Moedeloosheid. Wie kent het?

Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Moedeloosheid. Wie kent het?

Bericht door Desiree »

Refoforum uitzetten voor onbepaalde tijd, naar een goede doordeweekse dienst gaan en vooraf of morgen het bos in?

Daarna kan je altijd weer zien of je nog wel wilt reageren etc.

Onlangs was ik nog in je Heimat. Goede diensten meegemaakt en het bos is zoo heeerlijk.... (Ik zou zo weer de auto pakken.. maar ja.. eerst centjes verdienen.)
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


keesjanm
Berichten: 281
Lid geworden op: 06 dec 2010, 16:12

Re: Moedeloosheid. Wie kent het?

Bericht door keesjanm »

Hoeveel van dit soort topics zijn er inmiddels?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Moedeloosheid. Wie kent het?

Bericht door samanthi »

Ad Anker schreef:Sterkte DIA.

Ik meen DIA wel te begrijpen. Er worden opmerkingen gemaakt nav uitspraken van een bepaalde predikant waar DIA hoge achting voor heeft. Ik heb dat ook gedaan. Voor DIA is dat lastig omdat in een gesprek dingen anders overkomen dan op zo'n forum. Voor DIA is het afkeuren van die uitspraken schokkend omdat het in zijn optiek onderdeel is van de teloorgang van de steun voor de bevindelijke prediking van deze predikant en zijn geestverwanten met de daar nauw aan verbonden openlijke afkeer van de prediking die daar van afwijkt. Dat maakt DIA moedeloos en dat snap ik.

Sterkte met het lezen van die hele moeilijke lange zin overigens. Ik ga hem niet meer wijzigen. ;)
Fijne invoelende reactie
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Moedeloosheid. Wie kent het?

Bericht door Mara »

Ad Anker schreef: Klopt. Zo werkt het forum en daar is DIA en ben jij soms ook het slachtoffer van. Net als de discussie over die katten. Dan reageer jij ook wel pittig terwijl ik denk: wat een gezeur over die stomme katten.
Ik reageerde met emotie, terwijl Orchidee en Roos veel "hardere" uitspraken deden. Ik liet me verleiden tot reacties en dat had ik beter niet kunnen doen.
Voor mij betekent een huisdier meer dan een ding op 4 poten dat in voortuinen p***t.
En w.b. DIA, het zou inmiddels bij iedereen wel bekend moeten zijn met welke problemen DIA kan tobben en hoe eenzaam hij zich - zeker op kerkelijk terrein - voelt.
Zo iemand ga je dan niet trachten om te buigen.
Als je gevoed bent door de prediking van bepaalde predikanten en je wilt het graag bij het oude houden, is het heel moeilijk.
Maar voor echte verbondenheid moet je hier niet zijn, daarvoor is er teveel verdeeldheid en "hekel hebben aan". Ik denk niet dat een ontmoetingsavond hierin verbetering kan brengen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Moedeloosheid. Wie kent het?

Bericht door Luther »

DIA, je roept het ook wel een beetje over je af....

In een ander topic zeg je zomaar: in kerken waar de HSV wordt gebruikt, zul je tevergeefs zoeken naar bevindelijke prediking.
Dan moet je niet vreemd opkijken als je stevige reacties terug krijgt. 1. Omdat de stelling echt geen hout snijdt. 2. Omdat je de stelling niet kunt waarmaken. 3. Omdat de stelling zó is geformuleerd, zoals je zelf niet witl dat je tegengas krijgt, omdat je daar moedeloos van wordt.

Dus als je die reactie wel krijgt (openbaar of via PB), vind ik het een beetje, sja... hoe zeg je dat...., dat je nu weer een moedeloosheidstopic opent, waar er inmiddels tientallen van zijn op dit forum.

