De ware betekenis van Sola Scriptura

Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: De ware betekenis van Sola Scriptura

Bericht door Johann Gottfried Walther »

-DIA- schreef:Hebben we de boeken van John Bunyan wel eens gelezen?
Ik, maar wie ben ik, ik meen dat het wel eens goed zou zijn als we saampjes (zoals ds. Venema het zo mooi kon zeggen, dat kun je niet nadoen) zijn geschriften eens zouden nalezen, en misschien voor degenen die het nog niet kunnen overnemen, de allegorie eens bekijken, in hoeverre deze mogelijk strijdt met de bevinding van alle gelovigen die zijn boeken nadien hebben gelezen. Zou Christen zich een waar gelovige geacht hebben toen hij uit de stad Verderf vluchtte? Zou er in de boeken van John Bunyan ook niet veel sprake zijn van tijdgelovigen, historieel gelovigen enz.? Zouden deze personen dat ook van zichzelf gevreesd hebben? Zouden zijn huisgenoten gedacht hebben dat Gods Geest in hem iets gewerkt had? Denk het niet, want ze verstonden hem niet.
In de reizen van Christen en christinne wordt soms te veel ingelezen. Zoals al eens aangegeven zijn er onnauwkeurige vertalingen van de boeken in omloop, of waarin zaken zijn gewijzigd. Hij schreef de boeken in ieder geval niet om te ontleden, ook niet om te bepalen hoe ver men op de weg is, maar eerder als aansporing ook weg te vluchten uit Stad verderf en de toevlucht te nemen tot Jezus Christus, want de gelovigen mogen weten een goede Koning en God te hebben, hoe het in het (geloofs)leven ook gaat. Ook heeft hij na de christenreis geschreven om aan te geven dat het niet zo is dat er een standaard weg is. God gaat met ieder van Zijn kinderen Zijn ondoorgrondelijke weg/wegen.

DIA ook boekje van Bunyan gelezen zoals: "Uit genade zalig" ?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De ware betekenis van Sola Scriptura

Bericht door -DIA- »

samanthi schreef:
kasparov schreef:We kunnen inderdaad te snel rust denken te hebben, vanuit onszelf of door de woorden van iemand anders. "Vertrouw op Hem alleen."
Daar tegenover staat ; dat gaat zomaar niet.
Als je schijn en zijn wilt scheiden is het goed beiden kanren te noemen.
Weet u, er zijn mensen die een ontdekkende preek heel hard vinden. Deze menen dat een ontdekkende preek van het geloof weg houdt, en een gemeente achterlaat die lijdelijk wordt. Ik denk dat we allemaal veel te lijdelijk zijn door onze val. We staan allen onze zaligheid tegen. Ik heb nog nooit gehoord dat er ooit een vriend met Gos is verzoend geworden. Zover ik het heb gehoord heb ik alleen maar vijanden gekend die met God verzoend werden. Maar deze rede is hard?
Zijn wij dan zo onwillig? We doen toch zo veel goed, we gaan alle zondagen naar de kerk, en we stelen niet, en we doe goed aan onze naaste... Wat ontbreekt ons nog? Ik meen dit: vroeger zeiden ze wel eens: Ontdekking, Ontgronding en Ontbloting. Dat valt bij een zelfingenomen mens van nature verkeerd.

Denk aan de catechismusvraag; maakt deze leer dan geen zorgeloze en goddeloze mensen? Leest het maar even na. Er zijn er ook die een 'zware' preek wel willen horen, maar die er noch koud noch heet onder worden. Hooguit even verontrust, en twee dagen later is men de hele ernst vergeten. We moeten, lijkt me ook Bijbels, niet naar een oppervlakkige mooie boodschap van de prediker staan, maar we zouden naar een ontdekkende preek moeten staan, met de bede dat het verder mag komen dan een uiterlijke overtuiging.

Er wordt wel eens gezegd, met een overtuiging kun je 100 jaar worden en blijven zeggen: Ja ik weet het, ik moet bekeerd worden. Maar dat moet God doen. Zou dat nood zijn? Dat is lijdelijkheid en intussen de schuld op God werpen. Ik weet heel goed hoeveel karikaturen er hierover gemaakt worden. Dat is op zich al een bewijs dat een mens zich nooit 'der wet Gods' onderwerpt. En laten we dan zeggen dat geen enkel mens beter is of slechter. Een net en goed levend mens niet eens een beest voor God moeten worden, of is dat alleen voor mensen die veel gezondigd hebben? Maar ik heb toch nooit gestolen en nooit gevloekt? Ja dat begrijp ik. Maar ik zou Asaf een goddeloos en zorgeloos mens zijn geweest toen hij de Godsregering overdacht? Zomaar wat gedachten die in deze tijd, en eigenlijk nooit zo gewild zijn geweest. En ook gedachten waar een mens zich tegen verzet.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De ware betekenis van Sola Scriptura

