede,vrede en geen gevaar.

Toch zijn deze 3 zaken in het spreken van de Heere Jezus steeds aanwezig. Als wij dit gaan missen wordt de zeer blijde Boodschap kleur en smaakloos. Dan zijn wij onze eigen armoede aan het opsmukken met wat liturgische franje.......Rome is weer terug!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Onze Vader

Bericht door Terri »

Ergens gaat er iets mis als ik onze predikant hoor verzuchten; " Ik kom niet meer aan een degelijke Woordverkondiging toe!"......
Want de volgende stap (lijkt) een langere ochtenddienst, waardoor de middagdienst nog meer in de verdrukking komt en dan....?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Onze Vader

Bericht door parsifal »

huisman schreef:

Je maakt je wel wat makkelijk van Mattheus 6 af.
Is dat zo? In Mattheus 6 gaat het om het gezien worden, niet om het gehoord worden. Het principiele verschil tussen "handen samen en ogen dicht" stil meebidden met het Onze Vader of het hardop meebidden zie ik niet zo.
In Nederland hebben de liturgische vernieuwingen voor een grote vervlakking van de prediking gezorgd. Predikanten als ds Kievit, ds G Boer enz. zouden hun prediking niet meer kunnen houden in bijna alle GB gemeenten van 2016. Is dat een vooruitgang?
Ik weet niet of de vernieuwing tot vervlakking heeft geleid. In mijn vakgebied zeggen ze vaak "correlatie betekent niet perse een causaal verband". Juist goede doordenking van de liturgie kan vervlakking voorkomen. Een "vrede, vrede, geen gevaar" kun je deels tegengaan door een goed functionerend "Kyrie" in de liturgie. Juist als de predikant volledig vrij is (behalve wat betreft de lengte van de preek) is er m.i. meer gevaar.
Door al deze franje zijn wij zoveel kwijt geraakt in niet alleen de lengte maar vooral ook de inhoud van de prediking.
De ernst dat onder de hoorders er zijn die verloren zijn en gaan raakt steeds meer verder weg. Het schijngeloof ontmaskeren door kenmerken uit Gods Woord te preken raakt in verval. Het aankondigen van het " Wee u " is vervangen door een boodschap van vrede,vrede en geen gevaar.

Toch zijn deze 3 zaken in het spreken van de Heere Jezus steeds aanwezig. Als wij dit gaan missen wordt de zeer blijde Boodschap kleur en smaakloos. Dan zijn wij onze eigen armoede aan het opsmukken met wat liturgische franje.......Rome is weer terug!
HIer haal je dingen door elkaar. In veel kerken waar gesproken wordt over liturgische vernieuwing gaat men naar een vrijere liturgie, om bijvoorbeeld de jeugd te trekken. Wat vaak volkomen faalt. Het hardop bidden van het Gebed van de Heere of het hardop uitspreken van de geloofsbelijdenis of het staan bij de Bijbellezing geeft juist meer aandacht voor de betekenis van de woorden of handelingen. Een goed doordachte liturgie kan hieraan ook aan meewerken en de traditionele liturgie met Kyrie en Gloria etc is goed doordacht. Veel beter doordacht dan "votum, groet, zingen (maakt niet uit welke psalm), tien geboden, zingen (misschien een psalm over de wet, maar kan ook al vaag verwijzen naar de preek), gebed, zingen (psalm verwijzend naar thema van de preek en in ergste geval tijdens laatste regel naar de tas of zak grijpen voor de rol pepermunt), preek (tussen de 40 en 50 minuten), zingen (psalm verwijzend naar thema van de preek), gebed, zingen (psalm mogelijk verwijzend naar thema van de preek, en in ergste geval alvast beginnen met jas aantrekken), zegen. Dit is ook een liturgie, maar geeft veel meer gevaar voor eenzijdigheid dan de oude liturgie.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: RE: Re: Onze Vader

Bericht door Pimpelmees »

Isala schreef:Ik zit in een gemeente waar het onze Vader sinds een jaar hard-op gebeden wordt.
Echter, sinds twee jaar, bestaat binnen onze gemeente "de commissie van morgen".
Dat betekent dat een aantal mensen kijkt wat er kan vernieuwd worden mbt de liturgie.