Als je je op RF eenzaam voelt, dan stop je ermee. Volgens mij woon je in een dorp waar je je helemaal niet eenzaam hoeft te voelen, en ben je aangesloten bij een gemeente waar je zeker geen eenzame bent met de opvattingen die je hier op RF nogal eens post. Kortom (gratis advies als je moedeloos wordt van RF): Richt je meer op Rijssen en minder op RF. :)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mannetje
Berichten: 7741
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Moedeloosheid. Wie kent het?

Bericht door Mannetje »

@Mara, Ad en anderen: Fora en emotie zijn twee lastige dingen die elkaar niet goed verdragen. Non-verbale communicatie ontbreekt, waardoor je de droefheid of grijns op het gezicht van de ander niet ziet. Gevolg is dat een serieuze opmerking humoristisch wordt opgevat en vice versa.

@DIA: heel veel sterkte! Ik vind het oprecht jammer voor je dat je je hier niet veilig kunt voelen. Het laat duidelijk zien: de rust is elders. (En voor wie dit zwaarmoedig vindt klinken, ik meen het heel serieus. Dan ben ik maar zwaarmoedig.)
-
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Moedeloosheid. Wie kent het?

Bericht door Ad Anker »

Luther schreef:DIA, je roept het ook wel een beetje over je af....

In een ander topic zeg je zomaar: in kerken waar de HSV wordt gebruikt, zul je tevergeefs zoeken naar bevindelijke prediking.
Dan moet je niet vreemd opkijken als je stevige reacties terug krijgt. 1. Omdat de stelling echt geen hout snijdt. 2. Omdat je de stelling niet kunt waarmaken. 3. Omdat de stelling zó is geformuleerd, zoals je zelf niet witl dat je tegengas krijgt, omdat je daar moedeloos van wordt.

Dus als je die reactie wel krijgt (openbaar of via PB), vind ik het een beetje, sja... hoe zeg je dat...., dat je nu weer een moedeloosheidstopic opent, waar er inmiddels tientallen van zijn op dit forum.

Als je je op RF eenzaam voelt, dan stop je ermee. Volgens mij woon je in een dorp waar je je helemaal niet eenzaam hoeft te voelen, en ben je aangesloten bij een gemeente waar je zeker geen eenzame bent met de opvattingen die je hier op RF nogal eens post. Kortom (gratis advies als je moedeloos wordt van RF): Richt je meer op Rijssen en minder op RF. :)
Ach Luther, waar is de tijd gebleven dat we ook jou heerlijk op de kast konden krijgen. :) Je vertrok regelmatig en kwam weer terug. Bovenstaande snap ik niet zo. De HSV en de prediking waar DIA zich (terecht) bij thuisvoelt matchen niet met elkaar. Dat is simpel zat. Anderzijds is tegengas dan wel te verwachten op een forum, dat is ook weer waar. Een beetje begrip is dan wel wenselijk.

@ Mara, een live ontmoeting zou wel helpen. Dan weet je direct dat ik een zeer aimabele, invoelende en sociale persoonlijkheid ben. Tjonge, dat zeg ik over mezelf. :) Als je me dan kent, duid je m'n posting vast anders. Dat geldt ook voor mijn lieve broer, overigens.
ejvl
Berichten: 5738
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Moedeloosheid. Wie kent het?

Bericht door ejvl »

Mara schreef:Maar voor echte verbondenheid moet je hier niet zijn, daarvoor is er teveel verdeeldheid en "hekel hebben aan". Ik denk niet dat een ontmoetingsavond hierin verbetering kan brengen.
Ik denk dat de verscheidenheid des persoons om de hoek komt kijken.
Ik lees hier namelijk zelden een onaardige reactie, en al helemaal geen "hekel hebben aan" reactie, terwijl ik toch 99% van de berichten lees.
Maar dat zal vast liggen aan hoe een persoon in elkaar steekt. Ik relativeer nagenoeg alles en vat zelden iets persoonlijks op. Als iemand zegt, EJvL, wat je nu zegt is klinkklare onzin en slaat echt nergens op, voel ik mij niet aangevallen. Ik lees de argumenten, haal het goede eruit, vergeet de rest. Nooit te oud om te leren.

