Leren van Evangelische gemeente????

Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

Maar ongelovig zijn mensen die zelf beginnen.
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Origineel geplaatst door Pied
"Allemaal wachten tot je getrokken wordt. Liever ongelovig sterven, dan gelovig terwijl je zelf begonnen bent'."
Gelovigen wachten op God.
Gelovigen zoeken God.
Gelovigen kunnen zichzelf niet bekeren. Dus zij wachten gelovig tot God hen redt. Want Hij belooft dat Hij het doen zal. Alleen zo is genade genade.
Schitterend verwoord Pied! Dit is 100% procent bijbels, alleen uit genade. Maar zoals je verwoord betekend dat niet dat we stil moeten gaan zitten!
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Gelovigen kunnen zichzelf niet bekeren. Dus zij wachten gelovig tot God hen redt. Want Hij belooft dat Hij het doen zal. Alleen zo is genade genade.
Wat is dan geloof Pied? Jij veronderstelt geloof voor het geloof.

Het zaligmakende geloof omhelst als een ongelovige de beloften Gods die in Christus Jezus, ja en amen zijn.

Iemand die ontdekt is aan zijn gruwelijke staat. Ja, die zich doodschuldig weet door de Wet, die gaat gelovig wachten tot hij gered wordt? Dit versta ik niet! Misschien begrijp ik je verkeerd.

Graag een reactie Pied
Christen

Bericht door Christen »

Lieve mensen,

ik zou oprecht willen weten of mensen het werkelijk prettig vinden dat ik hier op het forum actief ben. Ik zie in dat het een refoforum is, voor veel mensen zijn mijn "stukken" gezien veel reacties blijkbaar weerzinwekkend en blasfemisch. Het laatste wat ik wil doen is mijn (gelovige?!) broer of zus tergen. Dat zeg ik uit de grond van mijn hart.

Ik merk bij veel mensen zo totaal verschillende golflengte, dat ik niet weet of dit werkelijk zin heeft. We zeggen wel dat ene Woord te hebben, maar ik lijk toch te reageren vanuit een ander perspectief (namelijk niet vanuit een gereformeerde kerk met uitgesproken geloofregels). Wat ik dan ook lijk te schrijven, het is altijd verkeerd als de "kerk" het anders blijkt te zeggen. Misschien heb ik het mis, maar het is wel sterk de beleving die ik hier na een paar dagen forummen heb gekregen.

Als mensen tegen mij zeggen: Je moet de Bijbel eens een keer lezen! en ik verder nauwelijks inhoudelijke reacties terugkrijg waarin het Woord werkelijk (goed) geciteerd wordt, dan vind ik dat verdrietig. Ik probeer "mijn" meningen (voorzover ik het weet) bewust te staven uit het Woord van de Heer, maar de teksten van mij blijven staan daar wordt een "mening" tegenaan gezet, maar verder wordt er niet meer echt op ingegaan. Ik ervaar dat als uiterst zwak. Niet alleen in deze discussie maar ook op de andere onderwerpen in dit forum (tongentaal en genezingen).

Niet iedereen overigens! Iemand als Christina laat zuivere en goede BIJBELSE onderbouwingen zien. Ook bij iemand als Eureno zie ik dat en zijn er nog wel anderen, die wel primair vanuit Gods Woord willen "redeneren". Dus het mag duidelijk zijn, niet alle gereformeerden wil ik onder één kam scheren, laat dat alsjeblieft duidelijk zijn!!

Welnu, ik wil het hier graag bij laten. Wellicht de laatste keer...

Shalom en Gods zegen toegebeden.
Lecram

Bericht door Lecram »

Origineel geplaatst door Pied
"Allemaal wachten tot je getrokken wordt. Liever ongelovig sterven, dan gelovig terwijl je zelf begonnen bent'."
Gelovigen wachten op God.
Gelovigen zoeken God.
Gelovigen kunnen zichzelf niet bekeren. Dus zij wachten gelovig tot God hen redt. Want Hij belooft dat Hij het doen zal. Alleen zo is genade genade.
Gelovigen wandelen met God
Gelovigen hebben God gevonden
Gelovigen hebben zichzelf bekeerd tot God (en Jezus aangenomen)
Dus zij prijzen God dat zij gered zijn door Hem en dat Hij heeft gedaan wat Hij belooft
En dat alleen en allemaal uit enkel genade!!