Sinds deze commissie bestaat, is er bijna elke twee maanden wel een 'vernieuwing'.
De afgelopen maanden zijn de volgende dingen ingevoerd:
*Het onze Vader samen hardop bidden
*staan bij de afkondiging als er een gemeentelid is overleden
*Uit de bundel Op Toonhoogte gaan zingen
*Elke maande een Themadienst
*Elke maand een dienst voor de kinderen
*Bloemen voorin de kerk, die later naar een gemeentelid gaan
*Sketches en drama gebruiken in de dienst

Mijn oudere schoonmoeder raakt hierdoor steeds meer vervreemd van de kerk.
Ondertussen was ik al langer een 'vreemde eend' geworden, en kerk ik 1 x op een zondag in een andere gemeente.
Ik kan niet zeggen dat het hardop onze Vader bidden fout is.
Ook niet dat het fout is dat er een bosje bloemen in de kerk staat.
Maar je ziet wel dat binnen onze kerk de vernieuwing hand in hand gaat met de vervlakking.
Want de inhoud van de preek wordt steeds meer horizontaal. En dat is waar het om gaat. De preek blijft ook niet hetzelfde. Het is vreemd, maar dat is een toch een wisselwerking blijkbaar.
Het meest lastige is dat we vacant zijn, er veel gastpredikanten komen en er veel onrust in de gemeente is.

zo kom je steeds meer in de knel, en wordt de vraag prangender: Heere, wat wilt U dat ik doen zal?
Een kerk verlaten is echt heel ingrijpend.
Dat is een lastige situatie Isala. Ik kan me jouw moeite goed voorstellen. Wat een hoop veranderingen in korte tijd. En drama en sketches, wie heeft dat ooit verzonnen?
Ik zou eenieder een hand geven, vriendelijk danken en dan over gaan naar een andere gemeente. Dat klinkt wat makkelijk en zo bedoel ik het niet. Ik weet dat zo'n stap juist heel moeilijk is. Maar soms is het nodig.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Onze Vader

Bericht door -DIA- »

Martijn schreef:
-DIA- schreef:
mcgk schreef:Het al dan niet opzeggen van het Onze Vader heeft NIETS met de oude waarheid te maken.

En het opzeggen hiervan verbinden aan populisme, het koningslied en Wilders zijn allemaal non-argumenten van Wim Anker om mensen af te leiden. 't Zal best wezen dat in het verleden dit een opvulling is geweest om de leegheid in de prediking op te vullen, net als in de Sint Jan, maar ga dan niet generaliseren. Maar er is niets tegen om het Onze Vader op te zeggen. Helemaal niets. En daar gaat het om en daar begon de discussie mee.
Ik bedoel dat we hier een stroming hebben die vernieuwingsgezind is en niet graag tot het oude zal willen terugkeren. Dat wil niet zeggen dat alles wat nieuw is meteen verkeerd is, maar het moet wel onderscheiden worden. En lettende op de achterliggende gedachten is deze groep één in het tegenstaan van het oude. Ik bedoel niemand persoonlijk, maar ik merk wel dat deze stroming aan aanhang wint.
Voor sommigen zullen het verheugende ontwikkelingen zijn, althans dat zal men zo zien.
Wat denk je DIA zou dat niet gewoon een generatieverschil zijn? En gaat het voornamelijk niet over randzaken waarin we verschillen?
Nee beslist geen generatieverschil. Als het dát was kon ik er mee leven!

(Nu moet ik snel weg, anders kom ik te laat...)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Onze Vader

Bericht door -DIA- »

Martijn schreef:
-DIA- schreef:
mcgk schreef:Het al dan niet opzeggen van het Onze Vader heeft NIETS met de oude waarheid te maken.