Bijvoorbeeld:
@DIA voelt zich extreem snel aangevallen.
@DDD is de andere kant bijvoorbeeld, daar kun je bijna alles tegen zeggen en nog wordt het gerelativeerd.

En zo heeft iedere forummer zijn/haar eigen kenmerken hoe iets opgevat wordt. Ik zeg ook wel eens dingen die blijkbaar bij anderen nogal hard overkomen, waar ik mij totaal niet van bewust ben, en andersom ook.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Moedeloosheid. Wie kent het?

Bericht door Nasrani »

Aan de ene kant roept een topic als dit een bepaalde ergernis op. Het is hier al veel vaker overgegaan. @DIA voelt zich te veel in een hoek gezet doordat de dingen waar hij voorstaat te veel onder vuur komen te liggen in een discussie. Vaak naar aanleiding van iets wat hij zelf heeft geplaatst. Dan kun je je wel heel vervelend voelen als dat gebeurt. Maar als je al langer op dit forum meedraait dan weet je wel dat bepaalde postings reacties kunnen uitlokken. Verdraagzaamheid naar beide kanten is wel belangrijk om aan iedereen hier op dit forum ruimte te bieden.

Aan de andere kant lijkt het wel alsof het een hulproep of noodkreet is van iemand die zich niet gehoord voelt en zeer eenzaam is. Dat idee krijg ik wel eens bij de postings van @DIA.
Het is wel goed om ons af te vragen hoe onze houding is als christenen terwijl we anoniem bezig zijn op een forum. Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook wel eens te ver ben gegaan in een discussie.......
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Moedeloosheid. Wie kent het?

Bericht door Ad Anker »

Nasrani schreef: Het is wel goed om ons af te vragen hoe onze houding is als christenen terwijl we anoniem bezig zijn op een forum.
:tilt
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Moedeloosheid. Wie kent het?

Bericht door Moderamen »

Mara schreef: En w.b. DIA, het zou inmiddels bij iedereen wel bekend moeten zijn met welke problemen DIA kan tobben en hoe eenzaam hij zich - zeker op kerkelijk terrein - voelt.
Zo iemand ga je dan niet trachten om te buigen.
Dit is een discussieforum, alles draait hier om trachten om te buigen. Velen houden hier w.b. Dia rekening mee, maar dat kan gewoon niet altijd, ook als christen hoeven we niet altijd onze mening in te houden op een platform dat voor discussie gecreëerd is. Dat zou niet goed zijn. Een internetforum is dan, denk ik, ook niet de beste plaats om eenzaamheid op te lossen, zeker als je niet van het discussiëren bent. @Dia: ik wens je het beste toe en weet dat je hier welkom bent op het forum.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Moedeloosheid. Wie kent het?

Bericht door Luther »

Ad Anker schreef:De HSV en de prediking waar DIA zich (terecht) bij thuisvoelt matchen niet met elkaar.
Wat een ontstellende flauwekul. Je doet er ook verschillende voorgangers in den lande zo'n onrecht mee. Mij op de kast jagen, is prima. Maar ik denk even aan predikanten en studenten die bij het voorgaan in de gemeenten zich domweg aan zullen moeten passen aan de liturgie (inclusief vertaling) die de kerkenraad heeft vastgesteld. Ik probeer me even te verplaatsen in die voorgangers die desondanks een schriftuurlijk-bevindelijke prediking te brengen, maar die vanwege de plaatselijke afspraken de schriftlezing in de HSV doen. Je doet hen zeer onrecht. Hoe je over mij denkt, maakt me niet zo uit.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Moedeloosheid. Wie kent het?