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef:
-DIA- schreef:Hebben we de boeken van John Bunyan wel eens gelezen?
Ik, maar wie ben ik, ik meen dat het wel eens goed zou zijn als we saampjes (zoals ds. Venema het zo mooi kon zeggen, dat kun je niet nadoen) zijn geschriften eens zouden nalezen, en misschien voor degenen die het nog niet kunnen overnemen, de allegorie eens bekijken, in hoeverre deze mogelijk strijdt met de bevinding van alle gelovigen die zijn boeken nadien hebben gelezen. Zou Christen zich een waar gelovige geacht hebben toen hij uit de stad Verderf vluchtte? Zou er in de boeken van John Bunyan ook niet veel sprake zijn van tijdgelovigen, historieel gelovigen enz.? Zouden deze personen dat ook van zichzelf gevreesd hebben? Zouden zijn huisgenoten gedacht hebben dat Gods Geest in hem iets gewerkt had? Denk het niet, want ze verstonden hem niet.
In de reizen van Christen en christinne wordt soms te veel ingelezen. Zoals al eens aangegeven zijn er onnauwkeurige vertalingen van de boeken in omloop, of waarin zaken zijn gewijzigd. Hij schreef de boeken in ieder geval niet om te ontleden, ook niet om te bepalen hoe ver men op de weg is, maar eerder als aansporing ook weg te vluchten uit Stad verderf en de toevlucht te nemen tot Jezus Christus, want de gelovigen mogen weten een goede Koning en God te hebben, hoe het in het (geloofs)leven ook gaat. Ook heeft hij na de christenreis geschreven om aan te geven dat het niet zo is dat er een standaard weg is. God gaat met ieder van Zijn kinderen Zijn ondoorgrondelijke weg/wegen.

DIA ook boekje van Bunyan gelezen zoals: "Uit genade zalig" ?
Ik heb ook nog een mooi boekje van C,H. Spurgeon: Allles uit genade. Aanbevolen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: De ware betekenis van Sola Scriptura

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:
samanthi schreef:
kasparov schreef:We kunnen inderdaad te snel rust denken te hebben, vanuit onszelf of door de woorden van iemand anders. "Vertrouw op Hem alleen."
Daar tegenover staat ; dat gaat zomaar niet.
Als je schijn en zijn wilt scheiden is het goed beiden kanren te noemen.
Weet u, er zijn mensen die een ontdekkende preek heel hard vinden. Deze menen dat een ontdekkende preek van het geloof weg houdt, en een gemeente achterlaat die lijdelijk wordt. Ik denk dat we allemaal veel te lijdelijk zijn door onze val. We staan allen onze zaligheid tegen. Ik heb nog nooit gehoord dat er ooit een vriend met Gos is verzoend geworden. Zover ik het heb gehoord heb ik alleen maar vijanden gekend die met God verzoend werden. Maar deze rede is hard?
Zijn wij dan zo onwillig? We doen toch zo veel goed, we gaan alle zondagen naar de kerk, en we stelen niet, en we doe goed aan onze naaste... Wat ontbreekt ons nog? Ik meen dit: vroeger zeiden ze wel eens: Ontdekking, Ontgronding en Ontbloting. Dat valt bij een zelfingenomen mens van nature verkeerd.

Denk aan de catechismusvraag; maakt deze leer dan geen zorgeloze en goddeloze mensen? Leest het maar even na. Er zijn er ook die een 'zware' preek wel willen horen, maar die er noch koud noch heet onder worden. Hooguit even verontrust, en twee dagen later is men de hele ernst vergeten. We moeten, lijkt me ook Bijbels, niet naar een oppervlakkige mooie boodschap van de prediker staan, maar we zouden naar een ontdekkende preek moeten staan, met de bede dat het verder mag komen dan een uiterlijke overtuiging.

Er wordt wel eens gezegd, met een overtuiging kun je 100 jaar worden en blijven zeggen: Ja ik weet het, ik moet bekeerd worden. Maar dat moet God doen. Zou dat nood zijn? Dat is lijdelijkheid en intussen de schuld op God werpen. Ik weet heel goed hoeveel karikaturen er hierover gemaakt worden. Dat is op zich al een bewijs dat een mens zich nooit 'der wet Gods' onderwerpt. En laten we dan zeggen dat geen enkel mens beter is of slechter. Een net en goed levend mens niet eens een beest voor God moeten worden, of is dat alleen voor mensen die veel gezondigd hebben? Maar ik heb toch nooit gestolen en nooit gevloekt? Ja dat begrijp ik. Maar ik zou Asaf een goddeloos en zorgeloos mens zijn geweest toen hij de Godsregering overdacht? Zomaar wat gedachten die in deze tijd, en eigenlijk nooit zo gewild zijn geweest. En ook gedachten waar een mens zich tegen verzet.
Ik begrijp wat je bedoeld, maar er zitten twee kanten, goddelozen worden met God verzoend en een gewillig volk op de dag van Zijn heerkracht. Als de Heere de wedergeboorte schenkt, plant Hij het geloof erbij. Hij buigt de wil om en opent de ogen. Geloof is een uitgaande daad naar de Heere toe. Dat wordt gegeven door Hem, de mens gaat geloven. In de beloften en in de oordelen. Hij gaat zien wie hij is en zien Wie God is. Toen Asaf een schreef dat hij een groot beest bij God was, stond hij niet meer voor de zaak, hij kende de Heere al, het is niet je moet een groot beest bij God worden, dat lees ik nergens terug, als je dat gaat beleven is dat alleen als je de Heere kent en niet ervoor, doden zullen horen de stem van God, doden voelen niets en weten niets.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: De ware betekenis van Sola Scriptura