[Veranderd op 24/4/02 door Lecram]
Lecram

Bericht door Lecram »

Wanneer weten we nu of God begonnen is? Is het NODIG te weten of God begonnen is of dat de Vader ons getrokken heeft? Staan er niet heel erg veel aanwijzingen in de bijbel, dat we moeten beginnen bij de ROEPING? En dat de verkiezing daarop volgt? (2 Petrus 1:10 Daarom, broeders, benaarstigt u te meer, om uw roeping (dat eerst!) en (daarna)verkiezing vast te maken; want dat doende zult gij nimmermeer struikelen.)
Er zijn er al zoveel die enorm lopen te tobben met hun uitverkiezing en eraan twijfelen of de Heere nu begonnen is of zijzelf.
De uitverkiezing staat niet in de bijbel als opstapje naar de bekering, maar als een enorme troost, dat we vastverankerd zijn
in het boek des levens.

En natuurlijk is bij God de uitverkiezing eerst, hij heeft namelijk lang voor wij bestonden besloten Zijn enige Zoon te zenden om ons te redden. En daarom komt de roeping tot ons!

Liever zelf begonnen en behouden, dan nooit begonnen en verloren. Wat hebben we verder te verliezen? Dan is een vlucht tot Jezus toch de enige weg???

En Christen, blijf maar gewoon, een fris geluid is meer dan welkom.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23836
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Christen, ga asjeblieft niet weg!
Het evangelisch geluid hebben we af en toe nodig. Wij refo's weten het allemaal zo goed. En zoals je terecht constateert: het kan regelmatig zonder de Bijbel te raadplegen. Leg daar de vinger maar op.

Maar heel de Bijbel staat er vol van dat God iets van de mens verwacht: een omkering, een bekering, een verlating van de zonden, een terugkeer tot Hem, en hoe het ook maar verwoord mag worden in de Schrift. Wij refo's blijven volhouden dat God moet beginnen. We hebben uit het oog verloren dat één en ander best kan samengaan. Omdat God al begonen is, louter omdat Hij ons het Evangelie laat brengen.

We maken ons zo druk over Gods eer, alsof God Zelf niet zorgt dat alles tot Zijn eer is! In het begin is heel niet duidelijk wie begonnen is. Maar God leert heel duidelijk: Ik was de eerste! Christus is gestorven toen jij er nog niet was.
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

Donselaar, ik begrijp je reactie. Wat ik ook wil zeggen, in geen geval dat geloof voor wedergeboorte komt. En ook niet dat zoeken of kloppen een grond zou zijn voor de zaligheid.
Er zijn, ook hier op dit forum, veel 'zoekenden', mensen die zich in alles afhankelijk weten van God; zeker wat betreft het eeuwig heil van hun ziel. Zij durven zich geen gelovigen te noemen, maar houden hun ogen op God geslagen om van Hem al hun heil te begeren. Zij zijn niet onverschillig, in valse lijdelijkheid, maar wachten op de Heere. Zij kleven de Heere aan. Deze mensen had ik op het oog.

Verder wil ik eigenlijk in deze discussie niet gaan, er is dacht ik genoeg over gezegd en we zijn behoorlijk off-topic.

En Christen mag van mij best blijven, ik vind dat helemaal niet afhankelijk van de toestemming van welke forummer dan ook. Als je blijven wilt, houd je je aan de algemene regels en ben je welkom, toch? En als je niet wilt blijven, dan blijf je niet. Maar een beetje interessante discussie is altijd meegenomen.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Refo,

Telkens als ik jouw reacties lees dan proef ik soms een halve afkeer van de prediking in de gereformeerde gezindte waar benadrukt wordt dat de mens dood is in zonden en misdaden en geen keuze voor Christus kan maken, tenzij zijn ogen, oren en hart gebroken en geopend worden!
Het is duidelijk dat niet in de prediking hoeft verteld te worden hoe God een mens bekeert. Nee, in de prediking moet naar voren komen dat je je moet bekeren. En we moeten niet te snel zeggen dat je op God moet wachten. De prediking moet zo indringend en opwekkend zijn dat wij God NODIG krijgen! Dat wij werkzaam worden met Zijn Woord. Dat dat het werk van de Heilige Geest is zal duidelijk zijn.

Waar zit hem nu het verschil tussen vele evangelische gemeenten en gereformeerde gemeenten? Welnu, dat in de evangelische niet wordt geleerd dat de mens gebonden is aan de zonde en schuld en dus vijand van God is die zichzelf niet kan bekeren. Terecht zegt Luther dat de mens die zijn knechtelijke wil (gebonden wil) niet heeft leren kennen, niks van het Evangelie heeft begrepen.