Bericht door Ad Anker »

Luther schreef:
Ad Anker schreef:De HSV en de prediking waar DIA zich (terecht) bij thuisvoelt matchen niet met elkaar.
Wat een ontstellende flauwekul. Je doet er ook verschillende voorgangers in den lande zo'n onrecht mee. Mij op de kast jagen, is prima. Maar ik denk even aan predikanten en studenten die bij het voorgaan in de gemeenten zich domweg aan zullen moeten passen aan de liturgie (inclusief vertaling) die de kerkenraad heeft vastgesteld. Ik probeer me even te verplaatsen in die voorgangers die desondanks een schriftuurlijk-bevindelijke prediking te brengen, maar die vanwege de plaatselijke afspraken de schriftlezing in de HSV doen. Je doet hen zeer onrecht.
Mwah, dat zijn de uitzonderingen. Ik las hier onlangs dat hervormd-gereformeerde predikanten die niet uit de HSV willen lezen dat ook niet doen (ik las dat bij aggie in Krimpen a/d IJssel). Dus ik vind dat je het nu zwaar aanzet. Ik begrijp wat DIA hiermee zegt op dit punt. Ik weet inderdaad ook dat in de CGK bijvoorbeeld daar ook divers mee wordt omgegaan.
Hoe je over mij denkt, maakt me niet zo uit.
Natuurlijk maakt dat jou wel uit. Je bent ook maar een mens. Ik zou het ook lastig vinden als je mij een rotvent zou vinden.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Moedeloosheid. Wie kent het?

Bericht door Luther »

Ad Anker schreef:
Luther schreef:
Ad Anker schreef:De HSV en de prediking waar DIA zich (terecht) bij thuisvoelt matchen niet met elkaar.
Wat een ontstellende flauwekul. Je doet er ook verschillende voorgangers in den lande zo'n onrecht mee. Mij op de kast jagen, is prima. Maar ik denk even aan predikanten en studenten die bij het voorgaan in de gemeenten zich domweg aan zullen moeten passen aan de liturgie (inclusief vertaling) die de kerkenraad heeft vastgesteld. Ik probeer me even te verplaatsen in die voorgangers die desondanks een schriftuurlijk-bevindelijke prediking te brengen, maar die vanwege de plaatselijke afspraken de schriftlezing in de HSV doen. Je doet hen zeer onrecht.
Mwah, dat zijn de uitzonderingen. Ik las hier onlangs dat hervormd-gereformeerde predikanten die niet uit de HSV willen lezen dat ook niet doen (ik las dat bij aggie in Krimpen a/d IJssel). Dus ik vind dat je het nu zwaar aanzet. Ik begrijp wat DIA hiermee zegt op dit punt. Ik weet inderdaad ook dat in de CGK bijvoorbeeld daar ook divers mee wordt omgegaan.
Hoe je over mij denkt, maakt me niet zo uit.
Natuurlijk maakt dat jou wel uit. Je bent ook maar een mens. Ik zou het ook lastig vinden als je mij een rotvent zou vinden.
Hihi, nee Ad, hoe jij erover denkt maakt me echt niet meer uit. Maar volgens mij valt het allemaal reuze mee.
Voor de helderheid: de vrijheid die in de PKN op dat punt bestaat, is er niet in de CGK.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Moedeloosheid. Wie kent het?

Bericht door Ad Anker »

Luther schreef: Hihi, nee Ad, hoe jij erover denkt maakt me echt niet meer uit.
Het impliceert dat je mij niet serieus neemt met zo'n opmerking. En dat neem ik je dan wel kwalijk.
Voor de helderheid: de vrijheid die in de PKN op dat punt bestaat, is er niet in de CGK.
Dat is dan vervelend en daar was ik niet van op de hoogte. Ik zou overigens geen moeite hebben om in zo'n geval de HSV voor te moeten lezen hoor. Het is volgens mij de op één na beste vertaling die we in onze taal hebben.
Plaats reactie