En het opzeggen hiervan verbinden aan populisme, het koningslied en Wilders zijn allemaal non-argumenten van Wim Anker om mensen af te leiden. 't Zal best wezen dat in het verleden dit een opvulling is geweest om de leegheid in de prediking op te vullen, net als in de Sint Jan, maar ga dan niet generaliseren. Maar er is niets tegen om het Onze Vader op te zeggen. Helemaal niets. En daar gaat het om en daar begon de discussie mee.
Ik bedoel dat we hier een stroming hebben die vernieuwingsgezind is en niet graag tot het oude zal willen terugkeren. Dat wil niet zeggen dat alles wat nieuw is meteen verkeerd is, maar het moet wel onderscheiden worden. En lettende op de achterliggende gedachten is deze groep één in het tegenstaan van het oude. Ik bedoel niemand persoonlijk, maar ik merk wel dat deze stroming aan aanhang wint.
Voor sommigen zullen het verheugende ontwikkelingen zijn, althans dat zal men zo zien.
Wat denk je DIA zou dat niet gewoon een generatieverschil zijn? En gaat het voornamelijk niet over randzaken waarin we verschillen?
Generatieverschil niet dus, Ik zou er nog even op terug komen.
Wat God werkt is een eeuwigheidswerk, en dat is gisteren, vandaag en tot in der eeuwigheid hetzelfde.
De HEERE zegt ook: Ik, de HEERE, Die de Eerste ben, en met den Laatste ben Ik Dezelfde.
Het gaat mijns inziens niet om een misverstaan van het moderne geloven, ik denk dat het precies andersom ligt.
De generatie van nu kan vaak niet meer overweg met de oude bevindelijke leer, en ik bedoel niet oud in de zin
uit een grijs verleden, men kent de zaken niet meer, omdat ze in de prediking niet meer genoemd worden.
Vaak hoor je nog wel de oudere termen, maar de inhoud en de zielsbeleving wordt niet verklaard.
Dat is een hele zaak, en daar moeten we beslist niet gering over denken.
Nee, het gaat dus niet over ranndzaken, maar juist de hoofdzaken.
Als we dan met de Catechismus beginnen: De drie stukken moeten wel verklaard worden, en dat is niet
ouderwets, maar dat is onveranderlijk, zoals het hele Woord Gods onveranderlijk is.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Onze Vader

Bericht door eilander »

Ik denk dat @Isala met het voorbeeld goed aangeeft dat we dit soort ontwikkelingen niet los moeten zien. Daar ben ik sowieso nogal huiverig voor: iedere keer een klein stapje (wat kun je daar nu op tegen hebben?!), per saldo allemaal een grote stap.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Onze Vader

Bericht door ejvl »

eilander schreef:Ik denk dat @Isala met het voorbeeld goed aangeeft dat we dit soort ontwikkelingen niet los moeten zien. Daar ben ik sowieso nogal huiverig voor: iedere keer een klein stapje (wat kun je daar nu op tegen hebben?!), per saldo allemaal een grote stap.
Los daarvan kun je best een mening hebben of het gezamenlijk bidden van het onze Vader goed of slecht is.
Dat het misschien veelvuldig voorkomt in kerken waar er vervlakking heerst, zegt niets over het gezamenlijk bidden zelf.

Goede zaken kunnen gebruikt worden in een verkeerd gezelschap, maar daarmee is de zaak zelf nog niet verkeerd toch?
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Onze Vader

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef:
Generatieverschil niet dus, Ik zou er nog even op terug komen.
Wat God werkt is een eeuwigheidswerk, en dat is gisteren, vandaag en tot in der eeuwigheid hetzelfde.
De HEERE zegt ook: Ik, de HEERE, Die de Eerste ben, en met den Laatste ben Ik Dezelfde.
Het gaat mijns inziens niet om een misverstaan van het moderne geloven, ik denk dat het precies andersom ligt.
De generatie van nu kan vaak niet meer overweg met de oude bevindelijke leer, en ik bedoel niet oud in de zin
uit een grijs verleden, men kent de zaken niet meer, omdat ze in de prediking niet meer genoemd worden.
Vaak hoor je nog wel de oudere termen, maar de inhoud en de zielsbeleving wordt niet verklaard.
Dat is een hele zaak, en daar moeten we beslist niet gering over denken.
Nee, het gaat dus niet over ranndzaken, maar juist de hoofdzaken.
Als we dan met de Catechismus beginnen: De drie stukken moeten wel verklaard worden, en dat is niet
ouderwets, maar dat is onveranderlijk, zoals het hele Woord Gods onveranderlijk is.
Ik zie niet in wat dit, opzich goed stuk tekst, te maken heeft met het eventuele gezamenlijk bidden van het onze Vader?
Of bedoel je vervlakking in het algemeen? Of vind je het gezamenlijk bidden een vervlakking of afkeer van de oude waarheid?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Onze Vader

