Leren van Evangelische gemeente????

-DIA-
Berichten: 32702
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Leren van Evangelische gemeente????

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:Wat betreft onze en enkele andere kerkelijke gemeentes, zijn dat de activiteiten die voor de jeugd georganiseerd worden.
Mijn dochter heeft sinds een paar maanden een vriendin, zij is lid van de evangelische gemeente, van huis uit dus.
Een andere vriendin (zij is hervormd) heeft een vriend uit diezelfde kerk.
Vanuit deze kerk wordt heel veel gedaan voor de jeugd. Een sportdag, high tea voor de meiden, debating avonden voor de studenten, muziekavondjes (gezamenlijk musiceren) lessen in vrije expressie, en zo voort.
Zelfs haar andere vriendin (GGiN) doet hier regelmatig ook aan mee.
De meiden blijven zichzelf, voelen geen druk om daar lid te worden, maar ik ben diep in mijn hart best wel bezorgd.
Gaat dit niet subtiel? Sommige jongeren uit onze kerkelijke gemeente zijn daar wel lid geworden.
Mijn dochter en haar vriendinnen zijn geen uitgaanstypes, maar ze willen natuurlijk in het weekend soms gezellige dingen doen, met nog meer jongelui.
Vanuit onze en veel andere reformatorische kerken, wordt helemaal niets gedaan, alleen een jv of bijbelstudie op zondagavond.

Hoe is jullie ervaring? Is mijn bezorgdheid overdreven? Ik heb dit wel eens aangekaart tijdens huisbezoek, maar daar wordt dit als tijdelijk verschijnsel gezien. Mijn oudste zoon zegt dat in zijn (GerGem) gemeente daar ook zo over wordt gedacht. M.a.w. ze komen heus wel weer terug, het is een tijdelijk verschijnsel.
Laten de reformatorische kerken niet teveel liggen of gaat het toch echt alleen om het Woord?
We moeten de jeugd niet aan zichzelf overlaten, ook niet als kerk denk ik. Wij hebben o.a. jeugdverenigingen, kinder, gemengde- en mannenkoren, vrouwenverenigingen, en er is een volwassenvereniging. Ik vind het wel zeer wenselijk dat dit wel onder ambtelijk toezicht blijft, anders is het gevaar voor uitwassen zeker niet denkbeeldig.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Leren van Evangelische gemeente????

Bericht door refo »

De GG meent alles met 'ambtelijk toezicht' in de hand te kunnen houden, maar dat is alleen al fysiek onmogelijk. De kerkenraden zijn (te) klein en alleen met het normale ambtelijke werk heeft men de handen vol.
De evangelische gemeente is veel meer onderdeel van het dagelijks leven van de mensen die daar lid van zijn. In de GG en aanverwante kerkgenootschappen is dat veel minder. Door ieder als wedergeboren christen te beschouwen kun je je veel meer op de toerusting in het dagelijks leven concentreren. Dat heeft niets met subtiel te maken, maar met hun verstaan van de bijbel en hoe een christen in de wereld moet staan. De lamp brandt op de berg.
In de GG e.a. is men zomaar niet wedergeboren en ligt de concentratie veel meer in het onderscheiden van de geesten. De meeste energie gaat daaraan op, want meestal is het niet of het deugt niet. De lamp brandt daardoor niet zo vanwege energie- en zuurstofgebrek.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Leren van Evangelische gemeente????

Bericht door merel »

@ mara in de cgk waar ik ben opgeroeid was het ook zo. Voor de jeugd werd bar weinig gedaan, met als gevolg een enorme leegloop van jonge gezinnen naar andere kerken.

In de cgk waar ik nu lid ben wordt veel aandacht besteed aan de jeugd. Men probeert de jeugd echt vast te houden door verschillende activiteiten te organiseren. Volgende week zaterdag is er bv een paasontbijt voor alle jeugd van 4-13 jaar. Onze kinderen vinden het echt geweldig. Gezamenlijk ontbijten. De grotere kinderen zitten tussen de kleinere kinderen in en helpen hen. Aansluitend wordt het paasverhaal verteld en worden er liederen gezongen met verschillende instrumenten en daarna kunnen de ouders de kinderen ophalen.

Een aantal weken geleden heefft de JV gekookt voor de gemeente. Samen met de diaconie hebben zij een diaconaal doel uitgezocht om geld in te zamelen. Hiervoor hebben zij op een zaterdagavond een 3 gangen diner klaargemaakt met patat voor de meegebrachte kinderen. Het diner was niet hoogstaand en uiteraard ging er van alles mis, maar het was ontzettend gezelig. De kinderen konden aansluitend zich laten schminken en andere spelletjes doen.

Natuurlijk gaat het hier uiteindelijk niet om. Het is alleen wel heel belangrijk dat de jeugd aansluiting blijft houden met de kerk en de kerkleden en niet alleen op zondag naar de kerk komt voor een preek en daarna zo snel mogelijk weer naar zijn/haar normale leven vertrekt.
RotterS
Berichten: 136
Lid geworden op: 19 feb 2013, 15:35

Re: Leren van Evangelische gemeente????

Bericht door RotterS »

@refo: ik ken verschillende GerGem's waar ambtelijk toezicht marginaal geregeld is, dus niet elke activiteit vindt plaats onder leiding van een ambtsdrager. De kerkenraad hoort graag wat er gebeurd, denkt mee en is betrokken, dat wel.

En de opmerking dat als iets onder ambtelijk toezicht gebeurd, er minder kans op uitwassen zijn: daar kan ik niks mee, zolang er ouderlingen zijn die met een schijnvroomverhaal afblijven van het Heilig Avondmaal en/of maar al te vaak zelf ook mensen van gelijke beweging als wij blijken te zijn. De vraag is niet: wie (welk soort mens, gemeentelid, whatever) heeft de leiding, maar: mag het Woord (in zijn dubbele betekenis) de leiding hebben? (NB: ik denk wel dat het goed is als de kerkenraad sterk betrokken is bij het zoeken naar leidinggevenden en in ieder geval een vetorecht heeft.) Nog een reden voor mij om het leiding geven aan activiteiten niet te willen voor behouden aan ambtsdragers zijn de beschrijving van de gaven in de gemeente in 1 Kor. 12-14: het gaat hier om zeer diverse gaven, waaronder het ambt, maar niet om gaven die voorbehouden zijn aan ambtsdragers. Uiteindelijk is het de gemeente voor de gemeente, met de ouderlingen als leidinggevenden aan dit proces.
Reacties kunnen even op zich laten wachten. Vooral in het weekend staat mijn computer uit. Dat is namelijk lekker rustig, probeer het maar!
Plaats reactie