Volgens mij vind je het maar niks dat de onmacht en onwil van de mens zo naar voren komen in de preek. Maar zo moet een mens zichzelf wel leren kennen! En ik proef toch wel uit reacties van jou en soms die van Lecram dat er met de prediking zonder het naar voren komen van de verdorven staat niets mis is.
Nou, een halve waarheid is het...

Wat wij kunnen leren van een evangelische gemeente is wel de warmte die men uitstraalt na elkaar. Maar dat komt denk ik ook wel door de kleinschaligheid van de gemeenten. Veel vooroordelen die wij vaak wel kennen, kennen zij niet.
Lecram

Bericht door Lecram »

Origineel geplaatst door Refojongere
En ik proef toch wel uit reacties van jou en soms die van Lecram dat er met de prediking zonder het naar voren komen van de verdorven staat niets mis is.
Oh, ehmm, ik dacht dat ik bovenstaande nog nooit heb beweerd! Anders kunnen we Efeze 2, om er maar 1 te noemen, wel schrappen.
Maar dat is wat anders dan dat we de verkiezing en trekking als voorwaarden moeten gaan stellen.

Want doden zullen horen de stem van de Zoon van God en die ze gehoord hebben zullen leven!!!

[Veranderd op 24/4/02 door Lecram]
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23836
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Het gaat me helemaal niet om wat voor prediking dan ook. Daar gaan we de fout weer in als we discusieren met de meer evangelische mensen. We gaan er maar expliciet van uit dat de hele inhoud van de prediking bekend is. Ik reageer slechts op wat ik hier zie staan. En dan constateer ik een lijdelijkheid die de evangelischen onbijbels vinden. Die zeggen dat ook, maar moeten dan de Bijbel beter lezen. En de andere partij vindt dat Bijbels want er kan niet voldoende benadrukt worden dat de mens dood is in zonden en misdaden.

Het is een feit dat de mens dood is in zonden en misdaden. Dat geloof ik ook. Het is ook een feit dat er een mogelijkheid tot behoud is. De hele discussie gaat er in feite over HOE het tweede de oplossing gaat vormen voor het eerste. En dan komen de reformatorische kerken niet verder dan verkiezing en afwachten. Ze zeggen het natuurlijk mooier en afwachten moet je vooral niet doen. Wat dan? Als je dood bent, kun je toch niks. Ja zegt men dan, daar moet je aan ontdekt worden. Akkoord, dat is een ander woord voor afwachten maar.

Je moet doen als Esther: kom ik om, dan kom ik om. Of als de melaatsen aan de muren van Jeruzalem. Laten we naar de vijand gaan. Krijgen we eten, dan zullen we leven. Zo niet, we zullen maar sterven. Hier onder de muur gaan we toch ook dood.
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Een oprecht geloof is een werkgeloof!
Lecram

Bericht door Lecram »

Origineel geplaatst door kridje
Een oprecht geloof is een werkgeloof!
Dit moet je echt even uitleggen, kridje.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9189
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Christen,

Blijf maar, laten we niet meer scheiding aanbrengen dan nodig is. En laat dit niet een ondoordringbaar Refo-bastion worden. Ooit was er op refotrefpunt een Evo (dat was hij en ook zijn forumnaam), die bracht heel wat zinnigs in. Laat ons maar niet aan ons zelf over.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

Zeker blijven Christen! Ik had nog geen één keer gereageerd bij deze discussie maar heb hem wel op de voet gevolgd. Inderdaad weer 'een fris geluid'.

Wat betreft de verantwoordelijkheid van de mens vind ik dat ds. Van Haaren dat heel mooi verwoord heeft:

Geliefden, het is zo, dat wij vaak met zoveel dogmatische gedachten bezet zijn, dat wij Gods Woord niet meer onbevangen kunnen lezen. dan beginnen we met onze gedachten al te corrigeren. Dat doen we ook met deze tekst, want we zijn zo rechtzinnig, we weten het o zo goed. En dan zijn er mensen, die bij het lezen van deze tekst er dit van maken: Kijk, zeggen ze dan, daar staat eigenlijk: “Ik sta aan de deur en Ik klop. En nu zal Ik maken dat men Mijn stem zal horen en dan zal Ik de deur opendoen en dan zal Ik tot hem inkomen en dan zal Ik avondmaal met hem houden en hij met Mijâ€
Plaats reactie