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:
-DIA- schreef:
Generatieverschil niet dus, Ik zou er nog even op terug komen.
Wat God werkt is een eeuwigheidswerk, en dat is gisteren, vandaag en tot in der eeuwigheid hetzelfde.
De HEERE zegt ook: Ik, de HEERE, Die de Eerste ben, en met den Laatste ben Ik Dezelfde.
Het gaat mijns inziens niet om een misverstaan van het moderne geloven, ik denk dat het precies andersom ligt.
De generatie van nu kan vaak niet meer overweg met de oude bevindelijke leer, en ik bedoel niet oud in de zin
uit een grijs verleden, men kent de zaken niet meer, omdat ze in de prediking niet meer genoemd worden.
Vaak hoor je nog wel de oudere termen, maar de inhoud en de zielsbeleving wordt niet verklaard.
Dat is een hele zaak, en daar moeten we beslist niet gering over denken.
Nee, het gaat dus niet over ranndzaken, maar juist de hoofdzaken.
Als we dan met de Catechismus beginnen: De drie stukken moeten wel verklaard worden, en dat is niet
ouderwets, maar dat is onveranderlijk, zoals het hele Woord Gods onveranderlijk is.
Ik zie niet in wat dit, opzich goed stuk tekst, te maken heeft met het eventuele gezamenlijk bidden van het onze Vader?
Of bedoel je vervlakking in het algemeen? Of vind je het gezamenlijk bidden een vervlakking of afkeer van de oude waarheid?
Ook een aangepaste versie? En... Ik hoor nog altijd dat dit gebed dat God Zijn kinderen op de lippen heeft gelegd niet zomaar door iedereen recht gebeden kan worden. Kan een onbekeerd mens dat wel recht bidden? Als het goed is zullen we toch iets van het gemis voelen als we geen genade kennen. Ik geloof niet dat we zo te pas en te onpas dit gebed uit sleur of gewoonte mogen bidden. Niet dan met een diep besef dat het de woorden zijn van de Heilige, en dat wij als een onreine zijn. Dit goed te gevoelen zal toch wel gekend moeten worden willen we dit gebed bidden. Let ook op de aanspraak: Kan iedereen dat met recht zeggen?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Onze Vader

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef: Ook een aangepaste versie? En... Ik hoor nog altijd dat dit gebed dat God Zijn kinderen op de lippen heeft gelegd niet zomaar door iedereen recht gebeden kan worden. Kan een onbekeerd mens dat wel recht bidden? Als het goed is zullen we toch iets van het gemis voelen als we geen genade kennen. Ik geloof niet dat we zo te pas en te onpas dit gebed uit sleur of gewoonte mogen bidden. Niet dan met een diep besef dat het de woorden zijn van de Heilige, en dat wij als een onreine zijn. Dit goed te gevoelen zal toch wel gekend moeten worden willen we dit gebed bidden. Let ook op de aanspraak: Kan iedereen dat met recht zeggen?
Ik houd niet van een aangepaste versie. Overigens is de versie vanuit Weerklank ook niet aangepast, maar origineel.
Ik ben het met je eens dat je God niet zomaar je Vader kunt noemen, daar is meer voor nodig. echter denk ik wel dat dit gebeden mag worden vanuit het verlangen om de God die Zijn beloften op ons voorhoofd heeft gelegd werkelijk te leren kennen en Zijn kind te mogen zijn. (citaat ds J Hoek).
Net zo als je psalm 116:1 mee mag zingen, of psalm 48 vers 6. Of wat dacht je van gezang 5, het berijmde gebed des Heeren?
Zeker niet uit sleur, of gewoonte, of zomaar, maar vanuit een waar geloof, ook vanuit het verlangen. Immers is het een door God zelf geleerd gebed.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Onze Vader

Bericht door eilander »

ejvl schreef:
eilander schreef:Ik denk dat @Isala met het voorbeeld goed aangeeft dat we dit soort ontwikkelingen niet los moeten zien. Daar ben ik sowieso nogal huiverig voor: iedere keer een klein stapje (wat kun je daar nu op tegen hebben?!), per saldo allemaal een grote stap.
Los daarvan kun je best een mening hebben of het gezamenlijk bidden van het onze Vader goed of slecht is.
Dat het misschien veelvuldig voorkomt in kerken waar er vervlakking heerst, zegt niets over het gezamenlijk bidden zelf.