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef:
Ook op de brede weg staan kerken.
Ik zie ze anders niet op het plaatje.
22 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan?
23 En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!
Ik zie niet in hoe dit in tegenspraak is met mijn kwalificatie van de uitspraak: in kerken bestaat de meerderheid uit ongelovigen.
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: De ware betekenis van Sola Scriptura

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef: Dat zijn zeker de kerken waarin je bedrogen wordt voor de eeuwigheid?
Waar een soort knuffelevangelie wordt verkondigd. Jezus houdt van je en Hij is gestorven voor onze zonden.
Of misschien wel de kerken ter rechterzijde.
Dus neem Hem aan.
vs. Och mocht het toch eens gebeuren
En de mensen die het horen verwarren hun positieve gevoel met een waar geloof.
vs de mensen die horen dat slechts een kleine schare behouden wordt en behouden worden een uitzondering is met algehele apathie en lethargie tot gevolg
Altijd blij.
vs. altijd ernstig en gekleed in het ellendig zwart
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: De ware betekenis van Sola Scriptura

Bericht door JCRyle »

Ambtenaar schreef:
Mara schreef: Dat zijn zeker de kerken waarin je bedrogen wordt voor de eeuwigheid?
Waar een soort knuffelevangelie wordt verkondigd. Jezus houdt van je en Hij is gestorven voor onze zonden.
Of misschien wel de kerken ter rechterzijde.
Dus neem Hem aan.
vs. Och mocht het toch eens gebeuren
En de mensen die het horen verwarren hun positieve gevoel met een waar geloof.
vs de mensen die horen dat slechts een kleine schare behouden wordt en behouden worden een uitzondering is met algehele apathie en lethargie tot gevolg
Altijd blij.
vs. altijd ernstig en gekleed in het ellendig zwart
Enig spotternij is u niet vreemd zo te zien.
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: De ware betekenis van Sola Scriptura

Bericht door Ambtenaar »

JCRyle schreef: Enig spotternij is u niet vreemd zo te zien.
Enig cynisme niet nee. Ik word altijd zo moe van mensen die zo tevreden zijn met hun eigen kerk of gemeente, en vooral de fouten bij de anderen zien. Voor die anderen kunnen wij geen verantwoordelijkheid dragen, wel voor onze eigen kerk en gemeente. Wat dat betreft geeft de kwestie Kruiningen al in voldoende mate aan dat er binnen de eigen kring genoeg ten goede veranderd zou kunnen worden.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: De ware betekenis van Sola Scriptura

Bericht door samanthi »

JCRyle schreef:
Ambtenaar schreef:
Mara schreef: Dat zijn zeker de kerken waarin je bedrogen wordt voor de eeuwigheid?
Waar een soort knuffelevangelie wordt verkondigd. Jezus houdt van je en Hij is gestorven voor onze zonden.
Of misschien wel de kerken ter rechterzijde.
Dus neem Hem aan.
vs. Och mocht het toch eens gebeuren
En de mensen die het horen verwarren hun positieve gevoel met een waar geloof.
vs de mensen die horen dat slechts een kleine schare behouden wordt en behouden worden een uitzondering is met algehele apathie en lethargie tot gevolg
Altijd blij.
vs. altijd ernstig en gekleed in het ellendig zwart
Enig spotternij is u niet vreemd zo te zien.
Bedoelt unu Mara of Ambtenaar?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De ware betekenis van Sola Scriptura

Bericht door eilander »

samanthi schreef:
JCRyle schreef:Enig spotternij is u niet vreemd zo te zien.
Bedoelt unu Mara of Ambtenaar?
Ambtenaar uiteraard.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: De ware betekenis van Sola Scriptura

Bericht door samanthi »

eilander schreef:
samanthi schreef:
JCRyle schreef:Enig spotternij is u niet vreemd zo te zien.
Bedoelt unu Mara of Ambtenaar?
Ambtenaar uiteraard.
het is beiden een karikatuur.
Als het een spotten is is het andere het evenzo.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: De ware betekenis van Sola Scriptura

Bericht door JCRyle »

samanthi schreef:
eilander schreef:
samanthi schreef:
JCRyle schreef:Enig spotternij is u niet vreemd zo te zien.
Bedoelt unu Mara of Ambtenaar?
Ambtenaar uiteraard.
het is beiden een karikatuur.
Als het een spotten is is het andere het evenzo.
Ben ik niet geheel met u eens.
Plaats reactie