Boekenwijsheid predikanten

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Boekenwijsheid predikanten

Bericht door -DIA- »

Curie schreef:
coco schreef:
eilander schreef:
coco schreef:Hierbij een vraag waar ik al even m'n gedachten over laat gaan. De meeste dominees van welk kerkverband dan ook hebben kasten vol boeken staan waaruit ze ook ongetwijfeld weleens wat mee de kansel op nemen. Nu hoorde ik pas van een zeker gerespecteerde oudvader ( de naam is me ontschoten, ik meen dat het een Engelse was) dat hij tamelijk afwijzend stond tegenover ambtsbroeders die hun wijsheid uit de boeken haalden. Het zou zo moeten zijn dat een prediker enkel zou verkondigen wat de Heere Zelf hem op het hart bond, stelde hij.

Nu vind ik dat zeer rechtzinnig klinken. Eigenlijk krijg ik er geen spelt tussen.. Alleen kom ik een beetje in het nauw als ik dan de hedendaagse dominees hun 'boekenwijsheid' hoor uitdragen vanaf de kansel. Hoe moet ik dat nu interpreteren? Als gestolen wijsheden? Of juist als nuttig voor de rechte prediking? Als teken van geesteloosheid van deze tijd?

Als er op dit forum al eens over gesproken is hoor ik het graag!
Ik meen dat het Huntington was die zijn boeken 'dodemanshersenen' noemde. Wellicht was bovenstaande de achtergrond van die benaming.
Het lijkt mij alleen maar aan te bevelen dat een predikant kennis neemt van wat grote mannen Gods over een bepaalde tekst hebben geschreven. Ik geloof dat het juist een heel groot voorrecht is dat we zo'n rijke schat aan nagelaten geschriften hebben.
Het moet natuurlijk ook weer niet zo zijn dat je alleen maar citaten hoort uit die geschriften. Oude en nieuwe dingen voortbrengen...
Ja, het zou idd Huntington weleens kunnen zijn geweest! :super
Ik herinner me uit één van de boeken van Huntington (of was het Warburton?), dat hij zo graag boeken wilde hebben om te kunnen studeren en om preken voor bereiden. Maar goed, Huntington had geen boeken en gedurende een groot gedeelte van zijn leven geen cent te makken. Daarom ging hij naar een welgestelde en welgezinde vriend, waarvan hij dacht dat die hem voor dat doel wel de nodige middelen zou geven.
Hij kreeg echter nul op het rekest, met de mededeling dat hij geen boekenwijsheid nodig had, maar diende te preken in afhankelijkheid van de bediening van de Geest. En nog wat opmerkingen in die trant, die ik niet meer kan herinneren.
Toen onze gemeente eens deels (er waren twee kerken) een tijdje vacant was, was het voor ds. B. een erg drukke, we zouden haast zeggen een bovenmenselijke drukke tijd. West bestond nog niet, maar Noord en Zuid waren nog één gemeente. Ds. had wekelijks heel veel rouw- en trouwdiensten. Toen het eens zo overdruk was geweest, en hij 's avonds moest preken had hij beslist geen tijd gehad om een preek voor te bereiden. Bezwaard begon hij zich te verontschuldigen dat hij geen preek had kunnen voorbereiden, en hij afhankelijk was van wat God hem zou te spreken geven. Hij wist het zelf niet. Hij begon. En... zijn tong werd losgemaakt, en preekte zoals hij zelden had gepreekt. Daar had hij zelf ook niet op gerekend, maar we zien wel dat de Heere mond en wijsheid geeft in de ure dat het van node is.
Ik haast me te zeggen, de criticasters op dit forum kennende, dat dit vanzelf geen zaak is die normaal is. Een preek moet (als het kan!) goed doorwrocht zijn en bestudeerd zijn. Bovenstaand was een noodgeval. En dan betoont de Heere ook wel eens van zijn geroepen knechten af te weten.
Ik weet, en er zijn er nog van Gods volk in het land der levenden die het nog weten, die zeiden toen: Als het zo zou gaan, zou ik willen dat ds. elke week geen preek kon voorbereiden! Wie het vatten kan vatte het.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Boekenwijsheid predikanten

Bericht door eilander »

O ja, daar ben ik het helemaal mee eens, DIA. Er kunnen omstandigheden zijn waarin het niet anders kon, dan zal de Heere zeker helpen. Maar het mag geen regel worden.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Boekenwijsheid predikanten

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:O ja, daar ben ik het helemaal mee eens, DIA. Er kunnen omstandigheden zijn waarin het niet anders kon, dan zal de Heere zeker helpen. Maar het mag geen regel worden.
Precies, vandaar ook het vetgedrukte: Ik haast me om te zeggen...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Boekenwijsheid predikanten

Bericht door Ambtenaar »

coco schreef:Hierbij een vraag waar ik al even m'n gedachten over laat gaan. De meeste dominees van welk kerkverband dan ook hebben kasten vol boeken staan waaruit ze ook ongetwijfeld weleens wat mee de kansel op nemen. Nu hoorde ik pas van een zeker gerespecteerde oudvader ( de naam is me ontschoten, ik meen dat het een Engelse was) dat hij tamelijk afwijzend stond tegenover ambtsbroeders die hun wijsheid uit de boeken haalden. Het zou zo moeten zijn dat een prediker enkel zou verkondigen wat de Heere Zelf hem op het hart bond, stelde hij.
De kennisbasis van een predikant wordt gelegd tijdens zijn universitaire studie theologie. Deze kennis wordt grotendeels overgedragen door het lezen van boeken, artikelen, etc. en is een cumulatie van 2000 jaar denken over God en de boodschap van het evangelie.

Een predikant die altijd maar voor de vuist weg preekt (ik benader het bewust negatief), is daarmee in mijn ogen losgeslagen van de eeuwenoude traditie van het christendom.
egoe
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 mei 2014, 13:41

Re: Boekenwijsheid predikanten

Bericht door egoe »

Enige tijd geleden in de Waarheidsvriend ook een serie door ds H. Russcher over hoe een preek geboren en gemaakt. Lezenswaardig.
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Boekenwijsheid predikanten

Bericht door Roeline »

Een jaar of twee geleden is er in het RD een uitgebreide discussie gevoerd over plagiaat door predikanten. Ik moet zeggen dat mijn interesse voor de oudvaders gewekt is door wat er bij ons in de kerk uit aangehaald wordt. Zolang de bronnen maar netjes vermeld worden.

Overigens, Paulus citeert bijv.uitgebreid uit het Oude Testament. Iets wat hem door medebroeders en oudvaders Jesaja, Micha enz is nagelaten.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Boekenwijsheid predikanten

Bericht door samanthi »

Het voorbeeld wat DIA aanhaalde vind ik erg mooi, een overbezette predikant die door onmacht geen preek kon maken en de Heere was hem tot steun.

Dat kan ook gebeuren als een predikant zijn preek wel voorbereid heeft, dat het woord open gaat, daarom is het zo belangrijk dat de gemeente bidt voor de predikant, om de vervulling van de Heilige Geest zodat hij met kracht en gezag mag preken.

Een ander voorbeeld, ik was een paar jaar geleden bij een trouwdienst in een evangelisch getinte kerk, deze voorganger had niets voorbereid, maar zei dat hij zich liet leiden, de preek ging echt nergens over, terwijl ik wel eens meer een preek in een evangelische kerk bijgewoond heb waar de spreker heel veel te vertellen had, dus het lag er niet aan dat het een evangelische kerk was, maar de voorganger had zich niet voorbereid en dat is niet goed.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Boekenwijsheid predikanten

Bericht door John Galt »

Uitersten raken elkaar soms.
Soms doet God bijzondere dingen. Maar we moeten dit niet als "het ware" gaan zien ten koste van Zijn gewone weg. Gods gewone weg is bijzonder genoeg. Hij spreekt door Zijn Woord tot gevallen mensen. ALs je dat op je in laat werken, mag je eerst wel eens een uurtje stil zijn.
Ik vind het zelf ontzettend moeilijk om te bepalen wat nu mijn eigen gedachten zijn en wat de Heere mij ingeeft. Dat lijkt me voor een dominee ook een hele toer. Daarom is het van belang om heel voorzichtig met het Woord om te gaan. Voor je weet verzandt het Woord in jouw woorden.
Who is John Galt? :quoi
Plaats reactie