Goede zaken kunnen gebruikt worden in een verkeerd gezelschap, maar daarmee is de zaak zelf nog niet verkeerd toch?
Dat is nu juist wat ik noem: "iedere keer een klein stapje (wat kun je daar nu op tegen hebben?!)"
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Onze Vader

Bericht door refo »

Als er niets op tegen is kun je het ook geen stapje (ergens heen blijkbaar) noemen.
Niks veranderen kan evengoed volslagen verkeerd zijn. De dingen zoals we ze nu doen in de kerk zijn ook resultaat van allerlei stapjes 'waar niks op tegen was'. Als we nu alles houden bij zoals we het gewend zijn zijn we aan het verstenen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Onze Vader

Bericht door Hendrikus »

eilander schreef:
ejvl schreef:
eilander schreef:Ik denk dat @Isala met het voorbeeld goed aangeeft dat we dit soort ontwikkelingen niet los moeten zien. Daar ben ik sowieso nogal huiverig voor: iedere keer een klein stapje (wat kun je daar nu op tegen hebben?!), per saldo allemaal een grote stap.
Los daarvan kun je best een mening hebben of het gezamenlijk bidden van het onze Vader goed of slecht is.
Dat het misschien veelvuldig voorkomt in kerken waar er vervlakking heerst, zegt niets over het gezamenlijk bidden zelf.
Goede zaken kunnen gebruikt worden in een verkeerd gezelschap, maar daarmee is de zaak zelf nog niet verkeerd toch?
Dat is nu juist wat ik noem: "iedere keer een klein stapje (wat kun je daar nu op tegen hebben?!)"
Jaja, en als dat dus de reden is om dan maar alles bij het oude te laten, moet je ook niet raar opkijken als je de jeugd kwijtraakt. Je kunt jezelf dan wel kietelen met "o, wat zijn wij toch rechtzinnig, we laten alles bij het oude, we zijn tegen elke verandering want anders... hellend vlak..." Maar daarmee red je het ook niet. Als redelijke mensen moet je met elkaar onder ogen durven zien dat niet elke verandering een stap achteruit is, en dat sommige veranderingen zelfs een verbetering zijn.
Niet veranderen om te veranderen. Maar wel nuchter zijn.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17252
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Onze Vader

Bericht door huisman »

Hendrikus schreef:
eilander schreef:
ejvl schreef:
eilander schreef:Ik denk dat @Isala met het voorbeeld goed aangeeft dat we dit soort ontwikkelingen niet los moeten zien. Daar ben ik sowieso nogal huiverig voor: iedere keer een klein stapje (wat kun je daar nu op tegen hebben?!), per saldo allemaal een grote stap.
Los daarvan kun je best een mening hebben of het gezamenlijk bidden van het onze Vader goed of slecht is.
Dat het misschien veelvuldig voorkomt in kerken waar er vervlakking heerst, zegt niets over het gezamenlijk bidden zelf.
Goede zaken kunnen gebruikt worden in een verkeerd gezelschap, maar daarmee is de zaak zelf nog niet verkeerd toch?
Dat is nu juist wat ik noem: "iedere keer een klein stapje (wat kun je daar nu op tegen hebben?!)"
Jaja, en als dat dus de reden is om dan maar alles bij het oude te laten, moet je ook niet raar opkijken als je de jeugd kwijtraakt. Je kunt jezelf dan wel kietelen met "o, wat zijn wij toch rechtzinnig, we laten alles bij het oude, we zijn tegen elke verandering want anders... hellend vlak..." Maar daarmee red je het ook niet. Als redelijke mensen moet je met elkaar onder ogen durven zien dat niet elke verandering een stap achteruit is, en dat sommige veranderingen zelfs een verbetering zijn.
Niet veranderen om te veranderen. Maar wel nuchter zijn.
Best wel onvoorstelbaar dat je het argument " jeugd kwijtraken" durft te benoemen. De kerken die de tradtionele liturgie inruilden voor moderne varianten zijn harder leeggelopen dan de " behoudende" kerken.

Nogmaals aanbevolen " De Gereformeerden" van Agnes Amelink daar kun je lezen dat de geschiedenis zich herhaald. De GB(PKN) en de GKv gaan in een onvoorstelbare snelheid de Gereformeerde kerken achterna.

Liturgische vernieuwingen hebben vaak voor hete hoofden koude harten gezorgd en zelden of nooit geestelijke winst opgeleverd.......wel een hoop vervreemding bij oudere gemeenteleden .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie